Gå til innhold

Minni M

Medlemmer
  • Innholdsteller

    122
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Minni M fikk poeng fra 02-snapper i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Hun vet sikkert dette alt for godt selv, men spisefortyrrelsen hennes har nok framdeles et grep som er vanskelig å vri seg unna. Skjønner godt at det er vanskelig å bli frisk fra den!
  2. Like
    Minni M fikk poeng fra Tutogkjør i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Syntes du skrev at du hadde gått opp i vekt men litt net i fettprosent. Husk: fat is where its at. Det er kroppsfett som er essensielt for hormonproduksjonen, så ja desverre. Det krever nok mat, tolmodighet og økt fettprosent. Hjelper ikke å gå opp i muskelmasse. Desverre. For mye utholdenhetstrening vil også stresse kroppen, slik at den "tenker" at "her er det ikke trygt å bringe fram en baby".
    Husk at evnen til å få barn er et tegn på sunnhet
  3. Like
    Minni M ga poeng til 02-snapper i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Jeg vet --- men fy så kjeeeeedelig !!! Jeg har prøvd noen uker innimellom med kun styrke 0g gåturer, og en uke går fint, men mer enn det så kribler det i bena..! Men ja - mindre kardio generelt kan jeg absolutt få til. Må bare gå mer inn for det. Nå er det slik at jeg jo ELSKER denne sykkelen min, og løpingen, og da er det faktisk ikke lett å la være. Det positive er at jeg ikke gjør dette for å forbrenne, og at jeg spiser bra også på treningsfrie dager.

    tålmodighet ... hvor?!

    anywho - take for god respons (Skulle jo gjerne hørt noen si at det er bra som det er, at jeg gjør alt rett - men jeg vet jo hva som må til, jeg bare trodde jeg var mer på vei. Og mtp all den maten jeg virkelig har pressa i meg selv når jeg ikke vil - så hadde jeg forventet at mer av det jeg har lagt på meg var fett...!)
  4. Like
    Minni M ga poeng til CelineMaria i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    02-snapper, tror du egentlig vet dette innerst inne, men du er rett og slett nødt til å trene mindre. Slapp av og spis mye så skal du se det årnær sæ! 4 kg på et halvt år er lite, spesielt med tanke på din treningsmengde. Det er ikke fett, det er muskler. Det beste for kroppen din er egentlig treningsfri, lette spaserturer og rolig styrke.
  5. Like
    Minni M ga poeng til Lena Ludvigsen i ''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''   
    Joda - fotballfrue har all grunn til å være glad i kroppen sin, og om hun er det er jo det bare positivt for hennes del uansett hvor sunn eller usunn vi på utsiden synes den er.. Så klart blir det litt annerledes siden det da vil bli et press på unge piker fordi de tror akkurat slik kropp er nøkkelen til lykke - men det er jo derfor det er viktig å vise at man kan være like lykkelig på en høyere Bmi også. At det rett å slett ikke bør handle om hva andre synes om vekta
  6. Like
    Minni M ga poeng til Inger-Lise i Here we go again- Jørgen Foss om matpakker til barn   
    Jeg har alltid vært liten, både i vekt og høyde. I 7.klasse veide jeg 10kg "for lite" enn det gjennomsnittet og jeg skulle være.. Jeg sprang rundt konstant og med min hyperaktivitet kombinert med håndball, fotball, dansing og generelt lopper i blodet evnet ikke mine foreldre å få i meg nok mat. Ikke ville jeg drikke melk eller juice, jeg hatet brød, pannekaker, boller og annen bakst og de evnet ikke å tvinge i meg frokost før skolen fordi jeg ble kvalm. På nistepakka mi pleide jeg bare å slikke av pålegget og kaste skiva fordi jeg ikke likte det. Nå kan en jo diskutere om "kresne barn bør spise maten sin", men det er en annen diskusjon.

