Gå til innhold

Spiser dere godteri?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jau, men ser ingen grunn til at sukker skal lagres noe lettere som fett enn andre karbohydrater når man ligger i overskudd heller (gitt at personen er frisk og trener, og at mengdene ikke er idiotiske :)).
Kommer nok veldig an på perosnen kanskje,men dette er det jeg har lært ivertfall,så derfor jeg spør,altså,det var igrunn et spørsmål:pPluss at det er det jeg tror på da...jeg får ikke til at det skal være så harmløst å spise snop:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt meg for smågodt og sjokolade i snart to år. Bare kjipt første uka egentlig. Men jeg er ikke helt rabiat og spiser både chips, iskrem, kake, sukkerfrie pastiller som Dent, osv. Jeg drikker også lettbrus, men må på en seriøs avbrusning, fire liter om dagen er IKKE sunt for tenna! :p Prinsippet er at dette er ting jeg spiser ytterst sjeldent og ikke overspiser på - smågodt og sjokolade derimot, jeg kunne lett spist en kilo uten å blunke. Jeg vet ikke om jeg noen gang tør å begynne spise det igjen, ikke har jeg lyst heller :p Det finnes jo så mye godt man kan spise! Nå for tiden er favoritten en boks cottage cheese/mager kesam med bakekakao, sukrin og jordbær.. nam. Man får jo latterlig lite volum for kaloriene om man sløser det bort på smågodt og sjokolade syntes jeg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det kommer an på, ja. Det er mulig at du har dårlig insulinrespons, men siden jeg ikke har det ser jeg ingen grunn til å frykte sukker.

Det er også litt morsomt når folk hiver i seg raske karbohydrater etter trening (for da er det jo liksom greit), men ellers på dagen er det lav GI for alle penga...

Hehe,men hva er forklaringen på hvorfor d er greit med raske karber etter trening da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,men hva er forklaringen på hvorfor d er greit med raske karber etter trening da?

Grunnen til at folk spiser/drikker raske karbohydrater rett etter trening er som regel fordi:

- De tror at glykogenlagrene er tomme og må fylles med en gang

- De tror at de må heve insulinnivåene veldig mye for å stoppe muskelnedbrytning

Sannheten er at styrketrening ikke er så veldig glykogentappende. Du trenger ikke å tenke på glykogenlagrene i det hele tatt med mindre du skal trene samme kroppsdel to ganger samme dag, eller du kjører streng lavkarbo. Hvis du kjører streng lavkarbo så trenger du strengt tatt karbohydratene før trening og ikke etter. Fordi det er på trening du trenger glykogen i musklene, og hvis du spiser dem rett etterpå så er glykogenlagrene gjerne tomme neste gang du drar på trening.

Du trenger heller ikke raske karbohydrater for å stoppe muskelnedbrytning. Du trenger bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt mtp. å hindre muskelnedbrytning. Det oppnår du fint med proteiner alene. Men du trenger ikke proteiner rett etter trening heller så lenge du spiste proteiner før trening. Okei? :)

http://www.youtube.com/watch?v=3dBKNEt5gwU

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at folk spiser/drikker raske karbohydrater rett etter trening er som regel fordi:

- De tror at glykogenlagrene er tomme og må fylles med en gang

- De tror at de må heve insulinnivåene veldig mye for å stoppe muskelnedbrytning

Sannheten er at styrketrening ikke er så veldig glykogentappende. Du trenger ikke å tenke på glykogenlagrene i det hele tatt med mindre du skal trene samme kroppsdel to ganger samme dag, eller du kjører streng lavkarbo. Hvis du kjører streng lavkarbo så trenger du strengt tatt karbohydratene før trening og ikke etter. Fordi det er på trening du trenger glykogen i musklene, og hvis du spiser dem rett etterpå så er glykogenlagrene gjerne tomme neste gang du drar på trening.

Du trenger heller ikke raske karbohydrater for å stoppe muskelnedbrytning. Du trenger bare å heve insulinnivåene litt for at det skal ha en dramatisk effekt mtp. å hindre muskelnedbrytning. Det oppnår du fint med proteiner alene. Men du trenger ikke proteiner rett etter trening heller så lenge du spiste proteiner før trening. Okei? :)

http://www.youtube.com/watch?v=3dBKNEt5gwU

INTERESSANT:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hatt "lørdags kos" men hverdags kos :p

Er "strengere" på kosten i helgene fordi jeg som oftest har fri da.. Men så belønnes vær treningsøkt med et saftig burger/biff osv,

Holder for meg det :)

Men skulle jeg få lyst på noe sjokolade/potetgull så passer jeg på å spise det på treningsdagen og ikke når jeg har fri :p

