Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/05/11 in all areas

  1. 3 points
    jeg tenkte at det er sikkert mange på forumet som sitter inne med Proteinrike oppskrifter som vi kan dele med hverandre Jeg er iallefall interessert i det. Slik at man kan få litt mer variasjon.
  2. 3 points
    Plyo

    Anbefalte nettsider om trening og kosthold

    http://treningsfysiolog.wordpress.com/ Tomas har en godt oppdatert blogg med masse nyttig kunnskap, forskning og egne erfaringer!
  3. 3 points
    MyRevolution fordi Børge uten tvil er en kunnskapsrik og erfaren person som har svaret på det meste (alt?). Eneste minuset er at han ikke er synsk.
  4. 2 points
    Hmm, jeg har ikke gått ned i vekt etter jeg gikk skikkelig inn for trening igjen i mai. Jeg har kanskje heller lagt på meg muskelmasse.. men så er jeg ikke helt sikker på om badevekta mi er i form heller.. Men skal ta rådet om å skrive ned alt jeg spiser over en 14 dager periode for å se hva jeg får i meg. Har som regel en dag i uken der jeg legger all fokus på sunn mat på hyllen. Den MÅ jeg ha.. jeg er jente, og jeg trenger sjokolade
  5. 2 points
    Alan Aragon: http://www.alanaragonblog.com/ Et abonnement på hans research review er en vel investert femtilapp i måneden: http://www.alanaragon.com/researchreview
  6. 1 point
    Dette stedet skal jeg besøke før jeg dør.
  7. 1 point
    Chrika

    Protein rike oppskrifter :)

    Ellers så er det bare fantasien som setter grenser. Mye godt man kan røre sammen med litt proteinrike ingredienser på lur. Favorittlunsjen for tiden er en boks tunfisk i vann, blandet med skyr naturell, cottage, kokt skinke, kokt egg, spinat, paprika...kanskje noen gresskarkjerner. Og med pepper på.
  8. 1 point
    Keegil

    Styrketrening og graviditet

    Du kan jo starte med å lese denne: http://fitnessbloggen.no/gravide-trening/
  9. 1 point
    Chrika

    Protein rike oppskrifter :)

    Anbefaler www.kriweb.no Masse proteinsnadder!
  10. 1 point
    Helt enig med dere egentlig så skal jo det indre bety mer enn det ytre, men dette handler jo om MIN egen selvtillit Jeg maser hull i hode på gubben , og han sier ifra at han er drit lei av å høre meg rakke ned på meg selv.. Forstår han, men klarer jo ikke gjøre noe med det :/ Meg i ett nøtteskall.. Heldigvis er han kjempe flink å gi meg komplementer, virkelig flink. Så jeg veit jo innerst inne at han elsker meg for den jeg er, ikke for noe jeg ønsker å være meeeeen, der igjen.. det er ikke lett hele dette bestyret med kropp ......
  11. 1 point
    Egentlig bryr jeg meg døyten om hva vekten sier, mer opptatt av hva målebåndet viser. Dog viser det bare forskjell der jeg helst ikke trenger mindre fett, som armer, bein og pupper.. Nei, det skal ikke være enkelt dette. Men en viktig ting til gutta (deriblant min sambo), er å gi komplimenter! En jente trenger litt positiv feedback når man føler seg dvask og slask. =)
  12. 1 point
  13. 1 point
    Jeg er ærlig på hva jeg skriver ned, i det siste litt irriterende ærlig da jeg loggfører hver eneste bit som inntas.. Bruker diett.no, så da er det kanskje dem som er litt uærlig? Eller, så blir det kanskje inntatt hakket for mye noen dager, slik at det jevnes ut. Eller så har jeg en rar kropp!
  14. 1 point
    heheh jeg kjenner meg igjen! men jeg har nok tildels kontroll på frotsingen min.. Tror jeg da.. jeg lagde meg ett motto til meg selv, som ett utgangspunkt for å klare å legge om kostholdet mitt fra det det var og til det der er nå og det var 5/7 med sunnhet. Nå skal jeg gå for en 7/7 og heller unne meg en liten sjokolade sammen med sønnen min på lørdagskvelden Det er jo noe å se fram til, familiekos, men kontrolert kos. Ett nytt mål men jeg lurer litt på, jeg er 24 år, 1.63 høy, og 63 kilo. tjukk er jeg ikke, men jeg føler meg tjukk. sliter meg ihjel med den forbanna magen som ikke vil gå vekk! Stor er den ikke ( for å ha født ett barn) men vet du liksom om jeg har en "grei" vekt`? Har jo det i følge BMI.. Men hele mitt syn må meg selv er så vrengt. selv den gang da jeg veide 44 kilo var jeg fortsatt tjukk. Skulle så inderlig vite hvordan jeg ser på kroppen min i forhold til kjæresten min kanskje. Han er fit i formen, eier ikke ett gram for mye, trener mye sjøl, er 20 centi høyere enn meg, noe som gjør at jeg føler meg som en hvalross vedisden av han hehe nei, men seriøst jeg vet ikke hva jeg vil ha svar på... Bare om jeg liksom kjører ett greit løp med kostholdet mitt og kardio og styrke.. vinne på det gjør jeg jo uansett.. jaffal helsa mi! Det er det som er kjipt med Anorexi, det ødelegger så utrolig mye for en jente, selv når hun er frisk.
  15. 1 point
    Guest

