Jump to content

LinnM

Members
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

About LinnM

  • Rank
    Newbie

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tusen takk for innspill og råd! Tror jeg skal få tatt en laktat og vo2-max test for å finne pulssonene mer nøyaktig. Og så må jeg kanskje bare prøve å venne meg til den rolige treninga selv om det betyr at jeg må gå/jogge veeeldig sakte. Det er så fryktelig uvant når jeg alltid har jogget med høyere intensitet. Har alltid likt å presse meg litt og kjeder meg fort når det går for sakte. Må vel bare lære meg å holde igjen. Jeg trener 5-6 timer i uka og gikk på en smell i fjor der kroppen bare sa stopp og jeg måtte ta treningsfri et halvt år før energien begynte å komme tilbake igjen. Må vel anta at det skjedde fordi jeg kjører alle øktene med relativt høy intensitet...
  2. Har hatt flere forskjellige pulsklokker, og alle har vist puls mellom 195-205 flere ganger, så da kan jeg vel bare gå ut ifra at 220-regelen ikke blir rett for min del. Borgs skala har jeg aldri hørt om, skal absolutt sjekke det ut! Tusen takk
  3. Jeg er en 28 år gammel jente som alltid har vært veldig aktiv og vil si jeg er i grei form. Jeg har aldri tenkt så mye på pulssoner og intensitet, da jeg rett og slett bare har jogget etter dagsform og lyst; enkelte dager lange rolige turer, andre dager intervaller, og atter andre ganger en salig blanding. Nå som jeg har begynt å tenke på å delta i løp til sommeren så har jeg begynt å sette meg litt inn i dette med pulssoner for å sikre at jeg trener "rett" og ikke for ensidig. Her kommer problemet: Jeg leser rundt omkring at mesteparten av løpingen bør foregå i sone 1-2, men da må jeg jo holde et latterlig lavt tempo? Jeg har ikke testet makspulsen min, men utifra 220-regelen (jeg vet den er elendig) så skal makspulsen min være 192. Hvis sone 1 er 60-72 % så vil det si puls mellom 115-140 og sone 2 er 72-82 %, altså puls mellom 140-157. Jeg bør altså da ikke overstige 157 i puls, men faktum er at da må jeg nesten gå for å holde en så "lav" puls. Dessuten synes jeg det er mye tyngre å løpe på lav intensitet enn på høyere intensitet, og det er jo helt ulogisk? Blir bare forvirret av dette jeg. Vanligvis når jeg jogger så ligger pulsen på ca 175-180, og jeg kan godt jogge en times tid med den intensiteten uten at jeg føler det er særlig anstrengende. Og det blir jo liksom sone 4? Det er vel ikke meningen at man skal klare å holde så høy intensitet over så lang tid, eller? Jeg skjønner ingenting. Pulsklokka har forresten vist over 200 på det meste, det kan vel tyde på at makspulsen min er noe høyere enn 192 som "220 minus alder-regelen" sier? Sorry for langt og rotete innlegg, ble bare litt frustrert etter dagens joggetur som egentlig bare ble mest gåing med litt saaaakte jogging innimellom for å klare å holde pulsen under 157...kan ikke skjønne at jeg skal få noen treningseffekt av det.
×
×
  • Create New...