Gå til innhold

Hvordan gå ned i fettprosent


Gelica

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er på helt feil side her da jeg ikke er noe fitnessmenneske.

Tror likevel det er dere jeg kan få de beste tipsene fra så jeg prøver meg.

Jeg har inngått ett veddemål med min mann om hvem som kan gå ned mest i fettprosent fra nå til 1/7.

Ingen av oss er spesiellt veltrent og vi har heller aldri vært så bevist på kosthold.

Hovedmotivasjonen min for å inngå dette veddemålet er for å få en kontinuitet i treningen og bli mer bevist på kostholdet.

Jeg har forstått at den beste måten for å minske fettprosenten er å gå på lavkarbo, men ingen av oss ønsker å gå på en slik diett og vil helst kunne spise det vi ønsker med mer fokus på det sunne.

Noen her som kan en del om dette og som kan hjelpe meg på veien?

Frem til dette veddemålet har jeg ikke vært bevist på hvor ofte jeg spiser og hva jeg spiser og har bare trent 2 ganger i uken.

Dette er hvordan planen min er fremover vedrørende mat og trening ser ut.

Mat:

Frokost kl 7:30

30-40 g AXA Go dag Kakao & Quinoa med lettmelk eller med JA vaniljeyoughurt 3%sukker

Lunsj kl 11:00

Salat med skinke eller kylling + 1 kokt egg i salaten

ELLER

2 skiver Brød eller grovt knekkebrød med litt smør og hvitost eller magert pålegg.

1 glass lettmelk eller appelsinjuice

Mellommåltid kl 14:00

Eple, pære e.l.

Middag 18:00/19:00

Varierende

med ris, poteter, grønnsaker eller salat

Kvelds (ikke alltid) 21/22:00

1-2 knekkebrød med hvitost eller magert pålegg ELLER samme som frokost

Trening:

Tirsdag

1 time Zumba

1 time Stram opp

Onsdag

1 time Zumba

1 time Step/styrke

Fredag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Søndag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Hvordan ser dette ut og hva bør jeg eventuellt endre?

Jeg forstår jo at jeg bør ligge på ett visst kaloriunderskudd per dag.

Hvordan kan jeg regne ut dette så det blir riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Dette er så absolutt riktig sted for deg, man trenger ikke å være fitnessutøver for å ha riktig kunnskap! :)

Først og fremst vil jeg si at det er flott at dere begge to vil legge vekt på kost og trening! Men det er vanskelig for oss å vite om mat- og treningsplanen din passer for deg når du ikke har oppgitt fysiske faktorer som alder, høyde og vekt. Det så i første øyekast ut som for lite mat i mine øyne, men det kommer jo helt an på høyde/vekt.

Jeg vil også anbefale deg å trene ordentlig styrketrening; et typisk fullkropps-program 3 ganger i uken, og supplere det med utholdenhetstrening ved siden av.

Les igjennom disse to også: http://fitnessbloggen.no/reduser-fettprosent/ og http://fitnessbloggen.no/forbrenne-fett/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske faktorer er

Alder 34

Høyde 163

Vekt 58

Hvor mange kalorier skal jeg spise per dag for å gå i nødvendig kaloriunderskudd slik at fettprosenter går ned?

Ser det anbefales styrke stort sett hver dag og da tror jeg at jeg har misforstått veldig.

Trodde det som var mest fettforbrennende var kondisjonstrening........ Er det helt feil?

Jeg elsker timer med zumba (høy intensitet) step/styrke og stram opp.

Er dette helt feil timer for meg da tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke bygger muskler, og muskler brenner fett. Aerobics vil helst forbrenne karbohydrater. Kondis er nødvendig for fettforbrenning, men det får du nok av ved gåingen jeg skrev om. Eneste grunnen til å drive med så mye kardio som du ville, og spesielt på diett, er om du skal få kondis til å være med på løp. Det går ikke å spesialisere seg på to ting på en gang ;)

Jeg ville lagt inntaket ditt på 1500-1600 om dagen, og en kosedag i uken der du spiser mellom 2000 og 2500kcal.

