Gå til innhold

S.O.T

Medlemmer
  • Innholdsteller

    651
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av S.O.T

  1. Hei!

    Har et klart mål med treningen det kommende året:

    20 push ups med 18 kg på ryggen

    3 km på 15 min

    kroppsheving i bom

    + generell grunnstyrke

    Spørsmålet er hvordan skal jeg gå frem? Skjønner at jeg må periodisere, men hvordan? Fins det ferdig oppsett for treningsprogram for brannkonstabelopptak?

  2. jeg endte med det samme etter min diett, hvis du har hatt kysseyke, kan du ha utviklet utmattelsesyndrom, jeg brukte nesten 2 år jeg og kunne knapt gjøre noe som helst, sliter forstatt, men har gjort minicomeback i bikini, og skal stille igjen til høsten, men hvis du funker til daglig er det nok ikke det, jeg prøvde å trene og vaar sengeliggende i 2-3 dager etter en lett økt... men hør med legen din, spis god mat, og sov litt ekstra får å komme ajour, sånt tar tid, jeg hadde vel egentlig utmttelsesyndrom gjennom min første diett og men den kom å smalt meg skikkelig i bakhue et halvt år etter..., har kjørt meg i veggen tidligere også, fordi jeg er svart/hvit, jeg er all inn or nothing, og ofte er all inn egentlig mer enn hva jeg har..

    sørg for at du får i deg det du skal av vitaminer etc, dette kan hjelpe...

    Har hatt kyssesyken, men om det har en sammenheng er jeg mer usikker på. Ser mange er opptatt av dårlig coaching lengre oppe her, vil presisere at det er ikke tilfelle. Fra oktober frem til januar var jeg på egenhånd, det er jeg som har vært fryktelig ivrig for så å gå på veggen til de grader. Det har ingenting med valg av coach eller klubb å gjøre for min del, bedre miljø skal man lete lenge etter.

    Det mange har vært inne på er hvor sårbar man blir i en slik situasjon om man ikke har kunnskap, lar seg påvirke av andre og/eller tøyer strikken for langt. Håper det er bedre med deg nå, at man lytter til kroppen sin er avgjørende. Viljen har vært større enn fornuften, så når det går til helvette kan en ikke skylde på andre enn seg selv. Lærer på den tungvinte måten.. :)

  3. Det mange på diett opplever, er følelsen av sult/smerte/glede/nytelse/mestring. Alt i samme pakke kan man si. Jeg har selv gått på en nedtur etter endt diett. Alle de følelsene ble borte. Alt blir så intenst når man er midt i det.

    God bedring til trådstarter, håper du kommer deg raskere enn jeg gjorde!

    Tusen takk :)

    Hvordan var det til deg i etterkant da, tok det lang tid før du var på stell igjen?

  4. Eg er litt større en deg igjen.. veier nå 77,5 kg og er 178 cm høy. Har planer om å stille høsten 2014, noe eg har planlagt siden 2011.. og har derfor kjørt en prøve-deff siden 9. januar for å teste psyken men samtidig se hvordan kroppen responderer på lavt kcal-inntak.

    Har ilag med en kompis som også fungerer som coach pga sin utrolig kunnskap og erfaring med dietter reknet ut hva som er gustig for meg å ligge på kcal-messig så har eg selv sotte opp kostholdet ut ifra PSMF. Kjørte PSMF i 20 dager før eg gikk over på en egenkomponert diett som fungerer veldig bra. Mitt daglige forbruk er 2800 kcal på treningsdager.. ca 2500 ellers. Ligger på 1600 kcal inntak nå med morgenkardio 60 min hver morgen + fullkroppstrening 3 dager i uken.

    Har iløpet av 39 dager gått ned fra 84 -->77,5 kg (da har eg også klart å legge på meg 1 kg musklatur) og måler jevnt og trutt med ultralydmaskin. har 17 dager igjen på dietten før eg begynner å bygge igjen frem til mai 2014.

    Når eg skal stille kommer eg til å ta kontakt med coach, men kommer til å lage mitt eget kostholdsprogram da eg vet hva som funker og hva som ikke funker for meg. Det er tross alt en selv som må kjenne på kroppen og dens respons.

