Gå til innhold

Bunadtråden - vis frem din bunad :D


Half Pint

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Jeg har Askøy-bunad. Jeg er 3/4 same fra Finnmark (og den norske delen fra Nordland/Troms), oppvokst i Vestfold, men har bodd så lenge på Vestlandet at jeg er vestlending i hjertet. Jeg brukte over 20 år på å bestemme meg for hvilken bunad jeg skulle ha, og har halvferdige skjorter både av Finnmarksbunad og Vestfoldbunad liggende. For tre år siden bestemte jeg meg for Askøy. Den er veldig fin, men henger på bortimot alle bunadskledde damer her borte. En finnmarksbunad eller kanskje til og med en kofte ville skilt seg mer ut.

Jeg syns forøvrig det er trist at bunad er blitt en uniform. I gamledager var bunader et levende festplagg, og de strenge reglene man har for bunader nå fantes ikke. Jeg syns også det er trist at folk velger å kjøpe bunader fra Kina eller Litauen istedet for å få de sydd her hjemme. Bunadssøm er norsk tradisjonshåndverk og jeg tror vi blir en fattig nasjon den dagen kunnskapen er tapt og vi må til Ghana for å få sydd vårt eget nasjonalplagg. Mitt bidrag er at jeg fletter sokkebånd og strikker strømper til herrebunader på bestilling.

Jeg digger forøvrig menn i bunad, og syns det rart at ikke flere menn har plagget. Det er jo babe-magnet av en annen verden.

post-17987-14441002506823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Annonse

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...