Gå til innhold

Therese

Medlemmer
  • Innholdsteller

    5 678
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    13

Innlegg skrevet av Therese

  1. 20 minutter siden, FunLight skrev:

    Hva tenker du om dette @Therese? :)

    Det er helt klart et marked for PTer, både nå og i fremtiden. Å si at markedet er mettet kan kanskje være tilfelle for enkelte steder, men nasjonalt sett vil jeg absolutt mene det er jobb å få.

    Viktig å huske at personlig trening er så utrolig mye mer enn å bygge muskler og gå ned i fettprosent, og det har jeg fått kjenne på ila hele min karriere. Det utvikler seg i alle retninger og en kan ikke gape over alt på en gang, det er viktig å holde seg til det en kan.
    Jeg sier ikke at man ikke skal utdanne seg, men at man skal begrense seg til å ikke tro at man kan bli ekspert i _alt_.

    Hvorvidt en kan leve av det er opp til en selv, og selvsagt litt flaks med stedet en arbeider på(hvorvidt de kan selge for deg) - om en ikke er tilknyttet noe senter må en være god på å selge seg selv, hele tiden.

    Personlig har jeg jobbet både helt for meg selv(online), på PTsenter (ingen medlemmer) og nå på treningssenter (ikke kjede). Jeg har solgt mer og mindre i alle tilfeller og har ikke noe fasitsvar på hva som er best/selger mest - men jeg trives helt klart med et team rundt meg, så da må jeg si sistnevnte :)

    Man må tåle å få nei, man må tåle å jobbe gratis, man må tåle å jobbe på tider man ikke vil eller ha MYE dødtid mellom kundene dersom det kun er mulighet for tidlig og sene timer samme dag, man må tåle å jobbe med kunder som ikke er drømmekunder osv - men det er alltid noe eller noen i andre enden av skalaen som vil veie opp, det er iallfall min erfaring!
     

  2. 2 timer siden, Vidars skrev:

    Er vel noen som har skrevet om dette før men jeg leser ikke alt.

    har trent 3 og en hal måne nå ca. Kjører linjer progresjonsplan ABA . 3 økter i uka  

    så å si alle øvelser er det stopp i vekt økning eller reps

    eks knebøy 75 kg  

    militærpress 40 kg

    jeg veier 75 kg  å er 33 år  

    det er lit kjedelig når alle øvelser sier stopp. 

    Hva er deres erfaring med å komme åver bakke toppen 🤔

     

     

    Undulerende periodisering
    http://www.motion-online.dk/fora/index.php?/topic/29761-undulating-or-linear-periodization/

  3. 19 minutter siden, Mr.Positive skrev:

    Jaaa, det har ikke vært veldig mye fett i kosten. Bruker vita god olivenolje til steking, ellers går det for det meste i karbonadedeig. Vil tro det kan være utslagsgivende? Jeg er uansett ferdig med å ligge i underskudd fra 01.06 - så tenker å ligge i overskudd fra august/september, vil da ha litt mer spillerom i kosten :) 

    Lite fett i kosten derav fettet er plantefett (mindre gunstig kilde sammelignet med maritim omega3 og animalske) kan ha en innvirkning på kolesterolet - nettopp fordi kroppen må frigi mer kolesterol dersom den ikke får dette gjennom kostholdet.

  4. 3 timer siden, CfChrismo skrev:

    Det er jeg enig i, og forstår. Var mer opptatt av disse svingningene. Hva som gjør at jeg går ned 1 kg en uke, opp 1 neste uke og plutselig ned 2-3 kg og opp igjen tilsvarende dagen etter. 

    Det er et resultat av mange hundre faktorer vi ikke kam kontrollere - i hovedsak mat og væske i fordøyelsen, men også generell vannretensjon som også påvirkes av salt og karbohydratinntak, aktivitetsnivå ila dagen, matvarevalg etc

    Det er helt normalt og det må en bare finne seg i :)

  5. Først og fremst vil jeg anbefale deg å være litt mer tålmodig, på tre har du nok såvidt begynne å bygge deg opp et underskudd og vektnedgang kommer litt etter litt - det er jo ikke slik at du ikke går ned noe overhodet, så det du gjør fungerer åpenbart

  6. 17 timer siden, didi skrev:

    Takk for innspill, det er min tanke også. Men skulle så gjerne hatt hjelp av noen som har vært gjennom det selv for å få snekra et halvfornuftig program. I og med at det er tre uker til, så må jeg liksom ikke gå på en kjempesmell heller. Fokus blir nok mye på mark og press + kjerne. Bør vel finne meg et dekk og ta meg noen runder med farmers walk også....

