Gå til innhold

slutte å snuse, opp i vekt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat slutta å snuse, men sliter med tanker som "er det egentlig helsefarlig?" osv. Niktotinmonsteret vil ha dosen sin, og jeg leter etter teite unnskyldninger for å kunne snuse. Men, er det noen her som har artikler/vet noe om helsefarer, kreftrisiko osv av snusbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutta for litt over fire måneder siden og har aldri følt meg bedre med tanke på humør og energi. Slutta på dagen og har ikke kjøpt en snusboks etter det. Brukte nikotinfri snus noen dager, men det er så sterkt for tenner og tannkjøtt (da det er syrebasert) at jeg faset det ut ganske kjapt og sluttet helt.

For meg var ikke nikotinsuget noe å snakke om, men følelsen av at man til enhver tid må ha noe under leppa er der. Jeg trodde (og håpet) at jeg skulle gå litt opp i vekt, men det skjedde ikke på grunn av snusslutt ;)

Alle som snuser har tenkt tanken "er det egentlig helsefarlig?", og de aller fleste har vel kommet til at svaret forhåpentlig vis er "nei" - for "det er jo mye verre å røyke?".

Om det ikke er bevist at det er så veldig helsefarlig på kort sikt, skal det også sies at det heller ikke er bevist at det motsatte er tilfellet.

For meg var tanken bak å slutte at jeg ikke ville være avhengig av et stoff for å fungere normalt i hverdagen. For det er ikke til å stikke under en stol at atferden endres noe; når man går ut av huset er det viktigere å ha med snusboksen enn å ha med husnøkler, og går man tom på en søndag er det "krise".

Har man snuset lenge nok svinner også den såkalte beroligende effekten. Etter hvert er det bare den første prisen på morgenen man faktisk kjenner, alle andre legger man under leppa fordi "det bare er sånn", det er blitt en (u)vane å ha noe som smaker tobakk under leppa.

Bare å slutte, det er greit i starten, men etter noen år er det ikke som det en gang var ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det litt individuelt hvordan snus påvirker slike ting. I militærer gikk noen flere kilometer med 40kg på ryggen og snus i leppa uten problem, mens andre kjenner det raskt på kondisen. Jeg hadde ikke noe problem med det da, men uansett føler jeg at jeg fungerer bedre nå. Vet ikke hvordan det påvirker restitusjon. Det føles hvertfall bedre å spise ordentlig etter trening enn å ta en pris, for så å føle seg mett en stund og spise senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det tror jeg er rikitg! Ulike mennekser har nok ulik toleranse, reaksjon osv på ulike stoffer - f.eks nikotin :)

Gratulerer med vellykket snusslutt forresten! Jeg er på min 6 snusfrie dag, og så langt går det så det suser.

Nå blir vi rikere, sunnere og kanskje mer veltrente. HOHO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var ikke nikotinsuget noe å snakke om, men følelsen av at man til enhver tid må ha noe under leppa er der. Jeg trodde (og håpet) at jeg skulle gå litt opp i vekt, men det skjedde ikke på grunn av snusslutt ;)

For det er ikke til å stikke under en stol at atferden endres noe; når man går ut av huset er det viktigere å ha med snusboksen enn å ha med husnøkler, og går man tom på en søndag er det "krise".

Har man snuset lenge nok svinner også den såkalte beroligende effekten. Etter hvert er det bare den første prisen på morgenen man faktisk kjenner, alle andre legger man under leppa fordi "det bare er sånn", det er blitt en (u)vane å ha noe som smaker tobakk under leppa.

Utrolig mange gode poenger der som stemmer midt i blinken med slik jeg hadde det...

Følte meg "naken" uten minst en snusboks i lomma og var ikke tilsnakkelig før morrasnusen var under leppa..... er deilig å være over det værste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Sluttet i snart 7 måneder fy faen så deilig.

Holdt på å sprekke for en uke tilbake, men innstilte på at hvorfor begynne igjen når man har klart nesten 7 måneder?

Snus er bortkastet, og du sparer penger.

Selv etter 7 måneder har jeg faktisk begynt å tenke på det NÅ. Har ikke tenkt på snus i snart 5 måneder sånn hele dag,

men akkurat nå i det siste har jeg. Bare å stå på, og vær sterk så klarer du det :D

Skriv ned hvorfor du skal slutte og hvorfor du skal forsette.

