Gå til innhold

Hvordan gå ned i fettprosent


Gelica

Anbefalte innlegg

Dette er hvordan planen min er fremover vedrørende mat og trening ser ut.

Mat:

Frokost kl 7:30

30-40 g AXA Go dag Kakao & Quinoa med lettmelk eller med JA vaniljeyoughurt 3%sukker

Lunsj kl 11:00

Salat med skinke eller kylling + 1 kokt egg i salaten

ELLER

2 skiver Brød eller grovt knekkebrød med litt smør og hvitost eller magert pålegg.

1 glass lettmelk eller appelsinjuice

Mellommåltid kl 14:00

Eple, pære e.l.

Middag 18:00/19:00

Varierende

med ris, poteter, grønnsaker eller salat

Kvelds (ikke alltid) 21/22:00

1-2 knekkebrød med hvitost eller magert pålegg ELLER samme som frokost

Trening:

Tirsdag

1 time Zumba

1 time Stram opp

Onsdag

1 time Zumba

1 time Step/styrke

Fredag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Søndag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Hvordan ser dette ut og hva bør jeg eventuellt endre?

Jeg forstår jo at jeg bør ligge på ett visst kaloriunderskudd per dag.

Hvordan kan jeg regne ut dette så det blir riktig?

Frokosten din inneholder en del sukker. Her har du mye å hente på å bytte ut kornblandingen med havregryn og yoghurten med en naturell-variant eller kesam som du smakssetter med funlight, frukt eller bær.

Lunsjen din med salaten er glimrende, velg denne så ofte som mulig. Brødmat kan være problematisk for mange i form av at det metter lite per energimengde, og at man derfor lett får i seg en del energi. Flytende energi bør du også være forsiktig med, så hvertfall appelsinjuicen bør du droppe. Spis heller en appelsin som dessert!

Middag: Sørg for å ha en god porsjon av en god proteinkilde, som kjøtt, fisk, fugl eller egg. Fyll tallerkenen hovedsakelig med grønnsaker, og la dette gå utover potet/ris-porsjonen og ikke proteinporsjonen.

Kvelds: Helt ok!

Når det gjelder trening så burde du som nevnt flere ganger her fokusere mer på styrketrening. Dette vil bidra til at du beholder mer muskelmasse, slik at en høyere andel av et eventuelt vekttap er i form av fett. For å oppnå dette er det også viktig at du har et tilstrekkelig proteininntak!

Av kardio ville jeg prøvd å få til en blanding av intensive intervalløkter og rolig langkjøring/restitusjon, f.eks. en økt av hver per uke. Mesteparten av treningen din bør være styrketrening, og der finner du mange eksempler på helkroppsprogrammer som du kan trene 2-3 ganger i uken. Et godt nybegynnerprogram er det som heter RYP, som du finner på www.tn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skulle hjelpe en jente her og hva skjer? Dere har skremt henne bort..:p

Hadde jeg spurt om hjelp her, hadde jeg bare blitt ENDA mer forvirra av alt dette..

Bluenun? Hva med å bare innrømme , at du egentlig vil frem til det samme som disse andre her?

Enkelte har ISSUES når det kommer til å innse sine egne feil..

Jeg har allerede innrømmet at vi snakker om det samme, men jeg tror de andre her fremdeles tror at jeg løper maraton og spiser 2500 kcal dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokosten din inneholder en del sukker. Her har du mye å hente på å bytte ut kornblandingen med havregryn og yoghurten med en naturell-variant eller kesam som du smakssetter med funlight, frukt eller bær.

Lunsjen din med salaten er glimrende, velg denne så ofte som mulig. Brødmat kan være problematisk for mange i form av at det metter lite per energimengde, og at man derfor lett får i seg en del energi. Flytende energi bør du også være forsiktig med, så hvertfall appelsinjuicen bør du droppe. Spis heller en appelsin som dessert!