    For å klare å "møte" energibehovet mitt fikk jeg derfor nugatti på skiva om jeg ønsket det. Jeg kunne maule bokser med makrell i tomat med majones fordi det var det beste jeg viste, og slikka av leverpostein, nugatti fra skiva. I tillegg fikk jeg lov å ha med litt Nesquickpulver å ha oppi melka fordi det var den eneste måten å få i meg melk og ekstra næring på. Hva da om kostholdslistene var kommet og flere av disse elementene ble bannlyst? Å knaske gulerøtter og magerost ville vel ført meg til sykehuset for underernæring.
  7. Like
    Minni M fikk poeng fra Ninian i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Spis mer, tren mindre og gå opp i fettprosent. går du ned i vekt så spiser du for lite, uansett om det er 2800 kalorier. Det er ikke sunt for deg å ha så lav fettprosent.
  8. Like
    Minni M fikk poeng fra Ninian i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Syntes du skrev at du hadde gått opp i vekt men litt net i fettprosent. Husk: fat is where its at. Det er kroppsfett som er essensielt for hormonproduksjonen, så ja desverre. Det krever nok mat, tolmodighet og økt fettprosent. Hjelper ikke å gå opp i muskelmasse. Desverre. For mye utholdenhetstrening vil også stresse kroppen, slik at den "tenker" at "her er det ikke trygt å bringe fram en baby".
    Husk at evnen til å få barn er et tegn på sunnhet
  9. Like
    Minni M ga poeng til Inger-Lise i Here we go again- Jørgen Foss om matpakker til barn   
    Beklager altså. Jeg forstår godt intensjonen til Jørgen, men dette føyer seg for meg inn i rekken av latterlige og idiotiske utspill fra denne mannen. Makan til statlig overformynderi og "storebror ser deg" tiltak skal en lete lenge etter! En kan da vitterlig ikke mene at det er staten og skolens ansvar å overvåke hva barna har med seg på skolen?

    1. Snakker du med dagens lærere har de allerede ALT for mange ikke-skolerelaterte oppgaver i hverdagen. De skal funge ikke bare som kunnskapsformidlere, det de utdannet seg til, men forventes å være psykologer, helsesøstre, administratorer, byråkrater, inspektører, atferds- og miljøterapauter osv. De skal ha kompetanse til å fikse alle problem, holde øye med alle elevene, holde ro og orden på 25 elever i klasserommet, gi de alle tilpasset undervisning samtidig, følge med om nokken blir mobbet eller utelatt, forholde seg til 50 foreldre med ulike krav og forventninger til hvordan du skal behandle deres lille gullunge. Og nå skal de også stå der med en sjekkpunktsliste og sørge for at alle elevene tilfredsstiller krav fra staten om hva matpakka skal inneholde??

    2. Om det skal være en sånn liste, hvem bestemmer kravene på den? Og mengden? Gutten som spiller fotball og svømmer 7 ganger i uken, skal ikke han få lov å ha mere eller annet innhold i matpakka si enn den feite gutten som har dataspill og rumpesitting som eneste hobby? Hva med at matpakka faktisk bør stå litt til aktivitetsnivå?

    3 hva med alle allergier vi har i dag, laktose, gluten, diabetes osv - skal det være en egen liste for disse? Hvem bestemmer hv som skal stå på den?

    4. Hva med ungene som ikke spiser opp matpakka? Hjelper lite med "korrekt" matpakke om den ikke spises opp. Skø læreren tvinge barnet til å spise? Åpne kjeften og trøkke ned brødskiva enten det vil eller ei?

    5. Noen har også nevnt økonomi, som er et godt argument! Ha om jeg har god råd og vil kjøpe salmalaks til barnet mitt til å ha på matpakka. Så har du plutselig en situasjon hvor kidden ved siden av kun har first price-laks. Dere kan banne på at det fort blir en issue og reguleringer knyttet til hvor mye den skal koste også kommer!

    Jeg blir gal over den stadig voksende formynderstaten - og enda mer sjokkert over saueflokken av nordmenn som ikke reagerer, tar det for gitt at staten skal ordne opp i ALT og passe på oss fra vugge til grav. Velferdsstaten som før skulle være et sikkerhetsnett for de som trengte det er nå blitt til en hengekøye for oss alle. Og behagelig anlagt som menneskerasen faktisk er så velger stadig flere å finne seg en god plass i denne - og blir der. Det at så mange faktisk finner et slikt forslag fornuftig viser hvor selvfølgelig vi tar faktumet om statliggjøring av hele barns oppvekst, oppdragelse, lære om ernæring, livet, verdier osv. Vi nærmer oss total ansvarsfraskrivelse, og det er skremmende!

