Gå til innhold

treningsprogram for militæret


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

kan nok hende ;) hvor gammel er du+? =)

Er 16 år :)

HVU er tidenes største lol. Ufattelig harry, men litt artig læll. Det viktigste er å slutte etter at du får vært med på utvekslingen til USA. Da går det bare nedover.

Hva mener du med det? Fikk et veldig godt førsteinntrykk hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Fikk et veldig godt førsteinntrykk hvertfall :)

Neida, for å være seriøs.. Som tidliger HVUer kan jeg virkelig anbefale det. Det er en veldig fin forberedelse for både befalskole og førstegangstjeneste (litt avhengig av hvilken HVU-avdeling du havner i). Du lærer alt det grunnleggende som å sette opp syvduker, fyre primus, hate livet, sitte fyringsvakt, sette sammen og demontere AG3 (eller brukes den lenger?) osv osv. Du slipper altså å bruke mye tid på dette når du engang skal inn i Forsvaret og kan heller bruke tiden på være en god lagleder eller rett og slett bare chille.

Også er det en årlig utveksling til USA som absolutt er verdt å få med seg.

Men.. ikke regn med at noen andre enn HVUere kommer til å forstå hvorfor helvete man orker å bruker helger på å hate livet i skauen, sitte OP hele vinternatta i storm, ligge i gapahuk i indre Troms midt i desember etc frivillig. For det er egentlig en veldig sær hobby :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida, for å være seriøs.. Som tidliger HVUer kan jeg virkelig anbefale det. Det er en veldig fin forberedelse for både befalskole og førstegangstjeneste (litt avhengig av hvilken HVU-avdeling du havner i). Du lærer alt det grunnleggende som å sette opp syvduker, fyre primus, hate livet, sitte fyringsvakt, sette sammen og demontere AG3 (eller brukes den lenger?) osv osv. Du slipper altså å bruke mye tid på dette når du engang skal inn i Forsvaret og kan heller bruke tiden på være en god lagleder eller rett og slett bare chille.

Også er det en årlig utveksling til USA som absolutt er verdt å få med seg.

Men.. ikke regn med at noen andre enn HVUere kommer til å forstå hvorfor helvete man orker å bruker helger på å hate livet i skauen, sitte OP hele vinternatta i storm, ligge i gapahuk i indre Troms midt i desember etc frivillig. For det er egentlig en veldig sær hobby :p

Hk416 bør være hovedvåpne stort sett over alt i Norge nå regner jeg med :) De var i en overgangsfase da jeg gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, for å være seriøs.. Som tidliger HVUer kan jeg virkelig anbefale det. Det er en veldig fin forberedelse for både befalskole og førstegangstjeneste (litt avhengig av hvilken HVU-avdeling du havner i). Du lærer alt det grunnleggende som å sette opp syvduker, fyre primus, hate livet, sitte fyringsvakt, sette sammen og demontere AG3 (eller brukes den lenger?) osv osv. Du slipper altså å bruke mye tid på dette når du engang skal inn i Forsvaret og kan heller bruke tiden på være en god lagleder eller rett og slett bare chille.

Også er det en årlig utveksling til USA som absolutt er verdt å få med seg.

Men.. ikke regn med at noen andre enn HVUere kommer til å forstå hvorfor helvete man orker å bruker helger på å hate livet i skauen, sitte OP hele vinternatta i storm, ligge i gapahuk i indre Troms midt i desember etc frivillig. For det er egentlig en veldig sær hobby :p

Mange i klassen som synes det er helt sært og ikke skjønner hvorfor jeg gidder, hvertfall ikke når jeg sa at man ikke får noe for det. De får ha sin mening, men jeg synes det er kjempegøy og spennende!

Alle hærens avdelinger har byttet ut AG3. De bruker fortsatt AG3 blant annet på Madla.

Tror HVU også bruker AG3 (singel shot) når man øver på å montere og demontere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

etter videregående har eg tenkt å ta utdanning i militæret og for å gjøre det er det et fysisk opptak.

for å få karakter 6 i alt må man kunne klare: 14 pullups, 45 smale pushups, 70 situps og løpe 3000 meter på 9:30 min.

Målet mitt er jo selvfølgelig å klare så nære 6'er som mulig.

Er 15, snart 16, men jo før man starter, jo bedre. Er det ikke?

og derfor lurer jeg på om noen har noe program for å klare de øvelsene over så bra som mulig samtidig som jeg får litt volum.

takk på forhånd!

