Gå til innhold

Mosjonistgym VS hardcore gyms - alene


Jadzhia

Anbefalte innlegg

Eg kaller meg ikkje styrkeløfter. Eg trener styrkeløft inspirert. Stor forskjell. Men eg er framleis sterkere enn deg sjølv om du driver med crossfit og eg begynnte å trene i midten av april. Sådetså.

Du troller for harde livet. Jeg går å lager mat i stedet. Mer fornuftig.

Jeg sier ennå bare at det er 38kg som skiller oss, vi kan ikke sammenlignes på annet enn poeng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ihvertfall at 3T i trondheim bare har hantler opp til 35 kg. Dersom stedet du trener på er likt ser det ut til at du nærmer deg det maksimale man kan oppnå på et kommersielt treningssenter etter bare et år med trening. I hantelroing tipper jeg du allerede ville vært langt over maks dersom du trente med den øvelsen. Dette illustrerer ganske godt at de store kjedene ikke er interessert i at du skal komme i spesielt god form. De vil hovedsakelig ha støttemedlemmer som kjøper årsmedlemskap etter nyttår og kun trener litt så de aldri får skikkelige resultater, men betaler masse penger uten å bruke senteret.

Det spørs jo litt hva man definerer som god form da. En verdenmester i bodybuilding eller styrkeløft er etter min mening bare stor og sterk, og langt i fra god form. Det stedet jeg er på har hantler opp til 40 kg, det er lenge til jeg klarer det i sidehev, for eksempel, eller 50 reps i hantelroing. Klarer du det er du både sterk og utholdende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs jo litt hva man definerer som god form da. En verdenmester i bodybuilding eller styrkeløft er etter min mening bare stor og sterk, og langt i fra god form. Det stedet jeg er på har hantler opp til 40 kg, det er lenge til jeg klarer det i sidehev, for eksempel, eller 50 reps i hantelroing. Klarer du det er du både sterk og utholdende.

Først og fremst vil jeg si at hantelstørrelser er den minst viktige faktoren for en nybegynner når det gjelder treningssentervalg da de fleste ikke vil klare å bruke tyngre når de starter. Poenget mitt er at dette er en bevisst begrensning fra senteret for å sørge for at folk som får resultater av treningen trener der. Mange treningssenter hadde faktisk tyngre vekter før, men kastet de ut som en symbolsk handling. Jeg vil heller trene på et sted der de faktisk vil at medlemmene skal få langsiktige resultater og ikke bare pengene mine.

At du ikke kan ta 40kg i sidehev er uansett et tullete eksempel. Hva har det å si at du fremdeles kan ta sidehev når når du en gang makser ut hantelutvalget i skråbenk. Dette er helt forskjellige øvelser som belaster musklene på forskjellige måter. Det blir som å argumentere for at man har nok vekter til markløft fordi man ikke kan bicepscurle stangen.

Hvis målet ditt i livet er å ta 40 kg i alle øvelser som involverer hantler for så øke i reps, værsågod. Men jeg vil allikevel anbefale deg å se en gang til på alle de andre gode argumentene for å trene på et hardcoresenter. HC-senteret vil antagelig kunne hjelpe deg oppnå målene dine på en mer effektiv og tryggere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst vil jeg si at hantelstørrelser er den minst viktige faktoren for en nybegynner når det gjelder treningssentervalg da de fleste ikke vil klare å bruke tyngre når de starter. Poenget mitt er at dette er en bevisst begrensning fra senteret for å sørge for at folk som får resultater av treningen trener der. Mange treningssenter hadde faktisk tyngre vekter før, men kastet de ut som en symbolsk handling. Jeg vil heller trene på et sted der de faktisk vil at medlemmene skal få langsiktige resultater og ikke bare pengene mine.

At du ikke kan ta 40kg i sidehev er uansett et tullete eksempel. Hva har det å si at du fremdeles kan ta sidehev når når du en gang makser ut hantelutvalget i skråbenk. Dette er helt forskjellige øvelser som belaster musklene på forskjellige måter. Det blir som å argumentere for at man har nok vekter til markløft fordi man ikke kan bicepscurle stangen.

