Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Et høyere proteininntak vil jo (nesten) alltid skje på lavkarbodietter uansett, så de to tingene henger jo nødvendigvis sammen.

Nei, egentlig ikke. Kornprodukter er enkelt, frukt er enkelt +++ og ikke akkurat "næringsfattig". Men ja. Mer baling med å spise sunt enn usunt stort sett, men mindre stress å spise sunn mat UTEN karbohydratrestriksjon enn med :)

Men det er jo totalt usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forvirret.

Er en kalori en kalori eller ikke?

En kalori inneholder/gir like mye energi som en annen kalori, på samme måte som at en meter målt på månen er like lang som en meter målt i Moss.

Men forskjellige næringsstoffer har forskjellige sekundæreffekter på kroppen. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usaklig å påstå at lavkarbo henger sammen med et høyere proteininntak eller usaklig å argumentere for at en ulempe med høyt proteininntak er en ulempe med lavkarbo? Jeg er litt trøtt tror jeg, for dette skjønner jeg ikke :p

Det blir usaklig å påstå at det er en ulempe at det er dyrt å holde på med lavkarbo. pga. at det er upraktisk og dyrt, fordi det er akkurat lite upraktisk å holde et høyt proteininntak.

Og selv om må innta mer proteiner for å gjøre opp for mindre karbohydrater henger de to tingene ikke overhode sammen, for det er ikke slik om du hadde stilt om på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var innbitt lavkarbofantatiker ;)

Altså, jeg er forsatt for ett karboredusert kosthold i den forstand at jeg ikke mener at korn, pasta, etc bør utgjøre basisdel i ett kosthold, men jeg er heller ikke livredd en potet :)

Been there, done that. Er det ikke sånn da, at når man først bli overbevist om at noe er riktig, så er man helt DER. Og så lander man etter en stund, og oppdager at man ikke dør av en potet eller at et riskorn sender blodsukkeret til værs. Og er det så farlig da, egentlig? Om det skulle gå til værs en gang eller to? Jeg gikk 18 mnd på ca 10 gram karbo om dagen. Og med hånda på hjertet, jeg har ALDRI, hverken før eller siden, prestert så bra, både kondisjonsmessig, hurtighet og styrken var langt bedre på den kosten. Men det er slitsomt å følge et sånt regime. I dag klarer jeg ikke å prestere på samme nivå, og jeg spiser også langt mer slurvete og mye mer høykarbo - og jeg merker det på helsa. Men jeg jobber meg tilbake, og forsøker å finne ut om det går at å ha en fot i begge leire - spise en form for lavkarbo som forebygger helseproblemer, men som også lar meg ha et sosialt liv også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant artikkel fra vektklubben anngående lavkarbo: http://www.vektklubb.no/artikkel/tittel-22762608

Et sånt eksperiment kan vektklubben bruke til sin fordel, og så kan man gå til andres eksempler, for eksempel SSS, eller Sten Sture Skaldeman, og bruke hans type eksperiment for lavkarbos fordel, han skulle spise seg i hjel på fett, og mistet istedet masse overvekt, og fikk god helse. Selv mener jeg at lavkarbo bølgen har fått en negativ side, og det er at det er at det er et overfokus på å unngå karbohydratene, og siden er det ok med fete PØLSER, BACON, og den type ferdigmat. Da mener jeg at helsegvinsten man skulle ha fått, går tapt. Det er snakk om å spise mer rent, tror jeg. Og da mener jeg at potet ikke er så farlig, med mindre man har diabetes, eller et eller annet syndrom som gjør at man rett og slett ikke takler karbohydrater, som min eks. Hun MÅTTE styre unna. Men rene kjøttstykker, fisk, innmat ikke minst, alt fra havet...bær, nøtter. Da kan man tenke helsegevinst, og la være å være så redd for fett. Og karbohydrater. Det er vel ikke så vanskelig å finne ut. Pølser fantes ikke for 50 000 år siden. Heller ikke pizza. Men det gjorde dyr, og det var en god energikilde - mye mat med et spydkast. Det ga mye mer energi, enn å gå å samle inn riskorn og vanlig korn - den gang fantes det ikke svære havreåkere som nå. Så om man tenker seg ut åssen det så ut for lenge siden (genene våre er fortsatt i steinalderen - de fleste av dem, iallefall), så vet vi også hvordan vi bør spise. Tror jeg da. Uten at jeg er noen guru, bortsett fra på min egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...