Gå til innhold

Bikini fitness vs bodyfitness!


bluenun

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen egentlig vet hvordan jenter som stiller i grenen "bikini" trener? Leste intervju med Nathalia Melo en gang, og da svarte hun at hun trente minst like tungt som jentene som stiller i bodyfitness, men at hun trente annerledes. Og så presiserte hun ikke hva som var så "annerledes".

Jeg lurer rett og slett om om de tar færre reps og heller trener styrke enn volum, om de kjører mere kardio enn fitnessjentene eller?? Hovedpoenget er i hvertfall at de skal ha noe mindre muskler og noer softere kropp, dvs høyere fettprosent. Forutenom det vet jeg at de trener knallhard styrke de også og spiser proteinrik kost på samme måte som de som stiller i fitness og bodybuilding. Men hva er da forskjellen i henhold til treningen?

post-6158-14440834923215_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forskjellen er vell dietten, vil tro at treninga er lik, men forskjellig fra person til person hva som funker på dem. Vet i allefall at mange av som stiller i BF kunna stilt i BikiniF hvis de ikke dro dietten like langt, dette vil man nok se til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er vell dietten, vil tro at treninga er lik, men forskjellig fra person til person hva som funker på dem. Vet i allefall at mange av som stiller i BF kunna stilt i BikiniF hvis de ikke dro dietten like langt, dette vil man nok se til høsten.

Samtidig har jeg hørt at noen har for mye muskler til at de i det hele tatt kan stille i bikini. Hvis du ser armene til Nathalia Melo, så kan jeg ikke se for mye at det er mye muskler som skjuler seg under der om hun så hadde deffa ytterligere.

I tillegg snakket hun om trening, og sa at de trener like mye som bodyfitness jentene, men at de trener annerledes enn bodyfitness jentene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste også nettopp innlegg på fitnessnora.blogg.no hvor hun skriver om at hun endelig har bestemt seg for å stille i fitness og ikke bikini. Og konklusjonen sier rett og slett at hun har for mye muskler til å stille i bikini, ergo - jentene må på en eller annen måte trene lettere?:

"

Da jeg bodde på Hawaii hadde jeg en veldig flink coach som sitter sok dommer i bikini & fitness konkurranser i USA. Da jeg luftet for han at jeg kanskje ville stille i bikini fikk jeg klar beskjed: han ville ha dømt meg nedenunder og hjem grunnet for mye muskelmasse. Så om jeg vil stille i bikini må jeg rett og slett miste en del muskelmasse spesielt på overkroppen - og det vil jeg jo selvfølgelig ikke!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vet at det er mange i BF som kunne stilt i Classic BB og flere som skulle stilt i bikini, noen vil nok velge bikini som en startplass for å få følinga på åssn det er. Men er sant, mange som har stilt i bikini før vil nok ikke kjøre like tung og intensivt som de gjorde for å legge på seg muskler mot bf. Vil tro de villa øka reps og gått en del ned på vektene, for å unngå å bli for stor men klare å legge på seg lite, men kvalitetsmuskler. (jeg er så elendig til å forklare).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vet at det er mange i BF som kunne stilt i Classic BB og flere som skulle stilt i bikini, noen vil nok velge bikini som en startplass for å få følinga på åssn det er. Men er sant, mange som har stilt i bikini før vil nok ikke kjøre like tung og intensivt som de gjorde for å legge på seg muskler mot bf. Vil tro de villa øka reps og gått en del ned på vektene, for å unngå å bli for stor men klare å legge på seg lite, men kvalitetsmuskler. (jeg er så elendig til å forklare).