    Viss dietten ødelegger hverdagene og energien er på bonn så er det noe gale.. har selv hatt god energi gjennom hele dietten og har faktisk økt i styrke. Kan hende eg er ett av få som gjør det, men vil egentlig anbefale alle å lese seg opp og tilegne seg så mye kunnskap som mulig før man begir seg inn på denne sporten/livsstilen. Det er ikke bare å bygge muskler i noen måneder og så gå på en diett og stille.. (ikke ment mot deg!) Føler sporten er blitt "vannet" ut av mange tynne jenter! Det tar flere år å bygge en solid og massiv musklatur (med mindre man tar snarveier da..(n)) Men uansett.. det er vil frem til er at kunnskap skader aldri, og erfaringer kommer alltid godt med.. på denne måten har du lært å kanskje lytte til kroppen mer og være litt mer kritisk til valg av coach. For denne coachen har ikke fulgt deg opp godt nok, det er hvertfall sikkert!

    Det virker som du har full kontroll iallefall, og det er sånn det skal være :)

    Man skal ha energi til hverdagene, føler man ikke glede i det man gjør kan man heller ta en annen vei. Har sett tendensen til at "alle" skal stille, som gjør det desto viktigere å ha et kritisk blikk med seg på veien. Selv hadde jeg en coach med meget godt omdømme, og ikke et vondt ord mot den kanten. Likevel er det ikke tvil om at jeg har kjørt kroppen for hardt, underveis var sulten på resultater så sterk at jeg brød meg ikke om at jeg gikk kardioen gråtende.

    Denne tråden er ikke ment som annet enn en advarsel egentlig, om å ha hodet med seg og som flere har vært inne på, være kritisk. Det er ikke verdt det om det går på bekostning av deg selv.

  5. Du har jo ligget alt for lavt på kaloriene og for mye cardio hele veien, dette skyldes dårlig coaching spør du meg.

    Tror coachingen har fungert bra på andre med likt utgangspunkt.. Selv jobber jeg som feier, og har tidvis veldig fysisk krevende arbeidsdager. På 1500 kcal har det ikke vært enkelt å utføre først ei styrkeøkt, så 60 min kardio.

    Har nok gått for lavt, for tidlig, med for lite tanke på individuelle tilpasninger.

  6. Haha, mye bedre! Det er som andre har sagt utrolig viktig at flere deler disse historiene - de er der. langt flere enn de fleste tror. En har inkompetente coacher som ikke aner hva de driver med og jenter som fungerer på pur vilje og heller egentlig ikke aner hva de begir seg ut på. De vil bare stå brunbeiset på scenen med bikinien på og smile de også. Historier som dine har vært inspirasjonen til det meste jeg har skrevet om siden før nyttår - behovet for kunnskap og å være realistisk er stort. Jeg håper bare så mange som mulig slipper de negative erfaringene du har hatt, og slipper å kjenne det på kroppen før de finner ut hvordan det bør gjøres og om det bør gjøres i det hele tatt.

    Tror det er viktig å ha noen motpoler. Har tidligere konkurrert nasjonalt i judo og sykling, så det er ikke det at jeg ikke tåler å trene hardt. Heller ikke at psyken backet ut. Kroppen ville rett og slett ikke mer.

    Har nettopp vært ute på skitur, en runde som tilsvarer ca det en fireåring ville klart. Klarer ikke å yte noe særlig, det presser i hodet fra alle kanter og får bare ikke kroppen i gang. Og det er nå FIRE uker siden jeg ga meg. Det er uten tvil mange som trives med denne sporten, presterer og føler seg knallbra. Syns det er veldig fascinerende å se de på scenen, og kommer garantert til å følge med i konkurransene fremover. Det passer bare ikke for meg :)

  7. Grunnen til at jeg forteller hva som skjedde for meg, er da jeg stort sett hører om alle de som får det til. Når man sitter med det presset at "alle andre" greier det, men ikke meg? Da er det vanskelig å sette spørsmålstegn ved kritiske punkt hvor det normalt ellers ville ringt en bjelle eller ti.

    Tror det kan være mye rett i at jenter er mindre kritiske, og med blogg/sponsorer involvert kan presset bli enda høyere for å gjennomføre. Under planleggingen av konkurransedagen så man i tillegg hvor sinnsykt dyrt det kom til å bli. Det beste med hele greia er at pengene som ble satt av til konkurranse nå går til en snasen shoppingtur til London;)

  8. Sikker på at coachen ikke satt deg på en litt for sinnsyk diett? Ettersom du ikke greide og holde på lenger tenkte jeg..

    Jo, og uka før jeg ga meg trappa vi kraftig ned på kardioen. Likevel føltes det helt sinnsykt å skulle fortsette til april, var ikke morsomt i heletatt.

  9. tror du har misforstått coachen din. At det var meningen du skulle spise 1700 kcal pr dag, for så å droppe til 1400 kcal pr dag. Det høres no ut som en normal approach for å spisse formen.

