Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal ha noe å si. Dersom det er like mye fett i olje som i smør har det da noe å si hva jeg bruker?:) Jeg synes ikke maten får en like god smak ved å steke i smør (med mindre det er en skikkelig god biff!). Bytter mellom olivenolje og rasp olje.

Som jeg sier, mettet fett tåler varmen bedre, slik at fettsyrene ikke blir ødelagt. Umettet fett vil i større grad bli ødelagt ved høye temperaturer. Oljer bør heller helles over maten etter den er kommet på fatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tåler ca 180 grader før den begynner å oksidere. For all del, du skal få spise så mye oksiderte fettsyrer du bare vil, om du da ikke steker på lav varme, men fett-typen bestemmer hvor hensiktsmessig det er å steke i den. Kokosolje-smør-solsikkeolje-rapsolje-olivenolje-linfrøolje-tran. Gjett hvilken ende du vil holde deg i.

Siden det er du som spør så antagelig der kokosolje begynner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler ca 180 grader før den begynner å oksidere. For all del, du skal få spise så mye oksiderte fettsyrer du bare vil, om du da ikke steker på lav varme, men fett-typen bestemmer hvor hensiktsmessig det er å steke i den. Kokosolje-smør-solsikkeolje-rapsolje-olivenolje-linfrøolje-tran. Gjett hvilken ende du vil holde deg i.

Solsikkeolje bør du plassere etter rapsolje og olivenolje, men ellers ok rangering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker mye heller i en teskje solsikkeolje enn i kaldpresset ekstra jomfruoliven eller rapsolje.

Per 100g inneholder solsikkeolje hele 56,8g flerumettet fett, mot olivenolje og rapsolje som inneholder hhv 7,5 og

33g.

Når det gjelder enumettet fett, inneholder olivenolje (74,5g) og rapsolje (60g) mye mer enn solsikkeolje (28,6g).

Olivenolje inneholder mest mettet fett (13g), men den store forskjellen på disse oljene ligger i innholdet av umettede fettsyrer.

Både olivenolje og rapsolje vil tåle varmen bedre enn solsikkeolje, men siden vi heller steker i smør eller kokosolje, så er ikke dette et problem vi trenger å ta hensyn til.

Solsikkeolje er forsåvidt en olje det ikke er verdt å ha i skapet i det hele tatt, pga det høye innholdet av omega-6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, og for hvem?

Jeg er ikke helt inne i de biologiske mekanismene rundt fettlagring og sånt, men...

Et høyfett og høykalori-måltid er som regel veldig energitett. Spiser man mange energitette måltider, må man spise relativt lite for ikke å gå opp i vekt - såsant man ikke trener veldig mye. Og når det er høyfett og høykarbo, så er det lite plass til proteiner, og de er viktige blant annet for å vedlikeholde muskelmasse.

Noen slike måltider innimellom er ikke farlig, men å bare spise slik er ikke bra fordi:

Personer som vil ned i vekt eller opprettholde nåværende vekt bør ikke spise høyfett og høykarbo fordi det er lett å legge på seg.

Personer som vil opp i vekt bør heller ikke spise høyfett og høykarbo fordi mangelen på proteiner fører til at kroppen blir feilernært, og man vil da gå opp på en usunn måte hvor størstedelen av vekten består av fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt inne i de biologiske mekanismene rundt fettlagring og sånt, men...

Et høyfett og høykalori-måltid er som regel veldig energitett. Spiser man mange energitette måltider, må man spise relativt lite for ikke å gå opp i vekt - såsant man ikke trener veldig mye. Og når det er høyfett og høykarbo, så er det lite plass til proteiner, og de er viktige blant annet for å vedlikeholde muskelmasse.

Noen slike måltider innimellom er ikke farlig, men å bare spise slik er ikke bra fordi:

Personer som vil ned i vekt eller opprettholde nåværende vekt bør ikke spise høyfett og høykarbo fordi det er lett å legge på seg.