Ja, og så tenker jeg at de kanskje nedprioriterer enkelt øvelser og heller kjører hardt på feks det som trener rumpe, lår og mage, fremfor det som gir brei rygg, større armer etc. :/ Ikke vet jeg, men fine er de i hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt litt på dette selv egentlig! For sånn som jeg trener nå så øker jo volumet, men jeg spiser jo på underskudd så her går det jo ikke mot noe bikini klasse...Men ja, Det høres logisk ut med øke reps og ned på tyngde egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så tenker jeg at de kanskje nedprioriterer enkelt øvelser og heller kjører hardt på feks det som trener rumpe, lår og mage, fremfor det som gir brei rygg, større armer etc. :/ Ikke vet jeg, men fine er de i hvertfall! :)

Ja virker logisk det :) Ei bra rompe scorer bra på scena vil jeg tro;) Vært morsomt å sett hvilke kriterier dommerne ser etter, skal se om jeg kan google det frem.

http://nataliamuntean.com/blog/bikini-and-fitness-model-competition-guide-top-secrets-on-how-to-command-the-stage/

http://www.hardbody.com/news/2009/05/27/npc-bikini-thoughts-comparisons/

http://ufeshows.com/0/?page_id=34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja virker logisk det :) Ei bra rompe scorer bra på scena vil jeg tro;) Vært morsomt å sett hvilke kriterier dommerne ser etter, skal se om jeg kan google det frem.

http://nataliamuntean.com/blog/bikini-and-fitness-model-competition-guide-top-secrets-on-how-to-command-the-stage/

http://www.hardbody.com/news/2009/05/27/npc-bikini-thoughts-comparisons/

http://ufeshows.com/0/?page_id=34

Skal kose meg med lesestoffet takk. Eneste jeg VET at dommerne bedømmer er at man skal se softere ut og ha merkbart mindre muskler enn BF. I tillegg teller utseende her også i større grad; ansikt og hår. Ikke kun hvordan sminken ligger, men også symmetrien i ansiktet ol. Så tror ikke det er en gren for hvem som helst, litt mer skjønnhetsgren egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt litt på dette selv egentlig! For sånn som jeg trener nå så øker jo volumet, men jeg spiser jo på underskudd så her går det jo ikke mot noe bikini klasse...Men ja, Det høres logisk ut med øke reps og ned på tyngde egentlig...

Men flere reps, dvs 8-12, er jo nettopp det som gir volum. Men under 5-6 gir styrke. Tenker du da på å øke reps ytterligere? Til sånn 15-20?

Uansett tilfelle må man i hvertfall fremdeles kjøre på knallhardt, og det er det eneste jeg vet om de jentene. De tuller ikke med treningen, knallhard kjøring der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flere reps, dvs 8-12, er jo nettopp det som gir volum. Men under 5-6 gir styrke. Tenker du da på å øke reps ytterligere? Til sånn 15-20?

Uansett tilfelle må man i hvertfall fremdeles kjøre på knallhardt, og det er det eneste jeg vet om de jentene. De tuller ikke med treningen, knallhard kjøring der også.

Men hvis de kjører 10-12.. Da men er jo så forskjell fra person til person. De ser insane bra ut uansett! Og ingen tvil om at det er hard jobbing og bra med disiplin heller! ;)

Blir spennende og finne mer ut av dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de kjører 10-12.. Da men er jo så forskjell fra person til person. De ser insane bra ut uansett! Og ingen tvil om at det er hard jobbing og bra med disiplin heller! ;)

Blir spennende og finne mer ut av dette ;)

Ja, har hørt at de kanskje åpner opp for bikini gren i Norge også snart, fra høsten av tror jeg det var snakk om. Og der er det jo mer håp å stille for oss som enda ikke har bygget noe ekstremt mye muskler. Eller.. litt har vi jo, men det må man ha i bikini og.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg vet at det er mange i BF som kunne stilt i Classic BB og flere som skulle stilt i bikini, noen vil nok velge bikini som en startplass for å få følinga på åssn det er. Men er sant, mange som har stilt i bikini før vil nok ikke kjøre like tung og intensivt som de gjorde for å legge på seg muskler mot bf. Vil tro de villa øka reps og gått en del ned på vektene, for å unngå å bli for stor men klare å legge på seg lite, men kvalitetsmuskler. (jeg er så elendig til å forklare).

Føler meg helt på jordet nå men får høre jeg ikke må bli "større" nå, og videre da at jeg må trene færre rep og heller tyngre? For de i Bikini må vel helelr ikke trene for å bli større da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler meg helt på jordet nå men får høre jeg ikke må bli "større" nå, og videre da at jeg må trene færre rep og heller tyngre? For de i Bikini må vel helelr ikke trene for å bli større da eller?