Middag: Sørg for å ha en god porsjon av en god proteinkilde, som kjøtt, fisk, fugl eller egg. Fyll tallerkenen hovedsakelig med grønnsaker, og la dette gå utover potet/ris-porsjonen og ikke proteinporsjonen.

Kvelds: Helt ok!

Når det gjelder trening så burde du som nevnt flere ganger her fokusere mer på styrketrening. Dette vil bidra til at du beholder mer muskelmasse, slik at en høyere andel av et eventuelt vekttap er i form av fett. For å oppnå dette er det også viktig at du har et tilstrekkelig proteininntak!

Av kardio ville jeg prøvd å få til en blanding av intensive intervalløkter og rolig langkjøring/restitusjon, f.eks. en økt av hver per uke. Mesteparten av treningen din bør være styrketrening, og der finner du mange eksempler på helkroppsprogrammer som du kan trene 2-3 ganger i uken. Et godt nybegynnerprogram er det som heter RYP, som du finner på www.tn.no.

Jupp. Som om jeg skulle sagt det selv. Hvis du leser mitt aller første innlegg så har jeg skrevet akkurat det du skrev nå. Det var vel starten på hele krangelen om at kardio ikke er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man på død og liv skal kjøre både styrke og kardio i samme økt bør man i de fleste tilfeller begynne med styrke, men det avhenger litt av målsetning og det kan av og til være nødvendig å prioritere annerledes. Men, og det er et stort men, du vil ikke få noen ekstra effekt av å kjøre kardio etter en styrkeøkt eller på tom mage kontra det å kjøre den på et annet tidspunkt på dagen.

Jeg snakker om argumentasjonen for å trene kardio på bestemte tidspunkt for å få en ekstra effekt. Sånn som du selv skrev: Kort sagt: DU BRENNER MER FETT VED Å TA KARDIOEN ETTER STYRKEN.

Hvor store dine personlige fettlagre er bør ikke spille inn på hva man kan og ikke kan anbefale til trådstarter. Du må skille mellom sak og følelser.

  1. Hvem er du til å komme her med "kjære deg"? Sånne hersketeknikker kan du bare la ligge...
  2. Etter en foreløpig 3-årig utdanning har jeg ganske god innblikk i hva anoreksi er, så har ingen behov for å google det.
  3. At fettprosenten din ikke gikk ned når du gikk kraftig ned i vekt skyldes hovedsakelig muskeltap. Nå vet jeg ikke hvordan du trente på denne tiden, men både manglende styrketrening og lavt proteininntak kan bidra til muskeltap, så det handler ikke bare om vekttapet i seg selv.
  4. Jeg trenger ikke å fortelle deg noe som helst, men forbrenningen din stopper ikke opp, den reduseres av mange naturlige grunner. Lavt matinntak gjøre sitt, mindre kroppsmasse vil gjøre sitt, lavere kroppstemperatur vil gjøre sitt. Om du velger å tro at forbrenningen stopper opp, eller at kroppen går i "sparebluss", så må du gjerne fortsette med det, men det stemmer ikke.

Enig, etterforbrenningen er økt. Men, hvordan trening bidrar til vektnedgang/fettnedgang er ikke gjennom forbrenning av kalorier. Endringene som skjer i kroppen er mye viktigere. Økt oksygenopptak, økt kapillarisering av kroppsvev og økt mengde mitokondrier legger til rette for en mer effektiv fettforbrenning. Trening vil også virke muskelbesparende, slik at en større del av vekttapet er fett og fettprosenten går ned.

Det som står svart på hvitt i den artikkelen er at de ikke målte fettapet. Ingen av gruppene gikk på ekstremdiett, og vekttapet var identisk for gruppene. Du burde kanskje lese den en gang til?

Jeg har aldri sagt meg uenig i at trening vil bidra til at en større andel av vekttapet vil være i form av fett.

Og ja, jeg trener selv bortimot hver dag, både styrke og kardio. Driver aktivt idrett på relativt høyt nivå...

Hvorfor fortsetter du å kommentere på PSMF når du åpenbart ikke vet hva det går i?