    Der... Dagens (nattens?) lille veltrengte utblåsning...
  10. Like
    Minni M ga poeng til Ninian i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Vel, som du ser i innlegget mitt, så er 14% fett alt for lite for en sunn hormonbalanse. Du har jo vært kjempeflink som har lagt på deg, men det er fortsatt en vei å gå.. Du må rett og slett bare fortsette å spise masse, og særlig få i deg nok fett (fett er alfa og omega for hormonell balanse!!). Jeg skal ikke skryte på meg å følge denne 100%, men her er Weston A. Price Foundations rettningslinjer for optimal kost (bør følges minst 6 mnd før, under graviditet og under amming for maximalt næringsinntak). Jeg prøver å etterstrebe dette, men såklart, det går ikke alltid.



    THE DIET FOR HEALTHY BABIES






    Fiskeleverolje tilsvarende 20,000 IU vitamin A og 2000 IU vitamin D hver dag

    1 liter rå, syrnet helmelk daglig, og/eller 140-170g upasteurisert, rå ost.

    Minst 1 egg om dagen, fortrinnsvis fra høner som har spist naturlig mat, med så mange ekstra eggeplommer som mulig.

    4 ss smør/ghee daglig, fortrinnsvis fra gressgående kuer.

    50-100g lever minst 2 ganger i uka, fortrinnsvis fra dyr som har spist naturlig fôr.

    Fersk sjømat, 2-4 ganger i uka, fortrinnsvis rogn, skalldyr, skjell, fet fisk som sardiner, makrell og villaks.

    Ferskt kjøtt av storfé, svin, lam eller kylling daglig, alltid konsumert med fettet!

    Fet fisk eller smult daglig, for vitamin D. (evt tilskudd)

    2 ss kokosolje daglig, i mat eller varm drikke.

    Melkesyregjærede matemner eller drikker.

    Kraft i supper, stuinger og sauser daglig.

    Skikkelig tilbredte helkorn, belgfrukter og nøtter. (Bløtlagt, spiret, melkesyrnet)

    Friske grønnsaker, frukt og bær, helst økologiske og sesongbaserte.

    Uraffinert salt (Himalaya, Maldon eller havsalt)




    Unngå all ferdigmat, fast food og søppelmat som inneholder:


    Transfettsyrer

    Flytende vegetabilske oljer og margariner.

    Raffinert søtning som sukker, høyfruktose maissirup, yacon sirup og agave nektar.

    Kunstige søtningsstoffer (inkl Pepsi Max)

    Hvitt mel, frokostblandinger og korn som ikke er skikkelig behandlet.

    Soya.

    Koffein og koffein-liknende stoffer (kaffe, te og kakao)

    Mikrobølgevarmet og strålet mat.

    I tillegg bør du unngå:

    Springvann med høyt innhold av fluor, klor og andre kjemikalier (ikke et problem på landet).

    Å utsette deg for sprøytemidler, plantevernmidler og industrielle kjemikalier i f.eks pleieprodukter.

    Sigaretter og snus.

    Alkohol.

    Vaksiner.

    Syntetiske vitaminer.

    Medikamenter.


    Dette er basert på forskning på urbefolkningers kosthold, særlig i forbindelse med unge mennesker som skal reprodusere. Jeg kan ihvertfall nesten garantere at man blir fruktbar av å følge dette! Min største fallgruve er sjokolade (spiser vel ca 50g 74-86% sjokolade om dagen..) Men har blir flink til å spise innmat da!
  11. Like
    Minni M ga poeng til Inger-Lise i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    14% er alt for lite for å få mensen tilbake. Først må du opp i en sunn fettprosent på i alle fall 18. Men når kroppen hqr vært undervektig i så lang tid må du for det første ofte mer opp i fettprosent for å få den tilbake, samtidig sommar du faktisk må stabilisere deg på dette nivået en stund.

