Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener lavkarbotilhengere er verre enn andre, men det har noe med hvem som skriker høyest, gjerne de mest ekstreme og kunnskapsløse. Litt av grunnen er som jeg har nevnt at de har konspiratoriske tendenser. Svært mye av retorikken går rundt på at forskere holder fordelene med lavkarbo "skjult" for befolkningen, som om ernæringsforskere over hele verden har gått sammen for å føre verden bak lyset. Og all forskning som støtter lavkarbo er bra og flott, og alt annet er bare tull og de kan ingenting.

En del av de største tastaturkrigerne har jo mer eller mindre null utdannelse innenfor emnet, og i tillegg ofte svært begrenset kunnskap om vitenskaplig metode og forskning, men kan likevel mer enn alle forskere, uansett hvor mye de har publisert, hvor anerkjent forskningen er, for forskning handler bare om å fremme sine egne syn, og å overse alt annet +++

For da har de lest det store kolesterolbedraget eller boken til Hexeberg, og kan alt. Så hamrer de løs på et par linker på pubmed med noen rottestudier, og om man da ikke umiddelbart godtar lavkarbo som Løsningen, da er det ikke noe håp.

Jeg er på mange måter helt enig i det du sier og hater selv personer som ikke greier å være objektive i slike diskusjoner. Mitt inntrykk er der i mot også at det oppstår en stor splid mellom lav-karbo- og karbo-tilhengere grunnet at begge er tilsvarende ekstreme i sine meninger; det betyr svært lite for meg at ernæingsforeleseren min fortalte meg at personer ikke greier seg, kan ikke fungere og kommer omtrent til å dø uten store deler karbohydrater i kostholdet pga dets viktighet, når jeg, på dette tidspunktet hun sier det, har spist ca 30gram karbo til dagen 2 uker i strekk og følte meg helt fantastisk. Hun jobbet for Olympiatoppen og jeg regner derfor med at de står for dette. På samme måte ser jeg ingen grunn til å leve på lav-karbo over lengre perioder, utenom i spesielle tilfeller.

Mange er karbo-tilhengere og nekter å prøve noe annet enn det de mener er riktig, alikevel klager de over at de spise hver tredje time og at det er ingen måte å unngå dette på. Lav-karbo-tilhengere er ofte helt nyfrelste etter å endelig ha funnet en slankemetode som de greier å fullføre, og er grunnet dette svært lite objektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes dette er veldig viktig, folk snakker om fett og karbo som om det var det samme om fettet kom fra laks eller transfett, eller om karboen kom fra havregryn eller sukkerspinn! [.....]

Transfett er sunt, det finnes naturlig i mange matvarer. Men, det er det menneskeskapte transfettet som ikke er bra for oss. Veldig mange som ikke vet forskjellen der.

Har for øvrig fungert utmerket på ketolyse. Klarer ikke kaloritelling osv, det går meg rett og slett til hodet, så derfor har ketolyse fungert utmerket, for da vet jeg hva jeg kan spise osv, og kroppen føles mye bedre. Likevel er jeg ikke sterk nok til å gå på det over lengre perioder, da lysta på potet og pasta blir for stor :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg skal bare kjøpe rosa boksehansker først! :p

Neida, fra spøk til revolver!

Min teori, som kun er noe jeg har sittet å tenkt på ift. alle disse diettene og slik...

Som jeg har sagt tidligere har jeg troen på at alle mennesker er forskjellige, og vi trives best med ulikt kosthold - sånn mer eller mindre. Vi har tre ulike makronæringsstoffer: fett, proteiner og karbohydrater. Jeg tror alle bør ha litt av hvert, men i ulik mengde. Noen fungerer best på mye fett, proteiner og litt karbohydrater, andre fungerer best på mye karbohydrater, proteiner og litt fett. Men alle må ha en viss mengde med proteiner, da dette er et byggestoff for kroppen, så et kosthold med lite/uten proteiner er altså ikke bra.

Frem til relativt nylig har fettet fått et veldig dårlig stempel, og lavfettprodukter popper opp i butikkene. Noen av dem er selvfølgelig sunnere enn orginalen, men mange har fått fettet fjernet og sukker tilsatt. De menneskene som egentlig er "fett-spisere" har altså fått mindre av dette og med det økt i vekt. I det siste har lavkarbo kommet for fullt, og når disse menneskene har prøvd denne dietten har de endelig funnet et kosthold som fungerer. Siden de faktisk er ganske store i utgangspunketet, vil nedgangen være stor og lavkarbo blir dermed sett på som et mirakel!

