Gå til innhold

Gøran Hårtveit - Online PT

Medlemmer
  • Innholdsteller

    2 655
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    4

Alt skrevet av Gøran Hårtveit - Online PT

  1. Gøran Hårtveit - Online PT

    Teknikk Knebøy og markløft Video

    Mer oppspenning i både knebøy og markløft. For deg som nettopp har startet å trene tror jeg det handler litt om å få kontakt med musklene i korsryggen, for så å klare å spenne opp og holde rett rygg. Ligg på magen og løft opp armene foran deg, samtidig som du løfter opp beina. Kjenn at det brenner litt i korsryggen etter hvert. Prøv dette før knebøy og mark og se om du merker noe forskjell. Mulig sumo mark hadde passer din kropp bedre
  2. Gøran Hårtveit - Online PT

    Trenger tips til skuldertrening!

    Skjønner ikke helt poenget ditt. Vil du ha større skuldre så må du trene skuldre. Du får de resultatene du får med gitt genetikk, fornuftig treningsprogram og bra kosthold. Skuldrene vokser ingenting uten trening, med mindre man har ting i medisinskapet.
  3. Gøran Hårtveit - Online PT

    Trenger tips til skuldertrening!

    Ser ikke helt problemet. Kanskje de lover gull og grønne skoger fordi det er noen magiske øvelser, men muskler vokser ikke uten at de trenes.
  4. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hva kan jeg bytte ut ris med av andre karbs?

    300g potet, 250g søtpotet, 70g havregryn, 400g frukt (varier avhengig av type frukt), 600g bær (avhengig av type bær).
  5. Gøran Hårtveit - Online PT

    Trenger tips til kostholdet

    Les i nybegunnerguiden, der får du svar på de fleste spørsmål. Spis mer variert enn kun kylling, ris og brokkoli.
  6. Gøran Hårtveit - Online PT

    Eldre proteinpulver

    Så lenge det er et rent proteinpulver og ikke lukter eller ser rart ut så skal det nok gå bra. Personlig ville jeg nok kjøpt nytt dersom det er over et år gammelt.
  7. Gøran Hårtveit - Online PT

    Trenger tips til kosthold! Nybegynner :)

    Ser ok ut det basert på oppgitt informasjon. Juster kalorier i forhold til fremgang. Proteininntaket kan være det samme, men kutt fett og karb. Ikke kutt så mye karb at det går ut over prestasjon. Ikke kutt fett ned til mindre enn 70 gram.
  8. Gøran Hårtveit - Online PT

    Trenger tips til skuldertrening!

    Du mener at man ikke kan få runde skuldre ved hjelp av trening?
  9. Gøran Hårtveit - Online PT

    Vektnedgang, styrke eller kardio

    Styrketrening og fokus på kosthold (antall kcal). Kardio er overvurdert. Personlig kom jeg i min beste form med null kardio.
  10. Gøran Hårtveit - Online PT

    Markert

    Lette vekter og mange reps kan absolutt ha sin plass i et treningsprogram, kombinert med tyngre vekter og færre reps. For å bli mer markert og redusere fettprosent så justerer du dette med kostholdet. Du trenger egentlig minimalt med kardio/løping.
  11. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvor viktig er det med kosttilskudd?

    I utgangspunktet ikke. Har du et bra treningsprogram og har optimalisert næringsinntaket kan du muligens hente noen få prosent med tilskudd (det meste av tilskudd er svada). Alt for mange begynner i feil ende og overtenker tilskudd før treningsprogrammet og kostplanen er optimalisert.
  12. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvor viktig er det med kosttilskudd?

    BCAA har ingen ekstra effekt utover normalt proteininntak. Proteinpulver om du ikke får i deg nok via mat, kreatin dersom du responderer på det, omega 3 dersom du spiser lite fet fisk, kalsium dersom du ikke spiser melkeprodukter eller spiser lite grønnsaker, eventuelt magnesium som er vanskelig å få i seg nok av via mat.
  13. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvordan bruke kreatin?!

    Her snakker vi om kreatin, ikke testosteron. Kreatin er det mest grundig undersøkte kosttilskudd i verden for å øke energiproduksjon, styrke, eksplositivet og styrke-utholdenhet. Her kan du lese en oppsummering av 700 studier om du vil. https://examine.com/supplements/creatine/ 1-700 ehehh
  14. Gøran Hårtveit - Online PT

    Blir dette et fullverdig treningsprogram?

    Det finnes mange standard treningsprogrammer på nett av kompetente mennesker, også her på Fitnessbloggen. Overrasker meg litt at såpass mange skal lage sitt eget program
  15. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvordan bruke kreatin?!

    3-5 gram, gikk litt fort der. Rettet nå Leste en plass at Menno Henselmans anbefaler Kreatin etter treningsøkta for best opptak. Da er lagrene uansett fulle før neste treningsøkt. Men dette er bare flisespikkeri og har minimal betydning.
  16. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hammerbenkpress

    Vanlig benk med hantler går helt fint for de fleste og stimulerer bryst bedre. Vinkle armene 45-60 grader i forhold til overkroppen. Men om den øvelsen gir deg smerter så må du sjekke teknikk, eventuelt bytte øvelse.
  17. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvordan bruke kreatin?!

    Kreatin er helt naturlig, vi produserer det selv og får litt via mat. Kreatintilskudd er veldig godt dokumentert og gir definitivt merkbar effekt for de som ikke allerede har fulle kreatinlagre. 3-5 gram daglig. Du trenger ikke oppladningsfase og du kan bruke det så lenge du vil.
  18. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hvordan trene og svette når kneet ikke kan brukes?

    Benkpress, pullups/nedtrekk, roing, skulderpress, roing, bicepscurl, triceps extension, strake markløft. Du kan også bruke romaskin og kun bruke armene, eventuelt sånn sykkelmaskin for armer om du har tilgang på det. Ellers er det bare å være kreativ. Alt av bevegelse kan gjør deg svett dersom det er målet
  19. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hjelp og tips til treningsprogam!?

    Se nybegynnerguiden
  20. Gøran Hårtveit - Online PT

    Hammerbenkpress

    Kommer an på hva du ønsker å oppnå med øvelsen. Med mindre du har stort fokus på fremskide skulder og triceps vil jeg heller anbefale vanlig benkpress - stang eller hantler.
  21. Gøran Hårtveit - Online PT

    Er dette normalt?

    Helt normalt. Hvor mye skillet mellom disse musklene vises er avhengig av muskelstørrelse, fettmasse og genetikk.
  22. Gøran Hårtveit - Online PT

    Råd om valg av vekt-stang

    Det står at stanga tåler crossfit-bruk så ville tro den tåler det. Det beste er nok å spørre Sportsmaster om dette.
  23. Gøran Hårtveit - Online PT

    Rygg og skuldre-respons på program

    Legg til trening for bryst og forside lår. Du kan redusere litt på volumet, spesielt på skuldre. Du trenger ikke dropset. Ikke skulderpress bak nakke. De færreste har skuldre som liker dette.
  24. Gøran Hårtveit - Online PT

    2 år til med bygging

    Hei, Det du bør gjøre er å bare trene styrke og forme kroppen rett og slett. Det er vanskelig å beskrive hvor mye muskelmasse du må ha. Det blir en vurderingssak ut i fra genetikk, høyde, formen på muskulaturen osv. Du kan nå langt på egenhånd, men etter hvert dersom fremgangen stopper opp kan det være greit å få hjelp av PT - også for vurdering av hva det bør fokuseres på for å finslipe formen.
×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her