Gå til innhold

Oddveig Andersen

Medlemmer
  • Innholdsteller

    15
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av Oddveig Andersen

  1. Hei!

    Jeg er ganske "grønn" på dette med kosttilskudd og proteinpulver. Jeg er nybegynner, og ønsker å gå ned i fettprosent, samt øke muskelmasse.

    Hva kan være en god starter når det kommer til tilskudd?!

    Glad for alle innspill :)

  2. Jeg har har tatt utdannelsen min på Bali igjennom Active Education. Jeg vil annbefale de på sterkeste. De har dyktige forelesere med stor faglig kompetanse. AE holder til i området Sanur som er er rolig og fint sted med helt ok muligheter. Ca 15-20 min med taxi (utrolig billig..) inn til Kuta som er den store shoppe/feste byen med alle mulige butikker og utesteder. Gode sufe og SUP mulighet der nede både rundt Kuta og Sanur :)

    Hei og tusen takk for svar :)

    Tror jeg har falt på at d blir Bali med AE! Og d hjelper jo med så positiv omtale av studiet :) Tenker å kombinere det med min ernæringsfysiolog utdanning som jeg er ferdig med November 2013! Så da søker jeg PT våren 2014 :)

  3. Menyen vil nok måtte rettes etter hvor mange måltider du har tenkt å spise for dag, og hvor mange proteiner du skal ha i deg i løpet av dagen. 2,5 g per kg ønsket målvekt (eks om ønsket målvekt er 60 kg skal du ha i deg 60 *2,5= 150 gram protein), max 20 g fett (pluss ei ss med tran eller selolje eller lingende) og 20 g karbohydrat. De fleste bruker tunfisk og kyllingfilet som sine proteinkilder, da man får mye proteiner igjen for pengene og lite fett og karbs. :) og så grønnsaker som brokkoli og blomkål osv til. Man kan også velge å bruke andre typer kjøtt og fisk; kalkun, torsk, sei, steinbit, scampi, er bare å sjekke næringsinnholdet på baksida av pakningen og så regne ut hvor mye du trenger per dag. Jeg vil ikke sette opp noen meny, da det bare vil føre til masse arbeid for meg, og så lærer ikke du deg å sette opp meny selv (og på den måten blir avhengig av mer hjelp senere..) Jeg kan derimot svare på spørsmål om du har flere, og hjelpe deg på den måten;) Learning by doing

    Ja, tusen takk for svar :) Prøver meg på en ukesmeny, så kan jeg kanskje få kommentarer på den når den er i boks :D

  4. Det som er ulempen med jus er at energien kommer kjappere ut i blodet, og det metter vesentlig dårligere enn om du ville spist appelsinen uten å presse den.

    Det er flere teorier og forklaringsmodeller på hvorfor det er slik, men den jeg finner mest plausibel er den om sensorer i munnhulen som sender metthetssignaler til hjernen når de eksponeres for mat. Når du drikker næringen så får disse sensorene mye mindre tid til å reagere, og metthetssignalet blir dårligere.

    Ja den ser jeg! Takk for gode svar!

    Min tanke blir til slutt at om jeg har kontroll på kalorier osv, å vet at jeg ikke komme t å spise erstatning fordi juicen mettet dårligere, eller fordi blodsukkertet synker raskere, så vil det ikke utgjøre noe for slanking sånn i det lange løp?!?

    Sorry alle spm altså, men innimellom må det inn med teskje ;) Å jeg prøver jo å finne alle mulige gode ting med juice, for dagen uten ett glass juice er kjip for min del :p Men om jeg hadde fått mange gode argument for at det er ødeleggende for at jeg prøver å fokusere på sunt kosthold, og at vektnedgang ikke er mulig med det, så skulle jeg greid å slutte!

  5. I såfall er de to første jeg nevnte kanskje spesielt interessante, iom at de inngår i behandlingen av pasienter. Hvor studerer du?

    Jeg studerer på Bjørknes!

    Tror kanskje vi skal prøve å sette oss litt inn i dietter/kosthold som vi ikke kan så mye om fra før. Det er vel grunnen til at jeg lurte på dette med ekstrem proteinkur! Det kan jeg ikke så mye om fra før, og kunne vært interessant å lære mer om :) Men jeg skal ikke bestemme meg helt enda, så da kikker jeg litt på de du har listet opp, også ser jeg hva som vil lære meg mest :D

  6. Hvilket studie er det du går på?

    Om du ønsker forslag til dietter du kan teste så kan jeg foreslå noen:

    -Energitett kost, som er en spesialkost brukt i behandlingen av pasienter som ikke får i seg nok mat. Den består av mindre karbohydrater og mer fett enn standardkosten, men er ikke en vanlig lavkarbodiett, siden målet også er å begrense volumet på maten mest mulig.

    -Fettredusert kost, som er en spesialkost for de som har problemer med å fordøye fett.

    -Vegetar/vegan-kost, kan være interessant å teste ut.

    -PSMF som nevnt over

    -Ketogen diett

    Alle disse kan være veldig aktuelle dietter, og det er mye interessant om hver av dem. F.eks. hvem som kan/bør bruke dem, hvordan de påvirker kroppen osv.

    Jeg studerer til bachelor i ernæringsfysiologi :D

  7. Jeg har en oppgave på skolen hvor jeg skal sette meg inn i to dietter jeg ikke vet så mye om fra før. Har sett her inne en god del ganger at folk sverger til kost med ekstremt mye proteiner. Noen som har tips til hvor en finner fakta om denne dietten? Evt noen som har laget seg ukes menyer de vil dele?! Gjerne med en begrunnelse for hvorfor en valgte nettopp høyprotein :)

  8. Hei!

    Jeg er ikke så bevandret i treningsverden, så jeg lurer på hva er Starting Strenght programmet? Er i startfasen på å trene opp kroppen selv, så om det er noen effektive treningsprogram, som også vil gi langvarige resultater, så er jeg hypp på å få de med meg :D

  9. Takk for innspill folkens :) Alt med måte er jo logisk ja. Men det virker som om oppfatningen er at ett glass ikke gjør noen skade. Så da tar jeg ett til frokosten med god samvittighet, om ikke det skulle komme noe annet banebrytende frem som gjør at jeg mister helt lysten på drikken :)

  10. Hei :)

    En ting i kostholdet mitt er jeg helt i villrede om! Det er appelsinjuicen jeg drikker. Før drakk jeg mye brus, så tenker jeg at juice må jo iallefall være bedre enn brus! Men er det egentlig bra når jeg ønsker vektnedgang? For å presisere så drikker jeg Cevita appelsinjuice, som er ren presset appelsinjuice (ikke fra konsentrat) og uten tilsetningsstoffer.

    Hei!

    Noen innspill og tips her?!

×
×
  • Opprett ny...