Gå til innhold

Terreng-joggesko for overpronasjon


Madeleine

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaring med/tips om terreng-joggesko med god støtte? Jeg går relativt mye - både i skog og mark, og på asfalt - og trenger derfor noen gode joggesko. Jeg har smale føtter, og overpronerer noe. Det finnes jo så mange ulike typer sko, så er lett å gå seg vill i joggeskojungelen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg lurer på om noen har erfaring med/tips om terreng-joggesko med god støtte? Jeg går relativt mye - både i skog og mark, og på asfalt - og trenger derfor noen gode joggesko. Jeg har smale føtter, og overpronerer noe. Det finnes jo så mange ulike typer sko, så er lett å gå seg vill i joggeskojungelen ;)

Kor i landet bur du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Salomon Speedcross skoa. Om det er så god støtte i dem veit jeg ikke, spørs hva støtte du er ute etter, men jeg bruker dem når jeg "løper" på fjellet, og de gir veldig godt feste, både opp og ned + at dem er forholdsvis lette :) Dem er ikke så gode på asfalt da dette er sko beregnet på å bruke i terenget, men har jeg vert og løpt på fjellet og skal løpe hjem og det er litt grusvei/asfalt, så går det fint ann, men å ta på seg disse for å jogge en tur, det gjør jeg ikke ;)

120572_Salomon1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er veldig glad i Salomon Speedcross skoa. Om det er så god støtte i dem veit jeg ikke, spørs hva støtte du er ute etter, men jeg bruker dem når jeg "løper" på fjellet, og de gir veldig godt feste, både opp og ned + at dem er forholdsvis lette :) Dem er ikke så gode på asfalt da dette er sko beregnet på å bruke i terenget, men har jeg vert og løpt på fjellet og skal løpe hjem og det er litt grusvei/asfalt, så går det fint ann, men å ta på seg disse for å jogge en tur, det gjør jeg ikke ;)

120572_Salomon1.jpg

Det så ut som en god terrengsko! Takk for tipset! Veldig kjekt å forhøre seg med hva andre har erfaring med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg løper, overpronerer jeg så mye at folk tror jeg lider/har vondt.

De sier forsiktig : "Eeehm, har du vært på løplabbet eller drevelin? For det kan se ut som du overpronerer. "

Haha.. No shit Sherlock!

Men ja,har vært begge steder og fått anbefalinger,såler og sko.

Ja det hjelper, jeg overpronerer mye mindre med slike sko.

Men jeg ser ikke problemet med overpronasjon. Det gjør jo ikke vondt eller noe.

I år har jeg løpt fire halv-marathon, og ett marathon. Med "vanlige flate" joggesko uten problemer.

Og i terrenget har det nada og si, for du trakker jo ujevnt uansett. På flat asfalt derimot pronerer man.

Men de tjener jo fett med penger på å selge dyre overpronasjons-modeller, så forstår jo den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg løper, overpronerer jeg så mye at folk tror jeg lider/har vondt.

De sier forsiktig : "Eeehm, har du vært på løplabbet eller drevelin? For det kan se ut som du overpronerer. "

Haha.. No shit Sherlock!

Men ja,har vært begge steder og fått anbefalinger,såler og sko.

Ja det hjelper, jeg overpronerer mye mindre med slike sko.

Men jeg ser ikke problemet med overpronasjon. Det gjør jo ikke vondt eller noe.

I år har jeg løpt fire halv-marathon, og ett marathon. Med "vanlige flate" joggesko uten problemer.

Og i terrenget har det nada og si, for du trakker jo ujevnt uansett. På flat asfalt derimot pronerer man.

Men de tjener jo fett med penger på å selge dyre overpronasjons-modeller, så forstår jo den. ;)

Hehe, det står det jammen respekt av! :) Det er jo supert at du ikke har merket noe i beina, selv om du overpronerer! Jeg kjenner jeg fort blir øm i beinhinnene når jeg har gått mye på hardt underlag, men det hjelper jo å gå i terrenget. Det blir en del asfalt-gåing/jogging også, så bør vel kanskje satse på sko med god støtte :)

Ja, tenker det blir en del penger av å selge sånne typer sko! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært bra fornøyd med Salomon sine, de har en såle med ok grep og grei høyde. Ellers har Merrell en del gode og raske sko som er godt egnet i terrenget, men disse er mer minimalistiske. :) forøvrig enig med citius.

