Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/10/13 in all areas

  1. 7 points
    Fjeldmann

    Eat clean. Wtf?

    hehe. Jeg har hat "six pack" siden jeg var kid. Riktignok en slik en tynnis six pack aktive tynne guttunger har men likefult. Jeg er naturlig tynn, det samme er min foreldre og min søster. På 10 år ( siden jeg var 17-18) har jeg lagt på meg ca 12 kg. Mest fra jeg var 20-24, da tror jeg jeg la på meg seks kg ca. altså 2 kg i året. Men i snitt et kg i året i muskelmasse. Min mengde fett har nok vært lik hele tiden. Men jeg baserer ikke mine kostholds tips på hva som har fungert for meg. Men i teksten brukte jeg bilder for og illustrere et poeng. Jeg tror jeg ikke hadde sett så anderledes ut uansett hva jeg hadde gjort, med samme kcal inntak og gode matvarer. Og jeg spiser virkelig veldig fleksibelt. Spør enhver tynnis. Vi føler vi kan spise hva vi vill. Forskjellen på meg og mange andre tynniser, er at jeg har trent styrke 3-5 ganger i uken i 10 år uten lengre opphold. Men jeg har jo også hatt 5000 PT timer. Hvor jeg har sett et fleksibelt godt kosthold gitt like gode resultater som strenge kost regimer. Det er i hovedsak på de erfaringene jeg velger og fronte et slikt kosthold. Jeg forventer ikke at andre skal få samme resultater ved og spise som meg. Jeg har en jobb jeg går og løfter ting 6-10 timer hver dag pluss mer trening enn de fleste og en rastløs sjel som gjør noe hele tiden. Dermed kan jeg spise ekstremt mye mat, og mitt problem er å få i meg nok. Jeg liker og blotte min bare overkropp fordi jeg er en show off (det skal sies) og vise frem det jeg er stolt av at jeg har fått til . Noen liker å vise bilder av seg selv på en topp av et fjell, eller andre ting de har oppnådd. Jeg liker å vise at jeg har klart og fått den kroppen jeg ønsket meg og er fornøyd. Med den profilen jeg legger frem vil jeg ekskludere noen, slik som feks deg. Men det er greit. Man kan ikke være alt for alle hele tiden. Det er et valg jeg tok for lenge siden.
  2. 6 points
  3. 6 points
    Om menn hadde sett sånn ut hadde jeg kanskje vært litt mer eksperimenterende.
  4. 6 points
  5. 5 points
    Nei. Ikke før du er minst oppe i normalvekt Kos deg på ferden og fokuser på et sunt kosthold - ikke kalorier.
  6. 5 points
  7. 5 points
    This!!! Skjønner ikke hvorfor det er så mange som hele tiden føler for å informere omverdenen om de liker utséendet på folk eller ikke? Når skal de skjønne at det (i 99% av tilfellene) ikke er relevant. Det er så mange som tror at dersom en jente pynter seg (eller trener/whatnot) så er det for menn sin skyld. Hun kan liksom ikke gjøre det for sin egen del? Og så kommenteres det. Stop it..
  8. 5 points
    Men hvem bryr seg om hva smak vi har i kvinnfolk? Ihvertfall ikke de som konkurrerer da de IKKE trener for å tiltrekke seg noen, men for å oppfølge kriteriene til grenen de konkurrerer i. Så da bør det være unødvendig å måtte ytre sine meninger om hva man liker og ikke liker hver gang det kommer en artikkel eller et bilde av en utøver. Kommentarer som "de ser så mye bedre off season" får meg og til å klø. Om de går på scenen i off season form så blir det ikke noen topp plassering akkurat. At folk ikke vil klassifisere fitness/bygging som en sport får være så, men det må jo gå an å skjønne at det er en idrett for de som driver med det. Ikke bare noe de gjør for å være deilig.
  9. 4 points
    Jogg og spis et eple, alle synes det er ok. Tren styrke og spis kylling, og alle går amok.
  10. 3 points
  11. 3 points
  12. 3 points
    Tamara

    Eat clean. Wtf?

    synes ikke fjeldmannen gjør dette .
  13. 3 points
  14. 3 points
    Vegard L

    Eat clean. Wtf?

