Gå til innhold

Den store periodisk faste-tråden


Keegil

Anbefalte innlegg

Hvordan er det når man spiser etter PF 80% av dagene, men er nødt til å spise før noen ganger? Ødelegger dette? Går på skole og har som regel første måltid i 12-tiden, men jobber i butikk i helgene, og vi har ingen pause i løpet av dagen(ikke spør hvorfor) så derfor blir jeg nødt til å spise før kunde-rushet begynner. Dette er rundt 10-11. Hva har dette å si? Opplever også at jeg av en eller annen grunn alltid er mer sulten på morgenen lørdag og søndag da jeg skal på jobb....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei M87! Det første jeg vil anbefale, er å ta en grundig kikk på kostholdet og livsstilen din nå, versus tidligere da du følte PFen fungerte bra. Har du endret noe? Detaljer du ikke tidligere har tenkt over, kan være av betydning. Makronæringsstoffer, spisetider, trening, jobb, andre rutiner, hva som helst egentlig. Tenk deg VELDIG godt om.

Samtidig observerer jeg selv at jeg må ha en god del karbohydrater i måltidene mine for å føle meg mett på kort sikt, og masse proteiner for å føle meg mett på lang sikt. Proteiners evne til å skape langsiktig metthetsfølelse er udiskutabel, imens hvorvidt karbohydrater eller fett gir mer kortsiktig metthetsfølelse fort kan være ganske individuelt. Har du tenkt på dette i forhold til ditt eget kosthold?

Hei Kjetil. Tusen takk for svar! Føler ikke jeg har forandret så mye, men gikk faktisk tilbake til den vanlige frokost-mentaliteten denne uken, og det var det dummeste jeg har gjort på lenge!!! Jeg begynte jeg å spise som en gal og var sulten hver time - jeg fikk sikkert i meg 1000 kcal før 1200 noe, som førte til at jeg ble (om mulig) enda mer opphengt i mat enn før. Nei, PF er nok the way to go =)

Men må satse på mer protein og kanskje ikke være like streng med meg selv om jeg kjenner at sulten skriker i magen etter 13 timer og tre kvarter timer og ikke 16. Ser jo at det faktisk anbefales å faste i 14 timer for jenter, så kanskje det er veien å gå for å bli kvitt cravingsene.

Jeg tror mitt største problem er at det er vanskelig å få i seg store mengder protein som holder sulten borte på lang tid. Jeg er vegetarianer og spiser mye fisk og egg, men det er kanskje ikke de mest hard-core proteinkildene. I tillegg har jeg utviklet enn enten/eller-mentalitet mtp karbohydrater. Om jeg spiser litt frukt eller havregrøt en dag, kan jeg finne på å tenke at nå har jeg jo allerede dummet meg ut for dermet å spise tonnevis av karbs denne dagen. Hvordan bør jeg ligge mtp proteiner / karbs / fett? Tenkte jeg skulle registrere alle måltider en ukes tid for å se om jeg blir noe klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil. Tusen takk for svar! Føler ikke jeg har forandret så mye, men gikk faktisk tilbake til den vanlige frokost-mentaliteten denne uken, og det var det dummeste jeg har gjort på lenge!!! Jeg begynte jeg å spise som en gal og var sulten hver time - jeg fikk sikkert i meg 1000 kcal før 1200 noe, som førte til at jeg ble (om mulig) enda mer opphengt i mat enn før. Nei, PF er nok the way to go =)

Men må satse på mer protein og kanskje ikke være like streng med meg selv om jeg kjenner at sulten skriker i magen etter 13 timer og tre kvarter timer og ikke 16. Ser jo at det faktisk anbefales å faste i 14 timer for jenter, så kanskje det er veien å gå for å bli kvitt cravingsene.

Jeg tror mitt største problem er at det er vanskelig å få i seg store mengder protein som holder sulten borte på lang tid. Jeg er vegetarianer og spiser mye fisk og egg, men det er kanskje ikke de mest hard-core proteinkildene. I tillegg har jeg utviklet enn enten/eller-mentalitet mtp karbohydrater. Om jeg spiser litt frukt eller havregrøt en dag, kan jeg finne på å tenke at nå har jeg jo allerede dummet meg ut for dermet å spise tonnevis av karbs denne dagen. Hvordan bør jeg ligge mtp proteiner / karbs / fett? Tenkte jeg skulle registrere alle måltider en ukes tid for å se om jeg blir noe klokere.

Ja, jeg forstår at det kan være vanskelig å holde proteininntaket høyt som vegetarianer. Det hjelper riktignok at du spiser fisk og egg, og jeg foreslår også cottage cheese og bønner.