Tenk om vi andre var så smarte da ;) Det passer ikke sånn, da lørdag er snopdag og lørdag er ubestridelig treningsfri :p

Kommer jo an på ? Altså,måten raske karbs og dårlig fett virker sammen,spesielt raske karbs...insulinet fyker fort og senkes fort...som fører til rask fettlagring....jeg tror man blir fetere av 100 kcal sjokolade enn 100 kcal havregryn;)

I teorien er jo 100 kcal 100 kcal. Men det spiller også en rolle hva de 100 kcal gjør med deg. 100 kcal i melkesjokolade får blodsukkeret ditt til å fyke opp og fyke rett ned igjen, i tillegg til insulinutskillelse. Har du da godt med glukose fra før av, og fettet i tillegg i sjokoladen, er sjansen stor for at kroppen kjører disse kaloriene relativt lett til fettlagring. Ligger du i underskudd og bruker mye energii skal det dog noe til før at de blir lagra. Man skal jo i teorien gå ned i vekt om man bare spiser melkesjokolade, så lenge man ikke spiser over energibalansen sin. Alle vi som vet at det du putter i kjeften også har betydning i tillegg til hvor mye du putter i kjeften vet at dette er en sannhet med store modifikasjoner.

Havregryn er egentlig ett dårlig eksempel i denne sammenhengen, siden havregryn også kan heve blodsukkeret (til spesielt insulinresistente personer) noe ganske raskt. Havregryn skal imidlertidig etter boka gi deg jevnere energi så hele bunten av energi frigjøres ikke på en gang. I tillegg holder du deg lengre mett enn med de 100 kcal i sjokolade, som antakelig vil gjøre at du ganske raskt etterpå spiser nye 100 gram sjokolade eller noe annet.

Det er riktig at det kommer an på, ja. Det er mulig at du har dårlig insulinrespons, men siden jeg ikke har det ser jeg ingen grunn til å frykte sukker.

Det er også litt morsomt når folk hiver i seg raske karbohydrater etter trening (for da er det jo liksom greit), men ellers på dagen er det lav GI for alle penga...

Hvordan vet du at du ikke trenger å frykte sukker? Har du tatt glukosebelastningstest eller testa deg for f.eks den mannlige versjonen av PCOs? Eller har du sjekka du at du ikke har latent diabetes? Alle trenger å være litt redd for sukker i større mengder. Jeg snakker ikke om å spise en sjokolade på lørdagskvelden. Jeg snakker om inntak av sukker hver dag. Sukker er det mest unyttige næringsemnet vi har da det overhode ikke gjør noe bra for kroppen enn rask energi. I tillegg skaper det helseproblemer når det inntas for mye av det for ofte. Hvor mye er dog en høyst individuell grense - hvor noen kan bli superdårlig av 5 gram gram, mens andre igjen kan momse en hel pakke uten nevneverdig effekt.

BTW: Personlig hiver jeg ikke i meg noe rask (les sukker, energibarer, bananer etc) energi etter trening da jeg ikke ser helt poenget med å fylle opp de glykogenlagrene jeg nettopp har trent for å "tømme" (mine lagre er dog ikke så velfylte siden jeg spiser moderat low carb). Protein gir meg det jeg trenger - tror jeg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mer striks på godis i det siste. Og ser oftere på innholdet, det får meg iallefall til å ikke fråtse så mye. Men etter jeg kuttet ut kunstig sukker og usunne karbs i ukedagene har jeg mindre søtsug enn jeg hadde før også- så det er lettere og holde i sjakk. når jeg trener har jeg mindre lyst på sukker(fordi jeg føler jeg har jobbet så hardt og ikke vil "kaste bort" treningen. )

Det hjelper og ukeshandle og ikke kjøpe godteri da. Når jeg ikke har noe liggende er det lettere og ikke spise det også. Også prøver jeg å heller trene/løpe en tur hvis humøret synker eller jeg får lyst på trøstespise/kjedsomhetspise.. eller om det er sent på kvelden, så legger jeg meg heller enn å sitte og crave..

Før ikke spiste vi ca 1 pose chips med rømmedipp, 1-2 0,5 l brus hver, delte en stor plate sjokolade + en ostepop eller annet chips på lørdagen + 1-3 brus i uka, gjerne en sjokolade i ny og ne og potetgull kanskje 1-2 ganger ekstra i uken... selv om dette kanskje ikke er så myyyye , var nok andelen av frossenpizza, brød, biola, og halvfabrikata og magelen på grønt verre enn godisandelen, men sammen ble det jo ille.-

Det er noe med det at man vet hva man må jobbe for å forbruke energien.. og når man er litt umotivert til å trene generelt.