    Den jeg vet om som kjenner til dette @Snordskog

  7. 6 timer siden, Valdresdama skrev:

    Innimellom ser jeg at det blir nevnt at man skal spise nok og riktig mat, men hva er riktig mat? Jeg ser det er veldig forskjellig, og det er vel det det antakelig er. Kanskje dette med riktig mat mer går på å unngå mest mulig at halvfabrikata og ferdigprodukter i butikkene.....?

    Synes dette er litt spennende, men ikke minst litt frustrerende. Selv har jeg hatt et mildt sagt dårlig forhold til mat i et års tid pga min sønns dødsfall, men er nå blitt anbefalt å spise nok og riktig mat. Jeg må bygge opp et overskudd, men ønsker ikke å legge på meg så altfor mye, men noe må det nok nødvendigvis bli for at jeg skal kunne komme dithen at jeg skal få trent igjen - orker ikke det en gang ennå. Pga dårlig/lite overskudd er det lett å ty til "lettest" mulig vei - brødskiver med pålegg av proteiner, fett og karbohydrater, noe knekkebrød og lomper. Dette kombinert med "vanlig" middag - poteter, grønnsaker, fisk/kjøtt av et eller annet slag. Vil dette bli sett på som riktig mat da dette er noe jeg fikk sagt i fra noen som trener mye og hardt.....?

    Hvilke tanker har dere rundt dette?

    I følge termodynamikkens lover er det mengden og ikke typen energi som avgir om en går opp, ned eller vedlikeholder vekten.

    likevel vet vi at det ikke er "så enkelt" da det er hundre (tusen?) faktorer som skjer i kroppen og vi ikke kan kontrollere når det gjelder å prestere og endre kroppssammensetning - nettopp fordi til et visst punkt er ikke dette noe naturlig lengre og må derfor manipuleres (ved treningsprogrammering, livvstilvalg, kostholdsplan og ikke minst restitusjon).

    Det er først og fremst viktig(og riktig) å starte med det grunnleggende og først når dette ikke er "bra nok" gå litt mer i dybden.

    Hvem som sier hva vil alltid være forskjellig, så om en søker hjelp må en skru på filtrene og forholde seg til en person (som følger en opp evt)

    Samtidig må en definere for seg selv hva som er "bra nok" da ingen kan gi dette svaret til deg, Kun du kan sette dine egne grenser

  8. 7 timer siden, Olan skrev:

    Har over noen år hatt  mye smerter rundt høyre hofte- og setemuskelatur med stråling ned til leggen, snapping hip, nedsatt styrke og stabilitet i glutes og nedsatt utrotasjon i selve hofteleddet.
    Hadde problemer med å sitte stille lenger enn 30 min og var vondt å ligge på høyre hofta.
    Ble sendt til MR av fastlege og fikk som svar at jeg hadde en eller flere rifter i labrum.
    Mister Fastlege hadde sin mening om dette og mente at dette ikke skulle forårsake disse smertene jeg hadde denne gang (1.5 år siden).
    Fikk til slutt henvisning til en fysikalsk medisiner som sjekket hofteleddet med ultralyd og han kunne ikke finne noe klart som kunne forårsake dette og kom med et flåsete svar som at det var bare et tegn på at jeg ble eldre (Jeg er 26), og ga meg et styrke- og tøyeopplegg, en klapp på skuldra og fikk beskjed om å ta kontakt om det ikke bedret seg.

    Noen mnd og utallige repetisjoner senere tok jeg kontakt igjen da det ikke hadde hjulpet et kvekk, og i perioder ble smertene enda verre, og generell livskvalitet ble nedsatt da det tok nattesøvn fra meg og var generelt jævlig vondt når jeg ikke holdt meg i aktivitet.

    Fortsatt så mente fys.med at disse riftene i labrum ikke hadde noe å gjøre med mine smerter.

    Jeg ga opp hele greia en lengre periode og prøvde å bare hvile i noen mnd uten at det hjalp noe på, begynte med aktivitet, og klarte å dra på meg en hefting ruptur i akillesen i mars 2015 - da stoppet all aktivitet igjen og det var tilbake til sofaen med gips på beinet, før rehab av denne nye skaden kunne begynne.

