Gå til innhold

Mosjonistgym VS hardcore gyms - alene


Jadzhia

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til det er flere her på Fitnessbloggen som sverger til et mer hardcore gym, og holder seg unna mosjonistgymene, som 3T, Sats, Elixia osv. Dette er også når de er på reise og bare skal innom en tur eller tre for å trene enkeltdager.

Så lenge man trener alene, er det ikke samme f... hvilken gym man velger? Det er jo sin egen innsats som er avgjørende, og en manual er en manual, så da skjønner jeg ikke helt greia, hehe.

Om man vanligvis trener med spotter og treningsspartner så bør jo dette ikke ha noe å si om man reiser noen få dagers turer til andre byer. Men flere innlegg her på Fitnessbloggen ser ut til å indikere noe annet.

Beklager jeg ikke linker til disse innleggene, jeg er mer ute etter generelle svar enn direkte svar på disse innleggene på denne siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ukjent666
Jeg har lagt merke til det er flere her på Fitnessbloggen som sverger til et mer hardcore gym, og holder seg unna mosjonistgymene, som 3T, Sats, Elixia osv. Dette er også når de er på reise og bare skal innom en tur eller tre for å trene enkeltdager.

Så lenge man trener alene, er det ikke samme f... hvilken gym man velger? Det er jo sin egen innsats som er avgjørende, og en manual er en manual, så da skjønner jeg ikke helt greia, hehe.

Om man vanligvis trener med spotter og treningsspartner så bør jo dette ikke ha noe å si om man reiser noen få dagers turer til andre byer. Men flere innlegg her på Fitnessbloggen ser ut til å indikere noe annet.

Beklager jeg ikke linker til disse innleggene, jeg er mer ute etter generelle svar enn direkte svar på disse innleggene på denne siden :)

Er vel mye pga hvilke typ benker/stativer som er der. Og hvor tunge manualer. Enkelte steder har de for lette manualer for noen her på forumet... Og jeg synes selv at mange av de "Normale" senterene er irriterende grunnet 16-17åringer som går i grupper på 3-5personer.. 1 trener mens resten står og snakker dritt osv... Opptar all plass og er der ikke for annet enn å tulle og leke!! Derfor ville jeg foretrukket et litt mer "hardcore" treningssenter--> folk er der for å trene, ikke snakk "Mannskit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg 154 høy og ca 50 kg. Har ikke noe problemer med normale manualer :rofl:

Jeg trener også helst om morgenen, så jeg slipper kø. Men ja, jeg trener i helgene også, og da er det de gjengene med 2 - 3 stk som står ved ett eller annet hele treningstiden min :unsure:

Men jeg legger som oftest med i treningsplanen min ekstra ting jeg kan gjøre som gjør jeg ikke har særlige problemer om 2 - 3 øvelser ikke kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å trene på et mer seriøst gym fordi det ikke vandrer så mye klovner rundt der som det ellers gjør på andre, kommersielle senter.

1: Folk som bruker racket til å curle

2: Folk som går å vaser rundt racket ditt og henter skiver MENS du løfter

3: Folk som går foran/bak/rundt deg mens du tar markløft

4: Folk som ikke rydder opp etter seg

5: Folk som gir deg stygge blikk hvis du så mye som puster tungt etter et tungt sett

Og ikke minst så føler jeg meg mye tryggere på å spørre en "random" på et seriøst gym om spottehjelp enn på et kommersielt gym, der du faktisk ikke aner om personen i det heletatt har snøring hva hva det innebærer å sikre deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2: Folk som går å vaser rundt racket ditt og henter skiver MENS du løfter

Og ikke minst så føler jeg meg mye tryggere på å spørre en "random" på et seriøst gym om spottehjelp enn på et kommersielt gym, der du faktisk ikke aner om personen i det heletatt har snøring hva hva det innebærer å sikre deg.

Ops, sorry angående nr. 2 der. Henter ikke skiver foran noen, men fra siden av et rack, ja.

