Gå til innhold

gammelkaffe

Medlemmer
  • Innholdsteller

    536
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av gammelkaffe

  1. Den 22.3.2016 at 21.13, Terskeltrening skrev:

    Det blir litt bastant å si at man bør trene mest i sone 1-2. Det kommer helt an på hvem man snakker om. 

    For de fleste vil det viktigste være å øke maks VO2-opptak. Økt VO2 max vil bidra til at du kan løpe fortere over lengre tid. Og ut fra det du sier her høres det ut som at du trenger høyere vo2. 

    Trener du derimot ekstremt mye kan man derimot si at mesteparten av treningen bør skje i sone 1-2. Men da snakker vi om tidsbruken. En utøver som trener 10 timer i uka kan ikke trene maks hele tiden, og da må nødvendigvis mye av treningen være i sone 1-2, 

    Trener du tre timer i uka så gjør intervaller i høy intensitet. Trener du mer kan du ta to - tre timers turer i sone1. Kommer du for høyt opp i puls på langøktene går du. Man må legge fra seg egoet hjemme :)

    Jeg vil heller påstå at det handler om hva man trener til. Hvis man er langdistanseløper er utholdenheten viktig og den trener man ikke ved å makse på intervalltrening. Selv ved 3 løpetreninger i uka har rolig langkjøring en misjon. Mitt hot tips ville vært å bruke de tre øktene på 1) intervall, 2) terskeltrening og 3) langkjøring. Langkjøring er forøvrig puls, og tidsbegrep i langkjøring er relativt. 

    Å trene "for å komme i bedre form" er et konsept jeg ikke kjenner til, så der har jeg ingen formening om hva som skal til.

  2. Gode forslag! Men dere er veldig tekniske for min del! Når det snakker om dropp og preferanser så vet jeg ikke engang hva dere snakker om! :D

    Tidligere har jeg bare møtt opp på butikken og sagt jeg skal ha løpesko. Så tar jeg de med på mølla og løper. :)

    PS: Om jeg skulle løpe mye ute hadde jeg hatt dedikerte sko til det. Jeg løper primært inne. De få gangene jeg bruker sko ute, så vasker jeg de selvsagt før jeg er tilbake på mølla. ;)

    drop er differansen mellom foran og bak på skoen. Den pleier å være på mellom 0 og 12 mm. Destod mindre drop, destod mer foroverlent løpestil (føttene, ikke nødvendigvis kroppen). Destod høyere, destod mer hælløpestil. Løpemiljø diskuterer så Busta fyker om det har noe å si om man treffer med for-/midtfot eller hæl først. Noen mener førstnevnte gir mindre skader og ligner mer på slik vi opprinnelig løp før løpesko ble oppfunnet. Andre igjen mener det er uten betydning. Jeg hadde benhinnebetennelse i tide og utide før, men har vært skadefri etter at jeg la om løpesteg (og økte stegfrekvens)

    preferanser er et vanlig ord, hva man foretrekker. Noen liker stive sko, andre liker de veldig bøyelig. Noen liker mye demping (hoka one one) mens andre vil ha minimalt med demping (new balance minimus) osv.

    Hvis strategien er å gå på en sportsbutikk og be om et par løpesko ville jeg anbefale at den butikken heter løplabbet... Når du senere vet hva du vil ha kan du handle hvor som helst.

  3. Vekt er viktig på sko, men jeg tror ikke 10 gram fra eller til er merkbart for de aller fleste av oss (med unntak av Kayano - de er som å ha murstein på beina). Å anbefale sko til løpere uten å vite hvordan de løper (og hva de foretrekker) er ganske vanskelig. Selv løper jeg på lavdropp (under 4mm), lite demping og ingen støtte fordi jeg løper på midt-/forfot og foretrekker å ha kontakt med underlaget. Jeg liker også skoene fleksible (ikke stive). Design spiller ingen rolle for meg så fremt de ikke ser ut som takras. 

