Jump to content

jorno.net

Members
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

  1. I dag brukte jeg på ny jogging på tredemølle som oppvarming til trening (fikk ikke gjort det om torsdag, da den ene tredemølla hadde behov for service og den andre var opptatt...). ;-) Jeg forsøkte alle forslag her, i forskjellige variasjoner. Kortere steg/økt stegfrekvens, lande mer på for-/midtfot og løfte knærne mer. Jeg klarte 12 minutter, men valgte da å stoppe fordi leggene knyttet seg igjen. Det kunne kanskje virke som om det løsnet litt når jeg forsøkte med kortere steg igjen, men ikke nok til at jeg klarte å fortsette lenge. Jeg gir ikke opp enda! Jeg skal forsøke flere ganger fremover. Det må da være mulig å finne en kombinasjon som fungerer. ;-)
  2. Takk for et godt innspill, Miss Iron. Interessant... Det du sier høres veldig riktig ut i forhold til mitt eget inntrykk av hvordan jeg løper - jeg har lurt på om jeg ikke løfter bena godt nok når jeg løper. Skjønner at jeg har litt å prøve meg frem på i kveld. Har nå også blitt fortalt om "Løplabbet" (og også en Sport1-butikk som bruker tilsvarende teknikk) for å vurdere og få sko som er tilpasset min "løpestil". (Jeg må først sørge for å faktisk skaffe en løpestil). ;-) I løpet av mine 30 år, har jeg aldri sett på det som noen glede å jogge, og dermed ikke som noe tap dersom jeg ikke skulle kunne jogge. Men nå som jeg først har kjent på gleden ved å jogge, oppleves det som å bli fratatt noe når jeg opplever smerter ved utførelse. Så jeg kan nesten ikke vente med å finne en god løsning! // Jørn
  3. Tusen takk for svar, lhegdal og Ole-Mats Moskvil. Jeg skal se om jeg kan finne noen bedre sko. Det var kanskje lite gjennomtenkt å bare ta disse skoene jeg hadde stående i skapet hjemme, men jeg har alltid tenkt at alle klarer å jogge riktig med all slags sko.... ;-) Hehe. Takk for veldig konkret tips, Ole-Mats. De siste to gangene har jeg helt droppet jogging som oppvarming på grunn av smerter, men i kveld skal jeg absolutt forsøke, med fokus på å løpe mer på for-/midtfot og å øke stegfrekvensen. :-) Gleder meg til å prøve. // Jørn
  4. Takk for svar, Therese. Ja, jeg er ganske sikker på det er anterior tibialis som du sier. Jeg har nylig begynt å trene styrke også. Etter at du fant ut hva delen av leggen heter, fant jeg en video på YouTube som viser hvordan man kan tøye muskelen ( ). Jeg har tenkt tanken tidligere på at tøying kan være løsningen, siden jeg som sagt mente det føltes som en kort muskel, men har ikke hatt anelse om hvordan den kunne tøyes. Da skal jeg absolutt forsøke å tøye den regelmessig. Styrking av bakside legg/lår skjer også så lenge jeg er aktiv, forventer jeg. Både ved jogging, og ved diverse styrketrening (skal se om jeg finner noen egnede øvelser). Det kan være at jeg gjør noe galt ved løping på asfalt, da jeg ikke har hatt samme plager når jeg har løpt ute i naturen på bløtt underlag. Det bør ikke nødvendigvis være underlaget eller skotøyet, men kanskje like gjerne at jeg kløner det til når jeg kommer på hardt underlag Men uansett skal jeg revurdere fottøyet. Det er ikke nødvendigvis de beste utendørs løpeskoene jeg benytter. Har du tips til hvordan jeg kan kartlegge løpestegene? Ser absolutt for meg at jeg kan finne på å løpe galt