Og nei, jeg spør ingen om hjelp. Skulle gjort det et par ganger kanskje, men jeg tror nok jeg ville klart å valgt ut riktig person å spørre på 3T også, hehe. :) Jeg bare liker ikke generelt å snakke med ukjente folk. :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops, sorry angående nr. 2 der. Henter ikke skiver foran noen, men fra siden av et rack, ja.

Og nei, jeg spør ingen om hjelp. Skulle gjort det et par ganger kanskje, men jeg tror nok jeg ville klart å valgt ut riktig person å spørre på 3T også, hehe. :) Jeg bare liker ikke generelt å snakke med ukjente folk. :confused:

Hvis man generelt løfter uten spotter i baseøvelser så vil jeg faktisk påstå at man er langt unna å løfte opp mot grensa si i omtrent.. alle baseøvelsene :) menmen, det er min mening!

Og nei, man henter ikke skiver på siden av et rack MENS noen løfter :) Det er direkte forstyrrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener både på Elixia, og et mer hardcoregym ( styrkeløft ) liker begge deler ;) Ser ikke noe problem i å være på kommersielt sted dersom de har utstyret du trenger for å trene, for jenter flest holder det lenge med 40 kgs hantler hehe, verre for store gutter da! Og ærligtalt er det ikke store problemet å finne noen som kan spotte på min Elixia iallefall, er mye faste folk som går der, og man vet hvem man kan spørre eller ikke etter å¨ha studert dem litt. Må innrømme at jeg ikke lar meg spotte i knebøy på Elixia, men kun benk :) Er litt verre å være spotter i knebøy når man ikke har gjort det før.

Uanett skal man ikke trene max hele tiden, og da trenger man ikke spotter konstant. Trener man med 80-95% av maks så øker man mye i vekter uansett, og uten skade :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant studioet har alt av utstyr jeg trenger så velger jeg heller et mosjonist senter over et hardcore senter. Fine lokaler, renslighet, jevnlig utfør service på utstyr etc er viktig for meg når jeg velger studio. Og som oftest finner man dette på litt mer mainstream type gym. MEN det er sjeldent man finner alt man trenger av utstyr. Så da ender man ofte opp på et mer spesialisert treningsstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man nå spesielle mål innen styrke og/eller volum, eller driver en idrett som trenger spesiellt utstyr, må man nok til et "hardcore" gym, men ellers synes jeg nok et vanlig Family, elixia, sats o.l holder i lange baner. Vi er et lite gym, største hantlene vi har er 40 kg, men det holder for de fleste. Skal du komme i en normalt god form, og kjører base øvelser, så trenger man ikke så mye mer enn 1 stang, en benk, chins og noen vektskiver. Er man på reise noen dager, så holder alle gym, uansett - du taper ikke muskelmasse om du kun kjører basic :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta gym fra et typisk mosjonistgym til et større gym med større og bedre frivektsavdeling for 3 år siden. Dette av den enkle grunn at jeg var drittlei av å bli sett på som en alien fordi jeg var jente som løftet frivekter. Der jeg trente før var det omtrent påbudt å trene etter senterets eget fullkroppsprogram med 1x12 per apparat.. Da passet det meg bedre med større frihet og bedre utstyr på det nye senteret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta gym fra et typisk mosjonistgym til et større gym med større og bedre frivektsavdeling for 3 år siden. Dette av den enkle grunn at jeg var drittlei av å bli sett på som en alien fordi jeg var jente som løftet frivekter. Der jeg trente før var det omtrent påbudt å trene etter senterets eget fullkroppsprogram med 1x12 per apparat.. Da passet det meg bedre med større frihet og bedre utstyr på det nye senteret :)

Det har faktisk vært en problem her også. To gutter lå og trøkket til med 22 kg i skråbenk. Så kommer det ei lita pingle av ei jente, og kjører 4 x 8 KONTROLLERTE reps med 20 kg. Etter noen uker fortalte hun meg at hun vurderte å kutte ut fordi alle så på "med forventning" når hun skulle trene, simpelthen fordi hun var så sterk.

