Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/09/16 in all areas

  1. 3 points
    Nikko21

    Dagens Glade

    Har stusset litt over egen fremgang i det siste. Følt at det har godt dårlig over en lengre periode. Men så satt jeg og bladde igjennom album på Dropbox og fant filmer som jeg tok i fjor, for ca 1 og 1 1/2 år siden. Dårlig teknikk på 80kg benk, elendig bøy på 85kg 5x5, sleit med 90 kg i mark. Det var deilig å se. Selv om progresjonen ikke går like raskt nå som tidligere er den eksisterende. Og når jeg da ser hvor jeg var for 1 år siden blir jeg topp motivert igjen! For 1,5 år siden sleit jeg med 85kg i bøy, i går tok jeg 120kg 5x5. På samme tidsperiode har jeg økt fra 90kgx5 tunge reps til 160 kg markløft, og 80kg med dårlig teknikk til 100kg 5x5 med god teknikk. Og: Jeg har fremdeles ingen six-pack, men jeg har mye bedre holdning, mer selvtillit og et mye mer avslappet forhold til meg selv og min kropp! TTT=Ting tar tid. Går det vanskelig en periode, er det lurt å se på progresjonen i det lange løp, ikke bare siste måneden.
  2. 2 points
    FrkHoel

    Diskusjon om reversdiett

    En ganske interessant diskusjon om reversdiett mellom Eric Helms, Menno Henselmans, Layne Norton og Peter Fitschen. Lyle McDonald var dessverre ikke invitert til denne diskusjonen, men hadde vel blitt krig om han deltok, haha. Jeg har jo både jobbet i ett år med Layne, og truffet han et par ganger, og ble rett og slett ganske overrasket over hvor "bablete" han var i begynnelsen av diskusjonen.
  3. 2 points
    vesen

    Det dummeste du har hørt..

    Observerte 3 unge gutter på butikken, de skulle kjøpe chips og diskuterte hva de skulle velge. Da kom det fra han ene: vi må i hvert fall ta en uten palmeolje, for det er det masse karbohydrater og dritt i!
  4. 1 point
    Prinsesse

    Fete rutiner på gymmet

    Mulig jeg trener på samme gym som denne fyren nå (i det minste en med samme treningsfilosofi), for mandag hadde han løftebelte, håndleddsstøtter og kalk for å trene skråbenk i smithmaskin. Han bruker forresten løftebelte til alle øvelser. (Og kupper høytaleranlegget for hele gymmet og setter på sin egen musikk som er en grusom kombinasjon av dårlig hardrock og noe jeg ikke en gang vet hva er - og telefonen hans ringer HELE tiden, og da kobler han ikke fra mens han snakker, så det er helt stille på gymmet i 5-10 min av gangen mens han snakker). Dessuten trener han ikke bein, bruker svettebånd rundt hodet, har en enorm tribal, og er helt rød. Knallfyr altså
  5. 1 point
    FrkHoel

    Diskusjon om reversdiett

    Ja absolutt @Adeno! Men nå snakket de jo ikke om alle de andre tingene som kan påvirke, så det som har blitt tatt opp i denne tråden så langt er vel bare hva hver av ekspertene i videoen mente. ^^ Men dette med både tarmflora og andre ting som påvirker tarmen er kjempeinteressant mht. metabolismen og burde virkelig bltt forsket mer på.
  6. 1 point
    Adeno

