Gå til innhold

Hva er styrkeløft?


Gjest Am

Anbefalte innlegg

Det er veldig imponerende! Særlig med tanke på antall aktive i Norge og antall gode plasseringer vi har internasjonalt, gøy at media endelig har fått øynene mer opp for våres fantastiske prestasjoner internasjonalt!

Foreløpig er de: 275kg i knebøy, 190kg i benkpress (treningspers: 2x192,5) og 260kg i mark. Satser på at de blir litt høyere etter NM på fredag :)

Dette er vel med drakt? men sinnsykt imponerende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er vel med drakt? men sinnsykt imponerende :D

Jepp. Sikter på 230-180-260 uten utstyr i år selv om det ikke er hovedsatsning, så henter ikke så mye på draktene. Da alt av internasjonale konkurranser benytter drakt/utstyr så sier det seg vel kanskje selv at vi som utøvere velger å følge reglene slik det blir gjort i de store mesterskapene? Hvis det blir utstyrsfri konkurranser internasjonalt med tiden vil jeg nok se på muligheten til å delta der og, men foreløpig er det utstyr i styrkeløft som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Sikter på 230-180-260 uten utstyr i år selv om det ikke er hovedsatsning, så henter ikke så mye på draktene. Da alt av internasjonale konkurranser benytter drakt/utstyr så sier det seg vel kanskje selv at vi som utøvere velger å følge reglene slik det blir gjort i de store mesterskapene? Hvis det blir utstyrsfri konkurranser internasjonalt med tiden vil jeg nok se på muligheten til å delta der og, men foreløpig er det utstyr i styrkeløft som gjelder.

Ja, du må jo følge reglene :D

Du tok vel litt før du startet med styrkeløft? veldig sterkt med de persene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må jo følge reglene :D

Du tok vel litt før du startet med styrkeløft? veldig sterkt med de persene :D

Vi kan ta dette over i loggen min så denne tråden ikke ender opp som en logg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vil man kunne bygge muskler av å drive med styrkeløft, eller vil man gaine mest fett dersom man går i kalorioverskudd? Tenker siden treningen er basert på 1-5 reps og lite isolasjon. Vurderer å starte med styrkeløft, men er samtidig gira på å øke muskelmasse på hele kroppen, og ja, også bicepsen ;) Har trent i flere år, men har hatt diverse skader som gjør at jeg er på nybegynnerstadie både styrke og størrelsesmessig. Er usikker på om jeg skal begynne på styrkeløft eller satse på å bygge muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil bygge muskler ved å trene styrkeløft. Og ja, du vil mest sannsynlig legge på deg litt mer fett.

Om styrkeløft egner seg om du ønsker å bygge mer muskler for å bli større? Mest sannsynlig ikke.

Du skriver ikke om hvorfor du kunne tenke deg å begynne med styrkeløft? Hva slags skader har du hatt? Er det noe som ville påvirket deg i styrkeløftsammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg kunne tenke meg styrkeløft er at jeg liker å trene styrke, og jeg liker å ha en sterk og muskuløs kropp. Jeg ville også likt å øke maksløftene brutalt liksom, det er noe med det å se at en blir sterkere. Samtidig vil jeg prøve en ny idrett, har drevet med fotball før.

Angående skader så sliter jeg veldig med skuldrene, og har egentlig gjort det lenge, så det er nok noe jeg må få fikset opp i før jeg virkelig kan ta i. Er veldig sta, så trener ofte gjennom smerte, så må lære meg å lytte til kroppen. Jeg er veldig stram i brystet, og har lite muskler i nedre trapezius, og får liksom ikke skikkelig kontakt når jeg trener roing - jeg kjenner det bare i øvre trapz siden disse er overaktive. Jeg kjenner til skuldervondten når jeg kjører både knebøy og benk, og også nedtrekk/chins/roing, så det er ganske deprimerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man kunne bygge muskler av å drive med styrkeløft, eller vil man gaine mest fett dersom man går i kalorioverskudd? Tenker siden treningen er basert på 1-5 reps og lite isolasjon.

La dette bildet svare på spørsmålet ditt:

1338975248000_4107322621_4352991978x1200r.jpg

Man har forøvrig støtteøvelser i styrkeløft (mye for trapezius, triceps, biceps, rotator cuffs, lats, ekstraøvelser for bryst og skuldre, samt sete, ryggstrekkere og kjernemusklulatur), der intensjonen er å styrke svake deler av baseløftet (eks musklene du bruker til å spenne deg opp i benk), slik at du totalt sett blir sterkere i de tre øvelsene.

Når det gjelder muskler vs. fett ved kalorioverskudd og styrke, så bør man prøve seg fram litt, ettersom jeg har skjønt. Hvis du legger på deg fett av et 500 kcal overskudd, bør du kanskje gå ned til et 200 kcal-overskudd, for eksempel (kilde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hva mener dere om følgende påstand:

Noen av de norske styrkeløfterene, spesielt blant de som er yngre, er litt vel høge på pæra, veldig opptatt av ting som å posere, vise seg frem, og jevnt over være veldig dominerende. Jeg vet ikke om dette er positivt eller negativt til rekrutteringen i styrkeløft?

Jeg ser ofte at de litt mer eldre løfterene er litt mer ydmyke, inkluderende og tilbakeholdne. Men slik er det vel med ungdommen ?

Styrkeløft handler vel først og fremst om å kunne bli sterkere, og skal være en sunn aktivitet? Det handler ikke om å ha fettprosent på 8% og oppføre seg som en douche ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er så heldige å ha en av verdens beste trenere innen styrke, Dietmar Wolf her til lands og som landslagstrener for Norge, er det naturlig at vi forholder oss til disse treningsprinsippene. Så majoriteten og eliteutøverne forholder seg til Dietmar, men det betyr ikke at man ikke kan få god fremgang på sheiko eller øvrige program du har nevnt.

Du som har tett kontakt med Dietmar. Si til han at flere programmer med fordel kan legges ut på nett. Dette ville bidra både til å øke annerkjennelsen til Dietmar, og bidra til at terskelen for å bruke et styrkeprogram ville være mindre.

Innvendingene ville være at programmet ikke er individuelt tilpasset, og ikke vil passe til alle, men dette er noe utøveren selv må innse. Om det skrives klart og tydelig at programmet er en retningslinje og ikke en fasit, så burde ikke dette være et problem ?

Norge er et land med fem millioner mennesker, og du må melde deg inn i en klubb for å få et Dietmarprogram, hvorfor ikke legge det ut på nett, så hele verdens befolkning kan titte på det, og hvem vet, kanskje noen hadde hatt noen forbedringsforslag også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om følgende påstand:

Noen av de norske styrkeløfterene, spesielt blant de som er yngre, er litt vel høge på pæra, veldig opptatt av ting som å posere, vise seg frem, og jevnt over være veldig dominerende. Jeg vet ikke om dette er positivt eller negativt til rekrutteringen i styrkeløft?

Jeg ser ofte at de litt mer eldre løfterene er litt mer ydmyke, inkluderende og tilbakeholdne. Men slik er det vel med ungdommen ?

Styrkeløft handler vel først og fremst om å kunne bli sterkere, og skal være en sunn aktivitet? Det handler ikke om å ha fettprosent på 8% og oppføre seg som en douche ?

Hvem kom med denne påstanden?

Jeg har ikke inntrykk av yngre løftere som overlegne og opptatte av å vise seg frem, hvertfall. Opplever mye hjelpsomhet og inkludering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere om følgende påstand:

Noen av de norske styrkeløfterene, spesielt blant de som er yngre, er litt vel høge på pæra, veldig opptatt av ting som å posere, vise seg frem, og jevnt over være veldig dominerende. Jeg vet ikke om dette er positivt eller negativt til rekrutteringen i styrkeløft?

Jeg ser ofte at de litt mer eldre løfterene er litt mer ydmyke, inkluderende og tilbakeholdne. Men slik er det vel med ungdommen ?

Styrkeløft handler vel først og fremst om å kunne bli sterkere, og skal være en sunn aktivitet? Det handler ikke om å ha fettprosent på 8% og oppføre seg som en douche ?

Brælete folk er alltid negativt for rekruttering, uansett hvilken idrett/sport det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som har tett kontakt med Dietmar. Si til han at flere programmer med fordel kan legges ut på nett. Dette ville bidra både til å øke annerkjennelsen til Dietmar, og bidra til at terskelen for å bruke et styrkeprogram ville være mindre.

Innvendingene ville være at programmet ikke er individuelt tilpasset, og ikke vil passe til alle, men dette er noe utøveren selv må innse. Om det skrives klart og tydelig at programmet er en retningslinje og ikke en fasit, så burde ikke dette være et problem ?

Norge er et land med fem millioner mennesker, og du må melde deg inn i en klubb for å få et Dietmarprogram, hvorfor ikke legge det ut på nett, så hele verdens befolkning kan titte på det, og hvem vet, kanskje noen hadde hatt noen forbedringsforslag også!

Dette har vel noe med at internasjonale konkurrenter ikke skal få fatt på programmene kanskje? Om de skulle bli offentliggjort så får de vite hvordan de forskjellige trener. Og det er ikke særlig heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vel noe med at internasjonale konkurrenter ikke skal få fatt på programmene kanskje? Om de skulle bli offentliggjort så får de vite hvordan de forskjellige trener. Og det er ikke særlig heldig.