Noen av oss er over halvveis i akkurat den utdanningen du snakker om her. En ernæringsfysiolog kan forøvrig være så mangt, og det er ingen krav til utdanning for å kalle seg dette. En klinisk ernæringsfysiolog derimot, må ha en master i klinisk ernæring (det jeg kommer til å ha når jeg er ferdig). Uansett ser jeg ikke behov for at trådstarter skal kontakte en KEF, da hun ikke på noen måte er syk eller har spesielle behov. I alle tilfeller er det rimelig hyklersk av deg å gi råd selv når du mener at bare en KEF er godt nok for trådstarter.

Jeg kommenterte ikke på PSMF. Jeg skulle vise hvor lite du kan spise for å få i deg 900 kcal. Poenget var at det er lite og at du kommer til å muligens gå sulten de dagene. Hvorfor skal du angripe meg når du egentlig skriver akkurat det samme som meg?

Hersketeknikk? Så lenge du angriper samtidig som du skriver akkurat det samme som meg - ja jeg skrev "forbrenningen stopper opp", men man kunne kanskje forstått at jeg mener at den reduseres - men nei.. du måtte kverulere og nå har vi endt om å sitte å slenge dritt til hverandre og gjøre trådstarter totalt forvirra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommenterte ikke på PSMF. Jeg skulle vise hvor lite du kan spise for å få i deg 900 kcal. Poenget var at det er lite og at du kommer til å muligens gå sulten de dagene. Hvorfor skal du angripe meg når du egentlig skriver akkurat det samme som meg?

Hersketeknikk? Så lenge du angriper samtidig som du skriver akkurat det samme som meg - ja jeg skrev "forbrenningen stopper opp", men man kunne kanskje forstått at jeg mener at den reduseres - men nei.. du måtte kverulere og nå har vi endt om å sitte å slenge dritt til hverandre og gjøre trådstarter totalt forvirra.

900kcal var et eksempel i forbindelse med PSFM, ikke med et "vanlig" kosthold. Det er klart man ville gått sulten om man skulle spist så lite på den måten :)

Hør her kjære deg = hersketeknikk, men glem nå det. Det gjør ikke noe for min del, men i fremtiden kan det være lurt å tenke over hvordan du tiltaler folk da det fort kan oppfattes feil.

Jeg angriper ikke deg, jeg kommenterer det du skriver som jeg mener er feil. Og det er da virkelig ikke meg som kverulerer? Jeg kommenterte på akkurat det du skrev. Du kan ikke skrive en ting, mene noe annet og automatisk gå utifra at alle skjønner at du mente noe annet enn det du skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

900kcal var et eksempel i forbindelse med PSFM, ikke med et "vanlig" kosthold. Det er klart man ville gått sulten om man skulle spist så lite på den måten :)

Hør her kjære deg = hersketeknikk, men glem nå det. Det gjør ikke noe for min del, men i fremtiden kan det være lurt å tenke over hvordan du tiltaler folk da det fort kan oppfattes feil.

Jeg angriper ikke deg, jeg kommenterer det du skriver som jeg mener er feil. Og det er da virkelig ikke meg som kverulerer? Jeg kommenterte på akkurat det du skrev. Du kan ikke skrive en ting, mene noe annet og automatisk gå utifra at alle skjønner at du mente noe annet enn det du skrev.

Nei greit. Da legger vi fra oss den diskusjonen. IGJEN... til trådstarter så er det en del elementer som har gått igjen - blant annet bytte ut zumbaen med styrketrening og erstatte raske karbs med proteiner. For en nybegynner vil sånne småting allerede gi resultater.

