Gå til innhold

Cooljazz

Medlemmer
  • Innholdsteller

    243
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Cooljazz fikk poeng fra Stephanus i Tråden for dumme spørsmål!   
    Tja,kommer an på hvor fet den er og hvor tette posene er. Magert kjøtt som er godt pakket kan holde seg i hvertfall et par år etter min erfaring. Bare å prøve, det er ikke farlig. I verste fall litt uappetittlig.
  2. Like
    Cooljazz ga poeng til Dvaskepetter i Jeg har lovet meg selv bedre form!   
    Jeg har lovet meg selv å komme i bedre form fram til sommeren. Ikke fordi jeg vil se smukk ut på badestranda eller andre slike ting, men rett og slett fordi:
    A. Jeg har en jobb som er stillesittende, og som går utover især ryggen,
    B. Jeg har ikke trent musklene mine ordentlig på mange år, og kjenner at jeg må begynne å tenke litt på helsa,
    C. Jeg er såpass gammel nå (47 år) at det uansett er på tide å gjøre noe med denne kroppen, om jeg skal satse på et langt og godt liv.

    Jeg er helt fersk her på denne bloggen, men tenker at dette må være stedet for litt  gode råd og evt klapp på skulderen om dette går bra. Jeg er topp modivert og har satt opp 3 viktige mål for meg som jeg har gitt meg selv ca 4 måneder å oppnå:

    1. Jeg skal ned ca 10 kg i vekt
    2. Jeg skal komme i så god form at jeg skal kunne klare å jogge i normalt tempo i 60 min uten å måtte gå
    3. Jeg skal få en bedre kjernemuskulatur, få en rakere holdning, og slippe å slite med syggen som jeg gjør nå (tidligere erfaring viser at det kun er styrketrening som hjelper der)

    Som en ekstra bonus er det selvsagt ikke ueffent å få en faskere fisk, dvs se litt mer ok ut når jeg beveger meg blant folk i badeshorts.

    Tidlig i høst fulgte jeg CERG sitt 7-ukersprogram, og det funket som bare rakkeren på meg. Dvs jeg fulgte stort sett kondisøvelsene. Styrkeøvelsene klarte jeg ikke å motivere meg nok til å gjøre til punkt og prikke. Ymse grunner gjorde at jeg ikke kunne fortsette noe særlig etter disse ukene men nå har jeg tenkt å fortsette med det utover våren. For de som ikke kjenner til CERGs treningsprogram, så ligger det her: https://www.ntnu.no/cerg/treningsprogram
     
    Når det gjelder vekten, så gikk jeg for ti år siden ned nesten 30 kg i løpet av en vinter kun ved å gå (nesten) daglige turer og rett og slett spise sunnere: Mye frukt og grønt, kutte ned på fett, kutte ut sukker. Dette fulgte jeg 6 dager i uka, mens jeg hver lørdag tillot meg å skeie ut. Jeg har alltid slitt litt med vekten, og har prøvd alskens slankekurer og slikt, men fant til slutt ut at jeg rett og slett bare skulle spise sunnere, og tenke litt over hva jeg stappet i meg. Og det funktet som gull. Men tida går, man blir gamlere, latere og dummere, og ca 10 kg har sneket seg på igjen. Så her er jeg allerede i gang på ny. Har gått ned nesten 2kg på tre uker, noe som er helt passe for meg.

    Men så kommer dette med styrke, og her trenger jeg gode råd. Jeg har trålt nett og ymse forum etter tips, og det er jaggu ikke enkelt for en lekmann å bli helt klok, fordi rådene ofte er ulike. Men jeg har prøvd å koke det hele ned til 4 basisøvelser jeg tenker jeg skal konsentrere meg om de første fire månedene eller så: Benkpress, Markløft, Knebøy og "Chins". Om sistnevnte: Jeg er foreløpig for tung og for lite sterk til å løfte meg selv, så til å begynne med tenker jeg at pulldown i apparat er ok, siden det vel bruker ca de samme musklene. Er det rett?

    Og er disse fire basisøvelene ok å starte med, for å få et grunnlag?

    Jeg reiser forøvrig endel, og mange ganger vil jeg ikke ha tilgang på vekter. Kan dere anbefale gode alternativer som kan gjøres med for eksempel hverdagslige ting?

    Takknemlig for svar!
  3. Like
    Cooljazz fikk poeng fra FitFish i Hva spiste du til middag idag-tråden   
    Pannekaker med bacon og blåbærsyltetøy 
  4. Like
    Cooljazz ga poeng til Brokkoli i Treningsåret 2015   
    BRA JOBBA, STOREHVAL! Fin tråd.
     