    Jo, det kan absolutt tas for langt, og jeg tror det du sier om strikt ekskluderingskriterie er et viktig stikkord der. Men jeg kjenner ikke til noen som i en konsultasjonssammenheng bruker begrepet slik, og ser egentlig mest på argumenter mot "ren mat" basert i denne tankegangen som stråmenn. Men jeg tror at alle strikte kriterier på en eller annen måte vil kunne ha negative effekter. En tankegang om at det bare er mengden makronæringsstoffer som betyr noe, helt uavhengig av kilde, vil jeg si er et langt dårligere utgangspunkt i en rådgivningssituasjon. Mat er mer enn makro- og mikronæringsstoffer. Det er over 25000 bioaktive stoffer i mat, og effekten av alle disse er vi veldig langt unna å ha oversikt over. For kroppssammensetningen sin del er det hovedsakelig mengden energi og protein som bestemmer, og det meste annet er veldig underordnet. Det er derfor ikke tilfeldig at eksempelvis IIFYM-strategiene kommer fra nettopp fitnessmiljøet, og ikke andre steder. Man kan bli fit, shredded og alt man drømmer om ved å spise frossenpizza og kosttilskudd, men det gjør det ikke til en god plan av den grunn. Og det er ikke alle som har ensifret fettprosent og stor biceps som målsetning. Det er heller ikke meningen å trykke et begrep eller en definisjon nedover hodet på folk. Har man gode kunnskaper om kosthold så vil man fort oppdage at man har et enormt stort spillerom. Det perfekte kostholdet finnes ikke, vi har ingen fasit. Men det er ikke alle begreper som trenger en klar definisjon. "Ren mat" er etter min mening ett av disse. Den jevne personen vil ha en oppfatning av mange matvarer som klart havner i den ene eller andre kategorien. En lang rekke matvarer vil være i en gråsone der folk har ulike meninger. Og det er helt greit. Ber man mange mennesker om å basere kostholdet sitt på hovedsakelig "ren mat" så vil de aller, aller fleste av disse ende opp med et svært fornuftig kosthold. Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk har behov for å henge seg opp i et slikt begrep og dermed skape et problem som ikke finnes i utgangspunktet. Jeg er selv kritisk til alle kategoriske inndelinger av mat som bunner ut i ja- og nei-lister over hva man kan og ikke kan spise. Men begrepet "ren mat" er ikke blant disse med mindre man gjør det til det, og da er det ikke lenger begrepet som er problemet.
  15. 3 points
    Kommentarfeltet på slike artikler taler en god sak for å legge ned internett.
  16. 3 points
  17. 3 points
  18. 2 points
    Fjeldmann

    Eat clean. Wtf?

    Og spise rent. Eat clean. Osv. Jeg hater den termen. Hva er ren mat. Dont diet, eat clean. Bare spis rent så går det bra. Det finnes ikke noen eller noe som kan definer clean food eller ren mat er? Eller? Isåfall. Hva legger man i clean food og hvorfor?
  19. 2 points
    Pia75

    Ny pers i markløft!

    YAY, MÅ få skryte litt, persa med 110 kg i markløft i dag, 110 kg x 3 reps. Låsegrep funka, har terpa litt på det i det siste, for i forrige uke klarte jeg bare 100 kg, men i dag føltes 110 kg egentlig helt greit. Så jeg har stor tro på 130 kgs (2 x egen kroppsvekt) innen året er omme! Kred mottas med takk!
  20. 2 points
    8.21 på 3000m? Da krever jeg dokumentasjon. Petter Northug har 8.51 som PR på 3000m. Han er ikke en løper, men har likevel en fantastisk lungekapasitet.
  21. 2 points
    missi

    Matporno

    vet ikke om det går som "Mat"-porno eller hva.. laget kake idag.. omnom.. ikke til meg
  22. 2 points
    Den påstanden har jeg aldri hørt før. Du har vel ikke noe lesestoff rundt det?
  23. 2 points
    På generell basis bør 18 år gamle undervektige jenter ikke gå på lavkalori/PSMF dager for å "begrense fettlagring", Tiwas. Jeg forstår at dette funker for deg, men det er ikke relevant i alle tilfeller En vektoppgang på 0,5kg i uken er helt fint det, og det er forståelig at du ikke ønsker at vektoppgangen skal være for rask, så hodet henger med. Selvfølgelig kan du spise en del ekstra en dag, men ikke la dette hindre deg fra å spise nok de andre dagene. Å hive innpå med mat en dag, for så å "straffe seg" de andre dagene er nok ikke veien å gå for deg. Du kan derimot prøve å holde et litt moderat overskudd de andre dagene, for så å kose deg litt ekstra i helgen om du foretrekker det slik, men prøv å tenk langsiktig. På sikt kan du ikke ligge 2000kcal i overskudd hver lørdag uten at det påvirker vekten noe. Men 55kg på 172cm er fremdeles veldig lite, og du skal ikke være redd for å gå mer opp enn det. Husk også at etter en slik spisedag vil vekta gjerne øke litt ekstra uten at dette er fett, så ikke stress deg opp over dette.
  24. 2 points
    Kjexx

    Trene hver dag.

    http://forum.fitnessbloggen.no/threads/min-logg-ish.23415/#post-836550 Og vips.. Der er den. Legger ved bilde innimellom.
  25. 2 points
    BluebearWebcoaching

    Trene hver dag.

