Gå til innhold

Gåing VS løping - forbrenning


Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå er mere anbefalt hvis du skal brenne fett og ikke miste så mye masse. og jogge tærer på kroppen, mens gå resturerer :)

Spørs på tempo såklart, men hvis du skal ned i fett anbefaler jeg og gå, da er man jo allerede i et underskudd av kcal og kroppen trenger all hvile den får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prosentvise bidraget fra fett synker med økende intensitet (25 % VO2 maks ca 90%, 65 % Vo2 maks ca 50 %, 85 % Vo2 maks ca 25 %), men det totale energiforbruket, og det totale "fettforbruket" vil selvfølgelig bli langt høyere med moderat enn lav intensitet. I forhold til høy intensitet er vel forskningen noe mer sprikende? Hvilket muligens kommer av at energiomsetningen fra fett i stor grad avhenger av individets Vo2 maks.

PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

løping krever lengre restitusjon, og er tyngre å kombinere feks sammen med tung beintrening

løping er mere belastende på beina, spesielt om man er overvektig eller har dårlig løpeteknikk

løping tar kortere tid

++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er bygd rundt det å gå over lengre avstander med lave energikostnader. Mens vi er dårligere rustet til å løpe, og dermed høyere energikostnader! Jeg vil anbefale å løpe strekningen, og støtter ikke påstanden om at det er likt utbytte av å gå som å løpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi mennesker er bygd rundt det å gå over lengre avstander med lave energikostnader. Mens vi er dårligere rustet til å løpe, og dermed høyere energikostnader! Jeg vil anbefale å løpe strekningen, og støtter ikke påstanden om at det er likt utbytte av å gå som å løpe.

Jeg skulle vist deg modellen vi har i treningslæreboka. Selvsagt bruker man mer energi når man løper, men ubetydelig mer av fettmassen. Når aktivitetsnivået er høyt bruker kroppen i tillegg til fettet, karbohydrater og kreatinfosfat. Hvis poenget er å brenne fett kan man like gjerne gå så man sparer karbolagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle vist deg modellen vi har i treningslæreboka. Selvsagt bruker man mer energi når man løper, men ubetydelig mer av fettmassen. Når aktivitetsnivået er høyt bruker kroppen i tillegg til fettet, karbohydrater og kreatinfosfat. Hvis poenget er å brenne fett kan man like gjerne gå så man sparer karbolagrene.

Mener du at man vil ha vesentlig forskjellig effekt om man ligger eksempelvis 500 kcal i negativ energibalanse via gange eller løping?

La oss si at Geir Gangart har en BMR på 2000 og forbrenner 1000 kcal gjennom aktivitet i løpet av dagen. 500 av disse via en 1,5 times gåtur. Raske Ronny har også en BMR på 2000 og forbrenner også 1000 kcal gjennom aktivitet, men han brenner av 500 kcal på 30 min gjennom hard løping.

Begge personer får 2500 kcal i døgnet og går derfor 500 kcal i minus pr. døgn.

---------------------------

Det er ikke særlig relevant hvor mye fett man brenner under selve økten, flere studier har vist at kroppen opp-/nedjusterer bruken av glykogen/fett etter behov. Har man en økt som bruker mye glykogen så bruker kroppen i større grad fett som energi resten av dagen.

Det er derfor betydelig mer effektivt å løpe ifht. tidsbruk. Dersom ens hovedhensikt er å legge på seg muskler så vil det kanskje være best med gange (strengt tatt best å droppe all kardio), men det er en tidkrevende innsatsfaktor for fettforbrenning. Da kan man like godt spise bittelitt mindre og spare en time. Med løping får man også høyere EPOC, blir i generelt bedre form (slik at man kan forbrenne det samme antall kalorier raskere OG ta en større andel av energien fra fett ved samme tempo grunnet økt mitokondriedensitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det prosentvise bidraget fra fett synker med økende intensitet (25 % VO2 maks ca 90%, 65 % Vo2 maks ca 50 %, 85 % Vo2 maks ca 25 %), men det totale energiforbruket, og det totale "fettforbruket" vil selvfølgelig bli langt høyere med moderat enn lav intensitet. I forhold til høy intensitet er vel forskningen noe mer sprikende? Hvilket muligens kommer av at energiomsetningen fra fett i stor grad avhenger av individets Vo2 maks.

