Gå til innhold

Sigvar Garfors

Medlemmer
  • Innholdsteller

    487
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

Innlegg skrevet av Sigvar Garfors

  1. Jeg lurer nå på om noen med peiling på seiling kunne tippet fettprosenten min og evt hvor mange kilo jeg må ned for å få den berømte sixpacken (vain). Og hvor stort kalori underskudd jeg må ha og over hvor lang tid :)

    Ønsker selvfølgelig å miste minimalt med muskelmasse og styrke. Styrken vet jeg kommer fort tilbake igjen uansett, er verre med muskelmassen ;)

    Vil tippe mellom 15 og 20 %, men det er vanskelig å anslå da det er store individuelle variasjoner

    Er veldig individuelt hvor mye folk må ned for at magerutene skal synes. Selv har jeg synlige mageruter selv om jeg er godt over 15 %.

    Hvor stort underskudd du må ha og hvor lang tid det kommer til å ta kommer an på hva målet ditt er.

    1) Hardt og brutalt, eller

    2) sakte men sikkert.

  2. Ok, legg merke til at jeg skrev:

    "Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre."

    Det skrev jeg fordi osteopati, kiropraktikk og naprapati er alternativbehandlinger som ikke nødvendigvis må basere seg på vitenskap, men som forhåpentligvis gjør det i størst mulig grad.

    Hvis manuell- og fysioterapeuter også driver med alternativbehandling så gjør de vel ikke jobben sin ordentlig. Det er leit å høre det. Jeg kan godt være med på at det er mange som driver alternativt selv om de ikke er under alternativparaplyen. Hvis så er tilfelle, er det nok som du sier, best å finne en god terapaut, uavhengig av profesjon.

    Men jeg holder en knapp på at de yrkene som faktisk er definert som alternativbehandling er mer alternative og mindre vitenskapelige

    Jeg er åpen for at jeg har feil fordi jeg ikke vet så mye om dette. Når jeg skrev innlegget baserte jeg meg på wikipedia:

    Joda, du har definitivt et poeng der. Fysio-/manuellterapeuter er faktisk pliktet til å forholde seg til beste evidens, mens det er ikke de andre (kanskje kiropraktorer forresten er det også!?). Men i praksis har dette, etter min erfaring, ingenting å si.

    Hva man definerer som alternativt og ikke er ulikt fra land til land. I USA er f.eks. alle osteopater leger, og i Norge er kiropraktorer primærkontakter. Ikke lett å ha oversikt her.

    Vi er vel egentlig enig i at man bør komme seg til noen med evidensbasert praksis ;)

  3. Feil.

    Fysioterapeuter og manuellterapauter baserer seg på vitenskap. Det gjør ikke nødvendigvis de andre. Det er dermed ikke likegyldig hvilken type terapeut man går til og det vil være mye større sannsynlighet for at en manuell- eller fysioterapeut faktisk kan hjelpe.

    Feil.

    Både utdannelsen til osteopater, kiropraktorer og naprapater er NOKUT-akkreditert. Alle utdannelsene baserer seg på fag som sykdomslære/patologi, ortopedisk undersøkelse og behandling. I den grad det er mulig, er dette basert på vitenskap. Det handler om "best available evidence" - og det gjelder alle yrkesgruppene.

    Jeg har møtt nok av alternative fysio- og manuellterapeuter. Om man vil basere seg på best available evidence eller ikke, er opp til hver enkelt behandler.

  4. Fysioterapeut er bedre egnet her enn naprapat eller kiropraktor eller lege.

    Feil.

    Alle disse yrkene har trening i undersøkelse og behandling av muskuloskeletale problemer. Hvem som er best egnet til å finne ut av/løse problemet kommer an på person, ikke yrkesgruppe. Når det er sagt, så er det vel ingen hemmelighet at de aller fleste leger fokuserer på andre ting enn muskel-/skjelettplager.

    Gå til en behandler som vet hva h*n driver med, samme om det er manuellterapeut, fysio, naprapat, osteopat eller kiropraktor.

  5. Har en evne til å være kildekritisk, samt se på personene som diskuterer. Eks på den gruppen som var nevnt, der sitter en håndfull av de beste behandlerene i norge og er uenige med deg.

    Du: Selvlært, PT

    De: Bachelor/Master i forskjellige behandlingsmetoder + mye erfaring.

    Det skinner så imellom, tre ting:

    Du unngår mange spørsmål folk stiller deg i diskusjoner /hopper over de med vilje pga mangel på kunnskap.

    Iløpet av diskusjonen så endrer du mening/endrer på det du har sagt, plutselig er det misforstått.

    Og HVER gang folk kommer med forskning, seriøs forskning som de kanskje til og med har utført selv, så sier du bare: NEI, det stemmer ikke, ferdig.

    Ser du litt nærmere så er de ikke uenige, mange sier at de har drevet en hel del med den slags behandling. Nok en gang prater du piss for å "vinne" argumenteringen.

    Kan bekrefte at vi er totalt uenige.

    Edit: Over og ut.