    Nei, ikke på starting strength. Der følger du en lineær periodisering den første perioden. Stol på meg blindt og gjør følgende: Begynn 40% lettere enn du har lyst (om det så bare er stangen) Du vil begynne på 60 kg i knebøy, begynn da på 35 kg x 5. Begynn alltid på 40 kg i markløft (eller 60 kg) slik at du begynner med riktig diameter på vektskivene, ellers blir løftemekanikken feil. Eventuelt må du bygge opp litt i markløft. Dag 1: 35 kg - 2 sett x 5 Dag 2: 35 kg - 1 sett x 5 Dag 3: 37,5 kg - 2 sett x 5 Dag 4: 37,5 kg - 1 sett x 5 Dag 5: 40 kg - 2 sett x 5 Dag 6: 40 kg - 1 sett x 5 Dag 7: Fri Dag 8: 42,5 kg - 2 sett x 5 Dag 9: 42,5 kg - 1 sett x 5 Dag 10: 45 kg - 2 sett x 5 Dag 11: 45 kg - 1 sett x 5 Dag 12: 47,5 kg - 2 sett x 5 Dag 13: 47,5 kg - 1 sett x 5 Dag 14: Fri Dag 15: 50 kg - 2 sett x 5 Dag 16: 50 kg - 1 sett x 5 Dag 17: 52,5 kg - 2 sett x 5 Dag 18: 52,5 kg - 1 sett x 5 Dag 19: 55 kg - 2 sett x 5 Dag 20: 55 kg - 1 sett x 5 Dag 21: Fri Dag 22: 57,5 kg - 2 sett x 5 Dag 23: 57,5 kg - 1 sett x 5 Dag 24: 60 kg - 2 sett x 5 Dag 25: 60 kg - 1 sett x 5 Dag 26: 62,5 kg - 2 sett x 5 - PERS! Dag 27: 62,5 kg - 2 sett x 5 - Tangering av pers! Dag 28: FRI Som du ser er det viktig å tenke månedlig, enn daglig når det kommer til trening. Likevel bør du tenke daglig i en viss forstand: Har du en dårlig dag, kutt volum, ikke intensitet. Skulle du egentlig ha 2 sett x 5, men du føler deg sliten. Kjør da 1 sett x 3+2 med samme vekt og 60-90 sek mellom de to settene. Dette bør gi deg nok restitusjon til at du henter deg inn til neste økt, uten å påvirke fremgang. Vi splitter opp settene for å tillate at du treffer nok repetisjoner, men splitter opp settene for å tillate at du ikke gjør noe idiotisk med teknikken. Dette kalles intra-set rest og er en veldig interessant metode. A) Om du over flere enn 2 økter ikke klarer å treffe antall repetisjoner: Hopp ned 10 % vekt, og kjør som normalt. F.eks fra 100 kg til 90 kg. Om dette ikke hjelper: Ta en uke fri fra trening kombinert med 10% hopp ned i vekt. C) Om dette ikke hjelper: Ta neste steg i starting strength, nemlig ikke-lineær periodisering (om jeg husker korrekt). Det finner ut om på nettsiden. ANNET: - Før loggbok, hver økt. Skriv teknikktips etter hvert toppsett - Skriv årsmål for styrke/livsstil/treningsmålsetting - Varm alltid opp med 3x5 med kun stangen, deretter 50% av toppsett, deretter 75% av toppsett. Når du er blitt rimelig sterk kan du legge til flere oppvarmingssett. - Film toppsett, evaluer deg selv, be andre evaluere. Spør 1 gang for mye, enn en gang for lite. - Les SS boken - Om du skal lære av noen, lær av styrkeløftere eller personer du VET er dyktige. Søk f.eks: "Deadlift eliteFTS" "Carl P - Markløft 123" http://forum.fitnessbloggen.no/threads/marklØft-pÅ-123-med-video.18158/page-2 "Bluebear - Markløft" http://bit.ly/LxAglq "So you think you can bench eliteFTS" (http://train.elitefts.com/instructional/so-you-think-you-can-bench-parts1-7/) "Carl P - Benkpress 123" http://forum.fitnessbloggen.no/threads/benkpress-pÅ-123-med-video.18278/page-2 "Bluebear - Benkpress" http://bit.ly/Kc333M "So you think you can squat" (dette er for boks-bøy, men de sier mye bra allikevel) Andre Midtby - Knebøyteknikk Tilhørende artikkel http://fitnessbloggen.no/kneboyteknikk/ "Bluebear - Knebøy" http://bit.ly/Md5MIg
  26. 2 points
  27. 2 points
  28. 2 points
  29. 2 points
    Lurer på om de har tyrkisk oljebryting for jenter.....
  30. 2 points
    PT · Espen B. Andersson