    Utpå høsten 2015 fikk jeg et tips om en gruppe bestående av en fysikalsk medisiner, ortopedisk kirurg, og en fysioterapaut som hadde en klinikk i nærheten som visstnok skulle være svært flinke i sine fag.
    Oppsøkte disse gutta og etter et par samtaler og undersøkelser fikk jeg en kortisonsprøye i det aktuelle hofteleddet - og vipps - så var smertene borte og bevegelse/styrke i beinet var tilbake etter minutter.

    Ble herfra henvist til nytt MR med kontrast og videre til en kirurg på et sykehus i Oslo (som jeg hadde time hos i dag).
    Svar på MR var at det var funn av noen mikrocyster i labrum og at fremre leddleppe var knust, og det var ingen skjelettdestruksjon.
    Selve lårbeinet så bra ut så er ingen Cam, men fikk ikke sett om det er snakk om en pincer her, da bildet var tatt slik at dette ikke var mulig å se.(Nytt bilde av dette skal tas)

    Dem skulle se om leddleppen ville la seg redde eller om den måtte kappes vekk ved en senere time.
    Det kunne være en meget stram psoas som hadde fått holde på lenge nok til å lage denne faenskapen, mente kirurgen jeg hadde time hos.
    Og hvis denne senen ikke ville la seg strekke så var det snakk om å kutte den ! 

    Med en klump i magen gikk jeg derfra med en ny time hos en terapeut ved sykehuset som skal se om det er noen mulighet for at den ville kunne la seg strekke slik at den ikke moser labrum enda mer.

    Og så; Er det noen her som har noe som helst erfaring med en slik skade/operasjon ?
    Noen måte å kunne komme best mulig ut av dette på ?


    Kanskje et litt langt og rotete innlegg, men
    På forhånd, takk ! 


     

    Hei!

    Kjedelig med slike historier der en blir sendt rundt og en står igjen med flere spørsmål enn svar - sånn er det dessverre da alle fagpersonene skal si sin mening (noe du også vil få her da du spør på et åpent nettforum).

    Dersom du hadde kommet til meg med denne historien ville jeg gått litt dypere i treningen og bevegelsene dine.
    Du forteller ikke så mye om treningen din, men at du sier "nedsatt styrke og stabilitet i glutes og nedsatt utrotasjon i selve hofteleddet" får meg til å lure på - hva men å trene opp styrken og stabiliteten, har ikke dette kommet som noe forslag før en eventuell operasjon? 

    Hvordan var dette opplegget du fikk av den første fysikalske medisineren? (som 1) ikke var trener og 2) ikke fulgte deg opp? )
    Såvidt jeg leser har du kun vært borti bunnen av terapauter eller ivrige kirurger som har gitt deg diagnoser og behandlinger, ikke oppfølging eller trening - stemmer det?

  9. En hel del gode og reflekterte bidrag rundt tema, oppsummert er hva en selv mener en "fit look" er, subjektiv, og dermed vil det alltid drøftes hva som er og hva som ikke er - og ikke minst hvordan denne looken oppnås. 

    Noen faktorer som spiller rolle på hvordan en ser ut er genetikk og hvor lenge (og seriøst) en har trent/spist.
    Selvsagt finnes det outliners som får raskere og bedre resultater enn "alle andre", selv uten bruk av sterioder - nettopp fordi de har en eller flere faktorer tilstede for å nettopp se slik ut! (feks min samboer(31år) som ble både norges- og nordisk mester i classic bodybuilding i 2013, samt kvalifiserte seg til både EM og VM i 2014 - kan ikke unngå å nevne det, nettopp fordi han er en av de som har en veldig bra fysikk og da fått skepsis om steroidebruk).

    Bildet du henviser til er en form som noen(men ikke nødvendigvis alle) oppnå uten bruk av steroider - samtidig er det viktig å huske på at det kan være retusjert.
    Han har en fett% på godt over det som kreves av en for å kunne konkurrere i kroppsbygging, men likevel noe en også kan holde året rundt uten at det skal være klassifisert som "usunt".

    Til trådstarter vil jeg anbefale deg å fortsette med treningen, selv om du fikk en litt kjip start av en (sorry å si det, men det er mitt inntrykk) dårlig PT og urealistiske forventninger.