Jeg skjønner riktignok ikke hvordan i all verden du har fått det for deg at det er dumt å spise frukt og havregrøt! For det første er dette flott mat for de aller fleste, og for det andre er ikke PF noen utpreget lavkarbodiett (selv om det KAN være det). Et typisk PF/Leangains-kosthold har en fordeling på ca. 40P/40K/20F. Det er ingen grunn til at du skal være redd for karbohydrater, eller noe annet næringsemne for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :D

Jeg har veldig lyst å prøve meg på periodisk faste, men er litt usikker på om jeg kommer til å greie det. Er redd for å spise for lite, men jeg vil så veldig gjerne ned i fettprosent samtidig som jeg øker muskelmasse.. Er det noen som har noen tips til meg? Føler jeg er lost når det kommer til dette med kosthold..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja.

Hei.

Skal til på en diett for og kvitte meg med litt overflødige kilo..

Har sansen for periodisk faste som jeg har prøvd såvidt tidligere, men problemet er at jeg jobber offshore hvor jeg ikke har mulighet til og ha periodisk faste.

Det blir da 4 uker periodisk og 2 uker vanlig hvor kroppen må venne seg til forandringen hele tiden.

Er det da like greit og holde seg til vanlig med 6 måltid for dag hele tiden?

Ja! Mange fler har gått ned i vekt med 6 måltider enn tre;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver det ut om dagen og fungerer dårlig for meg. Hater ikke periodisk faste, teorien eller metoden i seg selv. Men hater det til mitt bruk og meg som person. Fikser ikke de store måltidene rett og slett, det er nok hovedsaken. Men gir det litt mer tid, så skal jeg beskrive min erfaring bedre. En metode er jo ikke perfekt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Nå har jeg bestemt meg for å prøve meg på PF, av den grunn av at jeg vil vite hva jeg kan anbefale til andre, og jeg vil lære mer om dette. Om dette fungerer for meg, vil jeg jo også selvsagt fortsette med det! :)

Men jeg studerer som sagt andre steder her; ernæring. Her har vi praktisk matlaging hver tirsdag og torsdag. Disse dagene blir det da et måltid i 11:30 tiden, som er forskjellig hva består av. Det kan være alt fra en solid fiskemiddag til et stort fruktfat. Hvordan bør jeg gjøre det i forhold til dette?

Og er det slik at en bør ha BCAA i denne perioden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCAA inntas mellom måltidene.

Eksempel:

  • 10.00 BCAA
  • 12.00 Frokost / etter treningsmåltid
  • 14.00 BCAA
  • 16.00 Middag
  • 18.00 BCAA
  • 20.00 Kveldsmat

Hvordan det vil se ut i praksis vil avhenge litt av antall treningsøkter og når du trener. Noen foretrekker f.eks 10g bcaa (evt 20-30g myseprotein) sammen med 1 frukt før trening - også dagens første (og største) måltid etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å spise siste måltid i 9-10 tiden på kvelden, og la måltidet på skolen være det første.

Ja, det er greit nok, men tenker mer på måltiddsammensetningen. Husker ikke helt % fordelingen for første måltid, men det var vel ca 40 %protein? Og det er aldeles ikke ofte vi får det i dette måltidet!

BCAA inntas mellom måltidene.

Eksempel:

  • 10.00 BCAA
  • 12.00 Frokost / etter treningsmåltid
  • 14.00 BCAA
  • 16.00 Middag
  • 18.00 BCAA
  • 20.00 Kveldsmat

Hvordan det vil se ut i praksis vil avhenge litt av antall treningsøkter og når du trener. Noen foretrekker f.eks 10g bcaa (evt 20-30g myseprotein) sammen med 1 frukt før trening - også dagens første (og største) måltid etter det.

Okei, takk for svar!

Når jeg først er i gang: Har lenge hatt lyst til å prøve ut kreatin, men burde jeg vente til jeg har prøvd PF ei stund, før jeg setter i gang med dette? Eller har det ingenting å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann folkens!

Kunne noen tatt en titt på loggen min "youre looking at a winner" og sjekke ut mandagen og tirsdagens kosthold? Jeg får en misstanke om at jeg får i meg litt lite mat i forhold til det jeg leser her. Kroppen min føler at den får i seg nok, jeg er hvertfall stapp mett, men generellt synes jeg ikke det er mye. Vær så snill og sjå på den :D !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver det ut om dagen og fungerer dårlig for meg. Hater ikke periodisk faste, teorien eller metoden i seg selv. Men hater det til mitt bruk og meg som person. Fikser ikke de store måltidene rett og slett, det er nok hovedsaken. Men gir det litt mer tid, så skal jeg beskrive min erfaring bedre. En metode er jo ikke perfekt for alle.