    Kong Carl

  16. 1 point
    kyllingfilet, ingefær, chili og hvitløk - stek i olje (gjerne kokosolje). Ha i ymse grønnsaker, 1 del soyasaus og en del østersaus. namenam ^^,
  17. 1 point
    David

    Fiber - hvem, hvordan, hvorfor?

    Tenk heller på inntak i forhold til kaloriinntak. F.eks. 10-13 g pr 1000 kcal. Når det er sagt så er fiber i seg selv ikke noe man trenger å fokusere så veldig mye på, så lenge man har en noenlunde vettugt kosthold (hva nå det er..). Lyle McDonald har skrevet en artikkel om fiber her: http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/fiber-its-natures-broom.html Her er en til god artikkel om emnet: http://traningslara.se/fullkorn-i-alla-lagen/
  18. 1 point
    Jeg har lagt ut noen på bloggen min, www.camillalor.blogg.no du må skumme gjennom en del svada for å finne det, men det er verdt å lete etter!
  19. 1 point
    Inntaket av kostfiber har de siste 15 årene økt fra 22 til 28g/d i følge matforsyningsstatistikken (Utviklingen i Norsk kosthold 2010). Forbrukerundersøkelsene viser derimot at inntaket hos oss nordmenn ligger på 16-19g pr dag. Jeg ser derimot ingen gode argumenter for hvorfor jeg skulle etterstrebe å øke fiberinntaket mitt.
  20. 1 point
    Mr. M

    Tilskuddstilbudstråden (TTT)

    Her er listene over det myndighetene karakteriserer som legemidler og den såkalte urtelisten. Kan være lurt å sjekke innholdet mot disse listene før man trykker kjøp, så slipper man tull med toll. På urtelisten så skiller myndigheten mellom handelsvare (H) og legemidler (L)/ reseptpliktige legemidler (LR).
  21. 1 point
    Keegil

    Fitness Utdaning? - Si din mening

    Bra tråd, Tor! Dette er veldig interessant for oss som snuser på slike utdanninger som dette.
  22. 1 point
    Guest

    Hvilke tilskudd føler du hjelper deg mest?

