Gå til innhold

Treningsprogram - trenger kommentarer


Gjest aaa

Anbefalte innlegg

Ok, så er RFL-perioden min forhåpentlig vis snart ferdig (? Blir vel ny runde når jeg har lagt på meg litt etter styrketrening) og det er på tide å sette opp et nytt program. Tenkte å kutte ned på øvelser og kjøre baseøvelser så mye som mulig. Fokus på bryst og triceps.

Planen er følgende:

Dag1:

Benkpress (stang), MyoReps + Dropsett -10% -10%

Skulderpress (hantler), MyoReps

Chins, 5x5

Triceps pushdowns (kabel), 2x5 + Dropsett -5% -5%

Dag2:

Knebøy, 5x5

Leg curls (mach), MyoReps

Dag3:

Sprint-øvelser

Dag4:

Benkpress, MyoReps + Dropsett -10% -10%

Skulderpress, MyoReps

Triceps pushdowns, 2x5 + Dropsett -5% -5%

Dag5:

Markløft, 5x5

Chins, 5x5

Tenkte å kjøre programmet på fastende mage man-fre med ekstra karbs på treningsdagene. Det er med vilje ikke lagt inn noe ekstra arbeid direkte på biceps eller mage. Kjernestyrken min tror jeg er ganske god etter mange år med judo, og det samme er biceps.

Hva synes folket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ville heller kjørt dips eller smalbenk i stedet for en isolerende tricepsøvelse som pushdown med kabel. Evt franskpress bak hodet (ikke til panna) om det var tricepsøvelse alene som var målet. Men siden du ville fokusere på bryst ser jeg dips eller smalbenk som mye mere hensiktsmessig.

Leg curls? er det hamstring curls?

Skulderpress ville jeg bytta ut med militær eller pushpress med stang.

Ellers så er jeg ikke helt sikker på hva myoreps er, og dropsett på benk ser jeg ikke helt vitsen med annet en "teh pumpz"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich: Takk for tilbakemelding :)

Grunnen til at jeg ikke kjører dips er at 2 sett = 2-3 måneder uten belastning på skulderen. Fungerer ikke på fysikken min, men dips for bryst er verre enn dips for triceps. Derfor har jeg lagt inn isolasjon i tillegg til benkpress og militærpress.

Skulderpress: Tja...er vel militærpress jeg egentlig mener, sikkert. Mener du med hantler?

Drop-set er bare for å øke belastningen litt i perioder :)

Edit: Leg curls er for hamstrings, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich: Takk for tilbakemelding :)

Grunnen til at jeg ikke kjører dips er at 2 sett = 2-3 måneder uten belastning på skulderen. Fungerer ikke på fysikken min, men dips for bryst er verre enn dips for triceps. Derfor har jeg lagt inn isolasjon i tillegg til benkpress og militærpress.

Skulderpress: Tja...er vel militærpress jeg egentlig mener, sikkert. Mener du med hantler?

Drop-set er bare for å øke belastningen litt i perioder :)

Edit: Leg curls er for hamstrings, ja.

Ok, skjønner hvorfor du da dropper dips :)

Da ville jeg gått for smalbenk på dag 1 og franskpress bak hodet på dag 2. Disse vil begge kunne kjøres mye tyngre og hjelpe med bryst fokus og økning i benken. Mener jeg, men igjen, mange veier til Rom så hva enn du velger så er det viktigste at det gjennomføres med økende belastning :) Ripptoe kalte engang "laying triceps extensions" for "the fourth powerlift", skal se om jeg finner videoen.

Militærpress med stang mener jeg, mye høyere vekter kan brukes, å bygger styrke og size bedre, men igjen, personlig preferanser :)

Og jeg personlig ville bytta hamstring curls med nordic hamstrings eller glute ham raises om du klarer og har en vettig plass å gjøre det.

Om jeg skulle satt opp det programmet med noen få justeringer ville det vært noe som:

Dag1:

Benkpress 3x5

Franskpress bak hodet 3x8

Militærpress 3x5

Chins 5x5

Dag2:

Knebøy, 5x5

Nordic Hamstrings: 3x AMRAP

Dag3:

Sprint-øvelser

Dag4:

Benkpress 3x5

Smalbenk: 3x5

Militærpress 3x5

Dag5:

Markløft, 5x5

Stående stangroing: 3x5

Chins, 5x5

*AMRAP = as many reps as possible.