  10. 15 minutter siden, Anneli97 skrev:

    Jeg trener styrke 3 ganger i uken. Er det greit å trene cardio dagene imellom? Som i form av en joggetur for eksempel, eller må kroppen hvile ? 

    Det kommer helt an på hva du ønsker å oppnå med treningen din - og ditt totale energiinntak.

    Basert på det du skrev i den andre tråden vil jeg si at det blir overkill å jogge for din målsetning, iallefall før du i det hele tatt har sett noe resultat av nye endringer

  11. 12 timer siden, Anneli97 skrev:

    Nå spiser jeg som oftest brød eller havregrøt til frokost. Ganske lite lunsj, for jeg har så dårlig matlyst rundt de tidene, men blir i så fall noen knekkebrød. Ganske varierte middager, men er vanlig norsk husholdningskost(mye fisk, litt for lite grønnsaker)

    jeg spiser ganske regelmessig, men går ofte lang tid i mellom så det blir tre store måltider om dagen :) 

    Hva med å starte med å legge til en proteinkilde til frokost og lunsj? Meieriprodukter, fisk eller egg passer godt til brødmat eller havregrøt.

    matlyst handler også om vaner, (og hvor "opptatt" en er med andre ting) Vil anbefale deg å lage en rutine med måltidene dine, spesielt der du vet det er mangelfullt.

    Spis mer protein og fett til frokost, spis en større lunsj og spis mer grønnsaker generelt og du har gjort en stor endring allerede som du kan bygge videre på.

    Forøvrig er det helt ok med tre store måltider om dagen

  12. 2 minutter siden, Monica2412 skrev:

    Sant! Skal virkelig ta det til etterretning! Er bare at i mitt hode skurrer det å spise mer når jeg ikke går ned på det jeg spiser nå. Men det er jo derfor jeg skal høre på erfarne folk! Tusen takk for respons! 

    Det er (dessverre) helt normalt, men blitt en skummel trend å spise svært proteinrikt og ellers kalorifattig samtidig som man skal trene som en fikk betalt for det - og likevel ikke få de resultatene en ønsker seg..

  13. 4 timer siden, Anneli97 skrev:

    Hei! Jeg trenger hjelp til å sette opp en god kostholdsplan. Jeg er 19 år, 170 cm høy, 70kg og trener fitnessbloggens nybegynner styrketrening 3 ganger i uka :) ved siden av dette rir jeg hver dag, og kjører litt motocross. Hva slags kosthold kan hjelpe meg med å gå ned i fett, men opp i muskelmasse? 

    Må også nevne at jeg er vegetarianer, men spiser fisk og egg og melk OSV. 

    Hei!

    Hvordan spiser du per dags dato?Ved å ta utgangspunkt i dine egne rutiner er det større mulighet for å kunne hjelpe deg mot noe du selv kan holde

    Det er ikke et spesielt kosthold som gir din målsetning, men et balansert kaloriinntak, styrketrening med progresjon og ikke minst kontinuitet

  14. 4 minutter siden, Monica2412 skrev:

    Tro meg, skulle gjerne spist, men kommer da så alt for fort opp i kcal. Selv med bra mat. På morran går det helt fint med kun drikke og en fin mulighet til å "spare opp" noen kcal  så jeg kan spise litt større måltider. 

    Du har (av samtlige) fått tilbakemelding at ditt totale energiinntak er noe i underkant med ditt aktivitetsnivå og målsetning - likevel ønsker du å spare inn kaloriene ved å trene fastende?

  15. Et øyeblikk siden, Monica2412 skrev:

    Er det noe annet du ville anbefalt før trening? Synes jeg får god effekt av koffeinen i Nocco sin bcaa, men om det er kun placebo er jo en helt annen sak 😊

    Hvis det er koffein du er ute etter kan du heller drikke kaffe eller ta tilskudd?

    3 timer siden, Monica2412 skrev:

    Om jeg spiser for lite, burde jeg ikke da gå ned i vekt? (Dummies spørsmål :o)

    Jo, men ikke nødvendigvis da kroppen er tilpasningsdyktig. Den tilpasser seg også stressfaktorer (=trening) og å gå ned i vekt med et høyt aktivitetsnivå er i motsatt retning av overlevelse og det løses ved å skru andre prosesser ned.

  16. 3 timer siden, Monica2412 skrev:

    Takk for at du tar deg tid.