Hvis målet ditt i livet er å ta 40 kg i alle øvelser som involverer hantler for så øke i reps, værsågod. Men jeg vil allikevel anbefale deg å se en gang til på alle de andre gode argumentene for å trene på et hardcoresenter. HC-senteret vil antagelig kunne hjelpe deg oppnå målene dine på en mer effektiv og tryggere måte.

Jeg tror du misforsto meg. At et gym kaster ut vekter er for meg uforståelig. Poenget for meg som PT er at mine kunder skal få gode og langsiktige resultater - det tar 2-3 år å etablere en god treningsrutine, og på den tiden vil de aller aller fleste menn klare å trene med 40 kg hantler i benk - om det er målet. Da er det ganske så dumt å kaste ut tunge vekter, fordi da vil du jo miste de kundene. Vi er iallefall ganske så interessert i at kundene våre får fremgang, uansett om det er jenta på 22 som skal delta i bodyfitness, eller mannen på 70 med frozen shoulder som vil ha litt mer styrke og beveglighet, spesielt i skulderpartiet.

Jeg mente å si at du kan gå på et studio, gym eller hva det nå er for å styrke kroppen. Men det er - etter min subjektive mening - dumt å bare øke styke og størrelse på muskelmassen. Like viktig er det å øke mobilitet, fleksibilitet, utholdenhet og koordinasjon. Skal du styrke alt det det samtidig, så tar det lengre tid å øke størrelse og styrke, men det etter min mening sunnere og helsemessig bedre å satse på alle aspektene. Du øker saktere, men du øker på alle plan samtidig, og når du etter 3 år er ganske så mye større, sterkere, går ned i spagaten, løper halvmara på 1.30 og kanskje har brunt belte i karate eller hva det måtte være. Jeg mener personlig at det er bedre, enn å bli voldsomt mye større og sterkere på samme tid.

Om jeg en gang makser ut 40 kg i skråbenk, som er de største her nå....ja så har jeg ikke behov for å løfte tyngre faktisk. Jeg synes at å kjøre 4 x 12 rolige reps på 40 kg i skråbenk er ganske bra. Ellers så kan en jo bare legge på 40 kg rundt nakken og kjøre dips- en øvelse som jeg synes tar langt bedre på hele brystet - også øvre del - en skråbenken. Om den utføres riktig.

Jeg tror at alle som har et mål om å bli en god styrkeløfter, bodybuilder eller vektløfter bør søke ut et hardcore gym. De resterende 90 %, som ofte lider av et kukerundtsyndrom, kan nå sine mål utmerket på et vanlig komersielt gym. Som ei dame sa til meg for et par dager siden når jeg bemerket at vekter og PT timer garantert ville gi henne resultater på få uker - resultater som 8 mnd med zumba ikke hadde gitt. Men nei...zumba var så gøy at resultater...nei det blåste hun i. Vekter var så boring at skulle hun begynne med sånt så hadde hun kutta ut etter 2 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du misforsto meg. At et gym kaster ut vekter er for meg uforståelig. Poenget for meg som PT er at mine kunder skal få gode og langsiktige resultater - det tar 2-3 år å etablere en god treningsrutine, og på den tiden vil de aller aller fleste menn klare å trene med 40 kg hantler i benk - om det er målet. Da er det ganske så dumt å kaste ut tunge vekter, fordi da vil du jo miste de kundene. Vi er iallefall ganske så interessert i at kundene våre får fremgang, uansett om det er jenta på 22 som skal delta i bodyfitness, eller mannen på 70 med frozen shoulder som vil ha litt mer styrke og beveglighet, spesielt i skulderpartiet.

Jeg mente å si at du kan gå på et studio, gym eller hva det nå er for å styrke kroppen. Men det er - etter min subjektive mening - dumt å bare øke styke og størrelse på muskelmassen. Like viktig er det å øke mobilitet, fleksibilitet, utholdenhet og koordinasjon. Skal du styrke alt det det samtidig, så tar det lengre tid å øke størrelse og styrke, men det etter min mening sunnere og helsemessig bedre å satse på alle aspektene. Du øker saktere, men du øker på alle plan samtidig, og når du etter 3 år er ganske så mye større, sterkere, går ned i spagaten, løper halvmara på 1.30 og kanskje har brunt belte i karate eller hva det måtte være. Jeg mener personlig at det er bedre, enn å bli voldsomt mye større og sterkere på samme tid.

