Gjest

Gåing VS løping - forbrenning

50 innlegg i emnet

Jeg klarer ikke helt vri hodet mitt rundt dette regnestykket her jeg.. hvis du går 1 mil, og løper 1 mil. Vil du forbrenne like mange antall kalorier da? Distansen er jo den samme, men jeg føler meg mer sliten etter å ha løpt 1 mil enn hvis jeg har gått 1 mil, selvom det tar mye lenger tid å gå.

Er kanskje litt dum nå, men det har aldri plaget meg :p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diskuterte dette lenge med idrettslæreren min.

Svaret er som følger:

Samme om du går eller løper vil du forbrenne ganske nøyaktig like mange kcal om det tilbakelegges lik distanse. Dette fordi fettlageret ikke kan tømmes i høyt tempo. Lageret vil da vare lenge fordi det ikke kan utnyttes effektivt.

For å sette det i perspektiv. Karbo-lagrene dine kan utnyttes fort og raskt. Varer rundt 1 time under hardt aktivitet, dvs løping, styrketrening osv hvis jeg husker riktig.

Det har altså ingenting å si om du løper eller går, for når du løper vil både kreatinfosfat og karbo være det som gir deg den ekstra energien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det gir liksom ikke helt mening for meg, at jeg bare kan gå løperunden min å forbrenne like mye som om jeg hadde løpt den. Men det er jo ganske chill om det er sånn da! Hehe.

LeanMachine og Wolv liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det gir liksom ikke helt mening for meg, at jeg bare kan gå løperunden min å forbrenne like mye som om jeg hadde løpt den. Men det er jo ganske chill om det er sånn da! Hehe.

Veit ,det høres helt rart ut. Men ifølge pensum i faget treningslære, der boka er skrevet i samarbeid mellom flere høyt utdannede personer innenfor faget idrett er det slik. Kan legge til at de ikke kan noe om styrketrening eller muskelvekst og at de hater kosttilskudd. Ene forfatteren er læreren min.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du øker massen du forflytter denne milen med feks å ta på deg en sekk på x antall kg, så vil du forbrenne mere..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette handler selvfølgelig om effektivitet. Et menneske er mer bevegelseseffektivt når det går enn når det løper. Flere studier på dette, men jeg har ikke tid til å lete de frem. Dere har vel google dere også :)

Tommelfingerregel: 1 kcal pr. kilo pr. km. Dvs. 100 kcal pr. km for en på 100 kilo. Dette er noe optimistisk. Ved gange vil jeg si kanskje 2/3 av dette.

Thetanium liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Hva med effekten for hjerte da? Trodde noe av det positive med å jogge/løpe var at man får opp hjerterytmen= sunnere hjerte?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den største forskjellen vil vel være at å løpe en mil vil gi en noe høyere etterforbrenning, sammenliknet med å gå. I tillegg vil det å løpe være uhyre mer tidseffektivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den største forskjellen vil vel være at å løpe en mil vil gi en noe høyere etterforbrenning, sammenliknet med å gå. I tillegg vil det å løpe være uhyre mer tidseffektivt.

http://scholar.google.no/scholar?q=running+walking+energy+expenditure&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=aZaAT_KAHc_V4QTE9oy0Bw&ved=0CBsQgQMwAA

Energy cost of running

Abstract

Indirect calorimetric measurements were made on two athletes running at different speeds up to 22 km/hr at grades from -20 to +15%; the function was found to be linearly related to speed. Within these limits, the net kilocalories per kilogram per kilometer values seem to be independent of speed and related only to the incline. These values are about 5–7% lower than those found in nonathletic subjects, which shows that training in atheletes does not lead to great improvement. A nomogram is given for easily calculating the energy expenditure in running when the speed and the incline are known. The energy cost per kilometer in horizontal run (1 kcal/kg) is about double that for walking at the most economical speed (4 km/ hr).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hva med effekten for hjerte da? Trodde noe av det positive med å jogge/løpe var at man får opp hjerterytmen= sunnere hjerte?

Naturligvis, men de fleste her inne er mer opptatt av strandformen enn kardiologiske fordeler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En til, fra en tab jeg glemte å lukke:D

Abstract

1. The mechanical power spent to accelerate the limbs relative to the trunk in level walking and running, int, has been measured at various `constant' speeds (3-33 km/hr) with the cinematographic procedure used by Fenn (1930a) at high speeds of running.

2. int increases approximately as the square of the speed of walking and running. For a given speed int is greater in walking than in running.

3. In walking above 3 km/hr, int is greater than the power spent to accelerate and lift the centre of mass of the body at each step, ext (measured by Cavagna, Thys & Zamboni, 1976b). In running int < ext up to about 20 km/hr, whereas at higher speeds int > ext.

4. The total work done by the muscles was calculated as Wtot = ǀWintǀ + ǀWextǀ. Except that at the highest speeds of walking, the total work done per unit distance Wtot/km is greater in running than in walking.

5. The efficiency of positive work was measured from the ratio Wtot/Net energy expenditure: this is greater than 0·25 indicating that both in walking and in running the muscles utilize, during shortening, some energy stored during a previous phase of negative work (stretching).

6. In walking the efficiency reaches a maximum (0·35-0·40) at intermediate speeds, as may be expected from the properties of the contractile component of muscle. In running the efficiency increases steadily with speed (from 0·45 to 0·70-0·80) suggesting that positive work derives mainly from the passive recoil of muscle elastic elements and to a lesser extent from the active shortening of the contractile machinery. These findings are consistent with the different mechanics of the two exercises.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kreves det ikke mer energi når man løper, med tanke på at du forflytter kroppen mer vertikalt ?