  23. 1 point
    Vil bare bemerke at man bør være klar over at Rosenrot (og Johannesurt forøvrig ) påvirker serotoninnivået, og at det ikke er anbefalt å ta tilskudd av dette om man går på antidepressiva (som påvirker serotoninnivået, ikke alle antidepressiva gjør det, men de fleste, sjekk Felleskatalogen.). http://www.doktoronline.no/qa/forum/32/qa2426418.html
  24. 1 point
    Hvordan kroppen prioriterer De fleste vet at omega-3 er sunt, men de færreste kan fortelle hvorfor. Det er imidlertid ikke slik at kroppen får et boost dersom vi tilfører omega-3, problemet er tvert imot at det oppstår ulike mangeltilstander i kroppen dersom vi får i oss for lite. Når det blir for lite omega-3 i kroppen vil den prioritere hvilke deler som skal sikres disse fettsyrene og hvilke deler av kroppen som må klare seg med lite eller ingenting. Det er her glidende overganger mellom når symptomene inntreffer, så jeg skal gi en forenklet fremstilling av hvordan kroppen regulerer tilgangen på fettsyrene. Det første som ofres er hud, hår og negler. Dette virker nokså innlysende når man ser i hvilken grad norske kvinner, og etter hvert mange menn, bruker fuktighetskremer og –stifter for å forhindre uttørking av hud og lepper. I tillegg brukes hårkurer og andre hårpleiemidler for å få sunt og glansfullt hår. Og mange sliter med skjøre og myke negler som fliser seg opp eller brekker. Jeg vil også nevne at huden blir utett, dette gjør at det slipper vann direkte ut gjennom huden. Det blir derfor nødvendig å drikke vesentlig mer for å holde seg i væskebalanse. Slimhinnene i nese, munn og underlivet blir også mer utsatt for angrep fra bakterier og mikroorganismer fordi denne barrieren blir svekket. Hvis det fortsatt er for lite omega-3 i kroppen, etter at de ytre delene av organismen har fått begrenset sin tilgang, vil kroppen redusere tilgangen til muskler og skjelett. Dette vil blant annet medføre økt risiko for betennelser i muskulatur og i ledd. Det er ikke tilfeldig at betennelser, eller smerter, i korsryggen er en utbredt lidelse i befolkningen. Også betennelser i sener, slik som musearm, tennisalbue og betennelser i muskler, oppstår raskt når kroppen er ute av fettsyrebalanse. Hvis man først har fått kroniske betennelser av denne typen bør man ned i fettsyrebalanse under 2,5 for å bli kvitt plagene. Ved stor mangel på omega-3 vil indre organer, og dermed mer vitale kroppsfunksjoner, bli skadelidende. Blodårene blir stivere og blodet blir tykkere. Dette gir blodtrykksproblemer. I tillegg kan også hjerterytmen forstyrres. Betennelser i organene, som for eksempel i bukspyttkjertelen, kan forekomme. Irritert tarm, herunder ulcerøs kolitt og Crohns sykdom er vanlig. Ofte blir også synet, og spesielt nattsynet, dårligere. Kroppen vil så langt det er mulig prioritere at hjernen og nervesystemet er tilstrekkelig forsynt med omega-3-fettsyrer. Selv om blodprøveverdiene er langt utenfor balanse vil verdien i hjernens celler ha en balanse på 1, altså fullstendig dekket behov. Ved alvorlig underskudd på fettsyrer vil også disse delene av organismen få symptomer, dette kan være søvnproblemer, konsentrasjonsvansker, lærevansker, psykiske lidelser som ADD/ADHD, angst, depresjon og bipolaritet. Blodprøver tatt av ungdom med ADHD viser som oftest stort underskudd av omega-3 i fettsyrebalansen.
  25. 1 point
    Ikke rart man blir forvirret, nei. Men du kan koke det hele ned til at folk som regel tar alt for lite omega-3. Mine egne erfaringer etter å ha jobbet med dette ganske lenge er at full visshet om tilstanden din får du bare ved å måle. Jeg har målt meg 3 ganger til nå, og tallene har vært dårligere enn jeg hadde trodd begge de første gangene. Først gikk jeg på 10 kapsler eye q i 4 år. Jeg fikk bedre søvn, konsentrasjon og humør. I tillegg fikk jeg tilbake nattsynet som hadde blitt merkbart svekket. Men fortsatt hadde jeg så kraftige betennelser i korsryggen at jeg ikke kunne løfte noe eller trene. Da jeg målte balansen var den 4,2. Imidlertid var verdiene av omega-6-fettsyren arakidonsyre (AA) for høy. Det er den som driver fram betennelsene. Jeg trappet derfor opp til 14 kapsler eye q og gikk over på lavkarbo. Etter å ha gjort dette i ett år målte jeg balansen til 2,7. Jeg merket egentlig bare forskjell på at vekten gikk nedover, og ellers ikke noe mer. For å komme nedover i fettsyrebalanse byttet jeg derfor til en