Ang PSFM; godt mulig at det dere sier er sant, men det startet strengt tatt ikke med diskusjon hvorvidt det er riktig eller galt, men med diskusjon om hvorvidt trådstarter skulle implementere det FREMFOR å gjøre kardio. Da ble jeg i utgangspunktet irritert da jeg mener at det for en nybegynner er bedre å heller ta seg 1 times rask gåtur 3-4 par ganger i uken enn å kutte såppass mye på kaloriinntaket. Særlig når hun allerede er glad i ellipsemaskinen, hehe. Jeg mente ikke å si at jeg tror det er dårlig opplegg, PSFM altså, men jeg tror fortsatt at man må ha mye mer innsikt og forståelse for kosthold enn det trådstarter har, for å kunne gjennomføre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er vi mer på bølgelengde. 3-4 raske gåturer på en time vil utgjøre totalt ca 1200kcal, noe som tilsvarer et gjennomsnittlig energiforbruk på 170kcal/dag. Dette illustrerer fint hvorfor det ikke er den kaloriforbrennende effekten som gjør at trening er positivt for kroppssammensetningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på helt feil side her da jeg ikke er noe fitnessmenneske.

Tror likevel det er dere jeg kan få de beste tipsene fra så jeg prøver meg.

Beklager at du havnet i en religionskrig. Det er mange sterke meninger, og de fleste av oss har funnet noe som passer for oss og som vi derfor "vet fungerer". Vi er også vant til at det kommer teorier og fantastiske løfter, og at flesteparten av dem er markedsføringsstunts. Det er naturlig for folk som har trent en stund å være skeptiske. Jeg skal prøve å gi et nøytralt svar, selv om jeg også er farget. Jeg håper det hjelper. Grunnen til at jeg skriver det her er for å ikke skape følelsen av at jeg prøver å gå bak ryggen på noen.

Det er to ting som er viktig på en diet. Det er kaloriinntak over tid og proteininntak (og til en viss grad inntak av essensielle fettsyrer, men det er en bagatell i forhold til de to første). En diett i denne sammenheng er en kostholdsplan, og ikke nødvendig vis for å gå ned i fettprosent eller øke i muskler. Det er rett og slett planlagt spising.

Det finnes tre typer dietter, i grove trekk:

1. Vektreduserende diett. For oss som trener betyr det som regel å redusere fettprosent, men i enkelte tilfeller kan det også bety å redusere muskelvekt for å komme seg inn i en lavere vektklasse i for eksempel kampsport.

2. Vedlikeholdsdiett. Dette er det det står. Man vil vedlikeholde det man har. Målet er hverken lavere vekt, lavere fettprosent, økt styrke eller noe annet enn å trene og spise bra nok til å holde seg der man er. De fleste er ikke ute etter dette, og i hvert fall ikke før de når 40.

3. Vektøkende diett. For oss som trener betyr det å øke muskelmasse, men man vil samtidig øke litt i fett i de fleste tilfellene. Unntaket er såkalt "body recomposition" som er fitness- og byggermiljøets "hellige gral". Bortsett fra recomposition har man to undergrupper:

3.1. Øke rolig slik at fettprosenten går ned siden man legger på seg mindre fett enn muskler

3.2. Øke så fort som mulig i styrke, og så kjøre en runde med fettreduksjon etterpå for å få dem frem i lyset

Som jeg skrev tidligere er det to viktige ting: proteininntak og kalorier. Proteininntaket ønsker vi å øke når vi skal ned i fettprosent. Det er universalt for alle typer. Den store diskusjonen da går på det med kalorier. Mye forskning og mange personers erfaring er at det enkleste er å kutte kalorier for å få et underskudd. Gjør det sammen med styrketrening for å beholde muskelmassen, så pleier det å bli bra. Andre mener at kaloriene skal kuttes mindre og heller gjøre kardio for å skape et større underskudd. Resultatet er det samme i store trekk. Vi ender i begge tilfeller opp med det samme underskuddet, og i hovedsak ender vi opp med de samme resultatene. Når alt kommer til alt, så snakker vi kanskje om ensifret prosentforskjell mellom de forskjellige metodene for folk flest. Det betyr at du kan kjøre et lavere kaloriunderskudd og jogge om du liker jogging. Du kan også kjøre zumba om du virkelig liker det, eller du kan kjøre intervaller. Du kan også trene kampsport eller curling for den saks skyld for å skape et underskudd. Alternativet er å rett og slett spise mindre for å skape underskuddet. Resultatet er i stor grad det samme.