Hva har dette med om det er hardcoregym eller vanlig senter? Dette er personlig treningsfilosofi. Ikke alle som trener på hardcoregym vil bli bodybuildere eller styrkeløftere. I tillegg virker det som du undervurderer allsidigheten til bodybuildere og styrkeløftere, i tillegg krever disse idrettene mye av alt du nevner "mobilitet, fleksibilitet, utholdenhet og koordinasjon". De vil nok ikke bli gode langdistanseløpere. Man kommer ingen vei i styrkeløft uten god mobilitet og fleksibilitet. Det krever ekstremt god koordinasjon å aktivere alle muskelfibrene i en kompleks øvelse for en styrkeløfter. De færreste kunne nok holde ut en hel treningsøkt med en bodybuilder i verdensklasse. Mange holder også på med andre ting som gjør at de ikke blir ensporet. Men ikke alle er ute etter allsidighet. Slik som zumbadamen som ikke vil løfte vekter så finnes det muskelmenn som synes enkelte former for trening er kjedelig og vil holde på med det de liker best.

Jeg tror at alle som har et mål om å bli en god styrkeløfter, bodybuilder eller vektløfter bør søke ut et hardcore gym. De resterende 90 %, som ofte lider av et kukerundtsyndrom, kan nå sine mål utmerket på et vanlig komersielt gym. Som ei dame sa til meg for et par dager siden når jeg bemerket at vekter og PT timer garantert ville gi henne resultater på få uker - resultater som 8 mnd med zumba ikke hadde gitt. Men nei...zumba var så gøy at resultater...nei det blåste hun i. Vekter var så boring at skulle hun begynne med sånt så hadde hun kutta ut etter 2 dager...

Dette poenget skal jeg gi til kommerse sentre. Jeg vet ikke om et HC-gym med zumba.

Jeg tror mange treningssentre skaper kukerundtsyndromet ved dårlig opplæring av medlemmene. Jeg husker godt da jeg selv startet i en alder av 16 år uten bakgrunnskunnskap om trening. Jeg fikk et elendig program av en ansatt der med bare apparater hvor jeg skulle ta 10-15 reps. Det tok ikke lang tid før jeg gikk lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crossfit; Circuit training, now with a superiority complex.

Når man starter med crossfit må man skaffe seg tights, magnesium, crossfitt t-skjorte, spare opp penger til kontigent og gå gjennom eit fotografkurs for å kunne filme og ta bilder på skapelig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Crossfitt-kommentarer:

Høyt nivå! Er det på samme måte som alle som driver med styrkeløft er feite, treige monstergutter som bare bryr seg om å være sterke? Og at alle som driver med kroppsbygning er kroppsfikserte, bolere med enorme biceps? Isåfall, så tror jeg at jeg begynner å skjønne greia!

Sarkasme til side: Feilslutning på feilslutning. Selv om det sikkert er gøy å heve seg over noe, gjør ikke det deg bedre. Tvert i mot. Ja, det finnes de som driver crossfit som har elendig teknikk, på samme måte som det finnes de som driver bodybuilding som doper seg. Er det virkelig nødvendig med flere gale inntrykk for de som ikke driver med vekttrening?

Dersom humor: Ooooooooooooooooooold. Finn på no'nytt, a!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av den videoen, meget lei av dårlig humor og dette bildet burde jeg snart få i signaturen min.

Senest igår så jeg at en av CrossFit gutta hadde et O2-opptak på 66.5 etter to treningsøkter tidligere på dagen. Jeg innrømmer det, alle som driver med CrossFit er utrente og fungerer ikke til noen form for sport ;)(66,5 i O2 er det samme som en fotballspiller i tippaligaen.)

Tuba bare troller så han er unnskyldt..

post-5063-14440854814395_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å bli lei av den videoen, meget lei av dårlig humor og dette bildet burde jeg snart få i signaturen min.

Senest igår så jeg at en av CrossFit gutta hadde et O2-opptak på 66.5 etter to treningsøkter tidligere på dagen. Jeg innrømmer det, alle som driver med CrossFit er utrente og fungerer ikke til noen form for sport ;) (66,5 i O2 er det samme som en fotballspiller i tippaligaen.)

Tuba bare troller så han er unnskyldt..

Meget offtopic (jeg driter i crossfit-diskusjonen, folk må få drive med hva enn de vil...), men er o2-opptaket til tippeligaspillerne noe imponerende iforhold til andre toppidrettsutøvere? Hver eneste gang jeg har vært i snakk med en som har vært på noe mer en middels nivå innen en sport blir fotballspillerne dratt frem som pingler, og på et seminar stefaren min var på med Bjørn Dæhlie ble fotballspillerne dratt frem som de som hadde den mest oppskrytte fysikken i omtrent hele verden og de kunne ikke måle seg med noen som helst som tok treningen sin over snittet alvorlig.

66,5 i O2 sier meg fuckshit, men synes bare det var moro at du sammenlignet med noen som blant de virkelige atletene er kjent for å være dårlig trent :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om et "hardcore" gym i Bergen (Åsane)? :) Er en smule lei 15-år gamle fyrstikker som tar HELE frivektsavdelingen, som for så vidt ikke er så alt for stor på mitt treningssenter...

Åstveit vektløfterklubb holder til i åstveithallen på Tertnes. Ganske bra utstyrt treningsrom, med både vektløfterplattform, flere knebøyrack og nok vekter. Tertnes toppidrettsgymnas bruker hvertfall det rommet til styrketrening, og jeg trente selv der når jeg bodde der ute. Du har jo slekt som trener der, så du kan jo alltids høre med de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget offtopic (jeg driter i crossfit-diskusjonen, folk må få drive med hva enn de vil...), men er o2-opptaket til tippeligaspillerne noe imponerende iforhold til andre toppidrettsutøvere? Hver eneste gang jeg har vært i snakk med en som har vært på noe mer en middels nivå innen en sport blir fotballspillerne dratt frem som pingler, og på et seminar stefaren min var på med Bjørn Dæhlie ble fotballspillerne dratt frem som de som hadde den mest oppskrytte fysikken i omtrent hele verden og de kunne ikke måle seg med noen som helst som tok treningen sin over snittet alvorlig.

66,5 i O2 sier meg fuckshit, men synes bare det var moro at du sammenlignet med noen som blant de virkelige atletene er kjent for å være dårlig trent :p

Bjørn Dæhlie hadde 96 ml/kg i o2 opptak i sin tid, det er det høyeste noen gang målt. 66,5 er et ganske høyt i O2 sammenheng,

Bjørndalen og Hushovd har begge 80,2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget offtopic (jeg driter i crossfit-diskusjonen, folk må få drive med hva enn de vil...), men er o2-opptaket til tippeligaspillerne noe imponerende iforhold til andre toppidrettsutøvere? Hver eneste gang jeg har vært i snakk med en som har vært på noe mer en middels nivå innen en sport blir fotballspillerne dratt frem som pingler, og på et seminar stefaren min var på med Bjørn Dæhlie ble fotballspillerne dratt frem som de som hadde den mest oppskrytte fysikken i omtrent hele verden og de kunne ikke måle seg med noen som helst som tok treningen sin over snittet alvorlig.

66,5 i O2 sier meg fuckshit, men synes bare det var moro at du sammenlignet med noen som blant de virkelige atletene er kjent for å være dårlig trent :p

Gjennomsnittet blant menn i 20-30-årene er rundt 40-44. Topputøvere i harde utholdenhetsidretter som langrenn og sykling ligger typisk rundt 80, og verdensrekorden er 94 (Bjørn Dæhlie).

66,5 er et relativt decent resultat så lenge du ikke satser innen en utholdenhetsidrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn Dæhlie hadde 96 ml/kg i o2 opptak i sin tid, det er det høyeste noen gang målt. 66,5 er et ganske høyt i O2 sammenheng,

Bjørndalen og Hushovd har begge 80,2

Gjennomsnittet blant menn i 20-30-årene er rundt 40-44. Topputøvere i harde utholdenhetsidretter som langrenn og sykling ligger typisk rundt 80, og verdensrekorden er 94 (Bjørn Dæhlie).

66,5 er et relativt decent resultat så lenge du ikke satser innen en utholdenhetsidrett.

Takk for svar folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...