Gå til innhold

selters

Medlemmer
  • Innholdsteller

    1 280
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    selters fikk poeng fra Broseidon i The cost of getting lean: Is it really worth the trade-off?   
    Dette er ikke fra noen peer reviewed double blind experimenta longitudinal study, men jeg følger YouTube-kanalen Juggernaut Fitness TV. Jason Blaha, som driver kanalen, er som regel redelig og forskningsbasert i sine uttalelser. Der det ikke finnes mye eller noen forskning så presenterer han nokså balanserte uttalelser basert på erfaring fra drevne utøvere styrkeløft og kroppsbygging. Han påstår 12-18% er healthy range for de fleste udopede menn. Helsemyndigheter i Vesten oppgir vel 10-20%. Noen menn kan mye på grunn av gener ligge lavere, men fortsatt ha en del muskler, uten å lide av det.
  2. Like
    selters ga poeng til aux i Kompresjonstøy er en bløff   
    Trodde folk kjøpte 2XU fordi de får finere rumpe i de.
  3. Like
    selters ga poeng til Linjemannen i Hva har økt markløften din mest?   
    Teknikk er viktig, først ig fremst fordi riktig løfte-teknikk er skadeforebyggende, men det er også et element til som gjør teknisk trening viktig. Og det er kanskje spesielt viktig i bøy og mark. (Mest i mark, spør du meg) hva jeg tenker på? Jo, det noen allerede er inne på - lekkasje!

    Holder du deg "tight" under løftet?
    Hvis ikke du får kraften der den skal, men lar den lekke gjennom "vabling" og lite hensiktsmessige bevegelser og overføringer, så mister du myyye av toppstyrken på det. Markløft er spesielt krevende, fordi så mye av kroppens muskulatur er involvert og fordi en rent teknisk er avhengig av egenmobilisering og aktivering. Stangen ligger død på gulvet, den hjelper deg ingenting! I motsetning til i knebøy hvor du starter med stanga på ryggen og det i seg selv tvinger deg til å aktivisere muskulaturen mer eller mindre hensiktsmessig. I bunn av en knebøy så vil kroppen automatisk servere deg en muskelrefleksjon som hjelper deg opp igjen. I markløft derimot, så ligger stanga der å ler av deg...

    Tren teknisk, få instruksjon, ta video, hør på erfarne fjellfolk som har sett deg løfte mer enn en gang.
    Godt oppspenn og innlært evne til å aktivisere og fyre av muskulatur i rett rekkefølge vil gi flere kg på stanga.
    Ikke vær redd for å trene mye markløft! Det er en gammel myte at en ikke skal gjøre det. Det eneste du skal være forsiktig med er å trene på for høye intensitetsnivåer for ofte. Teknisk derimot (50 %- 65%) kan du trene så mye du vil omtrent!

    Det er hensiktsmessig med variasjoner - på kloss/fra kloss, strikk, kjetting, sumo/halvsumo/konvensjonelt, bredt grep, rykk grep, vanlig grep. (Bruk reimer på bredt/rykk-grep om nødvendig) strakmark. Mulighetene er uendelige, helhetlig trening er viktig og bedre teknikk blir aldri feil

    Gå alltid for de kiloene som kommer lettest til deg. Og i mark, så er det som i bøy og benk, mye lettere å få ekstra kg på stanga om en jobber med det tekniske fremfor å pushe opp på den ukentlige middelsintensiteten i programmet en følger.

    Gi gass!

  4. Like
    selters fikk poeng fra SamGold i Hvordan minimere hypertrofi samtidig som man øker i styrke?   
    Få reps (1-4). Ikke spis i kalorioverskudd.
  5. Like
    selters ga poeng til HenrikWL i "Nær halvparten av Tinder-brukerne har allerede kjæreste"   
    Jeg og kona registrerte oss på Tinder. Ho fikk drøssevis av treff, mens jeg fikk én eneste match: kona.

    Men moro var det lell... (joda...neida...)
  6. Like
    selters fikk poeng fra Aurelius i Bygge muskler uten overskudd?   
    Ja. Man kan bygge muskler uten kalorioverskudd hvis man ikke er veltrent. De fleste er ikke veltrente.

    Ergo: De fleste kan bygge muskler i kaloriunderskudd.