Hvis jeg skal kose meg elsker jeg "baconcrisp", sombreros, cheese crunchers, 70% sjokolade, pepsi max, superchips og rømmedipp(holiday eller tortilla) liker også godt surt smågodt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet helt lysten på godteri og sjokolade.. Potetgull og chips generelt. Vet ikke hva det kommer av, men kan ikke klage. Hendt at jeg har kjøpt en kvikklunsj, som bare blir liggende. Tror den ligger i skapet mitt ennå. Det går nok mer i popcorn, tyggegummi og IFA (regnes IFA som godteri). Begynner snart å bli tre måneder siden jeg har inntatt alkohol. Ordentlig mat er det lønna mi går til, og det er ganske mye. Orker ikke godteri, kanskje? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kuttet ut sukker først og fremst på hverdagene. Men siden jeg baker mye sukkerfritt, blir det til at vi nesten aldri spiser sukker likevel.

Har ikke noe særlig sug etter søtsaker lengre. Å gå forbi sjokoladehylla er ikke noe problem lengre.

Så i helgene blir det heller til at vi unner oss en pose snacks eller god mat(dvs mat med brød som regel siden vi ikke spiser det ellers)

Det rare er at i alle fall jeg ikke tåler karbohydrater noe særlig bra lengre. Spiser jeg en del sukker en kveld, eller potetgull f.eks, så får jeg hodepine, vondt i magen og blir utrolig slapp. Så da blir det enda lettere å holde seg unna:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet ut sukker først og fremst på hverdagene. Men siden jeg baker mye sukkerfritt, blir det til at vi nesten aldri spiser sukker likevel.

Har ikke noe særlig sug etter søtsaker lengre. Å gå forbi sjokoladehylla er ikke noe problem lengre.

Så i helgene blir det heller til at vi unner oss en pose snacks eller god mat(dvs mat med brød som regel siden vi ikke spiser det ellers)

Det rare er at i alle fall jeg ikke tåler karbohydrater noe særlig bra lengre. Spiser jeg en del sukker en kveld, eller potetgull f.eks, så får jeg hodepine, vondt i magen og blir utrolig slapp. Så da blir det enda lettere å holde seg unna:p

Du tåler også karbohydrater dårlig? Haha, fikk vondt i magen av helt ordinære vafler i går :-P Vi har kanskje blitt intolerante? :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønner dere dere med godis i helgene?

evt. hva og hvor mye spiser dere? Bare lørdag?

Drikker dere brus?

Er Pepsi Max greit å drikke uansett?

Jeg har aldri hatt npe fyfy forhold til sukker og spist og drukket godis ofte hver eneste dag.

Nå har jeg derrimot begynt på slanking og spiser ikke karbohydrater eller sukker at all, men valgte idag å belønne meg med en pepsi max og sjokolade. Er det dumt å ødelegge dietten på denne måten i helga, eller er det helt greit, selv om man ønsker ned i vekt?

Jeg synes det er greit å kanskje unne seg noe en gang i blant, men for min del er det lett for at hvis jeg først begynner å spise noe så tenker jeg hele tiden at 'litt kan ikke skade'. Litt og litt hele tiden blir fort veldig mye, derfor holder jeg meg i nakken og ikke begynner i det hele tatt. Hvis man derimot klarer å holde seg til f. Eks kun en dag og kutte helt så er det jo ikke noe problem. :-) Alt med måte, så klart. :-) Og det er sant hva man sier - man venner seg til forandringer, kroppen følger etter!

Mitt råd, hvis du virkelig har bestemt deg for å gå ned i vekt, er og prøve å holde deg unna det i starten. Etterhvert får du mindre og mindre lyst på det. Får du tidenes godtekick så spis gjerne litt, evt spis et måltid sånn at du blir mett! Alt kjennes håpløst ut hvis man er sulten..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tåler også karbohydrater dårlig? Haha, fikk vondt i magen av helt ordinære vafler i går :-P Vi har kanskje blitt intolerante? :-P

Ja får så mageknip at jeg såvidt klarer å stå oppreist når jeg spiser vaffler/boller!:eek: I helga drakk jeg hele 5 øl og lå å hylgrein på badegulvet av smerter i kroppen. Har aldri vært så dårlig i mitt liv! Sukker er kanskje verstingen. Da blir jeg slapp og dårlig i både hodet og magen. Snodig det der? Er det fordi kroppen ikke er vant til karbs, eller kan man bare være intolerant? Jeg ble forsåvidt ganske dårlig av hvetemel og sukker før jeg spiste lavkarbo også.

Blir lettere å holde seg unna da, så det er jo egentlig ikke så dumt?:p Men såklart kjipt å bli så dårlig når man først skal kose seg litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...