Men hvor mange har ikke gått ned på lavfett!? Eller bare på et generelt mer sunt kosthold? Disse har kanskje ikke vært sykelig overvektig, men de har hatt litt "ekstra". Deres veknedgang har ikke blitt bemerket på samme måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner mer fokus på det positive bak protein. Mange som står så fast i denne ene inndelingen som protein skal være på, så avhenger resten på karbohydrat/fett! Forøvrig er jeg veldig enig i deg Lily. Jeg gikk selv ned 9 kg fra mai til desember. Hva gjorde jeg? spiste sunnere, mindre og begynte å bevege meg. Oftest det som fungerer tilslutt, det kommer bare ann på hvordan du nermer deg akkurat dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener lavkarbotilhengere er verre enn andre, men det har noe med hvem som skriker høyest, gjerne de mest ekstreme og kunnskapsløse. Litt av grunnen er som jeg har nevnt at de har konspiratoriske tendenser. Svært mye av retorikken går rundt på at forskere holder fordelene med lavkarbo "skjult" for befolkningen, som om ernæringsforskere over hele verden har gått sammen for å føre verden bak lyset. Og all forskning som støtter lavkarbo er bra og flott, og alt annet er bare tull og de kan ingenting.

En del av de største tastaturkrigerne har jo mer eller mindre null utdannelse innenfor emnet, og i tillegg ofte svært begrenset kunnskap om vitenskaplig metode og forskning, men kan likevel mer enn alle forskere, uansett hvor mye de har publisert, hvor anerkjent forskningen er, for forskning handler bare om å fremme sine egne syn, og å overse alt annet +++

For da har de lest det store kolesterolbedraget eller boken til Hexeberg, og kan alt. Så hamrer de løs på et par linker på pubmed med noen rottestudier, og om man da ikke umiddelbart godtar lavkarbo som Løsningen, da er det ikke noe håp.

Lenge leve generalisering!

Jeg er enig i prinsippet ditt, om at det finnes veldig mange dårlige talsmenn(kvinner) som på mange måter virker ødeleggende på debatten. At lavkarbotilhengere er værre enn andre er derimot en påstand jeg ikke kan støtte. Jeg syns egentlig at det er en ganske ukonstruktiv påstand, hvertfall i lys av at du først samler alle lavkarbotilhengere i en "bås".

Det finnes både gode og dårlige talsmenn(kvinner) på begge sider av diskusjonen. Når lavkarbo begynte å komme i vinden i media, dukket det opp veldig mange nyfrelste som frontet dette på ganske uheldige måter. I ettertid har det kommet flere mer nyanserte talsmenn(kvinner), noe som har vært positivt for debatten sin del. I samme tidsperiode syns jeg at kvaliteten på argumentene fra lavkarbomotstanderne har sunket betraktelig. Kanskje som en stressrespons på at de stadig får bedre argumenter mot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er gøyest med lavkarbotilhengerne er måten de forholder seg til studier og dokumentasjon.

Studie som støtter lavkarbo:

"Se her alle sammen, nå er lavkarbo BEVIST*"

*Jeg elsker denne formuleringen

Studier som ikke støtter lavkarbo

"Lol se på han forskeren har han ikke fått med seg studien (se overfor) om at lavkarbo er sunt, og dessuten har han bare drevet med forskning på dette i 30 år, hva kan han?"

Forøvrig er de også ekstremt konspiratoriske. Staten ønsker ikke å fremme lavkarbokosthold, og det er for å maksimere inntjeningen til norske bønder, all forskning som går imot lavkarbo er kjøpt og betalt (rasende festlig tatt artikkelen jeg linket til under i betraktning) og det gjør at de slipper å forholde seg kritisk til noe som helst som går imot ideene deres. Forsåvidt praktisk, om ikke annet.

Igjen generaliserer du alle som støtter lavkarbo.

Jeg har enda tilgode å se disse formuleringene som du viser til, men det kan henge sammen med at jeg foretrekker å lese gode kilder, og bevisst styrer unna denne type innspill. Argumentet med at forskere ikke har fått med seg diverse studier har jeg bare sett i debatten om mettet fett, og der er det de fleste gangene helt på sin plass å påpeke dette (dog gjerne formulert på en annen måte enn i ditt forslag).

Den vanligste måten en lavkarbomotstander (av den dårlige typen) argumenterer på er følgende:

"Det finnes massevis av vitenskapelig dokumentasjon på at jeg har rett", men de aller færreste er i stand til å vise til en eneste av disse "massevis" av studiene.

Og så har vi klassikeren:

"Det er bred vitenskapelig enighet om at...", der lavkarbotilhengerne fremstilles som en veldig marginal gruppe, mens et ekstremt flertall støtter den andre siden.

Personkarakteristikker som "fanatiker" og "tullinger", samt påpeking av ganske irrelevante faktorer som økonomiske interesser er også i stor grad forbeholdt lavkarbomotstanderne. Dette gjelder forsåvidt deg også, Pinglo, med måten du bevisst formulerer lavkarboutsagnene dine for å få det til å se ekstra teit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer mest på når det gjelder LCHF er alt fettet man skal ha med seg... Kan så mye fett virkelig være sunt? For meg skurrer det også at man skal gå ned i vekt av å spise masse fett! Vet hva teorien er, men synes det er veldig vanskelig å forstå det...