    Eat clean. Wtf?

    Jeg har aldri hatt så lyst på kebab som etter å ha lest denne tråden. o-o
  31. 2 points
    Myr

    Eat clean. Wtf?

    Skjønner godt at du er anonym her inne, for det er sjelden jeg ser personer som driter seg ut med vilje så mye som deg. Klovn.
  32. 2 points
    Mette M

    Mye svimmel under trening

    Som sagt 2000-2200 kcal, det er underskudd med din vekt og høyde om du har 3-5 skikkelig treninger i uka og spiser fornuftig mat Vi har nok alle vært der at vi vil ha kjappe resultater og tror at dess hardere vi går ut dess hurtigere skjer ting. Men det lønner seg å være tålmodig
  33. 2 points
    Mette M

    Mye svimmel under trening

    Da er problemet ditt antakelig at du spiser altfor lite, for det gjør du Prøv å legge deg på 2000-2200 kcal, få i deg nok protein og ha en grei mengde karbs på treningsdagene.
  34. 2 points
    Vegard L

    Eat clean. Wtf?

    Ja. Ren mat er et begrep som, til tross for hva folk her inne ønsker å tro, folk flest faktisk har en noenlunde fornuftig oppfatning av. Ved å bruke det begrepet for å poengtere gode matvalg så er det både enkelt å forholde seg til og lett å gjennomføre. Det ser ut som om folk her går inn for å polarisere og kverulere, ved å gi et relativt abstrakt begrep en klar definisjon. Det er fryktelig lite fruktbart når alt kommer til alt. Alle trenger ikke å ha nøyaktig den samme definisjonen av hva som er ren mat. Om en person tenker på en matvare som "ren", og en annen ikke gjør det, så spiller det veldig liten rolle når alt kommer til alt. Problemet oppstår når folk på død og liv skal gjøre dette om til klart definerte kategorier... Nei.
  35. 2 points
    Jeg ble kalt mann når jeg var feit og hadde vannmeloner til pupper, og så må jeg påberegne å bli kalt mann når jeg kommer i normalvekt, med en trent kropp og små pupper? Livet altså, det skakke være lett.
  36. 2 points
    Blir litt sært å si at de ligner på menn, når den vanlige mannen i gaten er utrent og har gluteus muskler som ikke har blitt aktivert siden de gikk i bleier:P
  37. 2 points
    Du har hatt fremgang. Bøyen har jo økt til nesten kroppsvektx5, det er ikke alle jenter som klarer det. Programmet er ikke så viktig sålenge du trener tungt nok og spiser nok. Generellt vil jeg si at en som sliter med å gå opp i vekt bør ha lite volum (få sett), men tunge vekter på treningsprogrammet. Dette gir bedre muligheter til å restituere seg selv om treningsstimulien kan være tilstrekkelig. Det høres ut som du bruker 5x5 på de store øvelsene, da vil jeg forslå 3 sett med 5 repitisjoner i stedet. For en som er så svak (siden du er lett og jente, no offence) som deg, så er det veldig viktig å kunne øke vekten med små steg. Hvis jeg øker vekten på stangen med 2,5 kg, så er det 2,5% av kroppsvekten min, hvis du øker med 2,5 kg så er det 5% og dermed mye vanskeligere for deg å få til. Det kan f.eks være passende å øke vekten med 1-1,5 kg per gang i markløft og knebøy og 0,5-1kg i benkpress og militærpress. Starting Strength programmet er veldig bra. Jeg vil anbefale å lese http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738, da kan du sannsynligvis mer om styrketrening med stang enn PT du har vært i kontakt med. Jeg skal ikke legge meg opp i spiseforstyrrelser, men hvis du spiser 2500 kcal så er det veldig bra;).
  38. 2 points
    Pinglo

    Eat clean. Wtf?