  6. Her om dagen trente jeg på Elixia. Thank god for at jeg ikke gjør det oftere. Anyways, det var ei jente som trente markløft med TIDENES kyfose, stanga en halvmeter utenfor kroppen, valgus på hver rep og NULL spenn i posterior chain whatsoever. Jeg gikk bort, spurte om jeg kunne få snakke med henne på tomannshånd og sa rett ut at jeg ville anbefale henne å ikke trene markløft før hun evt. skaffa seg en PT eller fikk noen med peiling til å se på teknikken hennes.

    Hun: "Ja, men kan ikke du bare vise meg, da?"

    Meg:

    post-2287-14440971107998_thumb.jpg

    "Du trenger en seriøs innføring i teknikk".

    Så slutta hun å trene markløft og sa takk for at jeg sa ifra. Alle kompisene hennes hadde nemlig sagt at teknikken så helt fin ut.

    Point being: når dere ser folk som nesten skader seg på trening, så er det lov til å si ifra på en hyggelig måte. Kanskje dere sparer folk for flere års smertehelvete med prolaps og crap (been there) (y)

  7. Takk for et solid svar, Sigg1.

    Dette skal jeg ta til etterretning.

    Noen spørsmål:

    1. Bør jeg integrere disse 4 øktene per uke i eksisterende treningsprogram eller kan jeg f.eks legge opp disse øktene utenom f.eks annenhver dag på morgenkvisten om jeg kjøper meg en stang til å ha hjemme?

    2. Bør jeg kutte helt ut 5X5 eller lignende med tunge vekter på pull-ups i perioden eller kan dette fortsatt være hensiktsmessig å gjøre en dag per uke?

    3. Noen formening om tidshorisont på å gå fra 20-30? Vet at dette er høyst subjektivt, men du kan gjerne synse litt. :)

    Mvh

    Sam Gold

    Ikke etterett, gjør det. I promise results ;)

    1. Håper du skal trene bein o.l. i tillegg, så ja, det må integreres i den andre treningen din. Om du separerer øktene er en annen sak, det må du gjerne gjøre :) Annenhver dag funker gjerne best, ja. Men tenk logisk, trener du pull-ups såpass ofte, så trenger du ikke 3 økter til med latsdrag, latsroing og bicepscurls. Ville passet på å slenge inn en del trening av trapezius/bakre delt. Vanskelig å uttale seg om frekvens og mengde når jeg ikke vet noe om treningserfaringen din.

    2. Ja, kutt det helt ut hvis du kjører ovennevnte program 4 ganger per uke, det holder (tipper jeg, med mindre du er pull-ups-utøver på olympisk nivå). Uansett bedre å starte i det små og heller øke (f.eks. ha 3 økter per uke i starten, så øke til 4 hvis du begynner å stagnere, men det kommer an på hvor ofte du har pleid å kjøre pull-ups før).

    3. Det er høyst subjektivt, men ut i fra det lille inntrykket jeg har fått av deg, så tipper jeg 6-8 uker, hvert fall om du går ned et par prosent i fettprosent samtidig.

    Uansett, let me know! :)

  8. Hei kjære løftevenner!

    Fikk et spontant innfall nyttårsaften og inngikk et veddemål med en venn om å ta 30 chins til sommeren.

    Opplegget jeg har kjørt siste tiden er 5X5 med vekter. Peaken min er vel 5X5 med 25 kg. Trener med 20 kg nå, men kommer fort tilbake igjen.

    Sist jeg prøvde å perse i chins var etter en lang ryggøkt og da tok jeg 18 repetisjoner. Tror kanskje jeg skal være god for 20 repetisjoner, men har fortsatt 10 igjen.

    Noen tips? :)

    Ser for meg å kanskje ta en økt i uken med 5X5 og en økt med kun kroppsvekt og høyrep? Har en tro på at dette og mat (uten å bli for tung) over en god periode skal være tilstrekkelig, men tar gjerne i mot tips om noen har.

    På forhånd takk! :D

    PS: Når jeg sier chins tenker jeg på handflaten vendt fra meg. Vet at det er ulike definisjoner på dette og at noen mener det er en pull-up.

    Dette er pull-ups. Om noen har skrevet chins i en artikkel her inne eller andre steder er det feil.

    Skal du ta maks antall reps med kroppsvekt, så bør hovedbolken av treningen din bestå av trening med kroppsvekt.

    Det som fungerer best for dette er høy mengde og høy frekvens. Har du både høy mengde og høy frekvens, så fungerer det rett og slett ikke å gå til failure hver trening, så ALDRI gå til failure (alltid ha 2-3 reps til inne).

    Jeg kan garantere deg at du vil øke antall pull-ups hvis du gjennomfører følgende program 4 ganger per uke.

    Program basert på en som tar ca. 18-20 pull-ups.

    Uke 1: 3 sett med 10 reps (120 sek pauser mellom settene).

    Uke 2: 4 sett med 10 reps (120 sek pauser mellom settene).

    Uke 3: 3 sett med 12 reps (120 sek pauser mellom settene).

    Uke 4: 4 sett med 12 reps (120 sek pauser mellom settene).