    De som vil løfte mest mulig raskest mulig, vil få ekstremt mye raskere fremgang av å ligge i et greit kalorioverskudd, men for mange som ønsker å se lean ut året rundt, så fører denne bulkemetoden til mer økning av fettmasse enn det de foretrekker.

    Se for øvrig doktorgradsarbeidet til Ina Garthe ved Norges Idrettshøgskole om vektregulering og eliteutøvere. Omtalt her: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/vektregulering-og-eliteutovere/
  7. Like
    selters ga poeng til FrkHoel i Bygge muskler uten overskudd?   
    Finnes ikke muskelmasse på disse jentene. Det de derimot er, er tynne og høyst sannsynlig undervektige.
  8. Like
    selters fikk poeng fra Tronaldo i Bygge muskler uten overskudd?   
    Ja. Man kan bygge muskler uten kalorioverskudd hvis man ikke er veltrent. De fleste er ikke veltrente.

    Ergo: De fleste kan bygge muskler i kaloriunderskudd.

    De som vil løfte mest mulig raskest mulig, vil få ekstremt mye raskere fremgang av å ligge i et greit kalorioverskudd, men for mange som ønsker å se lean ut året rundt, så fører denne bulkemetoden til mer økning av fettmasse enn det de foretrekker.

    Se for øvrig doktorgradsarbeidet til Ina Garthe ved Norges Idrettshøgskole om vektregulering og eliteutøvere. Omtalt her: http://www.nih.no/om-nih/aktuelt/nyhetsarkiv/2011/juni/vektregulering-og-eliteutovere/
  9. Like
    selters ga poeng til gøns i Hvor mye ødelegger en "kosekveld"?   
    Smågodt og potetgull er bra for styrken. Dersom du "kanskje skal ned i fettprosent" er det helt uproblematisk.
  10. Like
    selters ga poeng til Aurelius i Spylei knebøy :(   
    Den beste treningsmetoden er den du har lyst til å gjøre.
    Om du ikke digger å trene knebøy akkurat nå, er det ingenting i veien for å ta en pause. Tvang fører skjeldent mye bra med seg.

    Utfall, markløft, wall-sit, beinpress, alt dette er helt klart innafor. Husk bare på å ha progresjon, i enten kilo, repetisjoner, hastighet på 3000m eller kroppsmål!
  11. Like
    selters ga poeng til Pinglo i Hva med litt mindre motivasjonsmas og litt mer holde kjeft og gjøre ting fordi det er lurt?   
    I løpet av de siste årene har det blitt produsert mer tekst om hva man skal gjøre når motivasjonen svikter enn tilsynelatende all annen tekstproduksjon på treningsinternett til sammen. Om resultatene uteblir handler det om fraværende motivasjon. PTbransjen har selvsagt kastet seg over dette, og man kan høre påstander som at dersom ikke treningen er gøy hele tiden er det noe i veien med treningen, dersom du ikke klarer å opprettholde opplegget du har fått så er det ikke et godt nok opplegg for deg etc etc*. Man skriver utrolig mange artikler om hvordan man både skal oppnå og beholde motivasjon, og minst 80% av dem er illustrert med et venndiagram om komfortsonen.

    Dersom motivasjonen ikke er på plass, er det bare å krølle seg sammen i sofaen med rødcola og superchips og ønske forfallet velkommen, det var kanskje aldri meningen at man skulle få noe til uansett. Ville det vært et godt mål for deg, ville du vært motivert for det, og det ville gått av seg selv.

    Jeg kan ikke huske at jeg hører så mange som snakker om at de dropper å pusse tennene, betale regninger, hente ungene i barnehagen eller dra på jobb fordi de ikke er "motivert" nok. Hvorfor ikke bare slå seg til ro med at av og til må man gjøre ting man ikke har lyst til, fordi det er lurt på sikt? Det er jo ingen som forventer at alle skal leve, spise og/eller trene som toppidrettsutøvere, men når folk ikke klarer å la være å spise godteri fem ganger i uken eller opprettholde noe fysisk aktivitet et par ganger i uken handler det ikke om et motivasjonsproblem, men et latskapsproblem.

    Resultater får man når man (blant annet) gjør ting man ikke har lyst til der og da, fordi det er på sikt det som er det lureste å gjøre. Som menneske vil man alltid ha lyst til å jukse, skulke og droppe ut. Du kan ha verdens dyreste PT. Du kan handle nye treningsklær hver eneste gang du skal på gymmet. Du kan skrive side opp og side ned om motivasjon og drivkraft, og tro at det at man har skrevet metervis med tekst om dette i alle tenkelige fora, men det kommer ikke til å hjelpe en dritt.

    Min hypotese er at de som i utgangspunktet trenger det mest, i form av fraværende evne til å ta tak i egen livsstil, er de som trenger motivasjonsmaset minst. Fokus på motivasjon får det til å virke som om dersom man er i besittelse av motivasjon™ så vil man ikke havne i situasjoner som har forårsaket det uføret man allerede er i, nemlig at faller for fristelsen til å gjøre akkurat det man har lyst til absolutt hele tiden. Det er selvfølgelig bare tull. Det man trenger er mestringsstrategier, som denne debatten, til tross for den helt absurd høye tekstproduksjonen om emnet omtrent ikke toucher borti.

    Hva tenker dere? Fokuserer man på helt feil ting?`

    *Jeg har observert flere som har forsøkt å motivere seg med å betale en formue til en PT eller liknende, og er man ikke motivert før man har betalt 4000 kr/mnd er man det gjerne ikke etterpå heller...
  12. Like
    selters fikk poeng fra Aurelius i Pull-ups problemer   
    Dagens broscience: Å faile reps lærer kroppen at det er OK å faile. I tillegg øker failure-trening restitusjonstiden. Jeg mener du bør ta så mange sett du trenger å ta for å fulleføre antall reps med god teknikk.
  13. Like
    selters fikk poeng fra Lappen i Knebøy virker ikke(?)   
    Litt smalere fotstilling, føtter pekende ikke så langt ut, knærne litt lenger frem (ikke SÅ langt bak med rumpa som du gjør her), hofta enda litt dypere (til styrkeløftgodkjent dybde, som på bildet tidligere i tråden, men ikke dypere).

    Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis slik at du MÅ "kjenne det" i bakside lår for at du skal ha god treningseffekt på bakside lår. Det brenner mer i triceps av hantelkickbacks enn benkpress, men skulle man valgt én øvelse av dem, så måtte det likevel blitt benkpress.
  14. Like
    selters fikk poeng fra FitFish i 1 L sjokomelk for dagen   
    At man "trenger" det ekstra sukkeret som er i sjokomelk er nok å ta i for de fleste. Det er faktisk ganske bra med carbs i melk fra før, og når man tar med det man har i muskler og lever fra før, så må man forbrenne MANGE kalorier (1000-2000) før man faktisk trenger detvekstra sukkeret.
  15. Like
    selters ga poeng til Fredrik i Kjør forsiktig   
    Uventet sterkt å se videoen i første post. Nesten alle trafikksikkerhetsvideoer viser ting i slow motion og fokuserer ekstremt på budskapet, så det oppleves nesten langdrygt. Denne viser derimot hvor forbanna fort det virkelig går galt. Det tar under 2 sekunder fra han forstår at noe skjer, til han sannsynligvis er død.

    Det handler ikke om kjøreferdigheter (som mange råkjørere tror). Det handler stort sett kun om flaks.
  16. Like
    selters fikk poeng fra Aurelius i Ferskringspørsmål om kosttilskudd   
    Helsedirektoratet anbefaler 0,8-1,2 gram pr kg kroppsvekt. Du kommer langt ved å ligge i øvre sjikt av det intervallet.

    Whey protein er billigst og gjør nytten helt greit. Jeg foretrekker Proteinfabrikken. De kjøper råvarene sine fra Tine. Kanskje det føles som en ekstra trygghet.
  17. Like
    selters fikk poeng fra Aurelius i Knebøy virker ikke(?)   
    Litt smalere fotstilling, føtter pekende ikke så langt ut, knærne litt lenger frem (ikke SÅ langt bak med rumpa som du gjør her), hofta enda litt dypere (til styrkeløftgodkjent dybde, som på bildet tidligere i tråden, men ikke dypere).

    Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis slik at du MÅ "kjenne det" i bakside lår for at du skal ha god treningseffekt på bakside lår. Det brenner mer i triceps av hantelkickbacks enn benkpress, men skulle man valgt én øvelse av dem, så måtte det likevel blitt benkpress.
  18. Like
    selters fikk poeng fra Therese i Noen som vil se på programmet mitt?   
    Alle programmer er greie så lenge du har progressiv belastning over tid.
  19. Like
    selters fikk poeng fra Aurelius i Noen som vil se på programmet mitt?   
    Alle programmer er greie så lenge du har progressiv belastning over tid.
  20. Like
    selters fikk poeng fra Dovendyret i Vekk med fettet i en fei?   
    "Bruk målbånd og speil"-anbefalingene taes ofte altfor langt. En kvinne vil aldri få noe muskeldefinisjon hvis hun veier 80-90 kg. Selvfølgelig må hun se 70-tallet på vekta for at målene hennes skal nåes.

    Jeg synes målbånd og speil er for lite objektivt. Vanninnhold/dagsform/menstruasjonssyklus, brunfarge, lysforhold vil køddemed måling med målbånd eller speil.

    Styrke, derimot, lyver aldri. Bruk styrke til å måle fremgang.
  21. Like
    selters ga poeng til 02-snapper i Språkfeil som gir deg høyt blodtrykk   
    Jeg har begynt å irritere meg skikkelig over følgende type setning:

    "... bestemte seg for å ikke løpe likevel."

    Åltså "å" foran "ikke". "Å" skal stå foran infinitiv. Å løpe, å like, å elske, å hate, å prike, osv. Ikke er ikke et verb, det er ikke et infinitiv. Det skal ikke stå "å" foran "ikke". (Joda, jeg har googla, og det er lov, men det står også skrevet at "å" helst ikke skal stå foran "ikke" med mindre det har noe å si for betydningen av setningen, altså at rekkefølgen "ikke å" eller "å ikke" vil gi setningen ulike betydninger. Da kan en bytte om. Ellers ikke!)

    Bare et lite hjertesukk fra en stor språknerd.
  22. Like
    selters fikk poeng fra Kari i Den vekta..   
    Helt enig. Behold vekta.

    Ja, skal man plusse på det man visstnok har forbrent?

    Mange overvurderer fullstendig hvor mange kalorier de har forbrent på kardio. Dessuten, hvis man bruker 1 time på kardio, så har man brukt 1 time mindre på noe annet i dagliglivet, som også ville forbrent kalorier. For øvrig er menneskekroppen ekstremt tilpasningsdyktig. Den vil beholde vekten som et forsvar mot hungersnød. Dette gjelder spesielt for de som har slitt med overvekt i lang tid. Kroppen kompenserer for brukte kalorier ved å justere ned NEAT (og kanskje BMR) resten av dagen. Den kompenserer ikke vekk alt som er forbrent på under kardio (det går ikke an), men til sammen kan denne kompensasjonen utgjøre noen hundre kalorier.

    Jeg sier: IKKE kompenser for forbrente kalorier. Hvis du gjør det, så gjør det med mange færre kalorier enn du tror du har forbrent tidligere på dagen. Hvis du tror du har forbrent 500 kcal, kan du kompensere med 100.
  23. Like
    selters ga poeng til inaah i Hvordan skal jeg "forsvare" at jeg går på diett?   
    Hvorfor i all verden kan du ikke spise sukker? Er en diett på underskudd det beste for deg og dine mål, mtp høyde og vekta di? Skal du konkurrere? Jeg forstår det hvis du ØNSKER å ikke spise sukker og har et ålreit forhold til det, men hvis du hele tiden mentalt craver for det, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan unne deg moderat dose i sosiale sammenhenger eller når du rett og slett har litt lyst på en lørdag eller noe.
  24. Like
    selters ga poeng til Steffen! i Hvordan skal jeg "forsvare" at jeg går på diett?   
    lyg så det renner av deg, det er det enkleste og med minst konfrontasjoner.
    jeg er mett, har nettopp spist, har ikke lyst på, liker ikke/er ikke glad i...osv.

    jeg gidder i hvertfall ikke ta en stor kostholdsdiskusjon hver gang, fordi jeg ikke synes ost i taco er verdt kaloriene.
  25. Like
    selters ga poeng til AuroraMarie i Ned i vekt og bli der med ''lite'' mat?   
    Om det funker for deg så er det fordi det er slik du liker å spise, ikke fordi du øker forbrenningen din på den måten.
    Om du forbrenner mer enn du spiser går du ned i vekt. Uansett om du har 1 måltid eller 10 måltider til dagen. Dette har jeg også erfart selv.

    Men det er mange som trives veldig godt med å spise lite og ofte, og viss du gjør det så bør du fortsette med det.
×
×
  • Opprett ny...