Jeg måtte bare be folk om å slutte å glo og å vise respekt. Ellers ber jeg så mange som mulig her om å trene frivekter, men de aller fleste vil helst bruke maskiner...de er kanskje redde for å få virkelig resultater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har faktisk vært en problem her også. To gutter lå og trøkket til med 22 kg i skråbenk. Så kommer det ei lita pingle av ei jente, og kjører 4 x 8 KONTROLLERTE reps med 20 kg. Etter noen uker fortalte hun meg at hun vurderte å kutte ut fordi alle så på "med forventning" når hun skulle trene, simpelthen fordi hun var så sterk.

Jeg måtte bare be folk om å slutte å glo og å vise respekt. Ellers ber jeg så mange som mulig her om å trene frivekter, men de aller fleste vil helst bruke maskiner...de er kanskje redde for å få virkelig resultater?

Nå skal det sies at mange jenter har fått øynene opp for styrketrening siden dette, og at guttene aksepterer at vi tar vår plass på gymmet også. Tror jenter generelt kan være flinkere på teknikk enn mange av de unge guttene, hvis de først får øynene opp for styrketrening og hvilken effekt det kan ha på kroppen.

Føler en større treningsglede nå, siden jeg trener rundt dedikerte mennesker og får både tilbakemelding og hjelp, i stedet for å bli sett på som ei gal kjerring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til det er flere her på Fitnessbloggen som sverger til et mer hardcore gym, og holder seg unna mosjonistgymene, som 3T, Sats, Elixia osv. Dette er også når de er på reise og bare skal innom en tur eller tre for å trene enkeltdager.

Så lenge man trener alene, er det ikke samme f... hvilken gym man velger? Det er jo sin egen innsats som er avgjørende, og en manual er en manual, så da skjønner jeg ikke helt greia, hehe.

Om man vanligvis trener med spotter og treningsspartner så bør jo dette ikke ha noe å si om man reiser noen få dagers turer til andre byer. Men flere innlegg her på Fitnessbloggen ser ut til å indikere noe annet.

Beklager jeg ikke linker til disse innleggene, jeg er mer ute etter generelle svar enn direkte svar på disse innleggene på denne siden :)

Siden alle har svart alt jeg kommer på (sjokobjarkøy fikk med det meste :) )

Så snur spørsmålet ditt tilbake til deg for moroskyld:

Hvorfor velge et kommersielt gym, når enn kan velge et "hardcoregym" ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvorfor jeg ikke liker de store kjedene:

- Dyrt: Ihvertfall er det mye dyrere å trene på kjeder i Trondheim

- Åpningstider: Mange hardcoretreningssentere holder åpent 24/7. Da tenker jeg ikke bare på trening til rare tider, men trening på helligdager og eventuelle andre dager med begrenset åpning.

- Utstyr: Mange av kommersielle treningssentrene har ikke godt nok utvalg av utstyr eller så er utstyret bare elendig. Mange innser ikke hvor ubrukelige apparatene de har på kjedesentere er (om de har dem) før man har trent med et skikkelig treningsprogram på et hardcoresenter. Når de først har noe så er det enten magasiner som ikke har tilstrekkelige vekter, designapparater som skal se pene ut slike at det går utover funksjonen (technogym). F.eks benker med setesplitt og bølgeform, vektskiver som ikke passer til markløfthøyde, manglende knebøystativ, ureglementerte vekstenger.

Her er f.eks et eksempel på en benk man kan kunne finne på et velutstyrt hardcoresenter. Både benken og gulvet har friksjonsoverflate slik at man kan komme i skikkelig bro, høyden på stanghyllen kan varieres til å passe deg perfekt og hyllen er kort slik at avløftet blir enklere. I tillegg er det hjul på dem så man kan flytte på stanga lettere fra side til side. Benken du ligger på er helt flat med ingen løse deler så du ligger helt stabilt og på siden har man facesavere som gjør at man kan løfte tungt alene uten å være redd for å miste stanga.