flytende olje som ikke inneholder GLA (nattlysolje). Dette hjalp betraktelig, betennelsene i ryggen ble helt borte og en betent albue/musearm ble mye bedre. I tillegg har jeg alltid hatt en del blødninger i tannkjøttet, disse ble betydelig redusert. I steden for å måle denne våren gikk jeg kritisk igjennom de symptomene jeg fortsatt hadde på underskudd av omega-3. Jeg har så lenge jeg kan huske hatt tørre lepper. Jeg økte fra en til to spiseskjeer fiskeolje i døgnet, og etter noen uker ble leppene normale. Huden ble også bedre, det har ikke vært antydning til behov for å smøre huden etter dette. Hud, hår, negler og slimhinner er det som først tørker inn når kroppen får for lite omega-3. Et lite apropos til alle damene som smører hud og lepper daglig, må bruke hårkur for å få glans i håret og som må lime på kunstige negler. Eller noe som ikke så mange vet om, huden blir utett når den mangler omega-3. Dette gjør at vann fordamper gjennom huden og det gjør hud og slimhinner mer åpne for angrep fra sopp og andre mikroorganismer. Jeg kan poste en tekst om hvordan dette utarter seg i kroppen.
  26. 1 point
    Å være søt, snill og medfølende faller meg ikke naturlig, men kort oppsummert så sier den i hovedsak (meg) at man også må ta kroppskomposisjonen i beregning når man skal lage dietter (og ikke bare vekten). Lett hodepine. Ikke riktig lesning dagen derpå et større inntak av brun sprit akkurat. Ja, eller med andre ord; man bør være veldig forsiktig med å trekke bastante slutninger utifra enkeltstudier.
  27. 1 point
    Må bare kommentere at jeg er imponert over vektnedgangen din så langt, og du har en veldig sunn og fornuftig tilnærming til kosthold og videre vektnedgang! Good for you!
  28. 1 point
    Tusen takk for et kjapt og bra svar! Målet mitt er å minske i fettprosent uten å miste noe særlig med muskler. Har stort fokus på kosthold i tilegg. Går i fisk (mye laks/ørret), karbonadedeig, biff (svinefillet/indrefillet) egg, kylling, nøtter, creme freche, frukt og masse grønnsaker. Lager all mat fra bunnen av. Bruker kokosa olje til steking. Spiser mest proteiner, så kommer fett og minst karbo. Spiser mest karbo i forbindelse med trening: F.eks en posjon havregrøt laget med vann (30gram), sammen med en whey tech protein shake før trening. Rett etter styrke økta kaster jeg i meg en banan/rosiner/protein bar e.l. (Stort sett frukt). I tilegg til en whey tech protein bar. 1 - 1,5 time etter styrke økta spiser jeg f.eks karbonadedeig/fisk eller kylling med masse grønnsaker og litt creme freche. Bør jeg her også få i meg karbo i form av potet/ris eller pasta? Eller holder det med grønnsaker? Er forretsen ei jente på 25år. Trent styrke siden jeg var 15 - men det er først nå det siste året jeg føler jeg har startet å forstå litt mer hva som virkelig trengst for å oppnå målet mitt, som er vektnedgang (mindre fettprosent) - synlige muskler. Har nå skjønt at kostholdet er helt avgjørende, og ikke minst progresjon på treninga. Har lenge trent med de samme vektene, samme øvelsene 7 ganger i uka og altfor mye utholdenhet. Nå har jeg større fokus på kvalitet da jeg først trener, og ikke minst restitusjon. Nå trener jeg styrke 6 ganger i uka - da får jeg trent alle muskelgrupper 2 ganger per uke - hovedfokus på styrke. 2 intervall økter i uka, ellers rolig utholdenhet som f.eks rask gange etter styrke 20 - 45min eller spinning (har da pulsen på mellom 55-70% av maks - restituasjon). Eller saltimer for litt variasjon. Er 1,72 høy. Veide 84 kg i januar, hadde da en altfor høy fettprosent. Har nå godt ned til 75,5 kg med hjelp av masse masse informasjon jeg har fått av dere på fitnessbloggen, sinnsykt mye bra informasjon (artikler) her!!! Står så mye ulike myter osv om trening og kosthold så man kan jo bli gal, men her føler jeg at jeg finner mye god info. Har tatt bodyscaning i januar og mai som viser at jeg da hadde gått ned 4 kg i fett og opp 1 kg i muskler, det var morro . Merkes godt på klærne. Jeg har også gått ned mange cm totalt på kroppen. Måler meg en gang i mnd, da vekten noenganger kan stå stille, mens jeg alikevel går ned i cm. Målet mitt er å gå ned til underkant av 70kg, høres dette greit ut? Her ble det litt mye frem og tilbake, men håper du fikk noe mer info om hvem jeg er og hva jeg ønsker å oppnå. Blir kjempe glad for tilbakemeldinger på dette også?
  29. 1 point
  30. 1 point
    Plyo