Personer som vil opp i vekt bør heller ikke spise høyfett og høykarbo fordi mangelen på proteiner fører til at kroppen blir feilernært, og man vil da gå opp på en usunn måte hvor størstedelen av vekten består av fett.

Bra noen kan svare på ting jeg bare plumper ut med..:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vi egentlig snakker om er å bytte ut proteiner med fett og karbohydrater, ikke bare å spise mye fett og karbohydrater?

Ja, det må jo bli det - kan jo ikke få i både pose og sekk. Går ikke an å spise høyprotein, høyfett og høykarbo?!

Om du spiser 'mye' karbohydrater og fett skjer ikke annet enn at du spiser mye energi, noe som kan eller ikke kan være lurt for deg.

En langrennsløper kan spise ganske heftig i sesongen, men trener gjerne 8 timer den dagen også. Høyfett og høykarbo er en nødvendighet. Ikke det samme for den som ser på 5-milen.

Selvfølgelig, vedkommende trenger mye energi. Men han eller hun kan ikke bare spise masse karbohydrater og fett, da ville styrken avtatt over tid pga. mangelen på proteiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, det skal godt gjøres å spise mye fett og karbohydrater uten å få endel proteiner med på lasset, og ved å spise med litt vett vil de fleste dekke behovet veldig greit.

Om jeg spiser 300 g proteiner, 500 g karbohydrater og 200 g fett vil jeg si jeg spiser rimelig mye av alle, og både høyprotein, høyfett og høykarbo. Klart en kan spise mye av alle makronæringsstoffene, men bare ikke i forhold til hverandre.

Jo lengre opp en kommer på kalori-inntak jo mindre proteiner vil en trenge, derav anbefalingene i forhold til kg kroppsvekt, ikke bare e%. Skal jeg ha 6000 kcal med 40% proteiner blir det 600 g proteiner, eller 3 kg kjøtt. Lykke til. Da må en spise ganske mye fett og karbohydrater. Noen kan kalle lavkarbo mindre enn 30 e% fra karbohydrater, andre 20 e%, noen 10 e%, noen mindre enn anbefalingene om mellom 50 og 65e%..Det er et surrete begrep, som denne diskusjonen illustrerer fint.

'Høy' og 'lav' blir litt meningsløse begreper da de hverken tar høyde for total energimengde eller total mengde næringsstoff og stort sett brukes som ' jeg spiser mindre brød og pasta enn jeg gjorde før.'

Fettredusert og karbohydratredusert passer meg mye bedre.

Jeg regnet vel med at det var et sånn noenlunde normalt kosthold Opheliia snakket om, 300 g proteiner, 500 g karbohydrater og 200 g fett er store mengder mat. Det er vel ikke så mange som spiser sså mye normalt? Så når man skal begynne å regne på et kosthold på f.eks. 1800 kcal, da skal det godt gjøres å spise masse av alle makronæringsstoffene. Da passer det også bedre å bruke %-andelene som er "anbefalt"...Ikke misforstå, jeg skjønner hva du vil frem til, og jeg er veldig enig ang. at "høy" og "lav"-navngivningen er teit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: det hevdes fra enkelte at lavkarbo kan gi en økt dødelighet, om det praktiseres over tid.

Hvordan blir dette, når man kombinerer med den teoretisk senkede dødligheten man får av å ha en mer korrekt kroppsvekt ? For at sjansen er større om å holde en mer korrekt bmi er langt større ved et lavkarbokosthold - er vel relativt kjent. Ca like kjent er vel også sammenhengen mellom overvekt, og for tidlig død

Det blir meningsløst å ikke se disse to satt sammen i en kontekst....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: det hevdes fra enkelte at lavkarbo kan gi en økt dødelighet, om det praktiseres over tid.