Noe slik hadde jeg gått for, evt satt det opp dette programmet bare at uke 1 er alle baseøvelser 3x8, uke 2 3x5, uke 3 3x3, uke 4 3x1 og tilbake til 3x8. Med økende vekt selvfølgelig for hver uke det blir mindre reps. Så når man er tilbake på uke 1 igjen så legger man på litt ekstra vekt og reptererer :)

Vet det er mange veier til Rom, men tenkte jeg skulle komme med innspill i allefall siden du spurte :)

Lykke til uansett hva du velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirich: Da er vi på nett :D Jeg vil gjerne se klippet med Rippetoe om du har. Meningen er egentlig å fjerne mest mulig tjafs fra programmet, så om det er noen bra "neste-baseøvelser" for triceps er jeg helt klar! Militærpress med stang er det jeg mente i programmet mitt også, da er vi enige der. Kommer nok til å kjøre ned til panne og opp for å spare skuldrene litt i strekkposisjon.

Hva er de ham-øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eirich: Da er vi på nett :D Jeg vil gjerne se klippet med Rippetoe om du har. Meningen er egentlig å fjerne mest mulig tjafs fra programmet, så om det er noen bra "neste-baseøvelser" for triceps er jeg helt klar! Militærpress med stang er det jeg mente i programmet mitt også, da er vi enige der. Kommer nok til å kjøre ned til panne og opp for å spare skuldrene litt i strekkposisjon.

Hva er de ham-øvelsene?

Jeg er av samme filosofien, kutt på tjafset, fokusere på baseøvelser + chins, dips etc. Og holde meg på relativt lave repitisjonsområder. Føler selv jeg har fått mest ut av det :) Så kan jeg heller legge på "pynteøvelser" på slutten som bicepstrening, nakke osv etter ønske om jeg vil trene litt for utseende også.

Eneste viktige med baseøvelser er å huske at man stagnerer så lenge man ikke legger på litt og litt kilo, i stedet for å kosetrene i komfortsonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste viktige med baseøvelser er å huske at man stagnerer så lenge man ikke legger på litt og litt kilo, i stedet for å kosetrene i komfortsonen :)

Baseøvelser har ingen ting med komfort å gjøre. Viktigste å lære. Nå må jeg bare finne ut hvorfor jeg nesten svimer at etter middels tung bentrening (Børge foreslo mer salt, så det prøver jeg) og så er det på'n igjen. Snart 40, og legen min spurte hvorfor jeg vil fikse knær og skuldre og om det ikke var på tide å slutte - jeg har ny lege :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...og i tillegg er det veldig greit å lære at safety rack er din venn. Lite som er mindre tøfte enn voksne menn som piper om hjelp under en stang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baseøvelser har ingen ting med komfort å gjøre. Viktigste å lære. Nå må jeg bare finne ut hvorfor jeg nesten svimer at etter middels tung bentrening (Børge foreslo mer salt, så det prøver jeg) og så er det på'n igjen. Snart 40, og legen min spurte hvorfor jeg vil fikse knær og skuldre og om det ikke var på tide å slutte - jeg har ny lege :p

Bra du har ny lege!

Og som sagt, jeg får ofte spørsmål om hvorfor jeg har så få øvelser, eller øktene er så korte. Men etter 5x5 knebøy, eller 5 singles på tett under PR i mark så tapper det nok ut av meg at jeg er glad om jeg kommer i mål med økten:) men jeg er fornøyd med hvor jeg er, hvor jeg skal, og tiden det har tatt meg, så jeg har valgt min sti for nå! Selv om det ikke akkurat blir noe sixpack ut av det ;)

Dog skal sies, som man ikke kommer unna, baseøvelser = korrekt teknikk, føler man ubehag så resetter man å finner feilen! Alltid ha et kritisk øye på sin egen teknikk, kjenner man at noe svikter så får man ta av litt vekt. Det kommer en dag i morgen med nye løft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog skal sies, som man ikke kommer unna, baseøvelser = korrekt teknikk, føler man ubehag så resetter man å finner feilen! Alltid ha et kritisk øye på sin egen teknikk, kjenner man at noe svikter så får man ta av litt vekt. Det kommer en dag i morgen med nye løft ;)

Enig. Skal jobbe meg opp i vekt, og så skal jeg leie inn en PT. Og da skal jeg ha en som er litt mer moden enn 18-åringen på Elixia :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...