Jump to content

Nicolai Hildre

Members
  • Content Count

    2808
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by Nicolai Hildre


  1. Jeg teller kalorier! :) Det gjør jeg fordi jeg vil ha en jevn ukentlig vektnedgang på 300-500g, og for å kontrollere det best mulig er jeg nødt til å vite et relativt nøyaktig ukesgjennomsnitt. Har jeg gått opp i vekt den ene uken kan jeg se på gjennomsnittet og justere litt ned, og har jeg gått for mye ned kan jeg justere litt opp også videre. Ulempen med å telle er at man lett kan bli litt for opphengt i gram, men for min del fungerer det fint. 


  2. Først og fremst er poteiner og karbohydrater er for høyt, og fett for lavt for en ketogen diett. Dr. Jacob Wilson definerer en ketogen diett som 75% fett, 20% protein og 5% karbohydrat, i energiprosent. En ca utregning fra din planlagte makrosammensetning er fett og protein rundt 40% hver og karb 20%, altså en solid forskjell fra definisjonen på ketose. 

    Med utgangspunkt i 75-20-5 kan du finne frem til noe som passer for deg, for som mrtn sier er det noen individuelle forskjeller. Anbefaler deg å gå til innkjøp av en slik som dette eller Ketostix http://www.amazon.co.uk/Dirui-Professional-Ketone-Urinalysis-Strips/dp/B002HY85AE så du holder oversikt over hvorvidt du er i ketose eller ikke. Det tar ofte lang tid, og vær forberedt på at dagene før kroppen har begynt å produsere ketonlegemer er ganske kjipe. 


  3. Har hatt mine Jaybird Bluebuds X i snart 2 år, og er knallfornøyd. Veldig god lyd og støyisolering, og er relativt behaglig å ha i lenge - har de på trening og mye av dagen ellers (aka god batteritid). Kan være litt knotete å finne riktig "instilling" for sitt øre, men når man har funnet ut av det er det kung. Det eneste jeg kan utsette på de er at gummiproppene detter av ganske lett (har du de i lomma er ikke gummiproppene på når du tar de opp), men har heldigvis alltid funnet de igjen! :p Kan vel bruke en dråpe superlim, men ikke fått gjort det ennå...


  4. Åh, haha! Takk :) og det er pike som er best? Får ikke til den jeg :(

    Godt mulig det er noen studier som har sett på muskelaktiveringen (EMG) og funnet ut at pike er den beste i den forstand, men treningseffekt avhenger av mer enn kun muskelaktivering. En øvelse du faktisk klarer, men som utfordrer stabiliteten din i bekkenet, vil være den beste for deg.


  5. På pikes: Her pleier jeg å enten ha håndflatene eller albuene i bakken og beina i slynge.

    Men ser at noen gjør øvelsen med å *crunsje* beina inn under seg nærmest som inn i en fosterstilling og så strekke ut igjen (slik gjør jeg det :p ), mens noen har strake(re) bein og heller skyter rumpa opp i været på øvelsen.

    Hva er "rett"/best? =)

    Det du forklarer er to forskjellige øvelser; den første crunch, den andre pike :)


  6. Hva var dine høydepunkter og nedturer?

    Årets nedtur var definitivt smellen i ryggen som har satt meg på sidelinjen i knebøy og markløft i ca 6 måneder. Oppturen er at jeg omsider kan trene bøy og mark igjen!

    Hvilke mål nådde du?

    Jeg hadde ett mål for 2014, og det var å ikke bli skadet. Failed.

    Beste treningsminner fra året?

    De gode øktene der kropp og hode spilte på lag. 165x4 i knebøy skiller seg ut der.

    Noe du vil klare før året er omme?

    Jeg vil klare å ta knebøy og markløft ukentlig ut året, og videre ut gjennom hele 2015.

    Gjorde 2014 deg til en sterkere, bedre og mer selvsikker versjon av deg selv?

    Sterkere? Tja. Bedre og mer selvsikker? Definitivt. Det er alltid noe positivt i noe, og det dårlige treningsåret 2014 har vært er intet unntak. Har lært utrolig mye av samarbeidet med kong BluebearWebcoaching (som jeg akter å fortsette med etterhvert), har tilegnet meg nyttig stevneerfaring, jeg har blitt en bedre trener, og jeg tror jeg har blitt bedre til å høre på kroppen min.

    Hva er målene for 2015?

    Jeg prøver neste år også jeg; å holde meg skadefri! Ingen spesifikke tall, men jeg vet at dersom jeg får løftet jevnt og trutt gjennom året, blir vektene ganske gode!


  7. Urinen skal være stråfarget, ferdig snakka.

    Drikker man way too much vann, får man hjerneødem pga osmolaritet i intracellulærvæske > osmolaritet i ekstracellulærvæske, og dør med mindre man får elektrolyttbehandling. Ferdig snakka der og.

    Basalt væskebehov er forøvrig 35ml/kg for voksne, og mesteparten av dette dekkes gjennom maten.

    Ingen tråd er for gammel for kattedamen!

×
×
  • Create New...