Gå til innhold

Fullkropp eller 2-splitt?


Fitplease

Anbefalte innlegg

Må bare spørre: du skriver "Båt" i øvelsesutvalget? HVA er dette?:D nykskjerrig! Trener selv 3 split, men det er pga jeg bare har studio tilgjengelig 3x uken! Vurderer gå over til 2-split for å få kjørt igjennom litt oftere;)

Men hvis du har 3splitt burde du ikke trene 6 ganger i uken? :huh:

Båt er når du sitter på rompen og løfter beina sånn at du får trent magen. Jeg bruker en vektskive på 5 kg og så drar jeg den over fra side til side slik at det tar skikkelig på sidene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://fitnessbloggen.no/hviledager-kan-odelegge-treningen/

Misforstå meg rett... vi trenger hvile... men... definer hvile...

I mitt hode: Treningsfri + søvn.

Har opp igjennom hatt altmulig av plager og skader pga jeg har kjørt for hardt på. For min del så har det vært veldig nyttig å lære seg hva som er ok treningsverk og hva som er "negativ" treningsverk. Begynner feks skuldre eller håndledd å jamre seg så tar jeg heller en dag eller to fri fremfor å pushe på. Skeptisk til at man må ha resultat i løpet av bare måneder. Sener og bindevev trenger jo som kjent lengre tid for å hente seg inn igjen en det musklene gjør.

Når det er sagt... så er det fullt mulig å snu litt på øvelsene eller drive restitusjonstrening, for å få mindre belastning på utsatte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode: Treningsfri + søvn.

Har opp igjennom hatt altmulig av plager og skader pga jeg har kjørt for hardt på. For min del så har det vært veldig nyttig å lære seg hva som er ok treningsverk og hva som er "negativ" treningsverk. Begynner feks skuldre eller håndledd å jamre seg så tar jeg heller en dag eller to fri fremfor å pushe på. Skeptisk til at man må ha resultat i løpet av bare måneder. Sener og bindevev trenger jo som kjent lengre tid for å hente seg inn igjen en det musklene gjør.

Når det er sagt... så er det fullt mulig å snu litt på øvelsene eller drive restitusjonstrening, for å få mindre belastning på utsatte områder.

Er enig med deg angående å lytte til kroppen å tilpasse treningsmengden etter kroppen... Og det er individuelt hvilken belastning man tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
Men hvis du har 3splitt burde du ikke trene 6 ganger i uken? :huh:

Båt er når du sitter på rompen og løfter beina sånn at du får trent magen. Jeg bruker en vektskive på 5 kg og så drar jeg den over fra side til side slik at det tar skikkelig på sidene. :)

Det kommer Jo ann på om du vil kjøre igjennom kroppen 2ganger.. jeg kan bare dra på studioet 3ganger i uken. Så det blir bare 1gang per muskelgruppe for min del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har 3splitt burde du ikke trene 6 ganger i uken? :huh:

Båt er når du sitter på rompen og løfter beina sånn at du får trent magen. Jeg bruker en vektskive på 5 kg og så drar jeg den over fra side til side slik at det tar skikkelig på sidene. :)

Har faktisk kutta ut øvelser som som feks situp... Fant ut at jeg får prylt magemusklene like godt (Om ikke bedre) ved å ta markløft, militær press og knebøy.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at det er både fordeler og ulemper med splitt og fullkropp her.. men jeg vurderer etter 2-4 mnd med ulike program og øvelser.. spørs vel veldig med hva målet er.. om man vil bygge muskler, eller bare bli sterkere, eller forbrenne mst mulig.. Hva er best for en slank, markert kropp tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ukjent666
ser at det er både fordeler og ulemper med splitt og fullkropp her.. men jeg vurderer etter 2-4 mnd med ulike program og øvelser.. spørs vel veldig med hva målet er.. om man vil bygge muskler, eller bare bli sterkere, eller forbrenne mst mulig.. Hva er best for en slank, markert kropp tru?

Alt er jo individuelt og hva målet er;) "tjokk eller tynnj".. hehe! Jeg følte ihvertfall etter 2mnd med styrketrening at fullkropp ble noe DRITT, rett og slett pga jeg klarte ikke ta skikkelig i(fikk lite kontakt osv) Så jeg følte det gikk bedre med flere øvelser!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Martin sier, alt er individuelt.

