Gå til innhold

Trening av nedre mage


Beckssa

Anbefalte innlegg

Kunne virkelig trengt noe hjelp for jeg merker at det gjør meg stressa å forvirra å nesten deprimert av å hele tiden gå rundt å tenkte på hva er bra å spise , hva burde jeg ikke spise , spiser jeg for lite ,hvordan skal jeg trene , trener jeg riktig osv .

Er mellom 176-179 høy og veier 54 kilo . Jeg føler selv at jeg ikke kan bli noe tynnere , har nesten litt utstikkende ribbein på sidene, men suns jeg har den rareste kroppsformen hvor alt fettet har lagt seg nedest på magen . "fettpute" eller hva det kalles . Å hadde den bare vært mindre hadde det ikke sett så rart ut, er å veldig svai i ryggen føler jeg .Leste noe for ikke så lenge siden om stramme hoftebøyere , kanskje jeg har det ? .

Men jeg har 0 peiling på hva som må til .Trener 3-4 dager i uka både styrke å kondisjon å forskjellige øvelser på samme program . Jeg sa til treneren at det jeg ville oppnå var å stramme opp mage og rumpe ,men føler ikke det har blitt noe særlig til resultater etter 2-3 måneder nå .

Så jeg lurer litt på er det mulig å trene magen strammere uten å gå ned i vekt ,eller om jeg burde lage noe kostholdsplan ?

Føler jeg har 0 peiling så hadde blitt så takknemlig med hjelp , Tusen takk på forhånd:)

Kan legge med bilder

post-12537-14440864700108_thumb.jpg

Det er akkurat som magen min deler seg ved navlen

post-12537-14440864702315_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å trene muskler som vanligvis ikke blir trent vil du stramme de opp mer. MEN fettet vil være der uansett. Så kcalunderskudd må til. Svai i ryggen. Mener du da at bekkenet tipper fremmover/bakover eller at skuldrene dine trekker fremmover, på en måte litt hengende frempå? Bedre om du legger opp bilde av hele kroppen fra siden så er det lettere å se. Bare å sensurere ansikt etc først hvis du vil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe måte å legge inn fler bilder på desverre men fant ett bilde som minner om kroppen min

Bare at jeg er en god del tynnere rundt hele kroppen utenom selve puten.

Jeg tenkte på den svaien i ryggen . at jeg svaier veldig inn å stikker veldig ut foran å ribbeina mine er litt mer synlige på sidene å bak . Hva vil kcalunderskudd si?

post-12537-14440864706215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Du må spise mindre enn du forbrenner. Kalorier er en måleenhet for hvor mye energi div. mat gir deg. Kaloriunderskudd betyr da at du spiser mindre enn du forbrenner.

Du kan prøve å bygge muskler i et lite kaloriunderskudd og på den måten øke sjansen for å få litt muskelmasse mens du reduserer fettmassen. Men igjen vil det ta veldig mye lengre tid enn om du skulle ligge i et moderat kaloriunderskudd og jobbe med å vedlikeholde muskelmassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke noe måte å legge inn fler bilder på desverre men fant ett bilde som minner om kroppen min

Bare at jeg er en god del tynnere rundt hele kroppen utenom selve puten.

Jeg tenkte på den svaien i ryggen . at jeg svaier veldig inn å stikker veldig ut foran å ribbeina mine er litt mer synlige på sidene å bak . Hva vil kcalunderskudd si?

[ATTACH=full]38337[/ATTACH]

Kcal underskudd vil si at du forbrenner mer energi /kcal i løpet av en dag enn du spiser.

Si at feks 2000kcal så går du verken opp eller ned, du holder vekta.

Så kan du si at 1500kcal går du ned ish opp mot 1kg i uka hvis du tar 500kcal fra mat og prøver å tyne 500 kcal fra treninga.

Ligger du over 2000kcal så går du opp, (altså det man vil ligge på hvis man skal bygge muskler).

Så da er det bare å bruke en kalkulatur som ligger bl.a på fitnessbloggen til å finne ut caca mange kcal man skal ligge på, prøve det og justere ned/opp etter som kroppen reagerer.