    Hva var dine høydepunkter og nedturer?
    Høydepunktet må vel være at jeg har økt stevnetotalen min i styrkeløft med 70 kg! Jeg har økt 30 kg i knebøy, 12,5 kg i benkpress og 27,5 kg i markløft og endte julestevnet i OSK med 132,5 kg - 67,5 kg - 150 kg. Kommer egentlig ikke på noen nedturer. Sikkert flere, men ingen store nok til at jeg husker dem.
     
    Hvilke mål nådde du?
    Jeg hadde satt meg som mål å løfte 125 kg - 70 kg - 145 kg, så jeg klarte målet i både bøy og mark. Og er ganske sikker på at jeg har benkpressmålet og vel så det inne også, men det er stevneresultater jeg teller så det får komme neste år :-)
     
    Beste treningsminner fra året?
    Det er mange! Gode treninger med hvalene mine i Bergen før jeg flyttet til Oslo i sommer. Har også blitt tatt veldig godt imot i ny klubb her i Oslo, og har møtt mange nye, fine mennesker i Oslo SK. Veldig fornøyd med å ha instagramstalket @Thomaseh i sommer, og fått meg fast treningspartner.
     
    Gjorde 2015 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?
    Ja. Uten tvil. Jeg har blitt sterkere, gladere og flesket en del ned.
     
    Hva er målene for 2016?
    Jeg har mange mål for 2016. Først og fremst skal jeg fortsette vektnedgangen. Jeg har gått ned knappe 20 kg nå, og har igjen ca 15 kg. Jeg satser på å gå ned halvparten av disse kg i løpet av 2016.
    Jeg har lært mye det siste året, blant annet om hva mine største svakheter her. Målet for 2016 er å rette opp i disse svakhetene. Øverst troner å slutte å bøye kalvbeint. Ut med knærne.
    Konkrete mål for løftene mine er veldig vanskelig å sette, siden jeg ikke vet hvordan styrkeøkningene vil bli påvirket av å spise i underskudd i enda ett år til. Jeg har kunnet seile på fleskegains til nå, men med mindre og mindre flesk å tære på blir det vanskeligere å øke i styrke på lite mat. Jeg tenker uansett langsiktig, og ser for meg at det neste året ikke vil bringe med seg de største økningene på stanga, men at de vil komme når jeg omsider kan begynne å spise i vedlikehold eller et lite overskudd. Jeg skisserer derfor knebøy 142,5 kg (opp 10 kg), benkpress 75 kg (opp 7,5 kg) og markløft 157,5 kg (opp 7,5 kg). En økning i totalen på 25 kg, med andre ord.
  5. Like
    Cooljazz fikk poeng fra Tronaldo i Tråden for dumme spørsmål!   
    Har en 2mnd gammel Auris hybrid. I praksis er dessverre forbruket ganske mye høyere enn hva Toyota oppgir. Ligger vel nå på 0,56 til 0,58 med stort sett småkjøring, kaldt i været og vinterdekk. Desto kaldere, desto mer forbruk dersom du ikke vil ha minusgrader i kupeen. Når det var varmere i været og med sommerdekk holdt forbruket seg på rundt 0,4. Ellers er jeg veldig fornøyd med bilen og med Toyota kvaliteten generelt (Er på 4. toyotaen nå...)  
     
  6. Like
    Cooljazz fikk poeng fra Kallenavn8 i Tråden for dumme spørsmål!   
    Det kommer vel litt an på hva du er ute etter og til hvilken kvalitet, men både Clas Ohlson og Biltema har vel  en god del. Av de mer proffe kommer jeg på fosen-tools og verktøy.no (Luna). Muligens Tess også. Utenlandske har jeg ingen peiling på.
  7. Like
    Cooljazz ga poeng til HenrikWL i Nybegynnerprogram ødelegger treningslysten!   
    Hvis et PT-nybegynnerprogram ikke virker og man står på stedet hvil, så er det ikke dermed sagt at det er programmeringen som er feil.
    Jeg har samme erfaring som deg med slike program, TS, men det skyldes jo for så vidt ikke programmene - det skyldes jo at jeg ikke fulgte dem! Som du sier: 3x12 reps på 8-10 maskiner er driiiiitkjedelig, og etter 3 treninger så blir det enten "åh, jeg orker ikke øke i dag, kjenner det litt i skuldra", eller "dæven, jeg har dårlig tid, så jeg skipper halvparten av øvelsene i dag". Eller enda bedre "oj skitt, skulle jeg vært på trening nå? Jaja, tar det i morra".
    Som @Tronaldo sier, det er nesten umulig å ikke ha fremgang som nybegynner, med et hvilket som helst program - men det krever fortsatt at man følger programmet. Det det handler om er å finne et program man liker og kan holde seg til over lengre tid.
  8. Like
    Cooljazz fikk poeng fra Supermosjonist i Nybegynnerprogram ødelegger treningslysten!   
    Har omtrent samme erfaring som @Supermosjonist. Nybegynnerprogrammet jeg fikk utdelt på senteret bestod av 10-12 maskinøvelser. 4x10reps på hver øvelse. Drepende kjedelig, og tok et hav av tid. Den gratis "PT-timen" som var inkludert i medlemskapet var å rusle rundt og prøve 2-3 reps på hver maskin, sammen med 8-10 andre som hadde fått utlevert nøyaktig det samme programmet. 
    Ble ikke direkte imponert.
  9. Like
    Cooljazz ga poeng til KHH i 5x5 for gamliser   
    du kan jo kjøre pyramide en dag ( dvs et toppsett) hvor du øker fra uken før, dag 2 kan kjøres med lavere volum og intensitet og fungere som teknikk terping (alternativt som frontsquat ) og dag 3 som vanlig 5x5 med 10-20% under dag 1.