  5. Hei. Utrent 30-åring her. Over de siste årene, har jeg hatt inntrykk av at jeg har noe som føles som "kort muskel eller sene" i forkant av leggen, så vidt mot ytterside fra midten. (Når jeg skyver tærne så langt nedover jeg klarer, tror jeg det er den muskelen som kjennes i forkant, litt på yttersiden, av leggen) Dette har jeg erfart de ganger jeg feks skal ta buss hjem fra jobb, og har litt dårlig tid. Jeg "traver" da av gårde i rask gange, men kjenner allerede etter 100 meter at jeg blir "stram" i forkant av leggen, og må roe ned på tempoet for ikke å stivne helt. Har egentlig hatt inntrykk av at dette har blitt gradiv værre med årene. Uansett - jeg har nå fått for meg at jeg skal komme litt i form, i en alder av 30 år. De siste tre ukene har jeg jogget litt (3 km på asfalt hver gang, er nå på den åttende turen). Som oftest blir jeg litt "stiv" i leggene allerede etter et par hundre meter, men det går for så vidt greit å fullføre 3 km tur. Men i dag formiddag ble det værre, og når jeg kom halvveis var leggene skikkelig ubehagelige. Jeg måtte bryte joggingen og gå i rolig tempo noen hundre meter før jeg klarte å jogge videre hjemover. Noen som har forslag til hva dette kan være, og evnt tips til hva jeg kan forsøke for å forhåpentligvis bli kvitt dette? Er det noen sjanse for at dette kan forsvinne når jeg blir bedre trent? Eller gjør jeg noe feil? Takk på forhånd. Mvh Jørn
  6. Dagen etter jeg rapporterte om dette, fungerte det for meg. Usikker på om det var på grunn av kommentaren jeg la inn her (som tippet antallet til 6), eller om det var noe caching som gjorde utslaget (dagen etter var det på jobb-pcen i stedet for laptoppen hjemme, og det var altså dagen etter).
  7. Hei. Jeg er et helt nytt medlem. Jeg har skrevet 5 innlegg i forumet nå (altså kun startet en tråd selv, men lagt inn totalt 5 kommentarer - noe som også vises når jeg går på "Dine innlegg" under brukernavnet mitt). Likevel får jeg opp "Du trenger minst 5 innlegg i forumet for å bruke denne siden " når jeg går til "Nyeste bilder". En liten bug? Caching? Eller jeg som misforstår kommentar-innlegg og nye-tråder-innlegg?
  8. Søtpotetquesadillas: - 1 boks sorte bønner - 1-2 store søtpoteter - 1 gul løk - Meksikansk chilipulver - Spisskummen (krydder) - Revet ost (kan droppes om ønskelig) - 3 store tortillalomper (kan benytte fullkornvariant om ønskelig) Skrell søtpotetene og del de i terninger. Ha de i en ildfast form sammen med oppskjært løk. Hell over litt rapsolje, salt og pepper. Sett det i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter, eller til potetbitene er møre. Skyll de sorte bønnene, og krydre de med chilipulver og spisskummen (hell godt på). Når potetene er ferdige, så bruk en potetmoser og knus løk og poteter til en slags grøt/mos. Legg revet ost på halve tortillaen, "smør" på søtpotetmos og legg et lag med bønner over. Strø litt revet ost på toppen igjen, og brett tortillaen over. Stek i panne på medium varme til de blir lett brune, og innholdet virker smeltet. Serveres med rømme og salsa. Enjoy!
  9. Fruen min og jeg er kjempeglade i søtpoteter. De gjør veldig god nytte som erstatning for pommes frites! Og det er langt sunnere. Skjær søtpoteter i strimler (pommes frites style). Legg de i en bolle, hell over litt rapsolje og strø over litt salt og pepper etter ønske. Bland det godt så olje og krydder havner på alle strimlene. Hell det over på en langpanne med bakepapir, og sett i stekovnen på 200-220 grader i 30-40 minutter. Eventuelt kan man lage en veldig god søtpotetmos. Lages på samme måte som man lager hjemmelaget potetmos med vanlige poteter, bare med søtpoteter istedet. Det hender også vi lager søtpotet quesadillas - en veldig god vegetarisk rett med søtpotet og bønner Skal se om jeg finner oppskriften til deg.
×
×
  • Create New...