Gå til innhold

tsutsugamushi

Medlemmer
  • Innholdsteller

    820
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Innlegg skrevet av tsutsugamushi

  1. Ingen erfaringer selv, men flere i familien har testet seg for APC-resistens faktor V leidenmutasjon etter at en tante og et søskenbarn fikk påvist det. De har begge hatt blodpropper osv. Høyt blodtrykk i familien og mange som har dødd av slag/hjerteinfarkt. Burde vel egentlig tatt testen, og kommer sikkert til å gjøre det etterhvert. Det blir vel noe liknende den testen nr. 2 der. Usikker på om jeg ville ha gått for en hjemmetest da, de andre jeg kjenner som har testet seg gjorde det med blodprøve via fastlege.

  2. Ellers til trådstarter: Får du noe smerter ved når du får den poppingen like før du strekker fult ut i kneet? Jeg spekulerer veldig nå men det høres ut som brusken under patella (kneskåla ) gnager litt. Det kan også være en menisk som krangler litt hvis du opplever låsninglignene symptomer. Som sagt nå spekelurer jeg veldig så det beste er å finne en terapeut som kan undersøke deg nærmere.

    Ja, kan vel karakteriseres som svak smerte, men mest ubehag, rett før kneet er fullt strekt ut. Merker at det er verre om morgenen eller etter en periode med stillesitting (stiger ut av bilen med venstre ben f.eks), da kommer det et skikkelig "popp" når jeg ekstenderer. Etterpå kommer det ikke nødvendigvis ett popp, men kjenner at det er noe som beveger seg unormalt når jeg strekker ut, og jeg kan da rotere litt på kneet for å "unngå" at det popper. Når jeg går vanlig kjenner jeg ingen ting, kjenner at det er noe rart når jeg går opp trapper.

    Har foreløpig begynt med øvelser for vastus medialis og gluteus medius, tøyer og ruller, så får jeg bare se om det har noen effekt etterhvert. :)

  3. Takk for svar! :) Så det er ikke nødvendigvis så enkelt som kun svak vastus medialis...Men har lest at det ofte kan ha sammenheng med svak/inaktiv gluteus medius også, som du nevner. Single leg stance kan jeg gjøre "uendelig" både med øya åpne og lukket (lekt litt mye med balansebrett), men Trendelenburg gait er noe jeg må undersøke litt. Fikk for ikke så lenge siden en kommentar a la "gud, så du vrikker på ræva når du går" :dry: så kan være noe i det.

    Om tibia stikker unormalt mye ut klarer jeg ikke å stadfeste...Men tenker jeg får undersøke om jeg er quad eller ham-dominant, og kjøre litt "rehab" på det og ovenfornevnte og se om det har noen effekt. :)

  4. Hei, er det noen som har peiling på knær her?

    Har de siste ca. 2 ukene fått en poppe-lyd i venstre kne når jeg strekker det ut. Kjenner ikke noe smerte til vanlig, men ubehag til minimal smerte hver gang jeg ekstenderer kneet slik at det "popper". Kan kjennes litt ut som en "luftboble" eller "noe som glir på plass" i kneskåla med et lite popp. Kjenner også litt ubehag når jeg sitter på huk/har kneet helt bøyd.

    Har ikke fått noe medisinskfaglig rådgivning ennå, men som mange ofte gjør har jeg googlet litt...:whistle:

    Beskrivelsen i denne linken passer veldig godt på det jeg kjenner: http://www.floota.com/vastus_medialis_and_knee_popping.html Jeg gjorde "testen" som beskrives og innbiller meg at venstre kneskål er mer ustabil/kan rikkes på mer enn den høyre.

    "Nye" ting jeg har gjort i det siste, eller gjort mer av: Sittende leg extentions (min hovedmistenkte), leg curl, tåhev, svømming (bryst+crawl). Har ikke gjort noen av delene etter poppingen begynte. En ting som jeg gjør som fremprovoserer litt smerte er å ubevisst strekke meg i halvsøvne når jeg våkner om morgenen, kjennes nesten ut som kneet hyperekstenderes og låses og da våkner jeg skikkelig.(n)

    Kan det være så enkelt at jeg bare må styrke vastus medialis? Noen som vet bra måter å gjøre dette på? (har googlet og funnet blant annet standing terminal knee extentions, step ups, ligge og løfte foten rett opp med tærne vendt utover).

