Gå til innhold

Trening for de med Prolaps.


Renate Izelin

Anbefalte innlegg

Hei.

Er ny bruker her inne, men har vært aktiv leser i en lang periode.

Lurer bare på en ting (mulig blitt tatt opp en plass her før).

Hvordan styrketrening kan man gjøre hjemme med prolaps i korsryggen. Det er niesen min (20 år) som sliter med dette problemet og hun kan ikke overbelaste ryggen i første omgang.

Håper jo på at vi får styrket den med trening, men vet jo ikke helt hva som er mest ypperlig i form av trening. Noen som har tips og råd?

Grunnen til at det er trening hjemme er fordi vi ikke har råd til Treningsstudio.

Har gymball, elastisk bånd og lette håndvekter (trolig kjøpt på Europris en gang).

Takker for tips som kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge er det siden hun fikk prolapset, og hvilke/hvor mye smerter har hun?

Et prolaps vil heles av seg selv, de aller fleste bil helt bra:) Bevegelse er ikke farlig. Det er viktig å opprettholde muskulaturen og legge til rette for gode groforhold. Har hun mye smerter må hun såklart ta det rolig i starten, og finne gode hvilestillinger, veksle mellom hvile og aktivitet. I starten kan det være fint å gå turer på mykt underlag. Man kan gjøre mange fine øvelser med det utstyret dere har! Stående øvelser med manualer og strikk vil aktivere stabiliserende muskulatur i rygg og mage, knebøy kan gjøres skånsomt mot veggen med gymball bak ryggen. Øvelser som seteløft og planke kan også prøves etterhvert, start helt lett og skånsomt og øk etterhvert som det føles greit.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå øvelser som øker buktrykket samtidig som det er noe som helst svakhet i posisjon. Dvs opprettholde nøytral ryggrad hele tiden! Ûberviktig!! http://robertsontrainingsystems.com/blog/coaching-neutral-spine/

Også viktig å jobbe med abdominal brace og få dette inn i alle øvelser http://www.youcanbefit.com/abbrace.html

Så er det jo bare til å ta det rolig med trening og kjenne på kroppen. Om det er noe som helst stråling av smerter ut i beina så må hun unngå den øvelsen/bevegelsen. Det er helt alfa-omega! Beinsmerter = a big no-no! Om der er noen begevelser som får smerten bort fra beina og nærmere ryggen (om hun fortsatt har beinsmerter) så er disse veeeldig bra! Gjør disse øvelsene!

Litt mild ømmhet i ryggen er ikke alltid nødvendigvis farlig, men alt innenfor rimelighetens grenser.

Øve på pusteteknikker ifh til trening er også viktig. Innpust = luft i buken = støtte for ryggraden.

Lykke til! Prolaps er noe dritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har hatt prolaps så lenge vi kan huske... Hun er som skrevet 20 år. Sliter med prolaps i familien både på mor og fars side. Det er derfor jeg vil hjelpe henne med å styrke ryggen så mye som mulig. Før hun blir som sin bestemor som omtrent ikke klarer å gå lenger pga prolapsen og faren hennes som har hatt flere operasjoner.

De øvelsene med gymball mot veggen var en smart løsning på knebøy osv (da får hun hvilt ryggen litt). Planken må vi ta med veldig små skritt fordi hun virkelig ikke har styrken der og har problemer med å få rettet ut ryggen nok.

Hun har ikke smerter i beina, kun ryggen... Men takker for linkene (skal vise henne dette med å holde ryggen rett).

Takker for hjelp så langt. =P Skal vise henne tipsene...

Om det er noen andre som har tips og råd, så skyt gjerne inn her.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har slitt masse med prolaps selv, det er noe dritt rett og slett. Min første prolaps måtte opereres bort da jeg ikke lenger klarte å gå/stå pga stråling ut i beina, så hadde litt uflaks der. Hadde jeg hatt vett i skallen, hadde jeg startet opp trening umiddelbart da jeg fikk prolapsen, men uvitende som jeg var trodde jeg at det kom til å gjøre det vondt verre. Så jeg satt på rævva i 2 år, og jeg tror det er derfor min prolaps ikke helet seg selv. Da jeg fikk ny prolaps nå før jul, så begynte jeg med trening med en gang, og nå holder jeg prolapsen i sjakk med å trene 3-4 ganger i uka! Merker det med en gang om jeg går 1 uke uten trening for å si det slik.

Nå er jo alle prolapser forskjellige, og kan gi forskjellige symptomer, men jeg har hvertfall opplevd at bare det å være i aktivitet hjelper, da trening i seg selv er smertelindrende. Om man bare er forsiktig og har fokus på rett holdning og teknikk når man trener, så tror jeg at man kan gjøre det meste. Jeg personlig kan ikke ta markløft da jeg ikke får til teknikken helt, og får derfor vondt. Situps er også smertefult, så det holder jeg meg unna. Men å generelt styrke kjernemusklaturen tror jeg vil være smart, og da er det nok lurt å ikke bare ta de "vanlige" kjerneøvelsene, men også de gode baseøvelsene som styrker hele kroppen, som knebøy osv.

Masse lykke til, og tren jevnlig! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke symptomer har niesen din? og er det tegn til nerverot affeksjon? (nerverøtter i klem). Mange pasienter får påvist prolaps ved bildediagnostikk uten at det nødvendigvis er symptomgivene. Greit å kartlegge før man går mer spesifikt videre inn på treningsbiten. Regelmessig aktivitet er forøvrig svært viktig i begge tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjernemusklatur har vi så vidt begynt å trene på.. Hun sliter. Eier ikke styrke i beina eller armene (i dårligere form enn jeg trodde hun var). Men vi skal nok få til etterhvert. Jeg er standhaftig... hehe

Jon... Hun har nerverøtter i klem etter hva jeg vet, ja.

Hun har jo vært utrolig lite i aktivitet siden ungdomsskolen bortsett fra det siste året hvor det har trappet litt opp pga Hundeinstruktør kurs. Derfor har jeg sagt til henne at jeg mer enn gjerne vil hjelpe henne med å få til litt ordentlig trening så hun får styrket ryggen så godt som mulig framover. Hun trenger det jo så sårt med tanke på helsen og som instruktør med hund.

Takker igjen for tips.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysioterapeuten hennes har bare sagt, tren i vei, men ikke overbelast. Derfor spør jeg heller om tips her. Jeg vet det er mange som sliter med prolaps rundt om som kanskje har litt tips og råd som kan funke. =)

Skader jo ikke å spørre iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra råd her iallfall, avlastende kjerneøvelser er en bra start. Feks, knebøy med en ball i ryggen osv. Tør jeg spørre hvilke avklemte nerve symptomer hun har? Nedsatt kraft, sensibilitet og reflekser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvilke avklemete nerve symptomer hun har kan jeg ikke svare på... Vi får bare prøve oss fram i tiden som kommer. Alt er bedre enn ingen trening med tanke på hvor liten styrke hun har i kroppen generelt. Skal satse på kjerneøvelser som ikke er så veldig belastende i første omgang.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anta at hvor prolapset sitter kan ha en betydning? eller?

Når min (L4-L5)var på det vondeste så hadde jeg ikke sjans til å trene. jeg BEVEGDE meg, men bøye/tøye ryggen? forgetaboutit.

Jeg endte opp meg nerver i klem og lammelser og ble da operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme problem som deg Chiara, det var for smertefullt rett og slett! Renate, håper niesen til klarer å trene hvertfall litt, for litt er bedre enn ikkeno ;) Og jo mer blodgjennomstrømming det er i kroppen, jo større sjans er det for at prolapsen heler seg selv. og trening = mer blodgjennomstrømming, så det er jo positivt med alt hun får til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Generelt ved prolaps: Unngå det som øker smertene. No pain, no gain er idioti. Unngå ytterstillinger i korsryggen, såfremt man har prolaps i korsryggen (endel får prolapser i brystryggen og den er generelt stivere og tåler mer prss ut i ytterstillinger), for de fleste vil dette uansett gjør vondt. Avhengig av hvor prolapsen sitter kan alle ryggbevegelser øke smertene, lurt å få avdekket om det f.eks sitter ut mot siden og gir nerverotsaffeksjon, øvelser med lateralfleksjon vil da ikke være noen god idè før prolapsen er på retur, samtidig åpner dette for at man kan gjøre en rekke ting uten å bekymre seg for prolapsen med mindre den er stor og omfatter flere akser\plan. Noen får "falsk" nerverotsaffeksjon som stråling nedover et helt ben, dette er ikke prolaps da prolaps følger nervebanene og noen få muskler. Stramme muskler rundt bekken kan da ofte være en medvirkende årsak.

Unngå smertestillende før trening da det kan få deg til å gjøre ting som normalt sett ville være vondt og dermed ikke bra ift tilhelning. Ta smertestillende etter trening\aktivitet.

Aktiviteter som ofte går bra:

- Rolige gåturer på mykt underlag, skogen, fjellet etc pleier å gå bra, gode joggesko er viktig.

- Rolig svømming, ryggliggende går ofte beste, bryst kan være et problem ved bakre prolaps da det medfører ekstensjon

- Aktiviteter med avspenning som varm dusj, massasje, boblebad etc vil være bra da man slipper muskelspenningene som ofte forværrer smertene

Husk imidlertid at mange har prolapser som enten er for små eller sitter på steder hvor de ikke gir smerter\nerverotsaffeksjon, prolaps i seg selv er ikke farlig, men størrelsen\plasseringa kan potensielt være farlig (risiko for permanente lammelser) eller i det minste svært smertefull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anta at hvor prolapset sitter kan ha en betydning? eller?

Når min (L4-L5)var på det vondeste så hadde jeg ikke sjans til å trene. jeg BEVEGDE meg, men bøye/tøye ryggen? forgetaboutit.

Jeg endte opp meg nerver i klem og lammelser og ble da operert.

Hvor lang tid brukte du på å komme deg etter operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Eivind. =) Bra innsikt i litt av hvert der. Takker også til dere andre som har gitt tips. Vi har nå satt så vidt i gang med noen av øvelsene som har blitt nevnt ovenfor. Etterhvert vil vi satse på litt mer... Blir spennende å se fremgangen hennes. Og som en av dere sa... alt er bedre enn ingenting. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...