    Diskusjon om reversdiett

    Både lege og klinisk ernæringsfysiolog jeg har vært i kontakt med, sier at det ikke er tvil om at næringsopptak i tarmene endres som følge av kraftig kaloriunderskudd over tid, og at dette kommer i tillegg til endringer i næringsbehov forårsaket av endringer i kroppsstørrelse og -sammensetning. Uten at jeg kan vise til verifiserbar kilde (Jeg vet at det også finnes tilsvarende kildemateriale på "The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism", men jeg finner ikke artikkelen jeg leste for noen mnd siden), så kan jeg jo i grove trekk gjengi et interessant tilfelle fra ett av norges sentralsykehus vedrørende metabolsk tilpasning: En pasient med kreftsykdom måtte fjerne en betydelig del av tynntarmen. Dette er i prinsippet den samme endringen av fordøyelsessystemet som pasienter som gjennomgår gastric bypass utfører. (Nevner GB-pasienter siden de går på ekstrem lav-kcal over flere mnd). Men denne pasienten var ikke overvektig, og utfordringen ble at næringsopptaket ble for lavt etter operasjon, og til tross for nøye oppfølging og registrering av matinntak, så måtte vedkommende suppleres med intravenøs næring som permanent løsning. Over tid (jeg kan ikke gjengi tidsaspektet), så endret næringsopptaket seg, og man kunne faktisk stoppe sondeernæring etterhvert. Undersøkelser viste at pasienten med samme kroppssammensetning hadde økt næringsopptak, og det ble forklart med endringer i tarmtottene (flere/tettere/større). Det er mulig at dette er en av årsakene til at mange gastric bypass opererte får en veldig lav BMR, og at en stor del av dem faktisk går opp igjen i vekt på normalt/sunt kosthold? For en GB-operert kvinne med normal kroppsvekt og -sammensetning, er det vanlig at en må basere seg på et daglig energiinntak på 1200-1600 kcal for ikke å gå opp i vekt. Tilsvarende tall for menn er 1500-2000. (Forutsatt gjennomsnittlig høyde, normal kroppsvekt og normal fritidsaktivitet). Det MÅ da være ett eller annet disse sitt fordøyelsessystem har "gjort" som gjør at de kan/må klare seg med så lavt energiinntak?
  7. 1 point
    Ojive

    Diskusjon om reversdiett

    Jeg har tatt den diskusjonen lenge med meg selv, særlig nå som jeg har bestemt meg for å gå ned en vektklasse. Reverse dieting fungerer ikke for meg og min hverdag ene og alene fordi det krever kirurgisk presisjon hva makrotelling angår. Metoder som å øke 1gr fett i uken skjer bare ikke, fordi jeg får ikke målt det bra nok. Mine makroer, på diett i underskudd, svinger med 10gr inkrementeringer, og noen ganger opptil 20gr. Å øke med 1gr fett i uken kommer rett og slett ikke til å ha noe som helst effekt i de første 10 ukene hvertfall. Det har ingen hensikt i praksis. Det jeg kommer til å gjøre når jeg har bikket 83, er å øke kalorier framfor makroer i starten. Kroppen min er vant med 50kcal svingninger i hverdagen uansett, så det kommer til å ta noen uker før endringer er større enn de vanlige svingningene. Deretter øker jeg kalorier i uken. Når kaloribudsjettet begynner å bli romslig nok, kommer jeg til å øke spesifikke makroer (fordi de gamle tallene på 90-95-100gr fett om dagen er lavere enn inkrementering på 110gr fett feks). Prinsippet er det samme (venn kroppen til kalorier), men utførelsen blir litt annerledes (øk kalorier noen uker først ved å øke vilkårlige makroer, så, når kaloriene er større enn det dietten var, begynn å øke karb/fett i 10/5gr inkrementeringer).
  8. 1 point
    FrkHoel

    Diskusjon om reversdiett

    Går du ned x antall kg så vil BMR bli lavere ja. BMR blir ikke lavere fordi det er direkte tilknyttet energiinntak, men heller pga kroppens respons til energiunderskudd som er å bli mindre (kroppskomposisjon).
  9. 1 point
    Adeno