Ja, det måtte være en ren katastrofe. Forferdelig. Statshemmeligheter på avveie. Nei, dette er en veldig begrensende og uproduktiv tankegang. Deling er alltid veien å gå. Det er ikke noe hemmelig med Dietmarprogrammene. Hans filosofi bygger på det som allerede er kjent rundt sheiko filosofi og øvrig kjennskap rundt trening. Det ville være fattig om det var slik at treningsprogrammene ble sluppet løs og man dermed tapte en fordel.

Mike som har laget RTS deler absolutt alt på nettet, han er i verdenstoppen, Norge kunne lære av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det måtte være en ren katastrofe. Forferdelig. Statshemmeligheter på avveie. Nei, dette er en veldig begrensende og uproduktiv tankegang. Deling er alltid veien å gå. Det er ikke noe hemmelig med Dietmarprogrammene. Hans filosofi bygger på det som allerede er kjent rundt sheiko filosofi og øvrig kjennskap rundt trening. Det ville være fattig om det var slik at treningsprogrammene ble sluppet løs og man dermed tapte en fordel.

Mike som har laget RTS deler absolutt alt på nettet, han er i verdenstoppen, Norge kunne lære av ham.

Ja, jeg vet ikke. Jeg reflekterer bare over det du sier om det å dele programmene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har tett kontakt med Dietmar. Si til han at flere programmer med fordel kan legges ut på nett. Dette ville bidra både til å øke annerkjennelsen til Dietmar, og bidra til at terskelen for å bruke et styrkeprogram ville være mindre.

Innvendingene ville være at programmet ikke er individuelt tilpasset, og ikke vil passe til alle, men dette er noe utøveren selv må innse. Om det skrives klart og tydelig at programmet er en retningslinje og ikke en fasit, så burde ikke dette være et problem ?

Norge er et land med fem millioner mennesker, og du må melde deg inn i en klubb for å få et Dietmarprogram, hvorfor ikke legge det ut på nett, så hele verdens befolkning kan titte på det, og hvem vet, kanskje noen hadde hatt noen forbedringsforslag også!

Enig med deg der, Dietmar er vel en av de som holder ting "hemligere" enn mange andre.

Se på alle Sheiko programmene som ligger ute, eller all infoen rundt RTS og Westside. For å ta for seg noen av de større.

Litt uenig i det andre du sier men, med tanke på unge styrkeløftere :) Møtt mange flotte folk på stevner osv, veldig inkluderende. Alt fra gamle til unge... En litt raring i blant finnes jo, hehe.. Men det være gammel eller ung.. Som i resten av populasjonen som ikkje driver med styrkeløft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det selvfølgelig er kjipt for oss vanlige dødelige at vi har begrenset tilgang til programmene, er det veldig forståelig at det er slik. Dietmar og de andre i NSF bruker tid og penger på å utvikle treningsprogram som skal gi norske løftere fortrinn i internasjonale konkurranser, og hvis disse gjøres tilgjengelig for allmennheten med en gang resultatene foreligger så blir fortrinnet rimelig kortvarig (ikke det at jeg har noen forestillinger om at det finnes supermagiske treningsprogram, men i idretten handler det ofte om små marginer).

Når en ikke kan patentere noe – som forøvrig er hovedgrunnen til at det i det hele tatt kan være lønnsomt å drive noen form for FoU når ting er så gjennomsiktige som de er i dag – så må man nesten holde ting hemmelig hvis man skal kunne appropriere dem.

Det kan forøvrig godt hende at det finnes flere og nyere Sheiko-, RTS- og Westside-programmer som ikke er tilgjengelige for alle og enhver. I have no idea!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere programmer, mere info tilgjenglig = i rekkefølge:

- Flere løftere som bruker det.

- Flere løftere som muligens holder seg skadefri, og har bedre framgang.

- Flere som får sansen for styrkeløft trening, og alt rundt.

- Flere som melder seg inn i klubber.

- Flere som konkurrerer.

- Flere talenter til å velge mellom til landslag osv.

- Flere medaljer.

Det har eg trua på ihvertfall :) Men det er nå meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan definitivt se den siden av saken også. Samtidig er det ikke sikkert at flere tilgjengelige programmer fra Dietmar hadde økt interessen for styrkeløft så veldig mye (kanskje hemmeligholdet snarere pirrer nysgjerrigheten litt og får folk til å ønske å begynne slik at de kan få tilgang?), tatt i betraktning at det allerede finnes veldig mange styrkeløftprogram liggende ute på internett fra andre styrkekløftmiljø, som du påpeker. Men hvis det er grunn til å tro at veldig mange flere hadde fått sansen for styrkeløft hvis alle programmene lå ute fritt tilgjengelige, så kjøper jeg helt klart den strategien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...