Jeg fikk faktisk et program over 12 uker som gjorde at man kunne klare målene på opptaket da mannen min var i militæret.. Vet ikke helt hvor det er nå da, men husker det fungerte fint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte du å løpe 3000 på 9:30? :o

Well, I wish :p Nei, jeg sier at jeg merket veldig god framgang. Jeg har aldri vært noe flink til å løpe og har sikkert en helt utrolig dårlig løpeteknikk eller noe, så det var noe av det jeg ikke klarte. Men programmet i seg selv var veldig bra, og helt rettet mot opptak :) Sjekk forsvarets hjemmesider, tror det skal ligge der ;)

Forside - Forsvaret.no

http://www.hærensbefalskole.no ... For eks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Tusen takk for et bra svar, cosmobot! :)

Jeg er litt der at jeg ikke veit hva jeg skal velge, men etterpå vil jeg bli politi, aller helst hundefører. Kanskje narkotika, kanskje sikkerhet på flyplasser, kanskje lovbrudd generelt.. Bare det er hund!! ;P Er det mulig å jobbe med hund under både befalskole og førstegangstjenesten? Og innenfor både hæren og heimevernet eller? Vet at det er hundeførermuligheter på førstegangstjenesten i hæren! ;)

Jeg klarer opptakskravene greit. :)

Men hvis jeg da tar hundetjenesten i førstegangstjenesten, vil det gi meg noen fordeler når jeg som politi vil bli det, eller burde jeg heller fortsette innenfor militæret og hundetjenesten? (Var det mulig å skjønne?)

Gammel tråd, men hvis du fortsatt er gira på forsvaret derav politi og hundetjeneste kan vel militærpolitiets k-9(hundefører) være noe for deg?

Om du velger å ha sivil eller "militær" karriere er jo helt opp til hva du vil, det er store likheter men samtidig store forskjeller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men hvis du fortsatt er gira på forsvaret derav politi og hundetjeneste kan vel militærpolitiets k-9(hundefører) være noe for deg?

Om du velger å ha sivil eller "militær" karriere er jo helt opp til hva du vil, det er store likheter men samtidig store forskjeller.. ;)

takk for svar =) Hva blir forskjellen på militær og sivil utdanning? : P Kan ikke så mye om det her =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar =) Hva blir forskjellen på militær og sivil utdanning? : P Kan ikke så mye om det her =)

Som politi er det mye av det samme, der MP gjør politiarbeid innad forsvaret

...eller hvis du joiner samvirketroppen så får du polititjeneste i tillegg til alt det morsomme :D (skyting, stridsteknikk, nærkamp, mobilitetsstøtte, styrkebeskyttelse etc)

Hundefører/k-9 (det jeg kjenner til, men det finnes andre som også har hundetjeneste som jeg ikke har stort mye info om) er "en del" av samvirketroppen og driver med mye av det samme som oss men har i tillegg mer lavine og patruljetjeneste

Som sivil politi er det jo det du ser og hører om av politiarbeid, stort mer kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har erfaring fra sivilt politiarbeid - MEN jeg må si at jeg har mistet helt interessen av å gå politihøyskolen etter førstegangstjenesten, jeg vil heller fortsette i forsvaret.. ;)

Vanskelig å beskrive forskjellen, men det jeg kan garantere deg er at når/hvis du kommer inn i forsvaret, så vil du forstå hva jeg mener med å ha et sivilt og et militært liv den tiden du er inne.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som politi er det mye av det samme, der MP gjør politiarbeid innad forsvaret

...eller hvis du joiner samvirketroppen så får du polititjeneste i tillegg til alt det morsomme :D (skyting, stridsteknikk, nærkamp, mobilitetsstøtte, styrkebeskyttelse etc)

Hundefører/k-9 (det jeg kjenner til, men det finnes andre som også har hundetjeneste som jeg ikke har stort mye info om) er "en del" av samvirketroppen og driver med mye av det samme som oss men har i tillegg mer lavine og patruljetjeneste

Som sivil politi er det jo det du ser og hører om av politiarbeid, stort mer kan jeg ikke uttale meg da jeg ikke har erfaring fra sivilt politiarbeid - MEN jeg må si at jeg har mistet helt interessen av å gå politihøyskolen etter førstegangstjenesten, jeg vil heller fortsette i forsvaret.. ;)

Vanskelig å beskrive forskjellen, men det jeg kan garantere deg er at når/hvis du kommer inn i forsvaret, så vil du forstå hva jeg mener med å ha et sivilt og et militært liv den tiden du er inne.. :)

Ok, tusen takk, tror jeg forstod ;)

Skal nok inn i befalskolen, så får vi se hva jeg gjør senere =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...