Slik jeg ser det er det fordeler og ulemper med begge metodene.

Kardio gir deg bedre kardiovaskulær helse. Det er veldig positivt. På den andre siden sender det signaler til kroppen din om å produsere en annen muskeltype. Du prøver med andre ord å spesialisere kroppen din på to ting, og du kan rett og slett ikke bli spesialist i mer enn en ting.

Lavere kalorier gjør at man slipper all kardioen om man ikke liker det eller ikke kan gjøre det av ymse grunner. Folk flest har bra nok oksygenopptak til å forbrenne (oksidere) fettet uansett, så om man ikke trenger bedre kardiovaskulær helse er det kanskje ikke så mye vits i uansett. For oss som helst vil ha muskler på kroppen kan det være lurt å holde seg unna kardio. Unntaket er intervaller, men da må man skru opp kaloriene.

Det går ikke an å slå disse to metodene sammen. Et stort kalorisk kutt OG kardio kan fort bli en katastrofe. Mer er ikke alltid bedre.

Om du skal kjøre kardio, så titt på idrettsutøvere og sammenlign kroppstypene med hvordan du vil se ut. Har du noen sinne sett en muskuløs maratonløper? Har du noen sinne sett en spinkel sprinter? Hvem vil du se ut som?

Når alt er sagt og gjort så vil du få stort sett samme resultat uansett diett så lenge den er fornuftig. Formelen er enkel: spis mindre enn du forbrenner, og du går ned i vekt. Tren styrke og spis nok proteiner, så unngår du å miste mer muskelmasse enn du må.

Personlig ville jeg nok ha tatt en mellomting mellom de hovedtemaene som har blitt nevnt her. Jeg ville kjørt en PSMF først for å komme i gang, og så ville jeg gradvis gått over til en sunn livsstil med bevegelse og mosjon. En PSMF er ikke en diett du følger for livet uansett, men en veldig streng diett for å gå fort ned i fettprosent. Før eller siden må du over på et annet spisemønster som fungerer i lengden. Det ligger mange artikler her på Fitnessbloggen om de forskjellige temaene, så les litt om begge og gjør dine egne meninger om hva som passer deg :)

Jeg håper dette har hjulpet litt, og jeg håper en moderator kan slette kranglingen fra tråden så du får fornuftige svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle sende over linken til et spennende blogginnlegg:

http://bodywork.blogg.no/1324390920_jenter_og_fettreduksj.html

Jenta spesialiserer seg på jenter og fettreduksjon og konklusjonen er vel at du kommer til å slite litt mer enn mannen din. Så om han skulle vinne, betyr ikke at han har vært flinkest!;) Vi jentene er dessverre fra naturens side skapt for å ha fett på kroppen.:((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen effekt av en sånn diett kan være at kroppen settes i sparebluss og faktisk LAGRER fett fremfor å forbrenne det. Snakk gjerne med en ernæringsfysiolog om dette. I rest my case.

Dette syns jeg er en forferdelig trist holdning. Dette sier noe om at man bare liter på personer med utdanningen innefor feltet, på samme linje som at legen bestandig er den beste til å behandle deg. Dette stemmer ikke helt. Her inne er det fantastisk mange som har kunnskaper som i mange tilfeller overgår mange "fagpersoners" kunnskaper, rett og slett pga. en passion for feltet. Jeg vil si det at mine kunnskaper om hvordan en diabetiker bør spise overgår mange legers kunnskaper , og jeg er nå bare en skarve økonom i denne sammheng - hvorfor skal en eksamen avgjøre om man er ekspert på noe eller ikke? I de fleste tilfeller handler kunnskaper om å skape erfaringer og lære på veien. Det er f.eks ingen som er gode på noe FØR de har utøvd faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syns jeg er en forferdelig trist holdning. Dette sier noe om at man bare liter på personer med utdanningen innefor feltet, på samme linje som at legen bestandig er den beste til å behandle deg. Dette stemmer ikke helt. Her inne er det fantastisk mange som har kunnskaper som i mange tilfeller overgår mange "fagpersoners" kunnskaper, rett og slett pga. en passion for feltet. Jeg vil si det at mine kunnskaper om hvordan en diabetiker bør spise overgår mange legers kunnskaper , og jeg er nå bare en skarve økonom i denne sammheng - hvorfor skal en eksamen avgjøre om man er ekspert på noe eller ikke? I de fleste tilfeller handler kunnskaper om å skape erfaringer og lære på veien. Det er f.eks ingen som er gode på noe FØR de har utøvd faget.