    Ellers kan du kjøre 5x5 to eller tre dager hvor du kun øker uke til uke. Hvis du er usikker på om kroppen holder så er vel det enkleste å være litt konservativ og heller øke volum og intensitet etter hvert som teknikk etc sitter bedre.

    Søk også etter autoregulering 5x5 og børge fagerli, gir mange gode tips om 5x5 programmet.
  10. Like
    Cooljazz ga poeng til Linjemannen i 5x5 for gamliser   
    Vil selv anbefale å øke frekvensen!
    Men da må du selvsagt gå ned på intensiteten og det er kanskje ikke like gøy.
    Jeg bøyer jevnt over 4 til 5 dager i uken og knærne er ikke noe problem. Bruk for all del knevarmere - de virker forebyggende på kneproblematikk så ikke vent med å kjøpe slikt til du trenger dem. Da er det egentlig litt for seint...


    5x5 er en fin intro til tung progresjonsrettet vekt-trening, men over tid bør både unge som eldre utøvere finne andre programeringsmodeller å tufte treningen på. Frekvens er et sterkere kort over tid enn ensidig fokus på intensitetsøkninger.
    Tenker jeg.
  11. Like
    Cooljazz ga poeng til Bluecharm i 5x5 for gamliser   
    Flere som stiller i "aldersbestemt klasse" her, og som også har litt "morsomme" knær..

    Har landet på x-press med beinpress, litt spinning og svømming. Det fungerer, for meg.

    Tror det er viktig å prøve seg litt frem.

    Hvis noe ikke virker, prøv noe annet.
    Lykke til!
  12. Like
    Cooljazz ga poeng til Ove_68 i 5x5 for gamliser   
    Nå er jeg jo bare barnet i forhold til deg (kun 47 år) men da jeg startet med tre knebøyøkter i uken så fikk jeg en del problemer med knærne ja.

    Jeg trener nå et program som heter GSLP (Greyskull linear progression), der det er lagt opp til to knebøyøkter i uken. Har ingen problemer med knærne lenger, og forfallet er i ferd med å bremses(y)
  13. Like
    Cooljazz ga poeng til smurfine78 i Noen som har litt peiling på pulsklokker?   
    Jeg har en del spørsmål rundt pulsklokker som jeg håper noen hjelpe meg å svare på?

    1. Såvidt jeg vet har vel ikke hvilepulsen noe med forbrenningen å gjøre? De best trente har vel ofte en lav hvilepuls?
    Men hvordan har det seg da at personer med høyt stoffskifte som konstant har høy puls forbrenner ekstremt mye?

    2. Hva måler egentlig pulsklokker på annet enn pulsen? Det virker som jeg forbrenner mer på klokka når jeg har høyere gjennomsnittspuls? (Nå tar jeg i utg.punkt at alder, vekt, høyde, kjønn osv er lagt inn. )

    3. En annen ting som er litt rart er at når jeg stiller inn klokka på aerboic forbrenner jeg 200 kcal mer på en time enn med spinning, enda jeg blir like sliten av begge deler og svetten renner enda mer av spinninga. Ifølge klokka mi forbrente jeg 450 kcal på aerobic og 280 kcal på 55 min spinning med en gj.snittspuls på 155.