Dropp Zumba inntil videre om du vil ha maks reduksjon i ett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir aldri klok på dette jeg...

Lærdom tatt ut fra forskjellige nettsider vi finner på internett;

1) I den ene artikkelen står det at du skal kjøre 30-60 min med ca 75% av max puls.

2) I den andre artikkelen står det at du skal kjøre intervall, typisk 4x4 med høy intensitet.

3) I den tredje artikkelen står det at du ska kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio.

4) I den fjerde artikkelen står det at du skal kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio. Ta så fullstendig hvile i 5 min, for så å avslutte med 20-40 min på ca 70 % av max puls.

Alle disse påstås er det beste for å få ned fett%

Er det noen som har gode svar på hva som er det "beste"?

Gjerne med forklaring på hvorfor det ene er bedre enn det andre når målet er å få ned fett% og beholde muskelmasse.

Ser bort fra kosthold nå, la oss si dette er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri klok på dette jeg....

Altså...Minst 80% av det der foregår på kjøkkenet. Legg til styrketrening, så er du oppe i 95% av formelen. De siste 5% kan fylles med ideell kardio. Så om du velger en som er 80% (4 av de siste 5%) eller 100% (5 av de siste 5%) så har ikke det all verden å si.

Med mindre du er veldig lavt og vil lavere så hadde jeg ikke giddet å fokusere fælt på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri klok på dette jeg...

Lærdom tatt ut fra forskjellige nettsider vi finner på internett;

1) I den ene artikkelen står det at du skal kjøre 30-60 min med ca 75% av max puls.

2) I den andre artikkelen står det at du skal kjøre intervall, typisk 4x4 med høy intensitet.

3) I den tredje artikkelen står det at du ska kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio.

4) I den fjerde artikkelen står det at du skal kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio. Ta så fullstendig hvile i 5 min, for så å avslutte med 20-40 min på ca 70 % av max puls.

Alle disse påstås er det beste for å få ned fett%

Er det noen som har gode svar på hva som er det "beste"?

Gjerne med forklaring på hvorfor det ene er bedre enn det andre når målet er å få ned fett% og beholde muskelmasse.

Ser bort fra kosthold nå, la oss si dette er på plass.

Det er mange veier til Rom, men det som er best er det du trives best med og som er størst sjangse for at du kommer til å gjøre flest ganger i uka. Variasjon er vktig, i mine øyne, og det å ikke låse seg til en ting. Så kommer det jo annpå hva man vil bli god i også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det går for det samme om jeg f eks. kjører 3 lange rolige joggeturer på 60 min i uka, kontra å kjøre 3 økter med 4x4 høy-intervall i uka? Jeg har gått ned en del i fett%, men føler at ting har stoppet opp i det siste.

Og ja, er 100% enig i det du sier om kosthold. Og mener selv at jeg er ikke langt ifra å være på den 80% du sikter til, men ikke helt.

Hva med påstandene som står rundt omkring om at ved høyintensitetstrening så brenner du ikke fett, du brenner karbohydrater ( kanskje det du siktet til med aerobics lengre oppe her).

Ved lavintensitetstrening så brenner du fett..

Jeg er nyskjerrig på hvilken type cardio trening som blir mest brukt for å få ned fett%, samtidlig som muskelmassen beholdes.

Og nei, kan ikke si jeg er veldig lavt på fett% nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nyskjerrig på hvilken type cardio trening som blir mest brukt for å få ned fett%, samtidlig som muskelmassen beholdes.

Og nei, kan ikke si jeg er veldig lavt på fett% nei..

Når du har brent opp karbohydratene dine, så vil kroppen bruke fettet uansett, så det er ikke noe poeng å bekymre seg over. Med mindre du løper maraton.

Eksplosiv trening forhindrer mye av muskeltapet du får på en diett. To eksempler på det er styrketrening og sprint/intervall. Langkjøring er nok det som er mest nedbrytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du har brent opp karbohydratene dine, så vil kroppen bruke fettet uansett, så det er ikke noe poeng å bekymre seg over. Med mindre du løper maraton.

