Jump to content

fritz1

Members
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

  1. Tusen takk for svar Har fått gratis time med PT på senteret, og har da tenkt å gå igjennom litt forskjellige øvelser for å se på teknikken. For meg blir dette veldig viktig da jeg ikke har lyst å gjøre samme tabben. Var hos fastlegen tidligere i sommer og ble henvist til MR og røntgen. Ville dere forsatt gått på denne timen selvom smertene er vekke?
  2. Hei. Har vært ute med skade nå i ca 2 måneder. Det hele startet når jeg løftet ganske tungt med belte på knebøy. På den sjette reppen krøllet ryggen seg framover og jeg kjente at jeg ville få en heftig kink. Trodde ikke det ville være langvarig. Om jeg ikke husker feil tror jeg at jeg forsatte med markløft og knebøy moderat. Smertene varte lenge og svingte også en del. Kjente det strålte i ryggen når jeg feks lenet hodet mot brystet. Bestemte meg for å slutte med styrketrening og begynte å løpe istedenfor, men ingenting ble bedre. Gikk til kiropraktor etter halvannen måneds tid som tok ultralyd av ryggen min. Han mistenkte at jeg hadde lagt så mye press på noen muskler på ryggvirvlene(var visst mye sterkere enn vanlig muskulatur) som hadde ført til at dem var inaktive. På ultralyd viste dette seg å stemme da musklene ikke ville bevege seg. Han sa at annen ryggmuskulatur måtte kompensere for disse inaktive musklene og det gjorde at jeg var veldig stiv og øm i ryggen. Behandlingen han gav meg var at jeg lå en gang på hver side av kroppen på kiropraktorbenken med øverste fot bøyd ut som en trekant fra bordkanten (kneet var over gulvet) og han tok sitt kne og gav det et rykk ned mot gulvet. Annet enn denne behandlingen ba han meg om å gå turer i skogen. Dette fungerte veldig bra og for ca 2 uker siden var mesteparten av smerten vekke. Mobiliteten var også bedre enn den hadde vært på flere måneder. Nå møter jeg ham ikke like hyppig lengre. Han gav meg noen øvelser med rygghev 180 grader og beinhev liggende på magen 180 grader. Når jeg treffer 180 grader skal jeg holde stillingen der en liten stund før jeg slipper. Utenom disse øvelsene ba han meg om å drive vanlig styrketrening utenom knebøy, markløft og roing. Han sa at hvis jeg fikk litt smerter etter trening av enkelte øvelser, burde jeg også holder meg unna disse (dette skjedde forresten med skulderpress - løftet dog litt tungt). Han sa at selvom smertene var vekke burde jeg holde meg unna disse tre øvelsene fordi jeg forsatt ville ha en skade i ryggen. Personlig trener på treningssenteret gav meg sitt eget og et litt annet syn på det. Han mente at jeg burde begynne å ta veldig lett knebøy og markløft hvis jeg ikke får smerte av dem. På denne måten kunne jeg bygge ryggen rolig opp igjen. Han sa at så lenge det ikke var "akutt" smerte/fase skulle det ikke være farlig. Når vi diskuterte var det en muskelterapaut tilstede og han var også enig i det som ble sagt. Er det noen her som har erfaring fra noe lignende og vet om jeg kan begynne å løfte rolig igjen, evt om løfting vil fjerne skaden? Er det farlig å trene noe man ikke får smerte av? Andre tips? Har inntrykk av at kiropraktoren vil at jeg skal playe det veldig safe, noe jeg igrunn skjønner. På en annen side er jeg lei av å vente med å løfte. Vil også nevne at jeg er nybegynner og at jeg idag er veldig opptatt etter utførelse for å forhindre skade.
×
×
  • Create New...