Gå til innhold

Dagens mattips på facebook


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

post-1226-14440850713174_thumb.jpg

post-1226-14440850715744_thumb.jpg

Vet ikke hva jeg skal kalle dette for, men det er en slags versjon av Shepherd's Pie.

Til kålrabimos:

- 1 stor eller 2 små kålrabi

-1/2 boks cottage cheese

- litt matfløte evt melk

- salt og pepper

Kok opp kålrabi i terninger til de blir myke. Bruk blender til å mose sammen med Cottage Cheese og fløte. Visst du liker å ha litt å tygge i, kan du la være å mose alt. varm stappen i ei kjele og tilsett salt og pepper.

Stek 400 gram karbonadekjøttdeig sammen med 1 løk. Tilsett 1 boks hakkede tomater og krydre med salt, pepper, hvitløk, cummin og litt chilli. Mot slutten heller du oppi 1 boks med minimais.

Legg stappen underst i en form, og hell oppi kjøttblandinga med ost på toppen. Settes i ovnen på 200 grader til osten blir gyllen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-643-14440852203663_thumb.jpg

Cottagecheese med et dryss kanel, sukkerfritt bringebærsyltetøy og tørristede peanøtter.

Syltetøyet er laget av 2 dl bringebær og 3 ts sukrin. En god og mettende frokost med masse vitaminer og mineraler!

post-643-14440852203974_thumb.jpg

Laks og fetaost på en seng av isberg, cherrytomater og rødløk.

Laksen legges i folie og krydres med bittelitt salt, pepper og sitronsaft. Bakes i ovn på 200 grader i fem minutter, før fetaost legges på toppen. Bak i 5-10 minutter til, avhengig av tykkelsen på fisken.

Tips: Skyll løkskivene i kaldt vann for å få en mildere smak.

Det er godt med olivenolje og balsamico over salaten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-6901-14440852252654_thumb.jpg

Digg ovnsstekt laks med teriyaki- saus og pasta.

Du trenger 2 laksefileter, teriyakisaus, ca 100 gr pasta, 1/2 pakrika i biter, litt hakket løk og hvitløk.

Mariner laksen i teriyakisaus, krydre med salt og pepper og stek i ovn ved 200 grader i ca 12-14 minutter. Kok pasta og stek løk og paprika sammen med hvitløk. Bland til slutt pasta og grønnsaker og server med laksefiletene på toppen. Dig in!

ca næringsinnhold:

60 gr proteiner

53 gr karbohydrater

35 gr fett

Tilsammen omtrent 750 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOK og hvitløksbrød

I dagens wok hadde jeg:

  • Strimlet svinekjøtt


  • Brokkoli


  • Gulrot


  • Rødløk


  • Aspargesbønner


  • Sukkererter


  • Cherrytomater


  • Søt paprika


  • Byggris


  • Pinjekjerner


  • Sesamfrø


  • Sweet and sour ingefær WOK saus


Woket i litt olje på høy varme, i en wokpanne. Anbefaler å steke kjøttet på litt lavere varme før det går i wokpanna, på den måten blir det ikke for tørt. Kjøttet er da det siste som går i gryten sammen med byggris, ris, nudler eller annet tilbehør. Til sist blandes det i en smakfull saus.

Server gjerne med litt tamari/soya saus, chilisaus eller sweet chili, eller sunne hvitløksbrød

HVITLØKSBRØD med ost

4 stykker

2 egg

4 SS mager kesam

1 dl havremel

1 dl sojamel/bakepro

2 SS fiberfin

2 ts natron

1 klype himalayasalt

1 SS smør

1 fedd hvitløk

Litt raspet hvitost

  • Bland egg og mager kesam.
  • Tilsett litt etter litt det tørre. Rør til det er en jevn, fin og tykk, men flytende røre.
  • Fordel røren i 4 like store, runde stykker på en bakepapirdekt stekeplate, sørg for at de er omlag like tykke.
  • Stek på 175 grader i ca 10 min.
  • Ha smør i en liten skål, finhakk hvitløk og bland det med smøret.
  • Etter 10 min tar du ut hvitløksbrødene, og smører forsiktig hvitløkssmøret utover. Ha raspet ost på toppen.
  • Stek i 5 min til, slik at osten smelter og brødene blir helt gjennomstekte.

Se bloggen min for flere oppskrifter: www.suntoggodtregine.blogg.no

Her deler jeg mine sunne og gode oppskrifter, kaker, middag og smått og godt, her finner du det meste!

post-10232-14440852308349_thumb.jpg

post-10232-14440852310157_thumb.jpg

post-10232-14440852311977_thumb.jpg

post-10232-14440852313674_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg friste med hakkabøff og rødbettzatziki?

post-454-14440852757278_thumb.jpg

Hakkabøff; 200 g karbonadedeig blandes sammen med finhakket løk, hvitløk, basilikum, chili, salt og pepper. Stekes i pannen i noen minutter på hver side til den er gjennomstekt i kantene.

Rødbettzatziki; Mager kesam iblandet rødbeter, hvitløk og hvit pepper.

Server med en frisk salat, crispy spinat eller kanskje ovnsbakte potetbåter?

Enklere blir det ikke! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-6901-1444085470876_thumb.jpg

Dagens mattips!

Hjemmelagde kjøttboller av karbonadedeig med tomatsaus og fullkorns-penne.