Eksplosiv trening forhindrer mye av muskeltapet du får på en diett. To eksempler på det er styrketrening og sprint/intervall. Langkjøring er nok det som er mest nedbrytende.

Ser det som mange skriver er moderat trening, type gå, når en vil ned i fett %, men samtidig beholde muskelmasse. Men hva dersom man ved en styrkeøkt løper en raskere omgang, altså mellom 4-5 km på 9-10 km intensitet på tredemøllen? Jeg pleier løpe 2,5 km før styrketrening som oppvarming og avslutte med 2,5 km. Vil det minske effekten av en styrketrening slik at en 'brenner vekk' musklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det som mange skriver er moderat trening, type gå, når en vil ned i fett %, men samtidig beholde muskelmasse. Men hva dersom man ved en styrkeøkt løper en raskere omgang, altså mellom 4-5 km på 9-10 km intensitet på tredemøllen? Jeg pleier løpe 2,5 km før styrketrening som oppvarming og avslutte med 2,5 km. Vil det minske effekten av en styrketrening slik at en 'brenner vekk' musklene?

Nja...der er du inne på et gråområde. Selv gjør jeg det ikke, men det er mange som sverger til det. Grunnen til at jeg ikke gjør den typen oppvarming er at jeg ikke vil være noen som helst form for sliten i musklene før jeg trener dem med vekter. Her kommer du til å få alle typer svar, men jeg ville sagt at alt som gjorde deg anpusten og varer i mer enn 5 minutter vil være ødeleggende for treningen, som igjen vil kunne gjøre at du mister muskler når du er på en diett. Men...nå ble jo bodybuildere store i gamle dager også, selv om de drev på med kardio, så SÅÅ ødeleggende kan det ikke være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på helt feil side her da jeg ikke er noe fitnessmenneske.

Tror likevel det er dere jeg kan få de beste tipsene fra så jeg prøver meg.

Jeg har inngått ett veddemål med min mann om hvem som kan gå ned mest i fettprosent fra nå til 1/7.

Ingen av oss er spesiellt veltrent og vi har heller aldri vært så bevist på kosthold.

Hovedmotivasjonen min for å inngå dette veddemålet er for å få en kontinuitet i treningen og bli mer bevist på kostholdet.

Jeg har forstått at den beste måten for å minske fettprosenten er å gå på lavkarbo, men ingen av oss ønsker å gå på en slik diett og vil helst kunne spise det vi ønsker med mer fokus på det sunne.

Noen her som kan en del om dette og som kan hjelpe meg på veien?

Frem til dette veddemålet har jeg ikke vært bevist på hvor ofte jeg spiser og hva jeg spiser og har bare trent 2 ganger i uken.

Dette er hvordan planen min er fremover vedrørende mat og trening ser ut.

Mat:

Frokost kl 7:30

30-40 g AXA Go dag Kakao & Quinoa med lettmelk eller med JA vaniljeyoughurt 3%sukker

Lunsj kl 11:00

Salat med skinke eller kylling + 1 kokt egg i salaten

ELLER

2 skiver Brød eller grovt knekkebrød med litt smør og hvitost eller magert pålegg.

1 glass lettmelk eller appelsinjuice

Mellommåltid kl 14:00

Eple, pære e.l.

Middag 18:00/19:00

Varierende

med ris, poteter, grønnsaker eller salat

Kvelds (ikke alltid) 21/22:00

1-2 knekkebrød med hvitost eller magert pålegg ELLER samme som frokost

Trening:

Tirsdag

1 time Zumba

1 time Stram opp

Onsdag

1 time Zumba

1 time Step/styrke

Fredag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Søndag

20 min elipsemaskin

30 min styrke

Hvordan ser dette ut og hva bør jeg eventuellt endre?

Jeg forstår jo at jeg bør ligge på ett visst kaloriunderskudd per dag.