Jeg tenkte på overlevelsesmekanismen. Vår kropp er slik at den alltid vil prøve å få oss til å overleve. Hvis ikke ikke tilfører den næring, vil den automatisk begynne å "holde på" reserver nettopp for å overleve. Vi burde være glad for at vi har denne egenskapen.;) Som sagt i tidligere innlegg; mennesker er ikke skapt til å ha veldig lite fett på kroppen, og da særlig ikke kvinner. Det er også grunnen til hvorfor det tar så himla mye tid og krefter å miste fett / gå ned i vekt, mens kroppen svæært raskt tilpasser seg utgangspunktet om man slutter med dietten / treningen.

Og før du rakker ned på fagpersoner; mange av dem jobber med det nettopp fordi de er genuint interesserte i fagfeltet og dessuten har praktisk interesse av det også! Skal man snakke slik du prater, kan man strengt tatt ikke si at du kan snakke for ALLE diabetikere heller da alle mennesker er individuelle på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN PS: Den overlevelsesmekanismen virker når du har gått uten nok næring over tid. Ikke hvis du har sittet på en kort diett slik gutta snakket om. Derav misforståelsen. Men likevel.. et eksempel er mennesker som lider av ekstrem fedme f.eks. Da snakker eg kvinner på 100-200 kilo pluss. Det finnes de av dem som virkelig ikke spiser noenting og fremdeles ikke går ned i vekt. Da snakker jeg om dem som selvsagt først har lagt på seg mye over mange år for så å kutte ut mat nesten helt i håp om å gå ned. Og resultatet uteblir. Why? Kosthold og kropp er kompliserte greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i tidligere innlegg; mennesker er ikke skapt til å ha veldig lite fett på kroppen, og da særlig ikke kvinner. Det er også grunnen til hvorfor det tar så himla mye tid og krefter å miste fett / gå ned i vekt, mens kroppen svæært raskt tilpasser seg utgangspunktet om man slutter med dietten / treningen.

I moderne dietter er disse tatt med i betraktningen. Selv har jeg høyere vekttap enn ønsket selv etter 4 måneder på diett. Etter hvert må jeg vel legge inn litt kardio om jeg ønsker at det skal fortsette, men så lenge man har over 10% for menn og 16% for damer (ca, selvsagt) er det vel strengt tatt ingen store grunner til at kroppen skal ta noen store adapsjoner. Om man gjør det rett, selvsagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I moderne dietter er disse tatt med i betraktningen. Selv har jeg høyere vekttap enn ønsket selv etter 4 måneder på diett. Etter hvert må jeg vel legge inn litt kardio om jeg ønsker at det skal fortsette, men så lenge man har over 10% for menn og 16% for damer (ca, selvsagt) er det vel strengt tatt ingen store grunner til at kroppen skal ta noen store adapsjoner. Om man gjør det rett, selvsagt...

Hva ligger ditt daglige kaloriinntak på? Jeg har også vært på underskudd i 3 måneder nå, men ikke særlig mye. Får i meg 1700-1800 kalorier dagen, trener så og si hver dag og har BMR på 1370 kcal. Men mitt underskudd kan strengt tatt så vidt kalles underskudd. Og med en fett% på 22, så har jeg en god del å gå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger ditt daglige kaloriinntak på? Jeg har også vært på underskudd i 3 måneder nå, men ikke særlig mye. Får i meg 1700-1800 kalorier dagen, trener så og si hver dag og har BMR på 1370 kcal. Men mitt underskudd kan strengt tatt så vidt kalles underskudd. Og med en fett% på 22, så har jeg en god del å gå på!