    4. Har holdt på med trening ca 2-3 ganger i uka siden 2013, men ordentlig intensivt siden 1. mai med gode økter 3 ganger i uka og riktig kosthold. Frem til jeg byttet batteri på pulskokka mi for 1 uke siden forbrente jeg 450 kcal på 1 time aerobic, nå plutselig forbrenner jeg 600. Kan det være at forbrenningen har økt, eller har det skjedd noe rart med klokka etter bytte av batteri tro? Alle innstillinger ser riktige ut på klokka

    5. Noen som kan anbefale en enkel og brukervennlig klokke som ikke er dyr? Vil bruke den primært til å sjekke ca. hvor mye jeg forbrenner, gjennomsnittspuls etc. Fint om den kan gi meg tilbakemeldinger på formen osv, men trenger ikke kobling mot mobil osv.
    Finnes det klokker hvor man kan legge inn muskelmasse, hvileforbrenning osv. for å få et mer nøyaktig resultat? Jeg har en badevekt som måler dette nokså nøyaktig og hadde jo vært morsomt å legge det jeg vet inn på klokka.
  14. Like
    Cooljazz ga poeng til Pinglo i Når ble Fitnessbloggen Ground Zero for oversharing på internett?   
    Jeg er fullt klar over at dette gjør meg til gammel kjerring/moralpoliti. Jeg klarer bare ikke å la være

    Etter å ha kuttet ned på forumlivet stikker jeg i blant innom for å sjekke at treningsinternett fortsatt lever. I de siste ukene har jeg vært innom FB et par ganger. En del tyder på at aktiviteten her inne har gått noe ned, og det er en hard kjerne som har tatt takeover. Disse har diskusjoner seg imellom på et detaljnivå som minner om en lang samtale rundt et middagsbord mellom nære venner, ganske langt ut på kvelden. Enkelte av dem minte kanskje aller mest om de som ved et tidspunkt løper unna og låser seg inne på do for å grine der deretter noen kommer for å sjekke hva som egentlig er i veien. Uansett.

    På en måte minner det meg om et annet forum jeg har vært medlem på, med en ganske viktig forskjell, nemlig en viss grad av anonymitet. Dette varierte selvsagt, men det var få personer som kom med ting de garantert verken har fortalt foreldrene eller kjæresten sin, og deretter deler den med fullt gjenkjennelig avatar og masse bilder av seg selv. Og her begynner soga om da jeg bestemte meg for å browse litt på FB en torsdags kveld.

    Mye var det samme som før. Kilo ble løftet, kylling ble spist, en del hadde sluttet å bruke croc pot-en sin og legaliseringstråden levde enda. Så over til ting som var litt annerledes. På topp fem listen har det til stadighet dukket opp tråder om personlige problemer, mental helse, eller ulike grunner til hvorfor man er singel. Så leste jeg plutselig en som skrev i en tråd at vedkommende var forelsket i en i inngiftet familie.

    Deretter eskalerte det. For hva i helvete var dette her. Det hele endte med semi-masochistisk eksersis der jeg endte opp å lese gjennom tråd etter tråd der de mest outrerte personlige opplysninger brettes ut for åpent internett, som er åpent for alle som vil, forumbruker eller ei (eller har et par poster og en anonym profil) til å lese.

    Kolleger, studiekamerater og kjærester og ekser utleveres over en lav sko. Vi har ærlig kontaktannonsetråd der folk nærmest konkurrerer om å oppfattes som mest mulig dysfunksjonelle, diverse singeltråder der relativt lett gjenkjennelige folk henges ut, og der dårlige egenskaper som kanskje aldri ville kommet til syne i et forhold som hadde vart i årevis flagges åpenlyst. Det vises til barnevernssaker, alvorlige psykiske lidelser, opplistning av nevroser som var så lange at jeg kjenner jeg blir dypt bekymret på vegne av mennesker jeg ikke har møtt i tillegg til utbrodering av saker jeg gjerne tenker heller burde tas med en nær venn, en i familien eller en psykolog. Eventuelt alle tre. Og det var etter å ha lest i fem minutter. Og gjerne med ekstremt lett gjenkjennelige brukernavn eller avatarer.