PTpro

Jo høyere intensitet, jo større andel kommer fra glykogen. Det er dog ikke særlig relevant, da fettmengden brukt under selve økten i seg selv ikke har særlig betydning. Det som har betydning er energibalansen over tid. Jo høyere intensitet, jo høyere energiforbruk. Ergo mer effektivt. Samtidig skal det sies at jo høyere intensitet, jo større behov for restitusjon.

Jeg kan eksempelvis løpe et par timer ved 70% hr max og ikke føle meg det spor sliten og fint ta en tung styrkeøkt dagen etterpå eller en ny løpetur samme dag. Men kjører jeg bare en time ved over 85% hr max (snitt) så oppleves det BETYDELIG hardere. Jeg har brukt noe mer energi pr. tidsenhet ved sistnevnte, men det totale energiforbruket vil være mye høyere med den første.

Derfor bør tids- og restitusjonsbudsjett være en del av beslutningsgrunnlaget for hvilken intensitet man velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo høyere intensitet, jo større andel kommer fra glykogen. Det er dog ikke særlig relevant, da fettmengden brukt under selve økten i seg selv ikke har særlig betydning. Det som har betydning er energibalansen over tid. Jo høyere intensitet, jo høyere energiforbruk. Ergo mer effektivt. Samtidig skal det sies at jo høyere intensitet, jo større behov for restitusjon.

Jeg kan eksempelvis løpe et par timer ved 70% hr max og ikke føle meg det spor sliten og fint ta en tung styrkeøkt dagen etterpå eller en ny løpetur samme dag. Men kjører jeg bare en time ved over 85% hr max (snitt) så oppleves det BETYDELIG hardere. Jeg har brukt noe mer energi pr. tidsenhet ved sistnevnte, men det totale energiforbruket vil være mye høyere med den første.

Derfor bør tids- og restitusjonsbudsjett være en del av beslutningsgrunnlaget for hvilken intensitet man velger.

100 % enig i hva du sier om energiforbruk over tid. I forhold til intensitet og restitusjon er jeg også enig i. Men jeg tror personlig at det ikke er noe problem for oss vanlige mosjonister å kombinere dette helt uten problemer, ihvertfall hvis man kjører høy intensitets øktene riktig. Dersom man trener bein med en frekvens på 2-3 ganger per uke, burde man fint kunne klare å trene et par økter utholdenhet uten at dette skulle gå nevneverdig ut over styrkeutviklingen. 100 % optimalt er det neppe, men helsemessig gunstig. Dersom man trener de intensive øktene med korte intervaller og tilstrekkelig pauser, bør man kunne jobbe uten betydelig melkesyre, og man burde kunne unngå for lang restitusjonstid.

Man fjerner kanskje noen små prosenter eller promille av styrkepotensiale, men jeg tror gevinstene er verdt det. Vo2 maks er jo som kjent viktig for fettomsetningen, og økt kapilarisering bør jo bidra til å gi redusert restitusjonstid etter både styrke og utholdenhet.

Bare mine tanker rundt emnet:)

mvh

PTpro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Derfor bør du løpe - DN.no

30 personer med snittvekt på cirka 70 kilo løp en dag 1 mile (1,6 kilometer) på 10 minutter, og en annen dag gikk de samme distanse på 18:36 minutter. Etterpå satt de stille i 30 minutter - til forbrenningen deres var tilbake til det normale. I tabellen nedenfor ser du resulatene fra studien: (gjelder en person som veier 70 kilo)

Kommentar: De kan vel ikke mene nesten 16 kcal pr. min i epoc? Det er jo over 900 kcal i timen, dvs. 450 kcal på den halvtimen de sitter i ro. Makes no sense. Sjekket referansen - det er totalt forbruk pr. min med aktivitet. Noobz.

(Dette så fint ut da jeg limte det inn, formatteringen forsvant. Øverste tall er gange, nederste løping.)

Gå (1,6 km på 18:36 minutter)

Løpe (1,6 km på 10 minutter)

Kalorier per 1 mile (1,6 km)

88.9 kcal

112,5 kcal

Kalorier per minutt

4.78 kcal

11,25 kcal

Etterforbrenning/1 mile

21.7 kcal

46.1 kcal

Kalorier total

110.6 kcal

158.6 kcal

Kalorier per minutt (med etterforbrenning)

5.95 kcal

15.86 kcal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere bra innlegg av McBain her i tråden!