Jo, men det kreves ubetydelig mer av fettmassen. Du klarer ikke jogge i høyt tempo lenge. Dette fordi når du løper bruker kroppen mer energi av andre lagre enn fett, og det er begrenset hvor store disse lagrene er. Som jeg nevnte over er karbohydrater og kreatinfosfat noen av energikildene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jo, men det kreves ubetydelig mer av fettmassen. Du klarer ikke jogge i høyt tempo lenge. Dette fordi når du løper bruker kroppen mer energi av andre lagre enn fett, og det er begrenset hvor store disse lagrene er. Som jeg nevnte over er karbohydrater og kreatinfosfat noen av energikildene.

Hvor energien er hentet fra er ikke særlig relevant med mindre man kompenserer med økt næringsinntak. Maks andel fettforbrenning er vel opptil ca 65% hr max. Skal ha rimelig dårlig kondis om det tilsvarer gange...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

http://scholar.google.no/scholar?q=running walking energy expenditure&hl=no&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=aZaAT_KAHc_V4QTE9oy0Bw&ved=0CBsQgQMwAA

Energy cost of running

Abstract

Indirect calorimetric measurements were made on two athletes running at different speeds up to 22 km/hr at grades from -20 to +15%; the function was found to be linearly related to speed. Within these limits, the net kilocalories per kilogram per kilometer values seem to be independent of speed and related only to the incline. These values are about 5–7% lower than those found in nonathletic subjects, which shows that training in atheletes does not lead to great improvement. A nomogram is given for easily calculating the energy expenditure in running when the speed and the incline are known. The energy cost per kilometer in horizontal run (1 kcal/kg) is about double that for walking at the most economical speed (4 km/ hr).

Takk for den:) Alltid bra å bli korrigert. Skal finne artikkelen i sin helhet etter påske, og ta en titt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Naturligvis, men de fleste her inne er mer opptatt av strandformen enn kardiologiske fordeler.

Bra strandform er jo ingen dum ting:) men jeg ønsker å drive med trening som gir meg energi og som er bra for min generelle helse- vil jo leve lenge:) Spennende å sammenligne skikkelig. For en overvektig person vel og merke vil det vel være mer trygt å gå rask, pga at det er lettere å få belastningskader ved jogging?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man trener godt med skadeforebyggende øvelser ved siden av løpinga, ser jeg ingenting i veien for å få opp pulsen litt, det hakke skada noen:) Why walk when u can run....its so much more fun! Man trenger jo ikke å fly seg til makspuls hver gang....kan variere mellom tempointervaller og sprintintervaller f.eks, slik jeg gjør:) Går som regel aldri høyere enn 180bpm.

Prøv deg fram, kjenn på kroppen.....så skal du nok se at det er toppen!

Dont let the day run u! Run the day!

katari liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hvis man trener godt med skadeforebyggende øvelser ved siden av løpinga, ser jeg ingenting i veien for å få opp pulsen litt, det hakke skada noen:) Why walk when u can run....its so much more fun! Man trenger jo ikke å fly seg til makspuls hver gang....kan variere mellom tempointervaller og sprintintervaller f.eks, slik jeg gjør:) Går som regel aldri høyere enn 180bpm.

Prøv deg fram, kjenn på kroppen.....så skal du nok se at det er toppen!

Dont let the day run u! Run the day!

Kondisen er ikke helt på topp enda så jogger jo ikke superfort, men klarer å jogge i 7/km/t sånn ca i 5 km. Synes det er herlig, man blir så glad etterpå:) Får ikke samme lykkefølelse av å gå samme strekningen nei. Og man får gjort mer på en dag ettersom det tar kortere tid:) Hvis du skal anbefale noen skadeforebyggende øvelser som styrker benmusklaturen og ruster den for jogging/løping spesifikt, hva ville du anbefalt da (sorry ikke meningen å kuppe tråden her, men er litt relatert til topic?)

Cheesecake liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kondisen er ikke helt på topp enda så jogger jo ikke superfort, men klarer å jogge i 7/km/t sånn ca i 5 km. Synes det er herlig, man blir så glad etterpå:) Får ikke samme lykkefølelse av å gå samme strekningen nei. Og man får gjort mer på en dag ettersom det tar kortere tid:) Hvis du skal anbefale noen skadeforebyggende øvelser som styrker benmusklaturen og ruster den for jogging/løping spesifikt, hva ville du anbefalt da (sorry ikke meningen å kuppe tråden her, men er litt relatert til topic?)

Ettbeins strake-marklføft, planke med beinløft og generellt de vanlig baseøvelsene: bøy og mark.

Hvis du syns det er gøy å løpe som du gjør....fortsett med det! Det viktigste er at det skal være gøy og at det bringer fram god-følelsen :) GLeder meg å høre!

katari liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
:D Så bra da, har allerede disse øvelsene i treningsprogrammet mitt:) Ja, hvem hadde trodd at jeg som var verdens mest slappe person før skulle bli glad i trening og løping. Det er virkelig ingenting som slår den lykkefølelsen etter å ha gjennomført en løype perfekt uten stans! ( Ja bortsett fra sex da!;)) Så hvis noen der ute sliter med negativitet og depresjon- ut å løp!
Cheesecake liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå