Gå til innhold

Slofs

Medlemmer
  • Innholdsteller

    223
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av Slofs

  1. Det er ikke lett å få en sånn tanke inn i hodet; jeg må gjøre sånn og sånn for å se bedre ut på den festen.. jeg har kjøpt meg stram-inn-underkjole, en kjole jeg trives i til å ha utenpå og gode sko og det er i bunn og grunn alt jeg trenger egentlig. For hvem i all verden innbiller jeg meg vil legge merke til om jeg har stresset livet av meg (og gjerne føler meg shitt på grunn av alt stresset) for å "se litt bedre ut"? Ikke en kjeft. Sikkert ikke jeg selv engang.

    Nei, bort med sånne tanker. Selvtillit, god kroppsholdning og ikke minst godt humør er jo så mye mer sjarmerende enn å ha litt mindre vann i kroppen så musklene er mer synlige hvis noen skulle se ekstra godt etter?

    Jeg satser ihvertfall på å ta meg et glass vin så jeg slapper av og smiler mer, så ordner det seg ;):p

    Hehe, merker det er litt slitsomt å få sånne svar når alt jeg var ute etter var noen enkle tips om hvordan man kan slippe litt mer vann et par dager før en evt. fest. Jeg prøvde å presisere at dette var verken dødsviktig eller nødvendig, men at det var mer et spørsmål ut av interesse hvordan det kan gjøres. Jeg skjønner at kroppsfiksering gjør at man føler det er nødvendig å komme med sånne svar, men begynner å bli litt lei ass. Det var ikke dette jeg hadde i tankene da jeg startet tråden:

    post-16617-14440992925736_thumb.png

  2. Hehe, her var det masse drøye tips. Gangene jeg har opplevd å være mest "ripped" er jo faktisk dagen derpå... Interessant. Uansett, tror ikke jeg skal satse på å ende opp med sykehusinnleggelse pågrunn av et ønske om å se bedre ut til julebordet. Det hadde vært kleint. Men takk for alle tips!

  3. Haha, hadde ikke tenkt å gå all out - men noen dager er man jo mer "blubb" enn andre. Tenkte mer på overkommelige tips for å gjøre noe med det til spesielle anledninger. Skal lese til eksamen i helgen og, så gidder ikke sulte eller løpe på do hver kvarter. 4-7 liter vann høres drukningsfare ut :eek:

  4. Ut av interesse - hvordan miste mest mulig vann/få kroppen til å se bra ut, på to dager?

    Og nå snakker jeg ikke om typ faste, spise etter PSMF-prinsipper eller den slags råd - men hva slags type matvarer, drikke osv. som gjør at man får en liten whooosh-effekt før man skal på - ja la oss si julebord.

    Sånn jeg har skjønt det:

    Mye vann (men hvor mye?)

    "Rene" (uprossesserte) matvarer

    Lite salt

    Innspill?

  5. I det siste har jeg laget omelett med kylling og masse smør som jeg spiser til frokost og lunsj.

    Til middag og kvelds spiser jeg som regel det samme - blir ofte kylling og ris da jeg er litt lite oppfinsom (og ikke så avhengig av søte ting).

    Jeg er også fan av mindre frokost og lunsj, og stor middag og kvelds :) Også spiser jeg også en del carbs rett før og etter trening for å få i meg litt ekstra kalorier.

  6. Jeg skal iallefall på møte med Across the Pond ganske snart. Det med at det er annerkjent som alternativ terapi veier ganske tungt nedover for meg må jeg si.

    Har fått utrolig mange forskjellige tilbakemeldinger fra folk jeg kjenner da. Det er visst mange som har hatt positive erfaringer med det - det var faktisk tannlegen min som gjorde at jeg husket yrket fordi hun sa det hadde reddet ryggen hennes.

    Men jeg antar at det er sånne tilbakemeldinger man får, men ingen forskningsrelaterte artikler som tilsier at det faktisk fungerer.

    Blir nok ernæringsfysiologi...

  7. Det fremstår kanskje som at jeg helst bare vil overbevises om at dette er en kjempegod ide, noe som kanskje stemmer da dette var en midt på natten "endelig har jeg funnet svaret"-plan.

    Apati har jeg forøvrig masse av da jeg har vært deprimert i et og et halv år.

    Noe som førte meg til mitt første møte med alternativ behandling, da jeg ble syk i Australia hvor dette er ekstremt vanlig. Her er det vanlig og ha sin egen "naturopath" (typ naturlege) i tillegg til vanlig lege. Det første jeg gjorde når jeg ble syk var å gå til en vanlig lege. Han ga meg en resept på zoloft og satt meg opp på en time hos en terapaut hvor jeg fikk høre at jeg burde stå opp tidligere og trene mer (...). På eget intiativ fikk jeg meg til slutt en psykolog - som viste seg å være tilhenger av alternativ medisin. Da jeg ble desperat nok etter å ha vært syk lenge oppsøkte jeg til slutt en naturopat som samarbeidet med en lege. De hadde lange konsultasjoner hvor de prøvde å legge et bildet av hele sykdomshistorien, samt prøve å finne underliggende årsaker. Hun ga meg masse naturlige piller (sånne du typ finner på iherb), og snakket om low grade infections og ting jeg ikke skjønte så mye av. I tillegg tok de en rekke blodprøver for å se om noe faktisk var galt. Jeg endte opp med å bruke masse penger på dette da det selvfølgelig ikke ble dekket av Norge.

    Hjalp noe av det? Jeg vet ikke. Hjalp valium i perioder jeg ikke orket meg sjæl? Ja. Hjalp antidepressiva da jeg til slutt ble nødt til å ta meg sammen for å bestå eksamen? Ja.

    Poenget er:

    Mange skolemedisinere suger på å forholde seg til pasienter, se sinnet og kroppen som en helhet og se andre veier enn medikamentel behandling.

    Alternativ behandling er bedre på dette, men det betyr ikke at det de driver med nødvendigvis funker.

    Vanlige medisiner funker, men de suger, og det er kjipt å bli en aseksuell zombie.

    Jeg er ikke for alternativ medisin som utnytter mennesker som er desperate etter behandling.

    Så sånn er det.

    Dette ble skrevet fort, så se bort ifra evt. skrivefeil og merkelig setningsoppbygning. HEHE

  8. Hm, ja det er jo et godt argument.

    Jeg er da ikke ute etter bekreftelse på hverken det ene eller det andre, jeg vil høre forskjellige synspunkter om saken. Jeg hadde et utgangspunkt i at ostepati hadde en viss dokumentert effekt, og iallefall ga effekt sammenlignet med Homeopati.

  9. Hehe, vil så gjerne at det skal være noe for det hadde passet perfekt å bli noe sånt. Men hvordan kan noe bli så populært hvis man er usikker på om det faktisk funker? Det lurer jeg på. I USA blir de jo leger, og i Storbritannia og Australia er det jo veldig annerkjent.

  10. Kiropraktikk, Fysioterapi, Naprapati, Manuellterapi, stammer faktisk alle fra Osteopati, fra gammelt av. Er overhode ikke enig med han over her! :) Osteopati er mye bredere som fag enn de 4 første over her, og blir forhåpentligvis godkjent i Norge etterhvert.

    Spør du en engelskmann på gata vet han utmerket godt hva osteopati er, og i flere land blir osteopatene tiltalt som dr.! ;)

    Gå inn her å les heller; http://www.osteopati.org

    Hm, ja dette jeg også har fått inntrykk av. Man har jo medisinske fag, og lærer mye om kroppen - så det virker jo ikke helt svada.

  11. Hehe, ventet på denne. Sånn som jeg har skjønt det er osteopati en annerkjent behandlingsmetode nå i flere land - som visstnok skal funke. Norge henger bare litt etter. Men du mener at det ikke er vitenskap i det hele tatt og er på linje med typ akkupunktur?

  12. Hva tenker folk her om osteopati?

    Er i en liten "hva skal jeg gjøre i livet"-krise og føler BI ikke helt var veien å gå for meg. Har tenkt før på å ville jobbe innenfor helse, da i retning ernæringsfysiolog med et lite hint av personlig trening, men følte at dette ble for oppbrukt. Jeg vil ikke inn i noe som allerede er overfylt med desperate mennesker på jakt etter jobb.

    Jeg har også vært innom tanken på å lære meg en "skill", noe som gjør at jeg kan jobbe litt uavhengig av sted. Ser for meg å kanskje bo noen år i utlandet etterhvert. Mye internettloking førte til at jeg fant Australia sin liste for "skilled occupations" (altså yrker de vil ha som gjør at du lett for jobbvisum), og der fant jeg osteopati.

    I Norge har ikke ostepati blitt annerkjent innenfor helsesektoren ennå, og det er kun et sted man kan ta utdanningen - Norges Helsehøyskole. Jeg føler utdanningen deres er overpriset og merkelig oppbygget, og profesjonsåret er ikke engang dekket av lånekassen. Tenker derfor å ta utdanningen i Storbritannia, hvor det også kun tar fire år og ta en master.

    Her er link til hva Study Across the Pond sier om utdanningen:

    http://no.studyacrossthepond.com/degrees/osteopati

    Så, tanker om hvorvidt Osteopati er bra/dårlig, burde vært annerkjent, smart vei å gå... Alt mulig tas imot med takk :)

  13. Husker en hendelse mamma fortalte om på 17. mai, hvor en fyr i dress som sikkert hadde tatt litt for mange glass til champagne-frokosten hadde sluknet midt på Aker Brygge. Hva gjorde folk? De lo og tok bilder.

    LOL.

  14. Slofs: For jenter så kan et bytte fra 3x5 til 5x3 være å foretrekke framfor en reset når et løft begynner å stagnere. Ifølge Rip i boka Practical Programming så skjer dette erfaringsmessig etter 6-8 uker på SS, og endringen kan gjøre at framgang kan vedlikeholdes i 3-4 måneder til.

    Mikroloade alle løftene som trengs, helt ned til 0,5kg for press/benkpress. Du kan kjøre SS så lenge du gjør framgang. I praksis vil det si fram til én reset før du bytter programmering. SS varer typisk i 3-9 måneder.

    For en gutt/mann av gjennomsnittlig høyde og kroppsvekt kan en godt utført linær progresjon føre til 2 x kroppsvekt i markløft, 1.75 x kroppsvekt knebøy og 0,75 x kroppsvekt press. Da snakker vi 1RM. For jenter vil dette naturlig nok ligge lavere, uten at jeg vet hvor mye. Det vil være individuelle forskjeller her for begge kjønn. Det kan være kult å gå for 1 x kroppsvekt i knebøy for reps, litt over for markløft. Skulderpressen vil alltid gå tregt. Helvetes press, why so slow.

    Ellers er det jo awesome å gjøre chins hvis du ikke gjør det. Det er jo en del av SS, så det bør du gjøre (y)

    Hm ok, interessant. Lurer på om jeg skal gå over til 5x3 på bøy. Tenker å gjøre SS frem til jul. Begynner å bli så tungt nå at jeg vet ikke om jeg orker mer etter det, haha. Da passer det fint med en liten juleferie-deload, også begynne på et annet program.

    Gjorde chins, dips og mageøvelser i starten - men så begynte det å bli tungt og for å holde ut så kuttet jeg det. HEHE.

  15. Det er helt normalt at benkpressen og skulderpressen ikke klarer å holde følge med knebøy og markløft, all økning er bedre enn ingen økning, så hvis du må gå ned til 0,5 kg, så gjør det.

    Mark kan du fint øke til + 2.5 per økt hvis du tåler det, det går ganske fort å øke i markløft i sammenligning med de andre tre.

    Det vanligste er at man øker hver økt, helt til at man ikke klarer å gjennomføre 3x5 på en økt, når det inntreffer så prøver man på samme vektene på neste trening. Går det ikke da heller, så prøver man pånytt en tredje gang.

    Om du den tredje gangen heller ikke klarer det, så reduserer man vektene med 10%,og starter der, igjen med samme økning i vekt fra økt til økt.

    Når det opplegget ikke fungerer, så er kroppen så vant til trening at man bør begynne med å øke hver uke istedenfor hver dag, gjerne med mengde på mandag, lett på onsdag, og tung økt på fredag. Texas Method er et opplegg mange SS - er har veldig gode resultater med etter SS.

    Takk for svar! Skal prøve å legge på 1kg på benken å se om det går, og vurdere det derfra. Er jo greit å øke med så mye som går.

×
×
  • Opprett ny...