Hvordan blir dette, når man kombinerer med den teoretisk senkede dødligheten man får av å ha en mer korrekt kroppsvekt ? For at sjansen er større om å holde en mer korrekt bmi er langt større ved et lavkarbokosthold - er vel relativt kjent. Ca like kjent er vel også sammenhengen mellom overvekt, og for tidlig død

Det blir meningsløst å ikke se disse to satt sammen i en kontekst....

Nå bare MÅ jeg ta en Asle: har du noen kilder på akkurat det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare MÅ jeg ta en Asle: har du noen kilder på akkurat det?

Robert hevder at frafallet på lavkarbodietter er MYE lavere enn på lavfettdietter, så han er den kilden det er mest nærliggende å peke på sånn med en gang......

(påstanden min var unyansert - shame on me. ) Men er det korrekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er vel egentlig at det er best å ikke gjøre, mene eller si noe som helst ? Siden alt nødvendigvis er galt for noe annet, og framgang eller resultater i værste fall skyldes noe annet enn det man tror, er det nok tryggest å bli i sofaen, spise potetgull, bli feit og dø tidlig.

Da vet man at man ikke overbelaster seg, man vet at kostholdet er usunt fra ca alle tenkelige forutsetninger, og ikke minst, det blir antagelig helt klart hva man dør av.

Jeg trodde sammenhengen mellom overvekt ( altså vekt utover BMI som jeg feilaktig omtalte det som ) og tidlig dødlighet var definert som en sannhet

Seriøst - jeg syns dette temaet er kjempevanskelig, og kjempespennende. Det er langt på veg i ferd med å utvikle seg en stillingskrig, om hvem som "har de beste ekspertene "...

Det som iallefall er HELT sikkert, er at undertegnede har gått ned 9,5kg på vekta siden 18 august. Om jeg dør i morgen, kan dere nær sagt uansett si at lavkarbo`en har tatt livet av meg, jeg tror jeg inntar ca 20-30gram karbo om dagen, og det mener jeg selv er lavt nok til å definere det som lavkarbo. Når jeg dauer, med ødelagte nyrer og mangelsykdommer pga mitt ekstremt avholdne syn på karboer, får de som overlevde hovere over min idioti. Jeg var drita lei av å se ut som en julegris, og lettrømme, skummetmelk og andre standardmetoder hjalp meg ikke det spøtt.

keep up the good work, om ca 200 år kan det hende jeg faktisk FORSTÅR noe av disse sammenhengene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den største fordelen med lavkarbo er vel metthetsfølelsen, og at det ikke er like enkelt å spise en bøtte med kyllingvinger som det er å spise en bøtte med is...?...

Når det er sagt - Ingvild, kan vi få se bildet fra andre siden? Vi ser ikke...uhm....BICEPSENE skikkelig dine fra den vinkelen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er vel egentlig at det er best å ikke gjøre, mene eller si noe som helst ? Siden alt nødvendigvis er galt for noe annet, og framgang eller resultater i værste fall skyldes noe annet enn det man tror, er det nok tryggest å bli i sofaen, spise potetgull, bli feit og dø tidlig.

Da vet man at man ikke overbelaster seg, man vet at kostholdet er usunt fra ca alle tenkelige forutsetninger, og ikke minst, det blir antagelig helt klart hva man dør av.

Jeg trodde sammenhengen mellom overvekt ( altså vekt utover BMI som jeg feilaktig omtalte det som ) og tidlig dødlighet var definert som en sannhet

Seriøst - jeg syns dette temaet er kjempevanskelig, og kjempespennende. Det er langt på veg i ferd med å utvikle seg en stillingskrig, om hvem som "har de beste ekspertene "...

Det som iallefall er HELT sikkert, er at undertegnede har gått ned 9,5kg på vekta siden 18 august. Om jeg dør i morgen, kan dere nær sagt uansett si at lavkarbo`en har tatt livet av meg, jeg tror jeg inntar ca 20-30gram karbo om dagen, og det mener jeg selv er lavt nok til å definere det som lavkarbo. Når jeg dauer, med ødelagte nyrer og mangelsykdommer pga mitt ekstremt avholdne syn på karboer, får de som overlevde hovere over min idioti. Jeg var drita lei av å se ut som en julegris, og lettrømme, skummetmelk og andre standardmetoder hjalp meg ikke det spøtt.

keep up the good work, om ca 200 år kan det hende jeg faktisk FORSTÅR noe av disse sammenhengene....