Ser at du skriver at du ikke har tid til alle øvelsene, da ville jeg heller anbefalt en splitt til deg. (hvis du har tid til å trene flere dager i uken, bare ikke så lenge som en fullkropp varer)

Jeg kjører selv fullkropp og trives med det, siden jeg skal ha tid med kjæreste,skolen osv...

Hvorfor ikke kjøre man-overkropp. tir-bein. ons-pause. tor-overkropp. fre-bein?

da får du kjørt gjennom hele kroppen 2 ganger i uken. :)

Men som sagt, gjør hva som funker best for deg. prøv splitt i en periode og se om det funker bedre enn fullkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg liker best splitt.. men da kjører jeg 3splitt og får bare trent de hardt,men en gang i uka i tilegg til kardio som jeg vil ha fokus på nå.. blitt mye styrketrening og kroppen min trenger mer cardio muligens, og da er vel fullkropp best for å spare tid? trener 4-5 ganger i uka,men jobber fult og vil også ha tid til typen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666
noe dritt?? mener du styrkemessig eller utseende på kroppen?

Mest følelsen i kroppen ja! Fikk ikke like mye pump osv.. ;) så går vel mer på det at jeg følte jeg ikke fikk kjørt kroppen nok med f.eks 2 øvelser pr muskelgruppe osv!:9 Så har trent 3-split i 2mnd'ers tid nå:) Bytter muligens til 2-split for å få trent gjennom litt mer!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er jo individuelt og hva målet er;) "tjokk eller tynnj".. hehe! Jeg følte ihvertfall etter 2mnd med styrketrening at fullkropp ble noe DRITT, rett og slett pga jeg klarte ikke ta skikkelig i(fikk lite kontakt osv) Så jeg følte det gikk bedre med flere øvelser!;)

Enig .. får heller ikke skikkelig kontakt på fullkroppsprog.. Men det er veldig individuelt hva som fungerer. Jeg må splitte, og har mest effekt av flere repper enn få. Kollega av meg er stikk motsatt.. vokser som et uvær på fullkropp og få repp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke fått noen særlig resultat på armene mine etter fullkroppsprogram (har gått ned 1,5 cm på 10 uker) og det er ingen direkte biceps eller triceps øvelser i programmet mitt. Ville de ha hjulpet meg å trene isolasjonsøvelser?

Og jada, 1,5 cm er jeg veldig glad for. Men jeg skulle ønske større fremgang, og det har ikke vært noen nedgang i cm på armene på mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvorfor ikke..

Ville det ha vært bedre for meg??

Ja, men det spørs jo hva du foretrekker. Du får hvertfall litt mer tid på hver muskelgruppe og det er jo bare positivt. Og du har jo trent en stund nå så om du føler deg klar foreslår jeg noe lignende 3split som det her:

Dag 1: forside lår + bakside lår + legger

Knebøy / beinpress 3 x 6-12

Utfall i smithmaskin 3 x 6-12

Utspark 2 x 10-15

Markløft med strake bein 3 x 6-12

Liggende lårcurls 3 x 6-12

Donkey tåhev 3 x 6-15

Sittende tåhev 3 x 6-15

Dag 2: bryst + skuldre + triceps

Flat benkpress 3 x 6-12

Skrå benkpress m hantler. 3 x 6-12

Cable crossovers / flyes 2 x 8-15

Militærpress 3 x 6-12

Sidehev (hantelhev til siden) 3 x 8-15

Omvendt pec dec for bakside skuldre 2 x 8-15

Fransk press / smal benkpress 3 x 6-12

Nedpress med stang eller tau 3 x 6-12

Dag 3: rygg + biceps

Markløft 3 x 5-8

Sittende roing / stangroing 3 x 6-12

Nedtrekk / chins. 3 x 6-12

Shrugs 3 x 6-12

Curls med stang eller hantler 3 x 6-12

Hammer curls 3 x 6-12

Kjørte den selv i noen uker før jeg begynte på min nåværende 5split :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...