    Min favorittmerke er Saucony. Kinvara ftw <3

    Ginger Runner har ganske mange artige reviews av sko, men det forutsetter at man vet hva man vil ha eller hva man har lyst til å teste.

    Tror det viktigste med tredemøllesko er at de brukes der og ikke også ute. Da ødelegges mølla ganske kjapt har jeg hørt. Mine A4 har aldri vært utenfor, mine kinvara har aldri vært inne.

  4. Det var en skikkelig rar spørreundersøkelse.

    For det første: hva er forskjell på "reklame", "reklame på internett" og de andre typene reklame. Er ikke "reklame på internett" dekket av "reklame"?

    Hvor har du hørt om Vipps: annet sted eller husker ikke-alternativ

    Hvor mange ganger har du sett reklame for vipps/mcash/snabcash: husker ikke-alternativ

    Hva er forskjell å noen få ganger og nesten ingen ganger?

    Hvorfor er "bruker nettbank" et alternativ for Hvis ja, Hvilken? når spørsmålet før var "bruker du en app for å overføre/motta penger"

    Har du sett og hørt om ulike overføringsprogrammene, valget for husker ikke savnes.

    Alder: min aldersgruppe var ikke mulig å velge (over 35 år)

     

  5. Dette er vel forholdsvis grei matematikk.

    Rolig trening, der man kan snakke hele setninger uanstrengt er vel opp til ca 70-72% av makspuls. Hvis din er 185 på maks vil 70% av det være 129,5. Sone 3, der hvor det er litt anstrengende, men fremdeles under terskel går fra ca 82-87. For deg er 82 151 og 87%= 161.

    Siden min makspuls er endel høyere enn din vil mine tall endre seg tilsvarende, men prosentfordelingen er forholdsvis lik.

  6. Jeg er ingen tredemølle-ekspert, men har løpt nok på flere ulike til å si hva jeg så etter da jeg kjøpte min.

    Bruk: hvor ofte den skal brukes, hvor lenge av gangen og av hvor mange. Min blir ikke brukt i sommerhalvåret, men flere ganger i uka av 3 personer om vintern. De spinkleste møllene tåler ikke kontinuerlig bruk over tid. På min er det børsteløs motor, det skal være bedre for kontinuerlig drift.

    Maks-hastighet: Destod høyere destod bedre, motoren trenger ikke gå for fullt selv om jeg løper alt jeg orker

    Vekt: tung mølle = mer stabil

    Bredde og lengde på båndet: smalt og kort bånd kan gjøre det skumlere å løpe fort. Mitt er 55x150

    Stigning: de fleste møller har det, min går til 15. Jeg bruker sjeldent mer enn 8

    Hurtigknapper for fart: Disse bruker jeg ofte, og har hurtigknapper opp til min makshastighet og over det. Noen møller har hurtigknapper til 9 km/t. hva skal man med det som maks?

    Andre brukeres review og anerkjent merke: Hva sier andre som bruker mølla omtrent som det jeg hadde tenkt til. Proffløpere har et helt annet behov enn meg som glad amatør, og jeg har et helt annet behov enn folk som bruker mølla stort sett til å gå på.

    Jeg bryr meg ingenting om forhåndsprogrammer, jeg vet selv hva jeg har tenkt til å trene. Vurderte om jeg skulle ha med interaktive løyper (fra iPad), men alle reviews om dette sa at systemet var skikkelig dårlig og ustabilt.

    Jeg endte opp på en Sportsmaster T300, til 17000 med kondisrabatt. Man finner sikkert gode møller til rimeligere pris enn dette, men sportsmaster som merke har jeg hørt mye godt om. Nordic Track, som enkelte xxl-butikker selges skal visstnok også være bra. Jeg testet en i butikken, og jeg syns fjæringen var for voldsom. Nesten som å løpe i sand.

    Jeg ville anbefalt å gå i en sportsbutikk (eller til sportsmaster) og prøve ulike møller.

