Gå til innhold

Opcode

Medlemmer
  • Innholdsteller

    145
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av Opcode

  1. Jeg ligger på mellom 50-70 gram daglig, men teller ikke. Spiser paleo, så uten korn og sukker begrenser det seg naturlig.

    Høyere karbohydratinntak er ubehagelig og gjør meg bl.a oppblåst og søtsugen.

    Jeg leste for en tid tilbake at rundt 70 gram daglig er optimalt (det er hva en normalt aktiv kropp klarer å prosessere), men husker desverre ikke hvor så jeg kan ikke gi deg noen kilde.

    Personlig tror jeg på at man må føle seg frem til hva som passer for en selv.

  2. Kvinner anbefales gjerne å ha et større spisevindu enn menn.

    For meg var et så kort vindu uheldig på sikt. Jeg sleit med å få i meg så mye mat jeg trengte, gikk endel ned i vekt, ble sliten, urolig, mistet hår (!). Bestemte meg for å droppe aktiv PF og bare gå tilbake til å spise når jeg er sulten og være mer påpasselig med matmengdene.

    Det "skumle" var jo at det tok noen uker før jeg kræsja. I starten følte jeg meg nemlig helt topp og veldig energisk.

    Jeg er normalvektig og med lav fett%.

    Litt på nett om kvinner og IF:

    Should Women Fast? | Mark's Daily Apple

    Paleo for Women | Shattering the Myth of Fasting for Women: A Review of Female-Specific Responses to Fasting in the Literature

    Det er mye mer å hente på nett, så du får lete litt rundt eller spørre :)

  3. Mekka noen selv nå! Bilder fra A til Å: Facebook

    Står i kjøleskapet å godgjør seg :)

    La de inn i diett.no som : Rå mandeltrøffler (lønnesirup)

    Heh, så kult! Så bildene.

    Gode, ikke sant?

    Har barn og de syntes det var supergodt, så for dere med småtasser er dette et mye bedre alternativ enn det vanlige lørdagssnopet. Minsta klarte hele 2 stykker, hehe. Mektige saker, og bra er det for da begrenser det seg selv.

  4. Når jeg er fysen er det fordi jeg er sulten (evt hormonelt om det er "den" tiden"), så da spiser jeg skikkelig mat. Kjøtt eller fisk med salat eller en diger omelett. Om det er kort tid til middag kan det hende jeg lager en proteinshake med bær og kokosolje.

  5. Spiser paleo, trener fullkropp 2-3 ganger i uka, "aldri" cardio og har 6-pack. Ikke perfekt og helt i mål enda, men den er der :)

    Ingen restriksjon i matmengden, men spiser når jeg er sulten og stopper når jeg er mett.

  6. Cottage Cheese er jo bare nasty, og blandet med rød fun light ser det ut som oppkast med neseblod :p

    Mange grønnsaker smaker høgg alene eller i kjedelig, kokt form. Kesam bruker jeg aldri til noe, foretrekker rømme- men ikke bar. Speilegg er boring, kokte egg får jeg vondt i magen av.

    Så hva er løsningen? Du må eksperimentere. Gryteretter, supper og stavmikser er dine venner. I en suppe kan du hive oppi alt du liker og ikke liker og kjøre det til en glatt mos til sist. I gryter kan du finhakke så mye at det nesten "forsvinner". Lag laksepakker i folie. Hiv inn grønnsaker, fisk, sitron, krydder og soyasaus kanskje. Blir nydelig når det har dampet sammen i 20 minutter.

    Omelett kan inneholde alt mulig; bruk fantasien. Du kan lage quiche og fylle den med grønnsaker, kjøttrester, deilig ost og eggestand.

    Brød trenger du ikke, så om du ikke får i deg brød så er det null tap for deg. Men knekkebrød med røkelaks og avocado i tynne skiver? Hva med det?

    Enhver salat blir god med rett dressing. Bare salat er ekkelt. Min favorittdressing er rød pesto "tynnet" ut med rapsolje. Pleier f.eks å ha stekte biffstrimler, grønn salat, litt fetaost og pestodressingen. Blir mett og glad av det.

  7. Fikk noen nydelige raw-food mandeltrøfler her om dagen, og bestemte meg for å lage mine egne.

    Remikset litt og kom frem til denne oppskriften. Var superkjapt og gav umiddelbar tilfredsstillelse!

    3 dl mandler med skall

    1,2 dl kakaopulver

    noen vaniljedråper

    en klype salt

    2 gode ss kokosolje

    2-3 ss honning

    kokosmasse til å rulle de i, evt kan du ha noe i "røra" også

    Jeg hadde mandlene i vanlig blender og kjørte de til grovt mel.

    Blandet mandler og kakaopulver og salt. Hadde oppi honning og kokosfett, og blandet godt.

    Det tar litt tid å blande og få deigen jevn, så bruk litt tid. Blir det for tørt så har du i mer kokosfett.

    Når den er ferdig lager du kuler som du ruller i kokos. Kjøles ned.

    Kan med fordel oppbevares i fryseren om du skulle være så heldig at du har noen igjen ;)

    Tipper du nok kan ha i sukrin eller stevia om du liker det enda søtere. Honningen kan erstattes med andre søte kliss du liker som f.eks agave eller maple syrup, men du kan ikke ta den bort uten at deigen blir for tørr. Da må du evt ha enda mer kokosfett.

    Sånn blir de seende ut:

    img_5637.jpg

  8. Nei jeg har alltid skeiet litt ut med mat eller drikke på lørdagene. Kan ikke huske sist jeg ikke unnet meg litt alkohol og god karbs på en lørdag ;)

    Ok. Jeg spør fordi jeg husker jo at det tok tid å "få karbohydratene ut av kroppen". Hvis du fyller opp hver helg så er det jo mulig at det er den effekten du kjenner midtveis i uka. Du får kanskje ikke den gode fettforbrennende effekten av lavkarboen som du ville ha fått om du holdt deg jevnt lavt på inntaket.

    Men det kan jeg ikke nok om, og funker det for deg så er det null problem :) Jeg bare filosoferer i påskesola.

  9. Vanlige er jo å ta det på 30 år. Da blir det 14500 kr i måneden for renter og avdrag med lån i DNB. Av rentene trekkes 28% av på skatten.

    Ja klart, og da blir det enda mer igjen i måneden. Og har man i tillegg avdragsfrihet så blir det ikke mye å betale.

  10. Sørg for at du spiser deg mett og fornøyd på ordentlig mat før du sette frem godteskåla. Om du har sug kan du jo ta en frukt etter maten for å stille en del av det værste? Og *så* er det snopetid.

    En annen måte er jo å begrense hva du har i hus. Har du 500 gram er det lett at det forsvinner. Har du 100 gram så er det tomt når det er tomt.

    Men bottom line er at du må ikke få dårlig samvittighet for at du koser deg. Du lever vel for det meste sunt ellers, så gi deg selv litt påskeslack :)

×
×
  • Opprett ny...