Gå til innhold

morten90

Medlemmer
  • Innholdsteller

    56
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    morten90 fikk poeng fra nette86 i Nybegynner og trenger råd :)   
    Ser at du allerede trener litt med strikk, så test gjerne ut denne rutinen: https://www.facebook.com/StreetworkoutBergen/videos/vb.644977715625519/707473839375906/?type=1&theater

    Hvis du vil trene biceps kan du lett gjøre bicepscurls med strikk også. Still deg oppå strikken, løft begge armene samtidig til du har rett under 90 grader i albueleddet og hold der i 1-2 sekunder. Ettersom du kjører i strikk vil antall repetisjoner variere med tykkelse på strikken, så hold på fram til du ikke klarer flere repetisjoner

    Og som LeanMachine sier, ikke bry deg så mye om tallet på vekta. Fasongene og fastheten kommer fort når musklene får lov til å vokse
  2. Like
    morten90 fikk poeng fra Lonegofa i Pullups og dips/armhevinger   
    Kult! Dips kan være meget tungt i begynnelsen ja! Har du et par strikker kan du lett bruke disse for å gjøre det mer overkommelig i startfasen. Vil også anbefale deg å inkludere 6-10 reps med disse:

    Kommer til å hjelpe deg mye med å skaffe den en stabil startposisjon på dippen din og samtidig holde skuldrene dine friske.
  3. Like
    morten90 ga poeng til Lonegofa i Pullups og dips/armhevinger   
    Takk for svar morten90! Høres fornuftig ut. Har lagd dipsstativ nå, så kan ta pullups og dips i garasjen. Dips var jævlig tungt da, hehe, men blir vel bedre vant med øvelsen etter hvert. Jeg skal fokusere på teknikk fremover, og arbeide med å kjøre øvelsene helt riktig. Pullups føler jeg at jeg tar rimelig bra, men dips kan nok bli mye bedre. Føler vel også at 4-5 relativt lette økter i uken er passelig, merker at jeg fort blir lei viss det blir for "seriøst", altså at jeg føler at jeg må mer enn jeg har lyst. Vi får se hvordan det ender

    Satser også på 1-2 rene styrkeøkter i uken. Prøve å bli sterkere/større, men ikke for tung. Fokusere på knebøy/frontbøy, benkpress og markløft.

    Ang. muscleups så skal jeg i første omgang prøve å bli bedre i nevnte øvelser, før jeg i det hele tatt har sjans til å klare det.
  4. Like
    morten90 fikk poeng fra tinii i Negative pull-ups eller med strikk?   
    Begge deler!
    Både strikk og negative har positiv overføringsverdi til pullups. Du kan f.eks kjøre 2 sett på 4-6 reps i strikk først, så kjøre et høyrep sett (8-10reps) med negative før du avslutter med det siste seige settet med negative. I høyrep settet med negative bruker du 2-3 sekunder på nedfarten fremfor å bremse nedfarten så lenge du klarer. (Jeg er personlig en fan av gode pauser, så ta deg gjerne 1-3 min pause mellom hvert sett )

    Ville også inkludert 8-10 reps med scapular pulls i tykk strikk før du kjører pullupsene dine.
  5. Like
    morten90 fikk poeng fra Wes i Fra styrkeløft til kroppsvekt.   
    Fett at du er gira på egenvektstrening da!

    Ville anbefalt deg å inkludere et par egenvektsøvelser som supplement til den vanlige styrketreninga din i førsteomgang. Typ fortsette med baseløftene, men kjøre på med frontlever-raises, pullups med sykling osv, eksplosive pullups i ulike varianter, russian dips, dips hvor du også involverer bevegelser med bein (eksplosive og seige), "Skin the cat" i enten ringer eller på stang, håndstående mot vegg, osv (Husk å tenk teknikk og færre reps pr sett fremfor grinding)
    Da beholder du som oftest styrken på baseløftene samtidig som du får utfordret kroppen med nye øvelser og mestringsfølelse!
  6. Like
    morten90 ga poeng til Ulrik i Muscleups   
    Det er som selv sier lurt å ta det rolig i starten med arbeid rundt overgangen ettersom dette kan gi mye trøkk til albuen. Ligamenter er mye tregere til å tilpasse seg belastning enn muskler, så kapasitet må bygges opp veldig gradvis. Vil anbefale at du prøver å kjenne etter hvordan albuene kjennes og stoppe før det blir for ille, og la det gå 3-4 dager/eller til du kjenner albuene er helt fine, til neste økt med teknikk-kjøret.
    Utover det kan du jo jobbe med styrke i chins og dips som vil hjelpe deg med muscle-upen.

    Lykke til
  7. Like
    morten90 ga poeng til Emiliebrend i Muscleups   
    At det folk gjør det i crossfit hele tiden er ikke et holdbart argument for meg når skadefrekvensen deres er så grusomt høy.