    Når det kommer til å øke i vekt vet jeg qt du vet hva som skal til... det er jo energibalansen som er avgjørende, og selv om kanskje 2800 høres mye ut for enkelte så har jeg jo sett av loggen din at du trener (i mine øyne, dette er subjektivt) svært store mengder og trenger nok et høyere kaloriinntak (noe fettprosenten din viser) for å klare å øke vekt og oppnå en sunn fettprosent.
  12. Like
    Minni M ga poeng til Ninian i Kvinner, fettprosent, sixpack, østrogen   
    Jeg er veldig interessert i dette med optimal fettprosent i et evolusjonært og helsemessig perspektiv. Jeg driter i trender, bikiniform og utseende-idealer, mitt mål er å ha en kropp (og en livsstil) som er mest mulig optimal, sunn og frisk. I den sammenheng kom jeg over forskningen til Rose E. Frisch, professor ved Harvard University, som har forsket på kvinner, fettprosent og fruktbarhet i 30 år.

    Hvis man tenker evolusjon, så er jo formålet vårt for eksistens å få friske avkom som bringer arten videre. Dermed må optimal fettprosent være den mengden fett som gir optimale forhold for unnfangelse, graviditet og amming. Det er rimelig å anta at dette er den sunneste tilstanden for kvinner i fruktbar alder.

    Frisch sin forskning viser at man må ha over 18% kroppsfett for å ha regelmessig eggløsning, og at optimalt nivå ligger mellom 22-26%. Dette er veldig logisk synes jeg, da vi trenger kroppsfett for å nære et foster, og for å kunne amme i mellom 2,5 og 6 år (som er vanlig i ursamfunn). Særlig amming tærer på fettreservene våre, og spesielt fettet rundt hofter, rumpe og lår er viktig, siden det inneholder ekstra mye omega 3 fettsyrer (EPA og DHA), som er viktig for utviklingen av barnets hjerne.

    Det vil alltids finnes unntak som blir gravide med lavere fettprosent, men de er UNNTAK. For den jevne unge kvinne er det dette som gjelder for optimal helse. Det er et skikkelig faresignal fra kroppen når man mister eggløsning, det være seg pga undervekt, eller overvekt (gjerne med tilleggsdiagnose pcos).

    Men såklart, i disse dager er desverre de fleste unge kvinner mer opptatt av bikinikroppen enn i sin egen helse, og mange klarer overhodet ikke å tenke fremover (med mulig sterilitet og benskjørhet). Det er en tragisk utvikling..

    Liten link: http://www.hsph.harvard.edu/rose-frisch/

    Selv ligger jeg rundt 24-25% tror jeg, har bra med hofter, og ble kjapt gravid og fødte et velskapt barn for 1 år siden. Ammer masse enda, og planlegger å amme til barnet er MINST 2,5 år. Jeg har også hatt regelmessig menstruasjon siden jeg fikk den første gang som 14-åring (var veldig tynn som barn, dermed seint ute).

    Det finnes forresten masse alternativer til hormonprevensjon hvis man er opptatt av å ikke kødde til balansen og risikere bivirkninger som blodpropp:

    - Fruktbarhetscomputer (pearly/lady comp)
    - Villgullrotfrø (kan kjøpes på tidsporten.no)
    - Femidom (kommer i disse dager en ny variant fra Sverige)
    - Kondom
    - Lære deg å kjenne syklusen din ved hjelp av skjedesekret
    - En kombinasjon av disse.

    Så moralen er: IKKE KØDD MED MENSEN!
  13. Like
    Minni M ga poeng til miaheart i Se&hør   
    Da er artikkelen om min historie i denne helgens Se&hør!
    [ATTACH]143129[/ATTACH]

  14. Like
    Minni M fikk poeng fra ronniba i Pappa på sykehus, kaloriholdig mat.   
    Smoothies kan jo være en god idè. Flytende kalorier er mye lettere å få i seg. Ha oppi gode fettkilder som kakopulver, fløte, olje avocado etc sammen med frukter som banan og mango + en proteinkilde som proteinpulver, kesam e.l.
  15. Like
    Minni M ga poeng til Linjemannen i Oppstramming - hva er det, liksom?   
    Ja, hva er egentlig det? Oppstramming?
    Er det mulig å gå inn i muskulaturen og skru et par runder rundt på noen tannhjul og snurpe inn muskulaturen slik at den ser strammere ut? Nei, det gjør vel ikke det, nei. Oppstramming er et bullshit-begrep som lurer puddinger til å tro at styrketrening i en eller annen tilrettelagt form er bra. (Flest kvinnelige puddinger riktignok, siden mannlige puddinger ikke snakker om å stramme opp. Det er homo, eller rettere sagt; noe fysiologisk babbel fra kvinnebladene)