Ingredienser:

Karbonadedeig

1 ss strøkavring

1 egg

litt muskat

1 fedd hvitløk

Mel

1/2 rødløk

1/2 grønn paprika

2 dl utblandet kyllingbuljong

1 boks hakkede tomater

1 ss tomatpure

Bland karbonadedeig med strøkavring, egg, hvitløk, muskat og litt salt og pepper. Form små kjøttboller og rull de i litt mel krydret med salt og pepper og brun de med finhakket løk og strimlet paprika i en panne. Tilsett hakkede tomater, tomatpure og buljong og la småkoke m/lokk i ca 20 min. Smak til med sukrin og hakket persille. Nyt med en porsjon fullkornspasta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OSTEKAKE TIL HVERDAGS OG FEST!

Mandel og kokosbunn

6 eggehviter

2 ss sukrinmelis

4 dl knuste mandler/grovt mandelmel

1 dl kokosmasse

1 ss kokosolje

Vanlijestevia eller vaniljeessens

  1. Stivpisk eggehvite og sukrinmelis
  2. Vend forsiktig mandler og kokosmasse inn i eggehviten, litt etter litt
  3. Smelt kokosoljen, og rør den forsiktig inn
  4. Smak til med vaniljestevia/essens
  5. Stekes på 175 grader i 15-20 min

Appelsin-ostefyll

3 eggehviter

2 ss sukrinmelis

1 boks skys med smak av appelsin og mango

1 boks philadelphia light

1 appelsin

5 plater gelatin

litt vann

Stevia (vanilla cream og vanencia orange) eller essens

  1. Legg gelatinplatene i en skål med kaldt vann, slik at de blir bløte, og varm opp litt vann.
  2. Stivpisk eggehvitene med 1 ss sukrinmelis, og sett til sides
  3. Pisk så sammen skyr, kremost og 1 ss sukrinmelis
  4. Fileter appelsinen over en liten bolle, og pisk kjøttet og saften inn i osteblandingen.
  5. Når gelatinplatene er myke presser du ut vannet, og rører de ut med ca 2 ss varm vann (ikke kokende vann!)
  6. Bland så gelatinen inn i osteblandingen
  7. Til sist vender du forsiktig inn eggehvitene
  8. Smak til med stevia/essens (dersom du vil ha sterkere appelsinsmak bruker du flere appelsiner)
  9. Sett ostekremen kaldt i ca 10 minutter, før du rører om, og heller den over mandel og kokosbunnen
  10. La kaken stivne i kjøleskap, gjerne natten over, før den serveres

Blir det kake i helga kanskje? :)))

se Sunt og Godt by Regine - Sunnhet er enkelt for flere sunne og gode oppskrifter :)

post-10232-14440854780306_thumb.jpg

post-10232-14440854782087_thumb.jpg

post-10232-14440854783549_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget lasagne!

1. Skjær opp en squash med ostehøvel, legg skivene på en tallerk og strø på salt. Dette trekker ut fuktigheten.

2. Stek karbonadedeig, krydre etter eget ønske. Jeg brukte hvitløk, paprikapulver, salt, pepper, cayennepepper, basilikum og litt chili.

3. Tilsett tomatpurè eller sukkerfri ketchup. Jeg brukte det sistnevnte.

Tørk av squashen med litt papir. Legg lagvis med kjøtt, squash og cottage cheese. Avslutt med karbonadedeig og lettost på toppen.

Sett den i ovnen og la den stå til osten er gyllen. La den kjøle seg litt før du serverer med ønsket tilbehør!

post-5287-14440854882335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

758402-7-1335465358062.jpg

8 eggehviter

6 ss sukrinmelis

9 plater gelatin

150 g sukkerfri sjokolade

Kokosmasse

Start med å legge gelatinplatene i bløt i vann.

Separer så 8 egg så du får 8 eggehviter, ha så oppi sukrinmelisen.

Pisk dette til det blir stivt.

Klem ut vann av gelatinen, ha platene oppi en kjele med litte grane vann og sett den på plata så gelatinen smelter.

Når gelatinen er smelta så heller man dette oppi den stivpiskete blandingen i en tynn stråle mens man rører det inn.

Så når det er ordentlig blandet inn, tar man 2 skjeer og lager små boller av blandingen og setter de ferdige bollene kaldt i 25-30 min.

Deretter smelter man sjokoladen i vannbad og har den over bollene, strø så kokosmasse over.

Så settes bollene kaldt i ca 10 min så er de klare til å spises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-9-14440856384357_thumb.jpg

Hjemmelaget ertesuppe m/ bacon

Ordentlig kraftkost;

Kok opp vann (ca. 0,5 liter vann til 1 pose erter), tilsett hønsebuljong etter mengde vann

Smell oppi posen med erter (kan gjerne kombineres med noen brokkolibuketter)

Kok opp, la koke et lite minutt

Ha en liten dæsj kremfløte oppi, alt ettersom hvor glad du er i smak vs. kalorier

Finn frem stavmixer og fyr løs!

Skjør opp bacon i terninger (sprøstekte pølser smaker også helt fint), og bruk som garnityr.

Grov pepper over - voila! (De av oss som elsker ost, vil også bli superglade om dette også drysses litt over.)

SÅ sunt, og SÅ godt! Men ikke gjør som jeg har gjort flere ganger, forsyne deg den siste gangen du ikke burde (du var jo så mett, men MÅTTE, fordi det var jo så godt), og tilbring de neste timene i luftsmerte-angst :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...