  7. Har kjøpt meg nytt (og skikkeleg) telt! :love:

    Så nå MÅ eg på ein til tur i år... :sneaky:

    Det er ganske deilig å være på tur med og uten telt. Og den tiden vi går inn i nå er super. Ingen insekter! Yej!

  8. Takk for raskt svar! :) Sjekker ham ut jeg. Hatt trykkbølgebehandling i dag, og det var alt annet enn behagelig, så ikke sikkert dette er så gale ;)

    Han har en apprentice i Sandviken som visstnok skal være litt mindre hardhendt, men like effektiv.

  9. Bra tråd! :)

    Fant tilfeldigvis et par pakker med dårlige druer på Kiwi i dag. Visste ikke før nylig om denne frukt og grønt garantien. Tok dem med til kassen da jeg skulle betale for de andre varene mine, og fikk lov til å hente meg nye druer gratis :lol: Kiwi har også en holdbarhetsgaranti som jeg heller ikke visste om (hvis du finner en vare som går ut i dag eller i morgen, får du den gratis).

    Tror jeg skal handle oftere på Kiwi i stedet for Rema heretter :p Kan være ganske fort gjort å redusere matbudsjettet med noen hundrelapper i uka her.

    Sier de fra eller må man mase sjøl når noe går ut på dato?

  10. Hvordan gikk du frem for å venne deg til forfotløping?

    Jeg tok min første minimalistiske løpetur på et par converse, lav type sådan. Men like viktig som sko er kadens eller stegfrekvens. Hvis du feks hører på Shakiras Objection og løper i takt med den har du 180 steg pr min, som er helt supert. Mest sannsynlig må du starte litt lavere og jobbe deg oppover. 170 fungerer fint for meg, 180 har jeg kun på intervaller. Denne er veldig fin å løpe til, og ikke så verst å høre på heller:

  11. jah, vannmelon er digg, synd Meny her jeg bor ikke har peiling på slikt...

    hver gang jeg kjøper vannmelon så får jeg bare sånn tørr jævelskap. Gleder seg som en unge og BAM så slipper man spise melon pga den er ødelagt.

    kanskje en ide og kjøpe hele istedenfor 1/4båt :)

    Du må banke på den. Lager den en dump lyd: legg den tilbake. En god vannmelon skal ha en spretten lyd

  12. pr kg that is

    Jeppsi, og det vil si en diger vannmelon (etter norsk standard) koster 25 kroner.

    Den største vannmelonen jeg noen gang har kjøpt veide 11 kg, kjøpt ved jernbanestasjonen i Asker. Vi var på vei hjem med toget, og vannmelonen ble plassert på hattehylla. I en skarp sving omtrent ved Hønefoss deiset 11 kg vannmelon rett i gulvet. Flaks at den ikke ramla i hodet på noen, kjipt at så mye deilig vannmelon gikk til spille

  13. Hvordan jeg skal reagere når pulsklokka mi hopper fra 157 i puls til 210 (maks puls) på under et sekund. Tid for legetime eller nytt pulsbelte? (Stemmer for legetime for det er billigst)

    Rens polene med rødsprit. Enda billigere enn lege

  14. Da er det bestemt, til høsten blir jeg offisielt en vestlending! Jeg har fått læreplass i Haugesund og kommer til å flytte dit i løpet av sommeren, men jeg er ikke så veldig kjent med treningsmulighetene i denne byen. Jeg har sett at Haugesund har flere treningssentre, men hittil har jeg fått best inntrykk av Yes Treningssenter. Er det noen derfra som har anbefalinger å komme med?

    I tillegg flytter jeg fra både venner og familie, så jeg lurer på om det er noen sosiale aktiviteter eller noe annet jeg kan delta på for å bli kjent med nye mennesker. Jeg er ei sosial jente på 20 år som interesserer meg for trening, så syklubb for pensjonister er ikke helt av min interesse (enda) :p

    Anbefalinger og tips tas gledelig imot :)

    De har en veldig god og aktiv triathlon-klubb i byen

×
×
  • Opprett ny...