Gå til innhold

IIFYM/Fleksibelt kosthold


Kirill W.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De siste postene mine var ikke rettet mot deg, så det er helt riktig at det ikke gjaldt noe du hadde sagt. Konseptet med IIFYM er fornuftig nok det, og funker som sagt bra for de som allerede har kunnskapene som trengs.

Da er vi enige.

Og spar meg for den ovenfra-og-ned-holdningen din

u mad brah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIFYM står for "If it fits your macros" og er en kostholdstrategi ment for å gjøre livet ditt lettere ved å la deg spise de matvarene du liker istedenfor å f eks pushe på deg en diett med kylling, ris og brokkoli 6 ganger om dagen uavhengig av dine personlige prefferanser. Dette handler om å spise den maten du liker så lenge den passer inn i dine daglige behov for kalorier og makronæringsstoffer. Og før noen spør, nei det er ikke en god ide å dekke ditt daglige fettbehov med Ben & Jerry's fordi du liker B&J's. Det er her sunn fornuft kommer inn i bildet.

* IIFYM er ikke en unskyldning for å drite helt i vitaminer og mineraler. Prøv å få mesteparten av dine kalorier fra ubehandlede og naturlige matvarer (kjøtt, fisk, grønnsaker, meieriprodukter, osv). Siden du er smart nok til å skru på Pcen din så går jeg ut ifra at du er smart nok til å tenke deg fram til at det kanskje ikke er så lurt å la mesteparten av karbohydratene dine komme fra Nesquik.

Hva med Ben & Jerrys + multivitamin? Er det slik at man kan spise hva som helst så lenge det passer makroene, gitt at man tar kosttilskudd som også gir kroppen de nødvendige mikronæringsstoffene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirill: Les dette igjen (og ta det til etterretning).

Jeg forstår at du legger litt prestisje i å forsvare dette, men det kan kun hjelpe å distansere seg fra sine egne valg og meninger (selv om den psykiske driften for å ikke gjøre det er sterk)..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med Ben & Jerrys + multivitamin? Er det slik at man kan spise hva som helst så lenge det passer makroene, gitt at man tar kosttilskudd som også gir kroppen de nødvendige mikronæringsstoffene?

Jeg vil helst ikke ta opp dette fordi vi kommer til å ende opp med idiotiske scenarioer som "whey + rafinert sukker + baconfett + multi. wat then?!". Men siden du spurte:

I don't consider a pint of Ben & Jerry's to be anything more than something that falls under discretionary kcals' date=' which should make up the minority of people's daily (or weekly) intake; which is about 10-20% of total kcals. 20% of total kcals coming from misc/dessert foods like ice cream is probably pushing the upper limit if you want to maximize long-term health by not displacing room for nutrient-dense whole foods & less processed foods. With a pint of B&J, most people are maxing-out their daily added sugar limits, and many folks would be impinging upon the space for other fat sources that could contribute to health. In light of these issues, I personally wouldn't recommend eating a whole pint of B&J [i']every day unless your total kcal requirement is massive, thus rendering the pint of B&J a minority of your total kcal intake.

Kirill: Les dette igjen (og ta det til etterretning).

Jeg ser ikke poenget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og vite hvor man ligger ann i løypa : ) Hvor mye man bør spise for og gå opp eller ned i vekt...

Nuvel, kan være enig i at det ikke er noe problem for de fleste som trener å telle litt kalorier eller vite hvor man ligger an, men en som trener og har litt peiling på kosthold trenger på ingen måte å telle kalorier.. jeg teller aldri kalorier utenom når jeg ønsker å gå ned et par kilo, og på vekten ligger jeg da som regel akkurat der jeg ønsker å ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle burde ha en oversikt over hva de spiser, men det er heller ikke det samme som at alle burde telle kalorier...

Det jeg liker med IIFYM er at man ikke trenger å fremstå som en sunnhetsfreak. Så lenge du har dekket dagsbehovet ditt for protein og fett, og du har noe å gå på innenfor din egen kaloriramme, er det "fritt frem" å spise den fastelavensbollen osv. Hvis man da skal leve etter dette prinsippet er det selvsagt en veldig god ide å vite hvor mye kalorier det er i det du spiser, fordi hvis man skal "guesstimate" kaloriinnholdet i en sjokolade, eventuelt ta det på sultfølelsen går man mest sannsynlig på en smell.

En som derimot går inn for å kun spise "rent", lage mat fra bunnen av, spiser mye lean proteins and veggies, trenger ikke på samme måte å ha en oversikt over hvor mye kalorier man får i seg, med mindre man har et spesifikt mål om å gå opp eller ned i vekt, rett og slett fordi hvis man klarer å opprettholde dette strikte, sunne kostholdet er sannsynligheten stor for at man holder seg innenfor en noen lunde fornuftig kaloriramme, uten at man trenger å tenke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Selv har jeg veldig gode resultater med en del junk i kosten. Siden jeg får i meg nok fiber tar jeg meg friheten til å ta en boks cola til middagen på spisedagene mine. Oppkarbing liker jeg best med briochè. Det ser ikke ut til at det skader meg, men det er kanskje ikke optimalt. Poenget er at ved å gjøre detoptimalt ville jeg vært miserabel. Ved å gjøre ting som får meg til å slappe av og kose meg samtidig som jeg når makroene mine vil gjøre at kortisol synker, søvn blir bedre, og jeg ser mer positivt på hele diett-greia. I går kuttet jeg middag (tok en proteinshake i stedet) fordi vi måtte på et jobbarrangement og jeg spiste masse pizza.

Men jeg er enig med dere begge. Om man ikke skal konkurrere er et "normalisert" kosthold med nok protein det viktigste - men det er også et poeng at ved å forenkle ting vil leseren gjerne forenkle enda mer. Da blir det bare bajs, og ting faller fra hverandre. Derfor er jeg også enig i at man skal anbefale beviselig sunne matvaner for "nykommerne". Det vil gjøre det lettere for dem og gi dem en god base for hvordan man spiser sunt og variert. Når de blir flinkere til å lytte til kroppen sin kan de selv forenkle ting senere.

Jeg liker uansett å peke på Martin Berkhan hver gang det er snakk om slike ting. Han spiser iskrem og ostekake, og noen ganger drikker han. Bortsett fra insulinspiker og sånt, så gidder jeg ærlig talt ikke å se på forskjellen med ris og is. Vil jeg ha is, så kutter jeg litt ris. Enkelt og greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kuttet jeg middag (tok en proteinshake i stedet) fordi vi måtte på et jobbarrangement og jeg spiste masse pizza.

På Lørdag (dagen etter fylla) var dæ Pringles og snikers til frokost/lunch og strimlet svinekjøtt + tortilla lefser og proteinshake til kvelds, ca 2500kcal, greit å ha en god buffer ja :D

Tenker ikke så veldig mye på å nå div macros, men har fokus på Energien inn vs ut.

Det kan jeg leve med lenge uten mye stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg er en kuk. Clearly.

haha her er nok flere 100 % enig vertfall :D

Følger dette prinsippet, syns det går veldig greit, ender som regel opp med sunne matvarer fordi det oftest har bedre kvalitet og smaker derfor bedre ( og seff for holier than thou følelsen:D ). Veier maten min, men skriver det sjeldent ned siden jeg er av typen som kan spise de samme måltidene over veldig lang tid før jeg gjerne endrer litt på middagen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...