    Jeg drikker Nocco Bcaa først og fremst fordi jeg synes den er utrolig god og fordi den gir meg et lite kick med koffein. Drikker hverken te eller kaffi, så for meg virker dette bra. Har vel lest et setd at bcaa er bra om du trener på tom mage også, da jeg ikke bryter ned musklaturen, men mye mulig jeg tar feil der?!

    Uansett takk for innspill.

    Det er ingen eller lite hold i at BCAA er nødvendig overhodet - det er salg og markedsføring som forteller at BCAA er "nødvendig" om en trener på tom mage.

    Å trene fastende og innta BCAA eller proteiner i etterkant (mest sannsynlig at du gjør det) vil føre til en "superkompensering" slik at du heller forbrenner mer proteiner i etterkant - noe du mest sannsynlig gjør allerede da protein er dominerende i kostholet ditt.

  17. 1 minutt siden, Monica2412 skrev:

    Min kjære fitnesspal sier jeg skal spise 1630 kcal for å gå ned ca 200g pr uke.

    Med trening kan jeg plusse på mellom 3-500 ca, men MÅ jeg det? (misforstå meg rett, vil så gjerne spise de, men tenker jo fremgang)

    Senker jeg forbrenning eller tærer på muskulatur om jeg ikke spiser de?

    I utgangspunktet ja, men du kan ta dette med i gjennomsnittet i underskuddet ditt - på den måten kan du spise mer de dagene du trener/er mer sulten og mindre de dagene du ikke trener/er mindre sulten.

    Kroppen vil likevel ikke kunne skille på energiinntaket fra dag til dag, men over tid.

    Forbrenningen vil ikke senkes, kun tilpasses - dette gjelder begge veier. 

    http://forskning.no/2016/01/mer-trening-brant-ikke-flere-kalorier-kanskje-kan-du-ikke-trene-av-deg-sjokoladen

  18. 3 timer siden, LeanMachine skrev:

    Okei skal jeg bruke den andre stanga da, den rette? Har brukt EZ stanga fordi jeg trodde det var bedre for håndleddet (har jeg lært?) Haha huffda, jeg liker franskpress så jeg prøver å ikke kutte den ut :) Vi gir det en sjanse senere i dag!

    Anbefaler heller å gjøre den med hantler, slik at du kan ha nøytralt grep(håndflatene mot hverandre)

    smerter i (hånd)leddet kan også komme av at du 1) tvinger det i en unaturlig posisjon (over lengre tid, og/eller med belastning) eller 2) du ikke klarer å stabilisere leddet, dvs "knekker" i håndleddet og ikke holder det strakt - hvis man da gjør 1) vha "støtter" kan du som Hoel nevnte få vondt i et annet ledd pga kompensering 

  19. 8 timer siden, vixit skrev:

    Jeg driver med periodisk faste og liker det veldig godt. Er jente/kvinne. Har lest at vi tåler langvarige faster dårligere enn menn og at vi bør begrense fasten til 14 timer. Jeg liker å faste lengre, gjerne 16-17 timer. Vil en slik faste være negativ med tanke på økte kortisolnivåer eller hormonforstyrrelser? Prøve å lete på google, men var ikke så lett å få konkrete svar på det. 

    Svarer du ikke på ditt eget spørsmål her?

    Konkrete svar om ditt kosthold eller din egen trening får du ikke svar på internett, men her er iallefall en pålitelig kilde du kan trekke noen fakta utifra

    http://www.alanaragon.com/an-objective-look-at-intermittent-fasting.html

    Conclusion

     

    It's given that personal goals and individual response are the ultimate navigators of any protocol.  Therefore, training and meal schedules should be built upon individual preferences & tolerances, which undoubtedly will differ. However, the purpose of this article is to arm the reader with the facts, so that opinions and anecdotes can be judged accordingly. Personal testimony is invariably biased by the powerful placebo effect of suggestion, and sometimes by ulterior agenda. Science is perched on one end of the epistemological spectrum, and hearsay is on the opposite end. As the evidence clearly indicates, IF is not a bed of roses minus the thorns - there are definite pros and cons. 

     

    In the world of fitness, recommendations for improving performance and body composition often gain blind acceptance despite a dearth of objective data. This is common in a field where high hopes and obsessive-compulsive tendencies are united with false appeals and incomplete information. In order to be proven effective beyond the mere power of suggestion, supposed truths must be put through the crucible of science. Drawing conclusions from baseless assumptions is a good way to get nowhere - fast

×
×
  • Opprett ny...