Min liste er det 20 vs 2 = jeg SKAL klare meg utenom det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du er bevisst på at du ikke vil dytte i deg ekstra kalorier vil du ikke legge på deg. Du vil ikke finne på å spise masse smågodt etc. for å ha noe i munn. Du vil kanskje heller bli mer aktiv og drikke mer te etc. eller tygge sukkerfri tyggis. Det gjorde jeg og gikk faktisk ned av å slutte å røyke. Jeg hadde behov for stimuli i begynnelsen og drakk pepsi max, men slutta med det etter en stund.Ikke vær redd for å gå opp i vekt. Blodsirkulasjonen vil bli bedre og det må jo være bra for forbrenninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere holdt dere nå da? hold meg oppdatert :D

Om noen dager er det gått 7 måneder siden sist fy flate går fort :D 5 måneder til 1 år wiii

Skal klare å slutte skikkelig. Når jeg har klart over 1 år så vil jeg si at jeg har sluttet skikkelig :D

Etter 4 år med det tulle. Sykt deilig å tenke på skal klare dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

å slutte med snus tror jeg ikke er noe vanskelig om du virkelig vil det, jeg prøve å slutte fordi jeg visste at det var best for meg, men jeg hadde overhodet ikke lyst til å slutte, derfor begynte jeg igjen etter å ha holdt meg i 3 uker. men vil råde deg til å slutte hviss du virkelig har lyst, dermed tror jeg ikke det blir et problem.. merket veldig lite av økt mat lyst når jeg prøvde å slutte, dersom du får økt matlyst anbefaler jeg som nevnt tidligere å spise gullerøtter og den slags, for det er jo behovet du føler for å putte noe graps i kjeften som vil bli tilfredsstilt, derfor er jo salat og slikt sunt og godt om du er redd for å legge på deg;) håper svaret mitt hjalp deg og lykke til med å slutte ! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har merket økt sukkersug da jeg sluttet å snuse en gang. Følte meg ikke noe bedre av å ha lyst på godteri hele tiden, og synes ikke det hjalp noe å knaske gulrøtter og annet sunt heller. Jeg trenger også råd til å slutte, eller råd til å holde meg unna sjokkis og slikt. Jeg blir truet til å slutte nå som jeg skal 4,5 mnd til Latin Amerika, og 1 tårn snus holder bare i 3 uker. Jeg skal i hvert fall ikke begynne å røyke, det har jeg bestemt meg for! Men det er likevel skummelt, og veldig lett å begynne der nede...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare er bevisst trenger du ikke spise mer pga at du slutter fordi sultfølelsen øker ikke merkbart. Du vil merke behov for å putte noe i munnen kanskje så da må du passe på hva du velger, om noe. Noen liker å tygge på mint-tannstikkere, også kalt "chewing sticks". De er kalorifrie og selges på ebay og iherb. Bra for tenna også fordi de inneholder tea tree som dreper bakterier. Bare skriv "tooth picks" så kommer de opp. Jeg begynte med tyggis da jeg slutta å røyke. Men jeg ble avhengig av det. Jeg tror behovet for å putte noe i munnen ikke går over av seg selv. Jeg merker at har jeg ikke tyggis putter jeg fingeren borti munnen. Noe må jeg ha men det finnes bedre alternativer enn røyk og snus heldigvis. Å drikke noe er også et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet etter 11 år med snusing i 2011 og holdt godt over ett år uten snus. Men det har ikke gått en dag der jeg ikke har hatt lyst på snus så innimellom har jeg sprekt og brukt snus innimellom. Av og til bare på jobb, noen helger når samboeren er bortreist etc.. Men er helt jævlig å drive å "slutte" flere ganger i året. Nå har jeg ikke snust siden 2 juledag og satser på at 2013 blir totalt snusfritt.. For de som sier det er lett etc å slutte har neppe snust slik som jeg med over 1 boks for dagen i en evighet... For du blir ekstremt avhengig og tanken på snus forsvinner sannsynligvis ikke før etter mange år uten nikkotin. Fysisk aktivitet hjelper masse på suget etter snus har jeg merket så trening er ett godt hjelpemiddel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at jeg skulle slutte å tenke på røyk svarte jeg lysttankene bestandig med noe negativt om røyk slik at tanken om røyk forsvant. Da blir det bare e'n tanke og noe som varer to sekunder innimellom. Sagt på en annen måte: man burde ikke fo're lysttankene med gode assosiasjoner men heller avvise de med "tett bryst", "kortere levetid", "kreft" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har ikke funnet noen konkrete ting med snus som er like skadelig med røyk...

nikotin trekker sammen blodårene. Noe som kan føre til dårlig blodsirkulasjon og konsekvenser som følge av dette; som røykebein, hjerneslag og hjerteinfarkt. Jeg merka dårligere blodsirkulasjon i beina, noe som skremte meg. Stivna i beina i oppoverbakker jeg tidligere ikke ble stiv i beina av å gå opp. Rykebein var min mest nærliggende frykt. Jeg trente og motarbeidet meg selv med røyking. Hvor intelligent er det? Det å være avhengig i seg selv er heller ikke kuult. Man føler seg ikke akkurat så sterk da. Det er befriende å ta kontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh. Nei, jeg for min del har ingen planer om å slutte med snus. Har bedre kondis enn før jeg begynte og beina mine fungerer helt fint så noe kos unner jeg meg :)

Ok, håper for din del det varer da/ at du ikke bruker mer og mer. Jeg er for gammel til å leke med helsa jeg, som nå merker virkningene av ungdommens overtredelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...