090116Eleiko.JPG

Dette var bare et eksempel av mange mulige på bedre utstyr.

- Miljø og kunnskap: Ansatte og kunder ved hardcoresentere har etter min erfaring alltid vært mer vennligsinnede, kunnskapsrike og hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke så mye hvor jeg trener, så lenge jeg ikke trenger å vente å kø på utstyret.

Problemer kan nå snart oppstå ved kommersielle gym som ikke manualer over 40kg.

Kan vel kanskje kalle plassene jeg trener for hardcore gym , men det er pga. miljø jeg er trener der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hvorfor jeg ikke liker de store kjedene:

- Dyrt: Ihvertfall er det mye dyrere å trene på kjeder i Trondheim

- Åpningstider: Mange hardcoretreningssentere holder åpent 24/7. Da tenker jeg ikke bare på trening til rare tider, men trening på helligdager og eventuelle andre dager med begrenset åpning.

- Utstyr: Mange av kommersielle treningssentrene har ikke godt nok utvalg av utstyr eller så er utstyret bare elendig. Mange innser ikke hvor ubrukelige apparatene de har på kjedesentere er (om de har dem) før man har trent med et skikkelig treningsprogram på et hardcoresenter. Når de først har noe så er det enten magasiner som ikke har tilstrekkelige vekter, designapparater som skal se pene ut slike at det går utover funksjonen (technogym). F.eks benker med setesplitt og bølgeform, vektskiver som ikke passer til markløfthøyde, manglende knebøystativ, ureglementerte vekstenger.

Her er f.eks et eksempel på en benk man kan kunne finne på et velutstyrt hardcoresenter. Både benken og gulvet har friksjonsoverflate slik at man kan komme i skikkelig bro, høyden på stanghyllen kan varieres til å passe deg perfekt og hyllen er kort slik at avløftet blir enklere. I tillegg er det hjul på dem så man kan flytte på stanga lettere fra side til side. Benken du ligger på er helt flat med ingen løse deler så du ligger helt stabilt og på siden har man facesavere som gjør at man kan løfte tungt alene uten å være redd for å miste stanga.

090116Eleiko.JPG

Dette var bare et eksempel av mange mulige på bedre utstyr.

- Miljø og kunnskap: Ansatte og kunder ved hardcoresentere har etter min erfaring alltid vært mer vennligsinnede, kunnskapsrike og hjelpsomme.

Har føler jeg du traff spikeren på hodet:thumbsup: Akkurat slik føler jeg det selv også, og har trent på både Elexia, Sats, 3T, Sportsklubb etc. Mange nevner også mangel på manualer, ikke det største problemet mitt, men syns mangel på vekter generelt på de ulike stasjoner kan være et problem, og gjerne plassering av de, ikke alltid ting er veldig gjennomtenkt. Kjedelig å bære 200 kilo mellom stasjoner fordi en bytter mellom benpress til mark og det er på andre siden av rommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden alle har svart alt jeg kommer på (sjokobjarkøy fikk med det meste :) )

Så snur spørsmålet ditt tilbake til deg for moroskyld:

Hvorfor velge et kommersielt gym, når enn kan velge et "hardcoregym" ? :)

Vel, det tar meg 3 min å gå til 3T :)

Ca 20 min å gå til eks Club Fitness. De er billigere og har bra åpningstider, og ville vært mitt valg hadde det ikke vært for tiden det tar å gå dit.

Det vil si jeg rekker å trene før forelesninger OG dusje :p, og jeg slipper å kjenne kaldgufset for lenge når det regner og blåser, eller er ørten minusgrader ute.

40 min vs 6 min har mye å si når man har en mer enn fullstappet dag allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...