Jeg ligger, som jeg skrev tidligere, på 900kcal på "fridagene" mine og er vel oppe i rundt 3000kcal på treningsdagene. Totalt går jeg ned ca halvkiloen mens jeg blir sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger, som jeg skrev tidligere, på 900kcal på "fridagene" mine og er vel oppe i rundt 3000kcal på treningsdagene. Totalt går jeg ned ca halvkiloen mens jeg blir sterkere.

Da er du jo ikke så ekstremt i underskudd all-over da akkurat. Hvis du er oppe i 3000 de dagene du trener, hvilket jeg regner med er mer enn bare et par ganger i uken. Jeg trodde jo du snakket om ordentlig underskudd. 900 kcal 6 dager i uken + én oppkarbingsdag på 2500-3000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du jo ikke så ekstremt i underskudd all-over da akkurat. Hvis du er oppe i 3000 de dagene du trener, hvilket jeg regner med er mer enn bare et par ganger i uken. Jeg trodde jo du snakket om ordentlig underskudd. 900 kcal 6 dager i uken + én oppkarbingsdag på 2500-3000 kcal.

Nei, men da jeg gikk på ren PSMF hadde jeg 900kcal 6 dager i uken og rundt 2000-3000kcal på spisedagen.

EDIT: Det var derfor jeg prøvde å vektlegge flere ganger at jeg gikk på en syklisk diett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men da jeg gikk på ren PSMF hadde jeg 900kcal 6 dager i uken og rundt 2000-3000kcal på spisedagen.

EDIT: Det var derfor jeg prøvde å vektlegge flere ganger at jeg gikk på en syklisk diett ;)

Du frister meg. Vurderer å teste det ut neste uke. :/

Si jeg setter opp dagen sånn:

frokost: omelett av 4 eggehviter, 1 egg og 100 g cottage cheese

lunch: 250 g karbonadedeig, grønnsaker, 1 eple

middag: 200 g karbonadedeig, grønnsaker

kvelds: 10 g mandler, 2 dl ekstra lett melk

Da er jeg kalorimessig på ca 900 i hvertfall, med en god del proteiner. Er det noe á la dette som da er kosten, eller må man ha et annet forhold proteiner/karbohydrater og fett imellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du frister meg. Vurderer å teste det ut neste uke. :/

Si jeg setter opp dagen sånn:

frokost: omelett av 4 eggehviter, 1 egg og 100 g cottage cheese

lunch: 250 g karbonadedeig, grønnsaker, 1 eple

middag: 200 g karbonadedeig, grønnsaker

kvelds: 10 g mandler, 2 dl ekstra lett melk

Da er jeg kalorimessig på ca 900 i hvertfall, med en god del proteiner. Er det noe á la dette som da er kosten, eller må man ha et annet forhold proteiner/karbohydrater og fett imellom?

Du skal spise 2-2.5g protein per kg kroppsvekt (jo lavere fett, jo høyere protein). Fett og karbo skal holdes så lavt som mulig, så kutt ut melkeprodukter og nøtter. Ta 10g EFA ved siden av.

Om du kjører syklisk, slik jeg gjør, så vil du også slippe å tenke på leptin og refeeds...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal spise 2-2.5g protein per kg kroppsvekt (jo lavere fett, jo høyere protein). Fett og karbo skal holdes så lavt som mulig, så kutt ut melkeprodukter og nøtter. Ta 10g EFA ved siden av.

Om du kjører syklisk, slik jeg gjør, så vil du også slippe å tenke på leptin og refeeds...

Ok, regnet ut det jeg fant på som meny og med min vekt blir det 2,2 g per kilo - altså 125 g proteiner totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...