Gå til innhold

Klær og annet tilbehør du IKKE syntes er fint å se på en JENTE!


Lily

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fortsetter litt med den off-topicen:

Ja for noen er det sårende å bli kalt tynn, men når media (blant annet bloggere) og hele samfunnet har innstillingen om at "tynn er bra", så er jeg uenig at det å bli kalt feit og det å bli kalt tynn er likestilt. Tynn kan bli assosiert med formløs, som nevnt, men for de fleste er det viljestyrke og noe vakkert man bør strebe etter. Det å bli kalt feit betyr det motsatte, ikke bare at du har en stor kropp, men at du mangler evnen til å kontrollere deg selv, du er svak, lat og mislykket.

Så selv om de to kommentarene kan ha samme virkning, er det verre å bli kalt feit, fordi du assosieres med negative egenskaper . Mens det å være tynn både er populært, og det går kun på kroppsform, ikke personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel tanker rundt dette. Her kommer en off-topic rant:

Det å kommentere andres utseende negativt er en uting. Jeg synes ikke noe om det. I noen omstendigheter.

Til en viss grad kan man si at bloggere "ber om det" ved å velge å eksponere seg selv så til de grader. Hvis negative kommentarer fra amøber plager dem så kan de jo bare slutte å blogge.

Men her kommer tvisten: Har de egentlig nok selvinnsikt til å forstå at det å eksponere seg selv på internett kan ha veldig negative effekter? Det er jo ikke BARE negativt, så de fortsetter vel fordi det er givende på en eller annen måte, og mange av leserne er snille og greie. Men til syvende og sist så blir man passelig brutt ned av daglige negative kommentarer. Det har jeg ikke noe problem med å forstå.

I utgangspunktet bør det være greit siden de velger det selv. Men her er det ofte snakk mennesker under 18 år. Og man vet at frontallappen i hjernen ikke er ferdig utviklet før tidlig i 20-årene. Kan man da holdes ansvarlig for å ha lagt ut bilder av seg selv på internett som i sin tur har ført til negative tilbakemeldinger som i sin tur kan føre til at vedkommende får alvorlige psykiske problemer? Jeg er egentlig litt usikker på om man kan det. Fordi jeg tror ikke disse menneskene forstår selv hva det er de gjør.

Her kommer da spørsmålet inn: Hvis man gjør noe man selv ikke evner å forstå konsekvensene av, men som ofte har veldig negative konsekvenser, bør man få lov til å fortsette å gjøre det? Når man i tillegg er under 18 år og dermed ikke myndig?

Man kan kanskje si det burde vært ulovlig for folk under 18 år å eksponere seg selv på internett. I realiteten er nok dette umulig, men jeg klarer ikke komme til noen annen konklusjon at det i teorien er det eneste rette. Med mindre jeg overvurderer de negative konsekvensene da. Det er mulighet for det selvfølgelig.

Jeg redigerte bildene til Voe da jeg gikk på vgs. Faren hennes var it-læreren min. Er dette relevant for noe? Jeg må sjekke om.noen timer, men det føltes relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Jeg har litt vanskelig for å tro at dette er en del av hverdagen til folk flest.

"Så tynn du er blitt!", "Så tynn du ser ut!", "Så tynn du er!" kastes jo rundt omkring - som komplimenter.

Hvor ofte hører du det motsatte?

Jeg tror jeg får et helt annen perspektiv på det/innsikt i temaet siden jeg er jente. Jenteprat er ikke noe gutta stort sett får delta i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI har da lov til å ha sex før vi er 18. Men at man skal tidlig krøkes, det har du helt rett i.

Hvilke alvorlige konsekvenser snakker du om egentlig? De fleste her i verden har fått negative tilbakemeldinger på et eller annet som ungdom?

Jeg har jo bakgrunn i psykologi, og nevrovitenskap spesielt. Så jeg har kanskje et litt kynisk syn på hvordan folk fungerer. Det virker helt logisk for meg at det å motta regelmessig kritikk nødvendigvis må ha en ganske traumatisk effekt. Konsekvensene jeg tenker på er ting som depresjoner, spiseforstyrrelser, angstlidelser etc etc. Dette er sykdommer som er sterkt funksjonsnedsettende og som fører til langvarige strukturelle og funksjonelle endringer i folks hjerner. Derfor tenker jeg det er ganske alvorlig. Men then again så kan man aldri beskytte folk mot alt så jeg skjønner jo at de må få lov til å holde på som de vil. Selv om jeg regelmessig ser folk som jeg tenker ikke burde få lov til å ha internett siden de åpenbart ikke har noen som helst forståelse for noe. Bortsett fra extensions og sminke og sånt da. Jeg blir bare oppgitt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, 'åh så tynn du er', når du har fått høre det tusenvis av ganger er sårende, faktisk. Og når man tar det opp og sier at det ER sårende så får man høre at man burde tenke over hvor heldig man er og hvorfor ikke man alltid bare kan spise restene av alle kaker og middager fordi man er så tynn.

For meg er hvertfall å bli kalt tynn negativt ladet, så mye negativt jeg har opplevd rundt ordet tynn. Slank eller trent er noe heelt annet.

Jeg sier ikke at kommentarene ikke er sårende, jeg sier at folkene som serverer dem ikke forstår at de er sårende. Eller det kan jo selvfølgelig hende de bevisst prøver å såre deg også. Who knows.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at kommentarene ikke er sårende, jeg sier at folkene som serverer dem ikke forstår at de er sårende. Eller det kan jo selvfølgelig hende de bevisst prøver å såre deg også. Who knows.

Ja, det er jo akkurat det, at folk ikke tenker over at det kan være sårende det også. Men det er liksom ikke lov det når man er tynn for da er man jo så heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne tråden har handlet mer om hvordan og hva man skal beskrive kropper enn hva som er kledelig.

Sykkelklær, passer ingen uansett fasong. Ser litt bedre ut når man faktisk sykler og kanskje har en kropp i nærheten av Tour De France deltakere, ellers kun funksjonelt og ikke pent. Det er min mening og jeg gadd ikke lese hele tråden da jeg syns off topicen tok litt av..

Fortsatt god søndag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...