Edit: damn, brukernavn var raskere :p hah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si at jeg har veldig høy forbrenning ?

hmm så det vil si at jeg burde begynne å telle kcal på det jeg spiser ? :p

Prøver å spise veldig sunt , mye frukt og grønnsaker og kylling. Men burde jeg trene mer styrke eller kondisjon eller øvelser .

Har fått en øvelse som jeg tar 3x15 som virkelig grei ,men om den funker til meg vet jeg ikke helt

Lenke under til en som så veldig lik ut , bare at jeg tar beina helt opp inntil brystet

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/trening/basistrening/styrke/slyngetrening/page296.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heh, ikke for å være kvass men ingenting som heter høy/lav forbrenning. Det kalles å spise for lite og for mye i forhold til daglig aktivitet.

Ta deg en titt på Gratis online dagbok for diett, slanking og kosthold og skriv inn der hva du spiser om dagene, så vil du nok få litt "OI" følelse.

Spørs litt hvor mye du vil trene.. Går an å feks kjøre styrke 3 ganger i uka og så ha 2-3ganger hvor du går turer/løper. Hva enn som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jeg slik JEG (ikke sikkert alle er enige) ville lagt det opp:

Mandag: Bryst, triceps og 30min rask gange på slutten av økta, eller en gåtur senere/tidligere på dagen

Rotatorcuff (youtube it) øvelser som del av oppvarming, alltid start med lavere vekter og jobb deg opp mot "Hovedsettene som blir nevn nedenvor)

Benkepress med hantler: 4x12

Skråbenk i smithmaskin: 3x12

Flyes med kabel: 3x10

Triceps pushdown bredt grep: 4x12

Enhånds eller to hånds hantelpress bak hode: 3x12

Enhånds triceps pushdown med tau

Tøye ut bryst etter økta!

30min rask gange på mølla eller en gåtur senere.

Tirsdag: Bein og mage

Oppvarming på mølle feks og dynamisk oppvarming HVIS du har stive hofteledsbrøyere og legger/ankler.

Knebøy med stang (på nakken): 4x10, husk god teknikk!

Utfall med hantler/stang: 3x12

Strakmark med stang eller hantler 3x10

Legcurls: 3x10

Legextencion: 3x10

Stående tåhev: 2x15

Sittende tåhev: 2x15

Onsdag: Skuldre biceps

Oppvarming med rotatorcuff og lette vekter på øvelsene i starten.

Militærpress med stang, eller hantelpress: 3x12

Fronthev med hantler 2x12

Sittende sidehev med hantler: 2x12

Fremmoverlent sidehev (for bakside skuldre): 2x12

Facepulls med kabel: 2x15

Bicepscurl sittende i skråbenk: 3x12

Bicepscurl med Z-stang smalt grep: 2x12

Hammercurls med kabel: 2x12

30min rask gange etter økta eller senere på kvelden. Skader ikke å kjøre lengere men ikke for intensivt.

Torsdag: RYGG

Markløft: 4x10

Pullups/chins ???? Vanskelig å si siden jeg ikke vet hva du klarer. Evt ta nedtrekk: 3x10

Kabelroing smalt grep: 3x10

Stående roing med stang: 2x10

Lats pulldown: 3x10

30min rask gange/ut i natur etc.

Sånn går det FEKS an å gjøre det. Evt bare bruke ett ferdigprogram :)

Kosten er selvfølgelig viktig. Du burde sette opp/få satt opp en plan som du følger og får justert etter som fremgangen stagnerer eller går for fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker takker takker for at du gadd å bruke tia di på å sette opp dette! :) masse treningsord jeg må søke opp her gitt . hehe

Ja har ett treningsprogram jeg følger allerede , men har holdt på med det samme nå siden jeg begynte å har hørt litt at man burde variere litt åsså . Har begynt å merke noe muskler på overarmene , så det er jeg jo litt fornøyd med da ,men så er det det eneste , men igjen takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt og høyde stemmer ikke alltid like godt, men i følge disse er du faktisk ganske godt undervektig. Du bør definitivt ikke gå mer ned i vekt, men heller legge på deg muskler.