:)

For å ta en litt forenklet variant:

1. Skal du brenne noe, må du ha oksygen. Jo mer oksygen, jo mer kan du brenne.

Av dette ser vi at oksygenopptak og omsetning er viktig for å øke forbrenningen. Vil du bedre på din kapasitet her, så gis det langt bedre gevinster ved å jogge/løpe - enn ved å spasere/tasle avgårde...

2. Jo større brennkammer, jo mer kan du brenne.

Av dette ser vi at økning av muskelmasse vil virke til å øke forbrenningen. Vil du bedre din kapasitet her, så vil tradisjonell styrketrening med tunge vekter gi langt bedre gevinst enn zumba og "stram opp timer" på Sats.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn

Her er litt science fra de turene jeg har tracket.

Sport Running

Start Time May 11, 2012 5:25 PM

Distance 10.01 km

Duration 55m:23s

Avg Speed 5:32 min/km

Max Speed 3:31 min/km

Calories 919 kcal

Altitude 5 m / 60 m

Elevation 204 m ↑ / 210 m ↓

Sport Walking

Start Time May 15, 2012 4:01 PM

Distance 10.07 km

Duration 1h:40m:01s

Avg Speed 6.0 km/h

Max Speed 7.3 km/h

Calories 725 kcal

Altitude 10 m / 68 m

Elevation 181 m ↑ / 175 m ↓

Hvis man går utifra at trackingen(som er gjort med GPS) er riktig, vil det si at løping gir en 30+% høyere forbrenning i dette tilfellet, "etterforbrenning" er ikke tatt med.

Sport Running

Start Time May 20, 2012 3:46 PM

Distance 5.31 km

Duration 29m:43s

Avg Speed 5:36 min/km

Max Speed 3:05 min/km

Calories 487 kcal

Altitude 0 m / 52 m

Elevation 191 m ↑ / 157 m ↓

Sport Walking

Start Time May 3, 2012 7:51 PM

Distance 5.48 km

Duration 1h:09m:06s

Avg Speed 4.8 km/h

Max Speed 5.7 km/h

Calories 395 kcal

Altitude 19 m / 49 m

Elevation 70 m ↑ / 78 m ↓

Det som er helt klart, er at man kan gå 10km om dagen hver dag uten at det skal være for stor belastning på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt science fra de turene jeg har tracket.

Sport Running

Start Time May 11, 2012 5:25 PM

Distance 10.01 km

Duration 55m:23s

Avg Speed 5:32 min/km

Max Speed 3:31 min/km

Calories 919 kcal

Altitude 5 m / 60 m

Elevation 204 m ↑ / 210 m ↓

Sport Walking

Start Time May 15, 2012 4:01 PM

Distance 10.07 km

Duration 1h:40m:01s

Avg Speed 6.0 km/h

Max Speed 7.3 km/h

Calories 725 kcal

Altitude 10 m / 68 m

Elevation 181 m ↑ / 175 m ↓

Hvis man går utifra at trackingen(som er gjort med GPS) er riktig, vil det si at løping gir en 30+% høyere forbrenning i dette tilfellet, "etterforbrenning" er ikke tatt med.

Sport Running

Start Time May 20, 2012 3:46 PM

Distance 5.31 km

Duration 29m:43s

Avg Speed 5:36 min/km

Max Speed 3:05 min/km

Calories 487 kcal

Altitude 0 m / 52 m

Elevation 191 m ↑ / 157 m ↓

Sport Walking

Start Time May 3, 2012 7:51 PM

Distance 5.48 km

Duration 1h:09m:06s

Avg Speed 4.8 km/h

Max Speed 5.7 km/h

Calories 395 kcal

Altitude 19 m / 49 m

Elevation 70 m ↑ / 78 m ↓

Det som er helt klart, er at man kan gå 10km om dagen hver dag uten at det skal være for stor belastning på beina.

Stemmer ganske bra med studien, men bare for å ha det helt klart: Kaloriberegningene til ymse aktører i denne bransjen er tidvis så upresise at de ikke kan brukes til særlig presis vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...