Jump to content

oncology

Members
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

About oncology

  • Rank
    Newbie
  • Birthday 02/09/1991

Profile Information

  • Gender
    Mann
  • Location
    OSLO
  • Interests
    Trening (what a surprise)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nei, så lett er det dessverre ikke. Det er ikke sånn at protein i seg selv vil føre til energiunderskudd, det jeg mente var at det å metabolisere proteinet krever mer energi enn f.eks når du får i deg karbohydrater. Det er jo energi i protein også selvfølgelig, men det kreves en god del mer energi å prosessere protein i forhold til karbohydrater (øke protein turnover). I typisk vestlig diett så får man i seg nok proteiner i løpet av dagen, den viktigste faktoren da blir å gi kroppen nok energi til å fullføre den viktige prosessen med å reparere musklene (proteinsyntese bla bla etc :p) Ville bare presisere at det ikke er nødvendig å overdrive inntaket av protein, man kan få bra med gains selv om man ikke stapper i seg 2g/kg proteiner ;).
  2. Nettopp, det var det jeg mente med at proteiner blir utskilt via nyrene. Opphopning av nitrogen i kroppen er farlig, så derfor blir nitrogene "bundla" sammen til urea og utskilt gjennom urinen mens resten av protein(karbon)strukturen blir omdannet til andre ting via krebs syklusen
  3. Altså, nå har jeg aldri påstått at jeg er gud. Jeg studerer medisin og tenkte kanskje det var greit å nevne hvordan prosessen faktisk fungerer, man leser mye rart på nettet, så litt informasjon hadde da ikke skadet noen. Det at dere tar dere nær av en simpel post med hensikt i å forklare prosessen er helt fantastisk, man får gjøre og lese som man vil, men å angripe et innlegg som bare refererer det som blir forklart i biokjemien er jo sykt. Men jeg er enig i at det ikke er vits å komplisere ting, det å løfte vekter er en enkel affære. Eat clean, train hard and sleep well :).
  4. Tenkte du på at proteinet blir brutt ned til individuelle aminosyrer og dermed filtrert gjennom nyrene? Det er jo slik at når du spiser alt for mye proteiner at det er det proteinet du fikk gjennom dietten som blir fjernet, men heller at du øker protein turnover rate (protein nedbrytning vs protein syntese). Så samtidig som det nye proteinet blir inkorporert i muskler og slikt, blir det brutt ned like mye proteiner fra musklene og skilt ut via nyrene. Det er derfor man øker metabolismen med en diett høy i protein, da protein syntese er en veldig energikrevende prosess.
  5. Det er ikke noe vits å overdrive med å spise 2g protein/kroppsvekt. All proteinet som man spiser som ikke kroppen trenger vil bli fjernet fra kroppen via nyrene, vi mennesker har nemlig ingen mekanisme for å lagre overskudd av protein. Det eneste som skjer når man spiser så mye protein er at metabolismen din øker fordi kroppen din må bearbeide proteinet som kommer inn (increase protein turnover rate). Den viktigste faktoren for å bygge muskler er å ha nok overskudd av energi fordi muskelbygging er en veldig energikrevende prosess! Tror det var sånn at et vanlig menneske bare trenger 0.68g/kg kroppsvekt protein, mens hvis du trener så er 1.0-1.2g/kg kroppsvekt mer enn nok :). Enig i at det er lurt å holde proteininntaket høyt når man deffer, du øker metabolismen samtidig som du ikke gir kroppen en grunn til å kvitte seg med musklene.
  6. Hvis du spiser mye proteiner på en gang får du fortere metthetsfølelsen.
  7. Er det ikke bare å google etter oppskrift? Det er så mye du kan gjøre med kylling om man bare gidder, du kan jo også bytte ut potet med ris, koskos etc.
×
×
  • Create New...