Selv var jeg undervektig lenge, men hadde en kroppsform som innebærte litt fett her og der på merkelig plasseringer, og det gjorde bare at jeg følte meg verre og tenkte jeg burde gå mer ned i vekt. Kalorioverskudd, flere kilo opp i vekt og styrketrening, og jeg har aldri vært så fornøyd med kroppen. Du kan si det slik at symmetrien er så bra som den noensinne vil bli. Kanskje det er retningen å gå? Selv om det er tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil anbefale å prøve deg på Starting Strenght(Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen) når du er ferdig med det programmet du har nå. Begynte selv på dette for 1mnd siden og ser gode resultater allerede.

For meg var det viktigste å bygge muskler mens jeg fikk vekk fett. Programmet er delt opp i 2 deler, program A og B som du gjør annen hver dag, f.eks 3-4 dager i uka. Det beste med programmet er at du kan gjennomføre det på 40min. Ikke kjøre evig med repetisjoner og bruke MYE tid på masse reps. :)

En bra grunnstyrke utrolig viktig og du blir ikke stor av tunge vekter, men fit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Becksa,

En ting som jeg ABSOLUTT synes du bør ta tak i er faktisk dette med den svaie ryggen din. Har du svai rygg pga fremovertiltet bekken, så kan det faktisk være grunnen til at magen din stikker så mye frem som den faktisk gjør:

images?q=tbn:ANd9GcT5NE0JQTGyPrEf6CO_-xhFND77Qd_g4u0TrNomuCpIBU4nPWrlJRh1P0XRBA

Jeg har selv gått ned i vekt og stusset en del over at magen min fortsatt sto såpass mye ut. Pga en tråd her på fitnessbloggen ble jeg gjort oppmerksom på dette med fremovertiltet bekken, og kjente meg absolutt igjen. Du kan jo google litt rundt på fremovertilten bekken / anterior pelvic tilt.

Det er umulig å diagostisere dette over nett, da det kan være flere grunnen til at ryggen din er svai. Jeg personlig vil derfor ikke anbefale deg og lese deg opp på øvelser som du gjør selv.

Mitt tips: Ta deg en tur til fysioterapaut. Om du ikke er så opptatt av hva det koster kan du ringe rett til fysio, og skippe lege. Jeg betalte selv 550 kr, og har nå fått et treningsprogram jeg skal følge + oppfølgingstime.

Det er på ingen måte sikkert at dette er grunnen til at magen din stikker sånn ut, men pga at du faktisk veier så lite som du gjør (og ikke har fått barn?), har jeg vanskelig for å tro at det er fett/løs hud.

Hvis svaien din ikke er grunnen til at magen din stikker ut, så må du rett og slett få deg et bedre treningsprogram og øke muskelmasse og senke fettprosenten for å kunne forme kroppen din.

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjort som Andrea:) sier. IKKE gå mer ned i fettprosent, du har ca samme bmi som meg, og har selv en liten bulk nederst på magen. Men som du selv sier trenger du ikke å gå ned i vekt:) Tror også det kommer av svaiheten, så gå til fastlegen og få han til å sende deg til fysioterapaut du! Skader ikke å prøve det, mest sannsynelig vil svaien bedre seg og dermed magen trekkes litt inn når holdningen din endres. Min bulk har blitt mer borte nå etter 3 mnd med hard styrketrening, lurer på om markløft og nedtrekk har vært med på å bedre holdningen min.

Lykke til, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke rekvisisjon, bare å ringe rett til fysio å bestille time :)

Hehe, ja stemmer det ja :p Personlig går jeg alltid til fastlegen om det skulle være noe, siden man selv ikke helt vet hva som er problemet, ser for meg de kjenner litt på deg og kanskje utelukker ett par andre ting før de sender deg til fysio :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn mage har jeg også. Trodde for noen år siden at det eneste som ville hjelpe var cardiotrening og lite mat. Det som skjedde var at kroppen ble mindre, men magen var der fortsatt.

Så derfor anbefaler jeg styrketrening og riktig og mye mat (kalorioverskudd).

Spis godt og bygg muskler, så skal du se det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...