    Etter disse 4 ukene tar du en ny makstest. Når du har etablert en ny maks, starter du på ca. halvparten av repetisjonene fra makstesten i uke 1 med 3 sett (la oss si du tar 24 reps neste makstest, da starter du med 3 sett og 12 reps i uke 1 igjen osv.).

    Evt. kan du periodisere inn 1 uke med ekstra vekt i belte før du kjører en ny runde med høy frekvens+volum igjen.

    Ps. Dette er programmer jeg bruker på AF-utøvere for å øke antall reps med kv i pull-ups og dips med stor suksess. Jeg vet ingenting om din treningsstatus, så vær obs på at en brå økning i frekvens og volum kan manifestere seg i irriterte senefester og muligens med betennelser som følge - lytt til kroppen din og bruk skjønn ut i fra hvilken treningserfaring du har.

    Lykke til :)

  9. Svak støttemuskulatur da mao

    Tror jeg rett og slett skal være så kjedelig og ærlig å si at det blir ganske utopisk å tro at noen av oss skal vite hva dette veldig diffuse problemet er over internett med next to ingen informasjon, når flere fagfolk ikke har klart det med pasienten fremfor seg.

    Er sikkert ti differensialdiagnoser som fortsatt er aktuelle, og tror ikke vi skal begynne å bevege oss ut på det dypet over interwebsa. Anbefaler heller OP å få en second opinion hos en annen dyktig terapeut, tittel er ikke så nøye så lenge vedkommende er flink.

    God bedring!

    Henger meg på Ole-Mats, 10/10 - enig.

    Synsing via nettforum bl.a. av random folk som ikke har noe som helst utdannelse innenfor manuell medisin = not the way to go.

    Kom deg til en terapeut som vet hva h*n driver med. Som Ole-Mats sier, irrelevant hvilken tittel han h*n har, kiropraktor, fysioterapeut, massør, naprapat, osteopat, manuellterapeut, muskelterapeut - ett fett, så lenge h*n er flink!

  10. Skal sjekke om det skjer noe hvis jeg gjør raskere reps. Blir spennende å se hvordan ristinga i foten reagerer på dette under benpress!

    Du vil nok ikke få noe særlig økt kroppstemperatur av å øke hastigheten på repsa dine, og derfor heller ikke svette noe særlig mer. Vær heller nøye med å utføre øvelsene riktig.

    Her er det snakk om å f.eks. gå fra en styrkeøvelse og rett til en annen (som Linjemannen sa; "Supersett med knebøy/nedtrekk, vekt tilpasset et høyt repsantall (10-15).") for å få opp pulsen.

    Da kan du f.eks. legge på vekter som tilsvarer 10-15rm i de respektive øvelsene og switche umiddelbart fra den ene til den andre. Om dette ikke får fart på sakene kan du også kjøre f.eks. 4 øvelser etter hverandre.

    50kg Knebøy x 12 --> 30kg Stangroing x 12 --> Push-ups x 12 --> 20kg Utfall x 20 skritt.

    1 minutt pause, og gjenta til du svetter :p

    Svetter du ikke av noen runder med dette skal du få en gratis PT-time av meg, for da blir jeg mildt sagt veldig nysgjerrig :p

  11. Jeg kan jo bare skyte inn fra siden her at jeg SVETTER SOM EN ELV :D

    Men fra spøk til revolver. Svettesekresjon er først og fremst individuelt, men som Nano sier, så er det noe som heter akklimatisering, og kroppen vil etterhvert justere sitt eget nedkjølingssystem bedre og bedre. Igjen justerer den jo ut i fra de genene man har fått utdelt, så det trenger ikke å ha allverdens å si.

    Det er pur logikk at du svetter mer når du holder på med kardio siden du da (mest sannsynlig) vil ha en mye høyere puls enn om du trener styrke.

    Som noen prøver å antyde her, prøv å tren intensiv styrketrening. Det er jo tydelig at det har noe med intensitet å gjøre da du svetter mer når du trener kardio.

    Få deg en pulsklokke og sjekk pulsen din ved både styrketrening og kardio, så finner du nok fort svaret ;)

  12. Sigg1 dater dame med kort hår. Sigg1 ber dama la håret gro ut igjen. Dama sier at hvis Sigg1 slutter med fitness, så lar hun håret gro.

    Sigg1 gets the hell outta there :p

    Edit: Jenter som tar insj er jo bare bra, og da snakker jeg seff ikke om en sleesy halvfull kjerring som assgrabber deg rett før du skal til å gå hjem fra byn. Det holder at dere setter igang samtalen/viser interesse ;)

  13. Det meste jeg har tatt er 1250mg (5 piller) i én og samme dose, og 3250mg fordelt utover på ca. 30 timer. Ble litt uvel i magen og skalv litt, men that's it. Hadde da jevnlig tatt 5-600mg koffein dagene før også.

    Hvis du ikke merker noe hva det gjelder bivirkninger av 1 pille, så kan du nok fint prøve 2.

    Eller som Ole Morten sa, så kan du jo dele en pille i to, og ta 375mg ;)

×
×
  • Opprett ny...