Gå til innhold

treningsprogram for militæret


Rubenevo

Anbefalte innlegg

Hei!

etter videregående har eg tenkt å ta utdanning i militæret og for å gjøre det er det et fysisk opptak.

for å få karakter 6 i alt må man kunne klare: 14 pullups, 45 smale pushups, 70 situps og løpe 3000 meter på 9:30 min.

Målet mitt er jo selvfølgelig å klare så nære 6'er som mulig.

Er 15, snart 16, men jo før man starter, jo bedre. Er det ikke?

og derfor lurer jeg på om noen har noe program for å klare de øvelsene over så bra som mulig samtidig som jeg får litt volum.

takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er medlem av elixia ;)

Supert :) Følger du noe treningsprogram fra før? Hvis ikke ville jeg anbefalt deg å sjekke nybegynnerprogrammene her på FB som inkluderer baseøvelser og andre gode øvelser (markløft, knebøy, benkpress, chins, dips...) og begynn og tren det. Gjerne et fullkroppsprogram 3 ganger i uka. Først må du bli sterkere generelt, så kan du begynne å jobbe mer konkret med øvelsene til opptaksprøven. Du kan f.eks. teste deg selv i øvelsene annenhver uke og logge alle resultatene? Logge treningen bør du også gjøre etter hver trening for og kunne ha en konstant progresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Men da er du jo i gang selv :) Da kan du kanskje innføre de tre styrkeøvelsene en gang hver i uka når du er og trener selve programmet ditt, også kan du se fremgangen. Eventuelt flere ganger. Her tror jeg bare du må prøve deg frem selv, men det er jo ikke verre enn å trene opp de muskelgruppene du trenger (noe du får gjennom et godt program) og i tillegg øve konkret på de øvelsene for å terpe på teknikk.

Angående 3000m er det så enkelt som å løpeløpeløpe ;) 4x4 intervaller er kjent for å være den beste måten å få opp kondisjonen på (i alle fall i begynnelsen, da fremgangen er størst), men det viktigste er at du øver på nettopp 3000m. Finn deg en løype som går 3km eller eventuelt løp på mølla om du vil ha full kontroll. Også løper du en-to ganger i uka. Husk at du har jævlig god tid, så ikke stress på deg skader eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk! :D

den dag i dag klarer jeg mellom 5 og 8 pullups (spørs dagsformen), 30 situps er ikke noe problem (har ikke maxet, men tipper det ligger på rundt 45-50), og rundt 25-30 pushups. :)

det er 3 km jeg ikke er så god på :p

hva mener du med 4x4?

på møllene er distansevisningen litt rar :S har ikke helt skjønt den ennå, så om noen kan forklare den så hadde det vært supert! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, distansen er jo bare oppgitt i km :) I alle fall på alle møllene jeg har vært borti!

4x4 intervaller: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/effektiv-forbrenning-med-4-x-4-intervaller Les nøye, kos deg ;)

Bra du får til de andre øvelsene, men jeg ville anbefalt deg å få dobbeltsjekket teknikken i situps og push-ups, slik at du har det 100% inne :) Kan hende de er ekstremt nøye på teknikken under opptaksprøven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pullups og pushups kravene bør ikke være noen problem om du får deg en god grunnstyrke. Selv jeg skulle klart det med noen måneders oppkjøring :p

La Chins og Pullups være en del av programmet. Pushups kan du trene på innimellom, men for å klare 45 repetisjoner går det mye mer på utholdenhet enn styrke så når du først klarer en 20-30 stk er det bare å sette av noen måneder før testen til å bygge opp utholdenheten på denne øvelsen.

Situps er en elendig øvelse og du blir bedre til å ta situps av å trene gode coreøvelser som planke, rollouts, v-ups... og baseøvelser (knebøy, markløft...) enn av å trene situps. Så bruk selve øvelsen kun til å se hvordan du ligger ann en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Ligger flere treningsprogram på både MJK/FSK og befalsskolene sine sider;) HUsk: det er ikke bare fysikken det går på;) Så tren deg også opp på det å kunne f.eks ha en HARD uke med MASSE gåing. og driting i skauen(hvis du er fisefin fra før)! Og LITE mat.. Da snakker vi vann og 1-2poteter ofte ila en uke(helvettes uken) Samtidig skal du kunne være rask i oppfatningsevne;) TIPS: meld deg også inn i HV så du får blitt evt litt kjent med våpen(?)hvis du går litt mer "ekstremt" til verks;) Husker noen kunne "adsam" bedre enn andre i førstegangstjenesten min ihvertfall;)

Tren mye med kroppsstyrke( er jo stort sett det testene er så):) + løp mye.. og ikke bare 3000m.. Løp gjerne lengre! Med sekk og tunge sko! Evt mens du bærer 4-5kg til sammen med begge armene!

På 2,5år med god trening skal alt gå fint;) Du TRENGER ikke 6'er for å klare befalsopptak, du trenger bare å bestå. Så lenge du har psyken osv. Så stiller du veldig sterkt! Men alltid godt å ha fysikken da du blir mindre sliten og dermed kan fokusere mer på jobben!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lær deg å bære store tunge tulleting oppi fjellet. Under rekruttperioden er det veldig pop blant befal å sende deg oppi skauen med vannkanner, jerrykanner, stokker, steiner og maskinkanoner. Dette mer mye hardere og knekker flere enn de lusene styrkekrava.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Supert! :D

Trent kampsport før så reaksjonen er på plass.

Kan jo løpe med sånne bånd på armer og ben, kan noen gi link til de programmene? Finner bare løpeprogram :-)

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/spesialstyrke/fsk-hjk/spesialjeger/Documents/Treningsprogram%20Spesialjeger.pdf

http://www.fallskjermjeger.no/fallskjermjeger-treningsprogram.htm

http://www.fallskjermjeger.no/treningsprogram_FJ-small.pdf

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/kom-i-form-treningstips.aspx

Som du ser er det mye marsj/løping. Og det ER det i forsvaret. Det er faktisk ikke sånn at du blir testet i "maks knebøy" osv... Det går desverre mye på utholdenhet og dermed "viljen":) Men er lurt å trene generel styrke selvom, men med fokus på "selvkontroll" og evne til å løfte seg selv osv:)

Med tanke på "reaksjon" så tenkte jeg på at du skal kunne tenke under press/når du er helt utslitt!;) Det er det som skiller hvem som blir hva ofte:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke er lite prioritert i Forsvaret, utholdenhet er mye viktigere. Øvd deg med å gå med tung sekk, start med lett sekk 5-15kg og gå i 2-3 timer med den. Etterhvert som de bli lettere kan du fylle sekken opp mot 30kg + :) De fysiske kravene teller svært lite på opptaket i forhold til de andre kriteriene som blir vurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på her.. Er det mulig å gå fra 0-10 pushups i løpet av 1,5 måned? I så fall, tips til øvelser? Og får å få best mulig utholdenhet, er det 4x4 som gjelder? I stedenfor langkjøring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...