    Er det ting jeg ikke bør gjøre foreløpig? Har egentlig kuttet det meste av beinøvelser (bøy, mark) pga litt ubehag når kneet bøyes forbi et visst punkt. Har løpt litt på mølle og det fungerer uten problemer og poppingen blir verken verre eller bedre.

    Takknemlig for alle innspill, erfaringer eller meninger. Og ja, jeg skal oppsøke fastlege/fysio e.l. dersom det ikke går over snart. :)

  5. Var vel tross alt ikke noe stort sjokk :p

    Hendo er "gammel", taper nå flere kamper enn han vinner, har blitt treig, fighter i en høyere vektklasse enn han tilhører (serr, han er nå omtrent 20kg lettere enn de andre gutta når det ikke er fightvekt..), og for bare to måneder siden så fikk han så monumentalt med juling at han virkelig ikke burde fighte i nærmeste fremtid.

    Bland det med en fyr som er teknisk bedre, sterkere, raskere, yngre og hittil ikke taper... Ja, og som ikke nylig har hatt en kamp hvor han holdt på å bli knocka. :p

    Det er nesten feige lag :p

    Ja, det var ikke noe sjokk. Han veide vel inn på 199 lbs til helga. Bare trist når storhetstida til gode fightere synes å være over. Det må være vanskelig å bestemme seg for å legge opp, men det blir noe småtragisk med de som har gjentatte "comebacker" med kanskje 1 spektakulær win og så blir de knocket neste kamp. Gru-gleder meg til Silva vs Sonnen.

  6. Jepp. Når jeg først begynte med bulgarsk utfall fikk jeg krampe i tærne hver gang, kjempeirriterende. Det har gitt seg etterhvert, nå får jeg ikke det lengre. Har også lett for å få krampe i leggene og oversiden av foten under kampsporttrening, grappling o.l. Blæh. Men det er mindre når jeg har gode perioder med mye trening og formen er på topp, så tipper det har en del med "formen" å gjøre.

  7. Jeg liker veldig godt hummus som tilbehør til mye rart, kan bruke det som dip til grønnsaker, for å få litt "mer" tilbehør til kylling eller fisk...

    Quick hummus : BBC - Food - Recipes

    i oppskriften står det jo olivenolje, men denne kan sløyfes eller bare bruk minimalt, også eksperimenter litt med resten av ingrediensene for å få det så sterkt eller surt (lime/lemon) og konsistens som du vil ha det.

    Chickpeas, bønner og linser kan man jo lage mye rart av, er ikke noe ekspert på slik matlaging, men det er jo matvarer som brukes mye mer i andre land enn i Norge tradisjonellt sett. Får du det inn i matlagingen så får du jo litt variasjon. Ellers er det godt å ha stående å ha en skål med fersk sitron/lime som man kan sprinkle på diverse mat som man føler for. Jeg ville søkt på litt mer "internasjonale" oppskrifter for å få inn variasjon. Ellers...kanskje teste ut litt tilbehør med andre matvarer som ikke er så innbakt i norsk kosthold, som søtpotet, cassava, squash, aubergine, andre ukjente frukter/grønnsaker på innvandrerbutikker, kanskje du finner noe du liker?

    Kan du bruke kokosmelk? Isåfall kan den jo erstatte mye av melk/fløte i matlaging. Karri-retter med kokosmelk er nam. Jeg har lagd karriretter der jeg bare steker kyllingen/kjøttet i litt kokosmelk, tar litt av vesken og det øverste "faste" laget i boksen og steker med det istedet for smør.

    Fisk bakt i ovnen i aluminiumsfolie sammen med med grønnsaker, krydder og kanskje litt sweet chili sauce eller pesto (en del olje i pestoen da)...men i aluminiumsfolie blir fisken veldig saftig uansett, synes jeg. Kylling blir også mye saftigere i stekeposer i ovnen!