Takk :) Har hørt fra noen som har Salomon-sko at de har fått en del gnagsår, men det kan være en annen modell. Man går vel skoa inn etter hvert uansett, etter litt tilvenning. Jeg får ta meg en tur innom en sport i helga og se om det kan være noe som passer!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det står det jammen respekt av! :) Det er jo supert at du ikke har merket noe i beina, selv om du overpronerer! Jeg kjenner jeg fort blir øm i beinhinnene når jeg har gått mye på hardt underlag, men det hjelper jo å gå i terrenget. Det blir en del asfalt-gåing/jogging også, så bør vel kanskje satse på sko med god støtte :)

Ja, tenker det blir en del penger av å selge sånne typer sko! ;)

Men ømhet i beinhinnene tror jeg ikke skyldes overpronering.

Det skyldes ofte for mye belastning. Som f.eks at noen går fra null jogging til 3-4 ganger i uken.. Viktig og øke belastningen litt etter litt. :)

Men uansett, gode sko må man ha! Og ikke minst god passform, så man slipper gnagsår og blemmer..

Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ømhet i beinhinnene tror jeg ikke skyldes overpronering.

Det skyldes ofte for mye belastning. Som f.eks at noen går fra null jogging til 3-4 ganger i uken.. Viktig og øke belastningen litt etter litt. :)

Men uansett, gode sko må man ha! Og ikke minst god passform, så man slipper gnagsår og blemmer..

Lykke til :D

Ok. Det kan jo hende det er der problemet ligger. Får passe på å øke belastningen jevnt!

Takk for det! Satser på at jeg finner noen sko som duger! :D Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Men ømhet i beinhinnene tror jeg ikke skyldes overpronering.

Det er en kjent sak for både ortopeder og løpsfolk at man med overpronering er særdeles disponert for belastningsskader som nettopp beinhinnebetennelse. Så det kan helt klart ha en sammenheng.

Jeg overpronerer selv og har hatt kronisk beinhinnebetennelse i mange år. Kjøpte Nikes Zoom Structure 14 (damemodellen) tidligere i år og er svært fornøyd. De er for føtter med moderat overpronasjon; men man kan også få kjøpt Nike tilleggssåler om man ønsker ytterligere oppbygging. Jeg kjøpte mine på G-Max men vet også at de har dem på Löplabbet, Oslo Sportslager o.l. :)

Nike Zoom Structure Triax+ 14, løpesko dame | Oslo Sportslager

post-3288-14440869358729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Det er en kjent sak for både ortopeder og løpsfolk at man med overpronering er særdeles disponert for belastningsskader som nettopp beinhinnebetennelse. Så det kan helt klart ha en sammenheng.

Jeg overpronerer selv og har hatt kronisk beinhinnebetennelse i mange år. Kjøpte Nikes Zoom Structure 14 (damemodellen) tidligere i år og er svært fornøyd. De er for føtter med moderat overpronasjon; men man kan også få kjøpt Nike tilleggssåler om man ønsker ytterligere oppbygging. Jeg kjøpte mine på G-Max men vet også at de har dem på Löplabbet, Oslo Sportslager o.l. :)

Nike Zoom Structure Triax+ 14, løpesko dame | Oslo Sportslager

[ATTACH=full]42780[/ATTACH]

Tusen takk for tipset! Veldig kjekt å høre at Nike-skoene har fungert bra :) Ja, det er tydelig at beinhinnene har blitt ømme etter turer der jeg har hatt sko med dårlig støtte, så jeg vil tro at det hjelper å bruke sko for overpronasjon. Da skal jeg satse på Nike-skoene neste gang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun til gange kan du egentlig kjøpe en vanlig tursko med goretex for de mer våte dagene. Salomon har mange bra med litt stivere såle som gir mer stabilisering når du går i ulent terreng.

Men, er det vanlig skog og skoene også skal brukes til asfalt ville jeg ha valgt en ordinær joggesko med god demping. Terrengjoggesko er mer eller mindre bortkastede penger. For overpronasjon har du Asics kayano eller gel excult. Alternativt adidas supernova (tror det er det den heter). Mizuno har også en del gode, men har ikke noe navn på modeller for pronering.

Ellers er det bare å stikke innom en sportsbutikk med større utvalg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun til gange kan du egentlig kjøpe en vanlig tursko med goretex for de mer våte dagene. Salomon har mange bra med litt stivere såle som gir mer stabilisering når du går i ulent terreng.

Men, er det vanlig skog og skoene også skal brukes til asfalt ville jeg ha valgt en ordinær joggesko med god demping. Terrengjoggesko er mer eller mindre bortkastede penger. For overpronasjon har du Asics kayano eller gel excult. Alternativt adidas supernova (tror det er det den heter). Mizuno har også en del gode, men har ikke noe navn på modeller for pronering.

Ellers er det bare å stikke innom en sportsbutikk med større utvalg :)

Tusen takk! Supert med tilbakemelding! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...