    Post den ideelle fysikken

    Gode gamle dager!! Da var gutta bra :-D
  31. 1 point
    http://espenrostrup.com/ Lege og forsker
  32. 1 point
    Noen av de mest åpenbare først: Leangains http://www.leangains.com/ Bloggen til periodisk faste-guru Martin Berkhan. Oppdateres sjelden, men er alltid kvalitet. Fyren deler forøvrig masse interessante linker på Twitter og Facebook, så bli kompis med han! JCD Fitness http://jcdfitness.com/ Bloggen til JC Deen, hvis artikler også ofte kommer på norsk her på Fitnessbloggen. Vanvittig jordnær type med en fleksibel og realistisk tilnærming til fitness for mannen i gata. Body Recomposition http://www.bodyrecomposition.com/ Bloggen til Lyle McDonald. Her finner du relevante artikler om både trening og kosthold, enten du er idrettsutøver eller bare over middels interessert i fagfeltene. Kjemisk fritt for broscience. Simply Shredded http://www.simplyshredded.com/ Bra: Mange kule intervjuer med fitnessproffer, inspirerende historier og motivasjonsting og tang. Dårlig: Vanvittig mye tull og broscience. Trå varsomt.
  33. 1 point
  34. 1 point
    Robert André

    Gerilja Kardio

    Geriljakardio, tabata osv fungerer bra - men for meg blir det rett og slett for ubehagelig. Da foretrekker jeg heller lengre intervalldrag med noe lavere intensitet, kombinert med greie pauser.
  35. 1 point
    Anbefaler å lese artikkelen til Asle, men brukererfaringer er også viktige! Hvis noen har noen erfaringer med EPA/DHA - bring it on! Jeg tenker da på hvilken ratio man tar dem i (f.eks 2:1), og hvilken effekt det evt. gir:)
  36. 1 point
    Kom over denne for android. Har ikke fått testa den fullt ut enda, men virker lovende.
  37. 1 point
    Espen Espelund

    Savner dere noen underforum?

    Notert. Tanken er at oppskriftsseksjonen på siden skal få et større løft og bli brukerstyrt etterhvert, men vi får se når det blir tid. Stikkord er ok, men erfaringsmessig blir det for lite og feil brukt til at det er noe særlig vits. Litt av målet med designet på siden er å ha færrest mulig funksjoner, så mindre erfarne brukere henger med. Skal ta en runde og på søk og se om jeg får forbedret den enda litt.
×
×
  • Create New...