Hvordan kan jeg regne ut dette så det blir riktig?

Du spiser for mye karbohydrater. Lettere å gå ned i fettprosent om du vrir kosten i retning proteiner. Ikke bare lagres fett raskere med karbs, men det er lettere å spise for mye (kaloriinnholdet er ofte ganske mye høyere enn i samme mengden proteinrik mat). Kutt ut ris, poteter, knekkebrød, brød etc i hverdagene og erstatt det med kyllingfilet, tunfisk, karbonadedeig, cottage cheese, kesam og egg.

Når det gjelder trening må du bytte rekkefølgen. Tren styrke FØRST, deretter elipsemaskin. Dette kan du lese om kort og godt her: http://www.iform.no/pub/art.php?id=1769 . Kort sagt: DU BRENNER MER FETT VED Å TA KARDIOEN ETTER STYRKEN.;)

Ellers er det mye å pirke på, men klarer du å tilpasse deg disse to enkle endringene, så er jeg overbevisst om at du får resultater!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: styrke

Tirsdag: styrke

Onsdag: Gå 1 time i rolig tempo

Torsdag: styrke

Fredag: styrke

Lørdag og søndag: Gå 1 time i rolig tempo

...men det viktigste er kostholdet, og å klare å holde seg unna all den aerobicsen ;)

Indeed. Kosthold er viktig, særlig for nybegynner. Kan gi raske resultater med små endringer. Og zumba er bortkastet tid... Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysiske faktorer er

Alder 34

Høyde 163

Vekt 58

Hvor mange kalorier skal jeg spise per dag for å gå i nødvendig kaloriunderskudd slik at fettprosenter går ned?

Ser det anbefales styrke stort sett hver dag og da tror jeg at jeg har misforstått veldig.

Trodde det som var mest fettforbrennende var kondisjonstrening........ Er det helt feil?

Jeg elsker timer med zumba (høy intensitet) step/styrke og stram opp.

Er dette helt feil timer for meg da tro?

Du blir en mindre versjon av deg selv med kondisjonstrening. Du kan altså gå ned i vekt og bli tynnere, men forholdet mellom fett og muskler endres ikke da du også fobrenner muskler.:) Faktisk kan fettprosenten bli høyere (!) om du bare driver med zumba og ellipsemaskin og nedprioriterer styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir aldri klok på dette jeg...

Lærdom tatt ut fra forskjellige nettsider vi finner på internett;

1) I den ene artikkelen står det at du skal kjøre 30-60 min med ca 75% av max puls.

2) I den andre artikkelen står det at du skal kjøre intervall, typisk 4x4 med høy intensitet.

3) I den tredje artikkelen står det at du ska kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio.

4) I den fjerde artikkelen står det at du skal kjøre spurter, typisk Gerilja Cardio. Ta så fullstendig hvile i 5 min, for så å avslutte med 20-40 min på ca 70 % av max puls.

Alle disse påstås er det beste for å få ned fett%

Er det noen som har gode svar på hva som er det "beste"?

Gjerne med forklaring på hvorfor det ene er bedre enn det andre når målet er å få ned fett% og beholde muskelmasse.

Ser bort fra kosthold nå, la oss si dette er på plass.

Fordi det ikke er noe fasit. Det er smak og behag. Jeg foretrekker punkt 1) og punkt 3), sistnevnte rett og slett fordi jeg hater løping og foretrekker å bli ferdig på kortest mulig tid og heller slite meg helt ut da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke er noe fasit. Det er smak og behag. Jeg foretrekker punkt 1) og punkt 3), sistnevnte rett og slett fordi jeg hater løping og foretrekker å bli ferdig på kortest mulig tid og heller slite meg helt ut da.

Jeg foretrekker å droppe kalorier og heller spare kardio til jeg skal jobbe med kondisen min mens jeg har kalorioverskudd. Kardio er en forferdelig ineffektiv måte å brenne kaloriene fra en spiseskje fett, når man faktisk sparer tid på å ikke spise den i første omgang :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...