    Ren mat er den nye ja-maten. Da ja-mat og nei-mat ble mindre kult, ble ren mat den nye nytalen. Har notert meg en del av nei-tingene rundt omkring, og har utarbeidet meg en liten liste. For sikkerhets skyld er det ikke en indikator på om maten er sunn eller ikke. Fasiten er vedlagt under. Ren mat: All mat vi ikke spiste i steinalderen, eller ville spist i steinalderen dersom vi allerede hadde hatt handel med alle verdenskroker og de industrielle prosessene og konserveringsmåtene vi har i dag. Mat som er laget fra bunnen av av en person som ikke gjør det for a living. All mat som ikke har vært Frosset Emballert Konservert Tørket Saltet Kjøtt, med mindre det er fett. Med mindre fett er rent. Hvis fett er rent, så er alt kjøtt rent. Unntak: Flere typer kjøtt blandet sammen Produkter som inneholder kjøtt og andre ting samtidig Mat der mennesker har gjort noe med det som ikke har jobb som Bonde (hvis de ligger unna sprøytemiddelet) Slakter Fisker Mat som er laget fra bunnen av som ikke inneholder noen av ingrediensene under Gluten Sukker Melk MSG Raske karbohydrater Mat med tilsetningsstoffer Mat i emballasje Ferdiglaget mat, unntatt lightvarianter proteinbarer måltidserstatter Ting som er laget ved hjelp av industrielle prosesser bortsett fra Kosttilskudd Proteinpulver Alt som inneholder null kalorier Alt som er laget ved hjelp av industrielle prosesser som man ikke vet er det Alt som har vært i nærheten av sukker, uavhengig av mengde. Alle disse reglene går selvfølgelig bort hvis noen har sagt det ikke er paleo
  39. 2 points
    Kirill W.

    Hvilken idrett har best fysikk?

    Hvilken idrett har best fysikk?
  40. 2 points
    Jeg kommer til å ha en evig idrettsutøvercrush på Allison Stokke. Om det er fordi stavhoppere har den beste fysikken eller ikke skal jeg ikke si så mye om, men dævven ta!
  41. 2 points
    Kirill W.

    Hvilken idrett har best fysikk?

    Tyrkiske oljebrytere. (no homo) Okei litt homo.
  42. 2 points
  43. 2 points
    Kathen

    Det dummeste du har hørt..

    Typen som kom bort tilbød seg å hjelpe meg med teknikken i knebøy. Jeg sa ja, og var takknemlig helt til han lirer av seg: "Selv tar jeg aldri knebøy. Jeg ser ikke poenget".
  44. 2 points
    Myr

    Det dummeste du har hørt..

    Ei på jobben trener visst Afghanske utfall .... Sa til en fyr at han led av kukerundt. Han sa han ikke hadde det. Så spurte jeg hva han tok i mark og atg-bøy. Så sa han "trener mark med 40kg. Vet ikke hva atg er".
  45. 1 point
    Sondre Aalbotsjord

    Fat burner

    Du får mer ut av å gå deg en tur på 30 minutter enn å bruke en såkalt fat burner. I de fleste er det bare koffein og urter, ikke noe magisk.
  46. 1 point
    Kirill W.

    Det dummeste du har hørt..

    Du beskreiv nettopp ca 80% av alle mennene mellom 12 og 50 år.
  47. 1 point
    Takk for svar Jeg tenker ikke å ligge så mye i overskudd hver helg, men sånn en gang i blant. Jeg har også vært usikker på om det er bare fett som har lagt seg eller om det er mye annet, så bra du nevnte noe om det Jeg veit det er lite, men jeg jobber meg oppover, men jeg vil helst at det ikke skal gå for fort heller. Så prøver meg på 0,5 kg i uken. Skader ikke at det går litt over noen ganger heller. Og ja, det blir en utfordring på å ikke straffe seg selv etter man har spist mye på en dag, men jeg kan ikke gå ned mer i vekt, så jeg er innstilt på at jeg må fortsette å spise i overskudd de andre dagene
  48. 1 point
    Danhyl91

    Ny og nysjerrig.. hjelp!

    Ja de tilskuddene hun må ha er greit, men tenkte på ekstra tilskudd eg
  49. 1 point
    Egentlig blir jo summen av kommentarene 'små pupper = menn'... hver sin lyst, for jentene har faen meg fine romper
  50. 1 point
    Sniff

    Hvilken idrett har best fysikk?

    Svømmere, klatrere og dansere vil jeg si. Både når det gjelder kvinner og menn. Dansere er ofte kanskje i det tynneste laget, men de har fortsatt en rå styrke og eleganse. Volleyball kan kanskje også være med på lista.

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...