    Kroppsanalyse og vektnedgang

    Kroppsanalyse ...hva er det? Hvis det er en vekt som inkluderer måling av impedans mellom 4 punkter (begge fotblad og hender), så ville jeg ikke sett på det som noe annet enn en artig sak som kan gi en indikasjon på kroppssammensetning, det er absolutt ikke noen eksakt målemetode. Det er en mengde faktorer som spiller inn på analyseresultatet, og det er enkelt å påvirke dette selv. Ta utgangspunkt i kg målt på vekten og ditt eget speilbilde, så er svaret å finne der. Hvor fettet forsvinner har du ingen kontroll over likevel, du kan ikke styre trening mot fettforbrenning på ulike kroppsdeler uansett. Med hensyn til vektnedgang, så mener jeg at ca 3 kg på en mnd er et passe resultat for din del. Du er ikke så overvektig at du skal forvente 1,5-2kg i uka, men mellom 0,5-1 kg/uke i starten er både fornuftig og innen rekkevidde. Jeg hadde fokusert på å vedlikeholde og bevare mest mulig muskelmasse gjennom styrketrening, og lagt meg på det kaloriunderskuddet du har valgt. Personlig valgte jeg å ligge i litt større underskudd gjennom uka, for å ha "litt å gå på" til helgen, ettersom jeg tror det er viktig å unne seg muligheten til å skeie ut innimellom for ikke å miste motivasjonen over tid. Det aller viktigste er ikke hva du veier til sommeren, men at du innarbeider en livsstil du trives med og som lar deg beholde den ønskede vekten også etter sommeren og derfor er minst like fit til neste sommer
  10. 1 point
    Ove_68

    Fete rutiner på gymmet

    Og i gamle dager, da jeg trente på Bryne, (har nevnt det før her i tråden, men en god ting kan ikke nevnes for ofte), var det en kar som trente Farmers Walk med drareimer....
  11. 1 point
    HenrikWL

    Fete rutiner på gymmet

    Mener det var her i tråden en plass jeg leste om en fyr som brukte belte, hansker, kalk, håndledsstøtter og drareimer - for å gjøre skråbenk i smith-maskin!
  12. 1 point
    FrkHoel

    Diskusjon om reversdiett

    Problemet er at Lyle, etter min mening, blåser opp det f.eks Layne legger i begrepene. At Layne sin metode og påstander rundt hele greia er så sykt mye mer voldsomt enn hva det faktisk er. Og som Layne selv sier i videoen så angrer han på begrepene han brukte i begynnelsen, fordi enkelte tok han hardt på begrepsbruken. Noe som forsåvidt er forståelig, da folk som ikke vet bedre tar ord og begrepsbruk ekstremt bokstavelig, og dermed tolker hva som blir sagt en vei som kanskje ikke er hensikten. De er jo egentlig begge enige på sett og vis, at langvarig kcal-underskudd gir tilpasninger som ikke er heldig. De er kanskje noe uenig i hvordan man skal gå fram for å "takle" dette, og i hvor stor grad disse tilpasningene "sitter" hos hver enkelt. Det mange andre ikke tar hensyn til, som Layne legger ekstremt mye vekt på, er jo hele det psykologiske aspektet ved problematikken. Problemet til Lyle er jo at han ikke klarer å argumentere for det han mener er sannheten uten å tilte alle veier og være en gigantisk p**k.
  13. 1 point
    Broseidon

    Sommerkroppen 2016

    Feil for deg kanskje? Poenget mitt står fremdeles. "Alt" som får folk til å trene og spise bra er positivt i mine øyne. Noen trenger et spark bak fordi de vet at det snart er sommer. Andre ønsker å føle seg bedre i bikini osv. Dette er helt fair. Det finnes nok av suksesshistorier. Det finnes en HÅK-tråd også som du kan følge hvis du mener denne tråden her er tåpelig:D
  14. 1 point
    gnyg

    Dagens Glade

    Det var egentlig fredagens lille glade men det får gå. Så jeg kjører andre runde på fitnessbloggens nybegynnerprogram. Begynte med den i fjor før eksamener tok overhånd. Har begynt å legge inn litt knebøy, hvor etter noen uker på og av med varierende teknikk, så har jeg endelig fått til 30kg 3x10 i knebøy. Bicepscurl med ez-stand så har jeg alltid slitt med å komme opp på 2x10. Plutselig fikset jeg det lett, og tok deretter 1+6. Ellers øker jeg jevnt i hva jeg løfter. Vekten går sakte oppover, men den store utfordringen ligger i det å spise på studentbudsjett.
  15. 1 point
    QueenWinther

    Det dummeste du har hørt..

    NAF-gruppen igjen. "Noen som vet hvor jeg finner fløte uten fett??"
  16. 1 point
    Alle mine fulgte tråder er borte etter forumoppgraderingen. Eller, trådene er nok der enda, men jeg følger ingenting lenger.
×
×
  • Create New...