    Har ikke misforstått noen ting. Ønsker bare å rette fokus på at det finnes en bakside, en med mye hodepine for min del.. :)

  10. Dette hører jeg om omtrent daglig fra jenter i din situasjon. Jenter går inn i sirkuset med drømmen om å stille og ender opp som deg.

    Hvordan har du det nå?

    Jeg har hodepine hver eneste dag. Begynner å få en jevn følelse av energi igjen, spiser hele tiden føles det som. Rimelig forvirra på hva som kan spises, og ofte tanker i bakhodet om at nå spiser jeg noe "galt". Idiotisk, og virkelig unødvendig.

    det her må no være bare tull. 1500 kcal på ei uke sammen med 11 timers trening ???? Skurrer VELDIG ! !

    Hva som skurrer med det? Det gikk på ren vilje, så møtte jeg også veggen til de grader i etterkant.

  11. Jenter + fitness .. bygge muskler i noen mnd, deffe et par mnd .. og da har man vært gjennom det verste som finnes i hele verden. Cry me a river.

    Ehm, med fare for å bli hengt ut av fitnessfrelste her også!

    Man har valgt det selv, så er ikke synd på meg iallefall. Jeg har trent jevnt siden barneårene, og spesiefikt styrke de siste to åra. Ønsker bare å få frem blant all glorifiseringen at det kan ha sine baksider også.. :)

    hvor mye veide du da?

    Nå har jeg ikke peiling på konkurranser etc, men er det normalt å ligge så lavt over en så lang periode?

    Over den perioden gikk jeg ned 8 kg. Jeg aner ikke hva og hvordan en diett skal utføres optimalt, jeg gjorde som jeg fikk beskjed om. Hører jo andre som har 4 mnds deff, var ikke bælfeit før jeg begynte heller :)

  12. Med fare for å bli hengt av alle fitnessfrelste - mange vet nok at det ikke bare er gull og regnbuer ved fitnessdiett og konkurranseplaner og hele pakka. Jeg har selv vært på oppkjøring mot Fredrikstad Open, vært supermotivert og ga full gass for å nå den store drømmen.

    Min opplevelse denne våren:

    (Sett på bakgrunn av et tungt fysisk yrke i hverdagen)

    - Begynte på egenhånd med "oppkjøring" 9. oktober, med 1700 kcal og 6-7 timer trening i uka

    - Trappa opp 1. januar, til 11-13 timer trening i uka, og 14-1500 kcal daglig.

    - Knallbra fremgang kropslig, ble definert og hodet slitent. Mye grining :dry:

    - Ble fryktelig apatisk, spesielt ovenfor kjæresten.

    - Ca tre uker etterpå; full stopp. Migreneanfall, og har siden ikke vært i stand til å trene.

    (Sett i etterkant; oppskrift på failure)

    Jeg har hele tiden vært under veiledning av coach, og fått oppfølging. Dette er ikke på noe måte ment som kritikk mot coach eller klubb, all ros til den kanten. Vil bare gi en liten advarsel til alle flinke jenter som trener og veier mat og står på: Vær forsiktige med dere selv. Jeg er på fjerde uka etter diettslutt, og fremdeles ikke i stand til å gjøre stort ut over det hverdagslige. Prøvde en joggetur, ble sengeliggende og måtte dra hjem fra jobb dagen etter. Det er ikke særlig morsomt. Rart å forklare, men når man sto midt oppe i det hvirket ikke målet så viktig lenger likevel. Kroppen fungerte jo ikke!

    Det er selvfølgelig store individuelle forskjeller av hvordan en konkuranseoppkjøring fungerer, men ville gjerne få lagt ut min. Var langt å se etter noen regnbuer iallefall.. :)

  13. Jeg var på konkurransediett frem til for tre uker siden, da jeg fikk et kraftig migreneanfall. Hver bidige dag siden har jeg hatt vondt i hodet, prøvde for første gang en løpetur i går men da kom hodepinen kraftigere enn noen sinne.

    Legen mente at migrenen ble utløst av for lite næring over lang tid. Coach mente det var bare tull, han trodde ikke det var dietten som var skyld i dette. På daværende tidspunkt var jeg nede i 1400 kcal, med 12-14 treningstimer i uka, og hadde ligget i underskudd siden begynnelsen på oktober.

    Er det andre som har erfaringer med den typen? Aldri vært plaget med slikt tidligere. Veldig kjipt, så fort jeg prøver å trene verker det i hele hodet.. Har kun hatt det ene migreneanfallet, men det er den murrende verkinga hele tiden som plager meg. Har tatt blodprøver uten at de kunne finne noe galt, håper det begynner å gi seg snart..:unsure:

×
×
  • Opprett ny...