    Jeg lurer av og til på om folk i det hele tatt reflekterer over graden av detaljer som brettes ut for alle til å lese her inne, eller om man går inn i en slags vrangforestilling om at dette uansett bare er noe som er delt med en liten, intern vennegjeng der folk alltid er snille med hverandre. Det hele minner litt om en som på et annet forum klaget over at alle de halvnakne bildene hun hadde lagt ut under fullt navn som nick ble indeksert på Google. De var jo hemmelige, liksom

    Funfact: en forumbruker på et annet sted havnet i en klinsj med sin arbeidsgiver etter at en annen forumbruker tok en klipp og lim av en uttalelse han hadde gjort (tilsynelatende off the record) og sendt den til arbeidsgiver som en "takk for sist" etter en opphetet diskusjon. Ting kan bli brukt mot deg, og ikke alle folk er greie. Ved å utbrodere livet sitt på et grusomt detaljnivå på internett i et åpent forum gir man ammunisjon til dem som eventuelt vil deg vondt, og i tillegg kan det føre til at folk kan få et helt rart bilde av deg, siden man gjerne snakker lite om vanlige (og normale) egenskaper en har.

    Det er 37 000 medlemmer her inne. Å skrive noe her inne er det samme som å dele den personlige nevrosen sin med halvannet Ullevål Stadion. Om man bare teller dem som faktisk er registrert her inne.

    Omg.

    /rant
  15. Like
    Cooljazz fikk poeng fra vesen i Tilbereding og tilbehør hos hjort   
    Kok opp litt (1/2 til 1cm over bunnen)vann og en god klatt smør, 2-3 pressede hvitløksfedd og en ts salt. Ha i den oppdelte broccolien og damp under lokk i 3-4 min.(jeg liker den best når der er litt tyggemotstand). Vend et par ganger mens det damper.
  16. Like
    Cooljazz ga poeng til Acd i Tilbereding og tilbehør hos hjort   
    Tusen takk for svar! settes pris på
  17. Like
    Cooljazz fikk poeng fra Aurelius i Tilbereding og tilbehør hos hjort   
    Biff av hjort er noe av det møreste og beste kjøtt som finnes! Bare pass på å ikke oversteke det, aller best er det med rød/rosa kjerne. Mitt favorittilbehør er smør- og hvitløksdampet broccoli, sellerirotpure, stekt løk og sjampinjong.
    Nam! :-)
  18. Like
    Cooljazz fikk poeng fra d0ppler i Nybegynnerprogram for hjemmetrening - trenger tips   
    Ser ut som et greit utgangspunkt dette, ikke så ulikt slik jeg gjorde det når jeg begynte med styrketrening.
    Hadde kanskje etter hvert lagt til Goblet squat, som er en kjempegod øvelse for å lære knebøy bevegelsen og for å forbedre beveglighet.
    -Enhånds hantelroing på benk er en øvelse som tar godt når en gjør den riktig, og en av mine favoritter.
    -Forskjellige pushup-varianter. Supert for kjerne, triceps, bryst, skuldre etc..

    Når det gjelder antall reps og slikt er det andre som kan svare mye bedre enn meg, men generelt er variasjon fint, f.eks. annenhver økt tungt og lett. Gjør det enkelt og ikke heng deg for mye opp i prosenter etc, i alle fall ikke i en begynnerfase.

    -my 2 cents
  19. Like
    Cooljazz ga poeng til d0ppler i Nybegynnerprogram for hjemmetrening - trenger tips   
    Jeg er ute etter et enkelt og bra hjemmeprogram for en nybegynner som skal trene på å bli stor og sterk.


    Mitt utstyr er:
    - en vektstang (150cm)
    - to hantlerstenger
    - 4 x 0.5kg vektskiver
    - 4 x 1.25kg vektskiver
    - 8 x 2.5kg vekstskiver
    - 4 x 5kg vektskiver
    - 4 x 10kg vektskiver
    - Handygym Multifunction
    - https://www.youtube.com/watch?v=_3zeZCdqDRgs

    Vektskivene passer om hverandre på vektstang og hantlerstang.

    Jeg vil helst trene annenhver dag, minst 3 ganger i uka.

    Dette er skissen til treningsprogrammet mitt nå:
    - Bulgarsk Utfall (lår++)
    - Markløft (korsrygg++)
    - Chins/hangups (biceps/rygg)
    - dumbbell press, både flatt og skrått (bryst)
    - Skapular sidehev (skuldre)
    - Situps (kjernemuskulatur)
    - Frankspress (triceps)

    Jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på selve øvelsene jeg har plukket ut, og om jeg bør variere antall reps/ % av 1RM mellom hver uke.

    Vil bare presisere at jeg i starten vil prøve å minimere antall forskjellige øvelser, slik at jeg får tid til å lære meg øvelsene skikkelig.

    Hva syns dere?
  20. Like
    Cooljazz fikk poeng fra SixpackJegeren i Hvem røyker?   
    Slutta for snart 2år siden etter å ha røyka/festrøyka av og på i ca 30år. Ikke hatt tilbakefall denne gangen!
    Men snuser da...
×
×
  • Opprett ny...