Det er riktig det du sier. Flere rep gir volum, færre rep gir styrke.:) Men jeg tror ikke de jentene trener noe særlig for å bli sterke heller skal jeg være ærlig. Jeg mistenker dem, som tidligere nevnt, å fokusere mer på andre øvelser enn fitness- og bodybuildere gjør. Feks gå lenger ned når de tar squats da det tar mere på rumpa og mindre på lårene, ikke overdrive med biceps-, og triceps- og ryggtreningen. Kanskje trener de mere eksplosivt? Jeg ville også tro at de driver noe mere med kardio enn de andre grenene av bodybuilding.

Og så utgjør så klart det faktum at de ikke deffer langt nok til å bli helt ripped en del. Så fettprosenten kan jeg tenke meg ligger på 15% +/- i forhold til fitnessjenter som ofte er på like under 10%. (Men dette er selvsagt relativt individuelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det du sier. Flere rep gir volum, færre rep gir styrke.:) Men jeg tror ikke de jentene trener noe særlig for å bli sterke heller skal jeg være ærlig. Jeg mistenker dem, som tidligere nevnt, å fokusere mer på andre øvelser enn fitness- og bodybuildere gjør. Feks gå lenger ned når de tar squats da det tar mere på rumpa og mindre på lårene, ikke overdrive med biceps-, og triceps- og ryggtreningen. Kanskje trener de mere eksplosivt? Jeg ville også tro at de driver noe mere med kardio enn de andre grenene av bodybuilding.

Og så utgjør så klart det faktum at de ikke deffer langt nok til å bli helt ripped en del. Så fettprosenten kan jeg tenke meg ligger på 15% +/- i forhold til fitnessjenter som ofte er på like under 10%. (Men dette er selvsagt relativt individuelt).

Stemmer:) Ja er kanskje mer det opplegget du snakker om:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hørt at de kanskje åpner opp for bikini gren i Norge også snart, fra høsten av tror jeg det var snakk om. Og der er det jo mer håp å stille for oss som enda ikke har bygget noe ekstremt mye muskler. Eller.. litt har vi jo, men det må man ha i bikini og.;)

ja, Trondheim er vel første ut nå i høst ja! Det er vel egentlig ikke en "nybegynner" gren, men den er jo bra for de med høyere fett% da;) Nå vet jeg ikke om du har stillt tidligere, men jeg strekker meg til 2013 i første omgang! Trondheim i høst er nok litt for nærme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, Trondheim er vel første ut nå i høst ja! Det er vel egentlig ikke en "nybegynner" gren, men den er jo bra for de med høyere fett% da;) Nå vet jeg ikke om du har stillt tidligere, men jeg strekker meg til 2013 i første omgang! Trondheim i høst er nok litt for nærme;)

Jeg har ikke stilt og tror helt ærlig ikke at jeg er klar før 2013 også. Har hørt noen starter i bikini ikke bare pga fettprosenten (den klarer vi strengt tatt å få ned med skikkelig coaching og diett), men fordi man ikke rekker å utvikle nok muskelmasse og da særlig skuldre og rygg etc slik man gjerne skal ha i bodyfitness.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer ikke utenom treningsprinsipper og generell fysikk/kjemi - hvor stor eller liten man er styrke- eller volummessig avhenger av når man stopper å hige etter progresjon..

Jeg er enig i at jentene generelt er født med god fysikk. Du skal jo i utgangspunktet allerede ha timeglasskropp og det er det ikke alle som er født med dessverre. :) Men vet ikke om de stoppe å hige etter progresjon akkurat. Har lest noen intervjuer med dem og sett youtube videoer om hvordan de trener, og det ser minst like knallhardt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke stilt og tror helt ærlig ikke at jeg er klar før 2013 også. Har hørt noen starter i bikini ikke bare pga fettprosenten (den klarer vi strengt tatt å få ned med skikkelig coaching og diett), men fordi man ikke rekker å utvikle nok muskelmasse og da særlig skuldre og rygg etc slik man gjerne skal ha i bodyfitness.

Det er sant, men det klarer vi til 2013!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...