Det er nettopp dette jeg prøver å få frem i mine utallige diskusjoner ang. diett/livsstilsendringer/lavkarbo/høykarbo etc.

DU har gått ned 9,5 kg fra 18 august, da du anså deg selv som overvektig (jeg kan jo ikke vite hvordan du egentlig ser ut, særlig ikke uten startvekt og høyde). Det virker sånn på innlegget at du har prøvd å gå ned før (på såkalt fettreduserte produkter), uten å lykkes.

Men det er faktisk ganske mange som har klart det! Et kaloriunderskudd er selvsagt avgjørende, både på lavfett og lavkarbo. Men jeg mener at vi mennesker er ulike og har det best på ulike kosthold. Og trivsel er relativt avgjørende for at man skal lykkes, særlig på lang sikt. Noen er lavkarbere, andre trives best med lavfett og noen er en fin balanse mellom de to. Denne kostholdstilnærmingen går under flere navn metabolsk type og DNA diett, men baserer seg sånn noenlunde på det samme.

Med denne tankeganger ser jeg på det som slik:

- Du lykkes fordi du fant en måte å spise på som du og kroppen din trivdes med.

Jeg syntes også det er litt (VELDIG :p) interessant å spørre seg følgende:

- Hvorfor passer akkurat denne dietten deg? Er det genene dine som styrer hvilket kosthold som passer best? Dersom min tanke gang er riktig (ulike mennesker, ulikt kosthold), er det da noen sammenheng mellom peronlige karaktertrekk og type mat man foretrekker? Kan man trene opp kroppen sin, f.eks. til å "like" lavkarbo dersom man egentlig er en karbospiser? osv, osv...

Huff, jeg er et levende spørsmålstegn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det er litt (VELDIG :p) interessant å spørre seg følgende:

- Hvorfor passer akkurat denne dietten deg? Er det genene dine som styrer hvilket kosthold som passer best? Dersom min tanke gang er riktig (ulike mennesker, ulikt kosthold), er det da noen sammenheng mellom peronlige karaktertrekk og type mat man foretrekker? Kan man trene opp kroppen sin, f.eks. til å "like" lavkarbo dersom man egentlig er en karbospiser? osv, osv...

Huff, jeg er et levende spørsmålstegn :wub:

Jeg har svaret på en av de tingene du spør om, jeg klarte å komme i så stort kaloriunderskudd, raskt, slik at jeg kunne se effekten allerede etter noen dager. Lavfettkosthold klarte jeg ikke å få til lavt nok energiinntak av, slik at effekten ble for liten. Når jeg " slanket meg" i 4 uker på lavfett, og effekten ikke var målbar, ble motivasjonen borte ( det nytter ikke, kan likegodt trøste meg med litt potetgull og etpar pils... )

I tillegg føler jeg, at påstandene om at lavkarbo gir mindre sult, mer fordi protein og fett i kosten gir et mer stabilt blodsukker stemmer for meg. Jeg klarer yte ( jobb, vedhugst, hagearbeid, trening ) uten å måtte " stappe i meg energi", sålenge ytelsen er " passe høy ". Jeg antar dette har med at kroppen omdanner fettet til energi i ca samme tempo som det forbrennes, men kan ikke bevise det.

Fettfattig mat smaker også gørr, å ete tørr kylling, med tørr potet uten saus og smaksforsterkere ( les: fett som i saus, rømme, ost osv osv ) er kjedelig. Lavkarbo kan man enklere få til å smake godt, ved å tilsette oljer, rømme, majones, gode oster, fløte osv.