    Er det noen her inne som driver med kroppsvektstrening som ikke er crossfit og som veit en del om dette?
  8. Like
    morten90 ga poeng til SlayerDad i Pappakropp?!!   
  9. Like
    morten90 fikk poeng fra Velo i Calisthenics og styrkeprogram   
    La nettopp ut en instruksjonsvideo til Human Flag på facebook sjekk den ut om du vil ha litt tips og progresjonsøvelser Peanøtt
    https://www.facebook.com/StreetworkoutBergen
  10. Like
    morten90 ga poeng til Peanøtt i Calisthenics og styrkeprogram   
    Supert, sjekka ut videoen, skal testes ut! Mistenker at jeg mangler en del styrke enda, men er jo bare å begynne å øve:)
  11. Like
    morten90 fikk poeng fra Peanøtt i Calisthenics og styrkeprogram   
    La nettopp ut en instruksjonsvideo til Human Flag på facebook sjekk den ut om du vil ha litt tips og progresjonsøvelser Peanøtt
    https://www.facebook.com/StreetworkoutBergen
  12. Like
    morten90 fikk poeng fra BabyShady i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  13. Like
    morten90 fikk poeng fra Peanøtt i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  14. Like
    morten90 fikk poeng fra Åsmund! i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  15. Like
    morten90 fikk poeng fra Aurelius i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  16. Like
    morten90 ga poeng til Aequitas i Calisthenics og styrkeprogram   
    *suger til meg tips*
  17. Like
    morten90 fikk poeng fra Aequitas i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  18. Like
    morten90 fikk poeng fra Velo i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  19. Like
    morten90 fikk poeng fra Elin i Calisthenics og styrkeprogram   
    Det jeg gjorde når jeg startet med calisthenics (og fortsetter med den dag idag) var å fortsette med baseløftene, og deretter supplere med egenvektsøvelser. Reps og set på baseøvelsene er så å si det samme som du oppgir, men når det gjelder egentvektsøvelsene så er du bedre tjent med å holde antall reps nede og antall set høyt, og fokusere mer på teknikk enn at du skal være heeelt utkjørt etter hvert eneste set. Fokuser på at du vil ha kontroll på hele bevegelsen når du beveger deg, og ikke bare la kroppen svinge/sprelle villt.. Når det gjelder øvelser som kun går på core/mage (typ leg-raises osv) ville jeg gjort disse til failure, men helt på slutten av treningsøkta!

    Hva gjelder human-flag, så vil jeg anbefale deg å trene mye skuldre, windshield wipers, legraises og slikt for styrkens skyld. Samtidig bør du ha ett temmelig bredt grep (helst i ribbevegg), "åpne" den nederste skuldra slik at du får god støtte, fokusere på å vri navlen opp mot taket og tucke beina inn, så retter du gradvis beina utover etterhvert som du får bedre kontroll på øvelsen og blir sterkere... finnes mange instruksjonsvideoer på progresjonsøvelser på youtube

    Og viktigst av alt, ha det morro! Lek! og ikke vær redd for å dumme deg ut temmelig flaut å stå på et fullstappa treningssenter å øve på å stå på henda når du ikke kan det... men det må til! hehe
  20. Like
    morten90 ga poeng til Therese i Pushups, hvordan få til en?!   
    Du kan også starte mot en vegg/høy stang slik at vektarmen blir kortere og bevegelsen lettere - man MÅ ikke starte flatt på bakken

    Også viktig å få med skulderbladene - scapular pushup er kjempefin til dette, start med å mestre denne før du involverer å bøye albuen og skulderleddet. Å senke deg ned skal kjennes ut som en robevegelse
  21. Like
    morten90 fikk poeng fra AnetteMo i Treningsåret 2014   
    Spennende tråd!

    Årets oppturer:


    Nedturer: vekta på stanga i markløft har gått ned noen kilo, og bøyen står litt på stedet hvil, men det skal endres i 2015 ;D hehe

    Målet for 2015 er å fortsette i samme sporet, pluss bevege meg enda litt mer ut av komfortsonen, hehe
  22. Like
    morten90 fikk poeng fra BabyShady i Treningsåret 2014   
    Spennende tråd!

    Årets oppturer:


    Nedturer: vekta på stanga i markløft har gått ned noen kilo, og bøyen står litt på stedet hvil, men det skal endres i 2015 ;D hehe

    Målet for 2015 er å fortsette i samme sporet, pluss bevege meg enda litt mer ut av komfortsonen, hehe
  23. Like
    morten90 fikk poeng fra langaard i Treningsåret 2014   
    Spennende tråd!

    Årets oppturer:


    Nedturer: vekta på stanga i markløft har gått ned noen kilo, og bøyen står litt på stedet hvil, men det skal endres i 2015 ;D hehe

    Målet for 2015 er å fortsette i samme sporet, pluss bevege meg enda litt mer ut av komfortsonen, hehe
  24. Like
    morten90 fikk poeng fra Håvard Vika i Treningsåret 2014   
    Spennende tråd!

    Årets oppturer:


    Nedturer: vekta på stanga i markløft har gått ned noen kilo, og bøyen står litt på stedet hvil, men det skal endres i 2015 ;D hehe

    Målet for 2015 er å fortsette i samme sporet, pluss bevege meg enda litt mer ut av komfortsonen, hehe
  25. Like
    morten90 fikk poeng fra Maikentho i Treningsåret 2014   
    Spennende tråd!

    Årets oppturer:


    Nedturer: vekta på stanga i markløft har gått ned noen kilo, og bøyen står litt på stedet hvil, men det skal endres i 2015 ;D hehe

    Målet for 2015 er å fortsette i samme sporet, pluss bevege meg enda litt mer ut av komfortsonen, hehe
×
×
  • Opprett ny...