Gå til innhold

lyst til å hjelpe en overvektig kar med null peiling?


Hegern

Anbefalte innlegg

Hei,

Er en 27 år gammel kar som har blitt vanvittig inspirert av dere som er her. fantastiske fremganger på alle sammen og det motiverer. Samtidig så har jeg en sønn på 3 år som sier at pappa er litt tjukk, så det er jo hyggelig ;) Vekten har gått som en jojo og har prøvd på egenhånd i noen år men med nederlag hver gang. Jeg trenger hjelp.

Tidligere var jeg oppe i 125 men er nede i 113 kg. Men det stopper litt opp der. Jeg har kuttet brus og fettholdig mat. Gått mer over til ren kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker.

Tidligere spilte jeg mye fotball og er aktiv ellers, men det er ikke nok men tanke på vekttapet og energien jeg sitter med etter å ha sittet foran studiebøkene hver kveld siden januar. Største problemet er at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne eller hvordan. Virkelig ingen anelse.

Jeg trener hver dag med kjapp gange i varierte underlag og annet lystbetont aktiviteter.Samtidig så bruker jeg tiden til å lese og studere meg frem på trening, kosthold og vekttap.

Mandag melder jeg meg inn på studio men har absolutt ikke råd til en PT på studio. Håper noen har noen gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint at du har bestemt deg for hva du vil, bare det er jo en kjempegod begynnelse :) Det ligger mange gode treningsprogram her på fb som du kan velge mellom. Ferdigoppsatte treningsprogram ut fra treningserfaring | Fitnessbloggen Forum. Når det er sagt, er det nok lurt å få noen til å se på teknikken din, samt studere teknikkvideoer slik at du får optimalt ut av treningen din i tillegg til å unngå skader.

Kostholdet ser ut som du begynner å få kontroll på. Rent kjøtt, fisk, kylling og grønnsaker er gull. Gjerne også egg/eggehviter. Tenker du at du vil spise etter lavkarboprinsipper, så gjør du det. Da bør du nok ha inn litt fett i kostholdet også. Dersom du ikke vil det, kan du jo legge til gode karbonhydratkilder som havregryn, ris, potet, søtpotet og evt. litt frukt. Cottage chease og mager kesam kan brukes til mye, og er godt både med kanel og sukrin og med bær på. Hvorvidt du trenger å regne kalorier, er litt opp til deg. Det kan være en idé hvis du stagnerer, da det kan være du spiser mer enn du egentlig tror. Det finnes kalkulatorer for hvor mye mat du trenger hver dag, og så justerer du etter det.

Fortsett å les deg opp, så skal du se det går fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for tips og hjelp. Slikt jeg tenker det så blir absolutt null brus, juice o.l. og heller drikke vann. fortsette på rent kjøtt, kylling, fisk og grønnsaker. Jeg vil ikke gå på lavkarbo siden har prøvd det før og det fungerte. Men så fort det ble et stopp i dag eller fler gikk kg oppover. Dessuten så føler jeg ikke det passer. Så tenker nok skal spise annerledes enn det jeg gjør. Mindre porsjoner og oftere. Nå spiser jeg mye men sjeldent. Det jeg lurer på er, mange anbefaler protein shake. Vil dere anbefalt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom lavkarbo gjorde at du gikk ned i vekt, så funket det jo kjempebra for deg og kroppen responderte bra på det. At du gikk opp i vekt når du sluttet på lavkarbo har ingenting med lavkarbo å gjøre, det var nok bare din egen feil ;) Lavkarbo trenger ikke å bety 20g karbohydrater, men hva med et mer moderat nivå, som 150g? Da i form av de gode karbohydratene (ikke brus, hvetemel, loff, pasta...). Fett fungerer veldig bra som energikilde, også på underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening og kostholden går suverent etter 1 uke. Fått mye hjelp fra flinke folk :) takk til dere :)

Lysten på usunne varer er ikke der lenger. Lengter etter å trene og finne gode oppskrifter på mat. Endringene jeg ser på meg selv er ikke mer enn at jeg er mer rakrygget, friskere i ansikt og kropp, hadde mørke ringer rundt øyet som er borte. Men vekta er det samme selv om det er noe merkbart liten endring i armer rygg og mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men undrer fælt på hvorfor ikke vekten går nedover selv om jeg havner på underskudd av det jeg spiser. Legge inn mer svette på tredemøllen?

Hvis vekten ikke går nedover så er du ikke i underskudd. Eventuelt kan det være at du holder på vann, slik at vekten opprettholdes selv om du mister fett. Om du i tillegg til å veie deg også måler omkrets rundt magen kan du lettere måle fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...