Har du testa å hive inn mer fett og flytende i første måltid Tomas? Da blir matmengden endel mindre

Det har vel egentlig lite for seg å påtvinge seg selv eller andre periodisk faste om man ikke trives med det. Selv ser jeg på periodisk faste som et alternativ kun for de som LIKER det. Ville aldri falt meg inn å anbefale PF til en person som er komfortabel med seg selv og sin "vanlige" måte å spise på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greit nok, men tenker mer på måltiddsammensetningen. Husker ikke helt % fordelingen for første måltid, men det var vel ca 40 %protein? Og det er aldeles ikke ofte vi får det i dette måltidet!

Hva er målet ditt med, og hvordan vil to kanskje ikke helt optimale måltider i uka påvirke veien mot det?

Ettersom du studerer ernæring, så vil jeg tro at det omtrent aldri blir laget noe som er helt på trynet. Skulle tro måltidene der ville være nogenlunde sammensatte og sunne. Men ta gjerne med deg en shake, nøtter, frukt, whatever for å supplere med det du mangler eller trenger ekstra.

Mitt tips; ikke heng deg for mye opp i disse retningslinjene. De er ment som nettopp retningslinjer for hva som er optimalt. Det er ikke noen grense som sier at hvis du bare får 30 % protein, så går alt til helvete. Og det er vel nettopp slike tilfeller proteinshake (kosttilskudd) er laget for? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt med, og hvordan vil to kanskje ikke helt optimale måltider i uka påvirke veien mot det?

Ettersom du studerer ernæring, så vil jeg tro at det omtrent aldri blir laget noe som er helt på trynet. Skulle tro måltidene der ville være nogenlunde sammensatte og sunne. Men ta gjerne med deg en shake, nøtter, frukt, whatever for å supplere med det du mangler eller trenger ekstra.

Mitt tips; ikke heng deg for mye opp i disse retningslinjene. De er ment som nettopp retningslinjer for hva som er optimalt. Det er ikke noen grense som sier at hvis du bare får 30 % protein, så går alt til helvete. Og det er vel nettopp slike tilfeller proteinshake (kosttilskudd) er laget for? ;)

Fokuserer på styrke fortiden, men uten å skulle se helt lubben ut! vil beholde/minke litt på fett%, men som sakt er det styrken jeg fokuserer på.

Nei, for all del, det er ikke direkte usunt det vil lager, men er ofte mye grønnsaksformer, mye av samme sjanger osv. Men dette er jo noe jeg får rede på på forhånd, så på dager jeg vet det blir ugunstig, får jeg ta med noe å supplere det med!

Planen er å bestille litt tilskudd nå ja! Tror dette blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel egentlig lite for seg å påtvinge seg selv eller andre periodisk faste om man ikke trives med det. Selv ser jeg på periodisk faste som et alternativ kun for de som LIKER det. Ville aldri falt meg inn å anbefale PF til en person som er komfortabel med seg selv og sin "vanlige" måte å spise på.

Kunne ikke sagt det bedre selv! Viktig og huske at dette er en av mange bra metoder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først er i gang: Har lenge hatt lyst til å prøve ut kreatin, men burde jeg vente til jeg har prøvd PF ei stund, før jeg setter i gang med dette? Eller har det ingenting å si?

Du kan fint prøve ut kreatin - men husk at 20-30 % av oss er non-responders. Det vil uansett ikke være noen dyr investering.

Hypotesen er for øvrig at vi som ikke responderer på kreatin har naturlig høyt nivå av kreatin(fosfat) i muskulaturen.

Det har vel egentlig lite for seg å påtvinge seg selv eller andre periodisk faste om man ikke trives med det. Selv ser jeg på periodisk faste som et alternativ kun for de som LIKER det. Ville aldri falt meg inn å anbefale PF til en person som er komfortabel med seg selv og sin "vanlige" måte å spise på.

Godt poeng.

Lavkarbo og/eller periodisk faste er noe jeg først og fremst anbefaler til personer som ikke føler at de tradisjonelle retningslinjene for kosthold gir optimal effekt. Dette gjelder også personer som synes det virker fascinerende med periodisk faste og ønsker det å prøve det ut. Den indre motivasjonen er veldig viktig for å lykkes - derfor bør man alltid spille på lag med klienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...