Å sulte meg ned i vekt, hadde aldri fugert, sikkert derfor jeg aldri har lykkes. Eneste jeg savner SKIKKELIG er pizza..... ( kjenner jeg blir helt nummen i munnen bare av å TENKE på det... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har svaret på en av de tingene du spør om, jeg klarte å komme i så stort kaloriunderskudd, raskt, slik at jeg kunne se effekten allerede etter noen dager. Lavfettkosthold klarte jeg ikke å få til lavt nok energiinntak av, slik at effekten ble for liten. Når jeg " slanket meg" i 4 uker på lavfett, og effekten ikke var målbar, ble motivasjonen borte ( det nytter ikke, kan likegodt trøste meg med litt potetgull og etpar pils... )

I tillegg føler jeg, at påstandene om at lavkarbo gir mindre sult, mer fordi protein og fett i kosten gir et mer stabilt blodsukker stemmer for meg. Jeg klarer yte ( jobb, vedhugst, hagearbeid, trening ) uten å måtte " stappe i meg energi", sålenge ytelsen er " passe høy ". Jeg antar dette har med at kroppen omdanner fettet til energi i ca samme tempo som det forbrennes, men kan ikke bevise det.

Fettfattig mat smaker også gørr, å ete tørr kylling, med tørr potet uten saus og smaksforsterkere ( les: fett som i saus, rømme, ost osv osv ) er kjedelig. Lavkarbo kan man enklere få til å smake godt, ved å tilsette oljer, rømme, majones, gode oster, fløte osv.

Å sulte meg ned i vekt, hadde aldri fugert, sikkert derfor jeg aldri har lykkes. Eneste jeg savner SKIKKELIG er pizza..... ( kjenner jeg blir helt nummen i munnen bare av å TENKE på det... )

Flott at du tok deg tid til å besvare, og det understreker enda en gang at "min teori" stemmer.

Jeg er en karber, og når jeg får i meg karbohydrater blir jeg en helt annen person. Jeg får energi, er "lett i kroppen" og føler meg mye bedre. Har prøvd lavkarbo (ikke LCHF), men det gikk rett vest. Appetitten ble betydelig reduser, og jeg var aldri sulten. Jeg har vel kanskje litt det motsatte problemet som deg, og trives med å være sulten. Når jeg er sulten er det så godt å få i seg mat, og når sultfølelsen forsvinner sitter jeg som et lite spørsmålstegn å spør meg selv: "Nå er det seks timer siden sist jeg spiste litt, men jeg er ikke sulten. What to do? I need food..."

Virkelig spennende tema altså!

Regner med at du har prøvd ulike lavkarbo/LCHF pizzaer? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte du lavkarb over tid ? Når jeg begynte, og kom til nivået der jeg havnet i ketose, var det nummeret før jeg ringte 3 etasje ( der vi har hjertestarteren på jobben ) Svetting, kjente pulsen i fingrene, uvel, kvalm, omtrent som å ha influensa og være fyllesyk samtidig. Etter 2-3 dager gikk det over, nå går jeg ut og inn av ketose, og føler ubehag bare noen timer.

Er ingen ekstremist, men merker jo at lavkarbo hjelper meg kontrollere apetitten og holde inntaket nede. Det er gunstig når man skal ned MYE i vekt. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte du lavkarb over tid ? Når jeg begynte, og kom til nivået der jeg havnet i ketose, var det nummeret før jeg ringte 3 etasje ( der vi har hjertestarteren på jobben ) Svetting, kjente pulsen i fingrene, uvel, kvalm, omtrent som å ha influensa og være fyllesyk samtidig. Etter 2-3 dager gikk det over, nå går jeg ut og inn av ketose, og føler ubehag bare noen timer.

Er ingen ekstremist, men merker jo at lavkarbo hjelper meg kontrollere apetitten og holde inntaket nede. Det er gunstig når man skal ned MYE i vekt. Tror jeg.

Ohhh...ketose er deilig. Jeg trives på ketose og har *kjempebra* treningsøkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...