    Men altså - styrketrening er helt flott om det er tilrettelagt og kvalitets-sikret. Men om "power-gruppe-treningen" på senteret lover oppstrammende effekt om du følger 45 minutters øktene - så kan du egentlig være bombesikker på at det ikke er tilrettelagt og kvalitetssikret i forhold til akkurat det ihvertfall. Det lar seg ikke gjøre.

    En kan opparbeide seg større muskler - om en trener med vekter
    En kan opparbeide større hardhet i muskulaturen om en trener med vekter.
    En kan bli betydelig sterkere om en trener med vekter.
    Høres maskulint ut, ikke sant? Jo, og det er derfor en har funnet opp dette tullebegrepet,"oppstramming" .
    Kun for å tekkes kvinnelige puddinger. Glem det, det skjer ikke.

    En kvinnelig pudding risikerer å bli deilig om hun trener med vekter - det er fordi hun gjerne får større muskler og det er sexy, (type dat ass) blir hardere i muskulaturen der det nå er slapt (type mer spenstige lår) og blir sterkere i muskulaturen slik at hun bærer kroppen mer i tråd med hva som er digg. (Kalles også for god holdning).

    For mannlige puddinger er svaret enklere - trener du med vekter kan du risikere å bli mer mann.

  16. Like
    Minni M ga poeng til Krembolle i Bilder som får deg til å roflmao :) (GTFIH for luulz) (PICS)   
    Scott








    Seems about right..


  17. Like
  18. Like
  19. Like
    Minni M ga poeng til HenrikWL i Tynn for å være PT   
    Jeg er solgt på dette DASEOMOST-programmet ditt! Hvor setter jeg over penger?


  20. Like
    Minni M ga poeng til Linjemannen i Hva er det med feite folk og løping?   
    Ja - hva er det for noe, egentlig?
    Nå på vårparten ser jeg stadig noen overvektige som pruster og peser, mens de dundrer fotsøylene i bakken og lider seg gjennom tortur på asfalthelvete. Skal de slanke seg? Skal de bli marathonløpere - eller er de generelt sett bare opptatt av selvpining på høyt plan?

    Noe av det verste en kan gjøre om en er smellfeit, er vel å legge ut på asfalten i håp om å få gode treningsopplevelser, nå resultater på badevekta og oppnå god helse. Løplabbet meg langt inn i rævva - det finnes ikke pronasjons-problematikk som kan løses eller demping som er god nok om du er smellfeit.

    Vil du slanke deg og samtidig etterhvert oppleve at du ikke mister pusten av å gå opp to trappetrinn - så er det et kjempetriks å begynne med målrettet kondisjonstrening. Sykle, svømme - eller gå på fjellet. Finn deg noen motbakker og trask i dem - gjerne i naturen. Aller helst i naturen - der er underlaget mer skånsomt.

    Men - altså - for all del - hold deg langt unna asfalt og jogging når du BMI nærmer seg kroppstempratur.
  21. Like
    Minni M fikk poeng fra rudboy i Hva abonnerer du på?   
    Audible - lydbøker på engelsk. får dem mye billigere når en abonerer anbefales! mye bra bøker som en kan høre på mens en gjør noe annet!
  22. Like
    Minni M ga poeng til Eatingmode96 i Vekt og høyde? Hva er målet?   
    du skal ned til 48kg???
  23. Like
    Minni M fikk poeng fra Stephanie F i Kcal om dagen?   
    ikke spis under 2000-2500 kcal!
    som tenåring trenger du nok energi til å utvikle deg og være aktiv.
  24. Like
    Minni M fikk poeng fra Aurelius i Kcal om dagen?   
    ikke spis under 2000-2500 kcal!
    som tenåring trenger du nok energi til å utvikle deg og være aktiv.
  25. Like
    Minni M ga poeng til MariaH. i Matporno   
×
×
  • Opprett ny...