Gå til innhold

Jenter, hvor mye tar dere i markløft? (vanlig treningsvekt)


Sara Victoria

Anbefalte innlegg

Jeg har vært redd for å starte med markløft nettopp pga hypermobile ledd og problemer med korsryggen, men godt å høre at det har funket for deg!

Tror jeg skal prøve å legge inn litt lett markløft i programmet mitt. Veier 64 kg og er middels sterk, men svak i ryggen, noen som har formening om hva jeg bør begynne på? Kommer selvfølgelig til å teste ut litt selv, men kjekt å få en pekepinn :)

Ooog, hvis man trener 2splitt overkropp/underkropp, hvilken dag bør markløft inngå i? Ser at mange har den på beindagen sin, og tenkte derfor å gjøre det slik selv, men er ikke helt sikker på om det er riktig.

Begynn forsiktig og øv mer på teknikken enn å løfte tungt til å begynne med. Jeg løfter først stanga for å varme opp og terpeteknikk, før jeg legger på vekt. Jeg kunne sikkert løftet mer enn det jeg gjør nå, men velger å ta det forsiktig.

Å trene ryggen er vist beste medisin mot hypermobileledd. Sterke muskler kan kompensere for leddene og gi mindre smerter.

Tidligere så kunne jeg våkne på natta av store smerter i korsryggen fordi jeg hadde lagt meg på magen i løpet av natten, å komme seg rundt igjen var enda mer smertefult, Nå er det lenge siden det har skjedd.:)

Jeg har vanlig markløft på ryggdagen og strake markløft på bendagen, jeg trener 3-splitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke trent så veldig lenge og er forsiktig med å legge på mye ffra gang til gang pga prolaps. Mitt mål er å hele tiden klare perfekt teknikk på rep takene mine gjennom alle settene, når jeg klarer det så øker jeg, men bare litt av gangen, 2,5 kg ca. veier ca 57 og tar kun 37,5kg x 6r x 4sett ppd- kjenner at jeg har en del å gå på og første mål er egenvekt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp startet. ligger på 85kg max. Men jeg er enda usikker på hvordan jeg skal legge opp øktene på markløft. Skal jeg begynne med 40 kg og jobbe meg opp til max? eller skal jeg bare kjøre 3x5? Jeg er ute etter med stryke og muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nettopp startet. ligger på 85kg max. Men jeg er enda usikker på hvordan jeg skal legge opp øktene på markløft. Skal jeg begynne med 40 kg og jobbe meg opp til max? eller skal jeg bare kjøre 3x5? Jeg er ute etter med stryke og muskelvekst.

Hvis du f.eks. skal løfte 75 kg i markløft på dagens økt, må du først varme opp og begynner med 40% av 75 kg med 5 reps, 60% av 75 kg med 5 reps og 80% av 75 kg med 4 reps. Så kjører du 75 kg med antall reps. Det kommer an på hva du skal trene, men jeg har kjørt pyramidetrening hvor jeg skal klare 6-8 reps på toppsettet, trekker fra 10% av 75 kg og kjører samme der med 6-8 reps og siste serie trekker jeg fra nye 10% med 6-8 reps. Jeg er ganske ny på dette, så andre med kompetanse bør heller svare deg enn det jeg gjør:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks. skal løfte 75 kg i markløft på dagens økt, må du først varme opp og begynner med 40% av 75 kg med 5 reps, 60% av 75 kg med 5 reps og 80% av 75 kg med 4 reps. Så kjører du 75 kg med antall reps. Det kommer an på hva du skal trene, men jeg har kjørt pyramidetrening hvor jeg skal klare 6-8 reps på toppsettet, trekker fra 10% av 75 kg og kjører samme der med 6-8 reps og siste serie trekker jeg fra nye 10% med 6-8 reps. Jeg er ganske ny på dette, så andre med kompetanse bør heller svare deg enn det jeg gjør:)

Og en ting til: teknikken MÅ sitte FØR du løfter tungt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med 100 kg for tiden. Da blir det 3 sett med 4-6 repetisjoner. Før det kommer så langt tar jeg noen oppvarmingssett på 20, 40, 60 og 80 kg først. Også tar jeg av og til 110 kg på siste settet, bare for å tyne meg skikkelig. Men jeg trener bare markløft én gang i uka, derfor liker jeg å kjøre meg selv ganske hardt den éne økten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...