    Bare noen tanker siden jeg brått ble sulten...:)

  8. Hei! Uten at jeg skal være skråsikker, så høres det ut som en "vanlig" lyskestrekk. Grunnen tipper jeg er at du ikke hadde varmet opp godt nok. Det er oftest ikke "bra nok" å varme opp med sykling/løping når man skal trene styrke. Det er lurt å gjøre mer spesifikk oppvarming, rettet mot de styrkeøvelsene og kroppsdelene du skal trene.

    Sjekk ut dynamisk oppvarming:

    Dynamisk oppvarming gir bedre treningsøkter - Fitnessbloggen

    Dynamisk oppvarming bein - Fitnessbloggen

    Jeg ville la det området hvile, og gjøre øvelser som ikke gjør vondt, frem til smertene har gitt seg. Så ville jeg tatt en runde med dynamisk oppvarming før styrkeøktene istedet for å sykle eller løpe.

  9. Jeg kjenner meg veldig igjen i fremstillingen i bildet. Til frokost og på jobb spiser jeg tilnærmet kjempesunt og fornuftig, når jeg kommer hjem er det halv-usunn middag med samboeren og så eskalerer det bare med junk og kanskje godteri utover kvelden! ^^ Samme i helgene egentlig - brunch/lunch er av mye bedre kvalitet enn senere måltider/snacking, og fellesmåltider med samboeren er det verste, han liker ting som pølse&pommes frites, pizza, cola osv., og jeg kan jo ikke si at jeg misliker det, men det er ting som jeg aldri spiste da jeg bodde alene. :)

    Selv om det burde vært omvendt spister jeg bedre (vedlikehold+ i kcal og bra næringssammensetning) på treningsdager og i kcal overskudd og junkfood+godteri på hviledager. Dette pga mer tid til spising når jeg ikke trener og at jeg har mindre lyst på junk de dagene jeg trener.

  10. Ja, kanskje en stor del av de valgene vi tar egentlig er sterkt påvirket av disse tingene?

    Denne artikkelen har jo fokus på USA - og en ting er sikkert, de amerikanerne kan mat. Etter å ha bodd i USA i 4 år er det faktisk noe av det jeg savner mest - utvalget av restauranter med god og variert mat, utvalget på supermarkedene (Publix, Whole foods etc.), alt dette gir inntrykket av stor valgfrihet og i utgangspunktet skulle man ikke tro det skulle være nødvendig å spise så mye "junk food" når de har alt av sunn og god mat i tillegg...

  11. Jeg liker også å trene før jobb om morgenen p.g.a. at da er det mindre folk der, pluss at det er godt å ha det unnagjort.

    Jeg liker IKKE å trene om morgenen fordi jeg personlig merker en stor forskjell i energien, eller kapasiteten til å "ta i". (Dette både med og uten måltid/pwo/bcaa/kaffe i systemet.) Så det blir ihvertfall ikke noen maxløft-testing på morgentrening.

  12. Hei - sammenliknet med meg så høres du ganske tynn ut. Jeg er 10 cm kortere enn deg, veier like lite, og er jente, uten noe særlig "overflødig fett".

    Jeg sier ikke at det du gjør er helt galt utifra de målsetningene du har, men hvis jeg var deg, utfra den lille infoen i posten din, ville jeg kuttet mesteparten av cardioen og heller fokusert på styrketrening. Med et fornuftig kosthold kan du legge på deg litt muskler og redusere fettprosenten på den måten istedet for med "slanking".

    Hvordan skal jeg trene, du beskriver meg bra, jeg ser tynn ut, men HAR faktisk en del fett på kroppen. Jeg har ikke peiling på hva jeg skal trene når det kommer til styrke..

    Kort og godt - hele kroppen bør trenes når det kommer til styrke. Med fokus på de store muskelgruppene (mange gutter som glemmer at beina er en stor del av kroppen og ender opp med kylling-bein).

    Her er en bra artikkel du kan lese: Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

    I midten av artikkelen er det også et styrketreningsprogram du kan teste.

    Et annet program som er bra for styrke er 5x5. Det er lurt å lese deg opp på mye av infoen du finner her på fitnessbloggen, samt se teknikk-videoer på youtube.

×
×
  • Opprett ny...