Synes du det høres bedre ut å hive innpå masse sukker? Jeg foretrekker heller å steke biffen min i 1 ts godt meierismør, framfor å drikke en brus ved siden av maten min :)

Mulig det er poengtert tidligere i diskusjonen, men lavkarbo fungerer ofte bedre for folk med lavt treningsvolum og/eller høy fettprosent. Lavkarbo-tilhengere er jo ofte overvektige, og for de er det nok lurt å spise mindre karbohydrater :)

Dette er jeg enig i. Men hva kjennetegner nordmenn? Jo vi er feite. 2 av 3 nordmenn har en BMI på over 25. Folk flest sliter heller ikke med høy treningsmengde. Riktignok trener ganske mange av oss (1 av 10), men dette betyr ikke at vi må spise så voldsomt mye karbohydrater for å yte optimalt.

Jeg er enig dere begge. Ja selvfølgelig kan man ikke fråtse uansett hvilken diett man er på - det vil aldri være sunt. Men lavkarbo fremstilles som det er det eneste riktige og at alle vil få det bedre sersom de skifter til et slik kosthold. Jeg mener at noen ikke passer til å gå på lavkarbo, inkludert meg selv I tillegg må maten være bra slik eirich snakker om...

Ut fra de tallrike studiene jeg har sett på - så synes det som at hvis man først skulle anbefalt noe, så var det å øke proteininntaket med 5-10 %, samtidig som man reduserte inntaket av karbohydrater med minimum 10 %. Dette ville selvsagt ikke løst noen epidemi, men jeg tror det ville vært kraftige skritt i riktig retning.

Det virker heller ikke til at alle er klar over hva faktisk lavkarbo er. Noen tror det innebærer 20 gram karbohydrater om dagen, andre tror at man ikke kan spise karbohydrater overhodet - men i praksis vil lavkarbo avgjøres av treningsmengde, intensitet og frekvens. I og med at karbohydrater er viktig for yteevnen - bør mengden stå i stil med hva du gjør (fysisk aktivitet, trening, osv).

Det som er gøyest med lavkarbotilhengerne er måten de forholder seg til studier og dokumentasjon.

Studie som støtter lavkarbo:

"Se her alle sammen, nå er lavkarbo BEVIST*"

*Jeg elsker denne formuleringen

Studier som ikke støtter lavkarbo

"Lol se på han forskeren har han ikke fått med seg studien (se overfor) om at lavkarbo er sunt, og dessuten har han bare drevet med forskning på dette i 30 år, hva kan han?"

Forøvrig er de også ekstremt konspiratoriske. Staten ønsker ikke å fremme lavkarbokosthold, og det er for å maksimere inntjeningen til norske bønder, all forskning som går imot lavkarbo er kjøpt og betalt (rasende festlig tatt artikkelen jeg linket til under i betraktning) og det gjør at de slipper å forholde seg kritisk til noe som helst som går imot ideene deres. Forsåvidt praktisk, om ikke annet.

Det jeg registrerer i de mange kostholdsdebattene, er at til tross for at store og langvarige (6-24 mnd) studier som sammenligner lavkarbo med høykarbo viser at man går ned mest i vekt, har best blodtrykk, HDL-kolesterol og langtidsblodsukker med lavkarbo - så klarer ikke myndighetene å si annet enn "Lavkarbo gir samme vektnedgang som lavfett". I noen studier stemmer dette, men det finnes også langtidsstudier som viser at lavkarbo er best.

Det betyr -selvsagt- ikke at man skal anbefale lavkarbo over en høy sko. Hva du spiser må alltid sees i sammenheng - hvor det store bildet teller. Skal du sykle Tour De France neste år, så vil jeg ikke anbefale deg å spise 20g karb om dagen. Men om du bor på sofaen og foran tven - så synes jeg ikke du skal hive innpå 400g karbohydrater heller :)

Det store problemet slik jeg ser det - er den svake måten å argumentere på. Pdd. tyder alt på at det her handler om NYANSER, ikke et ensidig og tendensiøst bilde, som for øvrig begge parter prøver å tegne av kostholdsdebatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at debatten kan virke polarisert, er jo de aller fleste enige om viktige ting, nemlig at det er sunt å spise grønnsaker, det er sunt å spise fisk, og man bør minimere inntaket av sukker. Å ikke være tilhenger av lavkarbo-tilnærmingen er ikke ensbetydende med å ha et høyt inntak av sukker, på samme måte som at det å spise karboredusert mat ikke nødvendigvis betyr at man spiser skiver med meierismør med ost på, som Hexeberg foreslår et sted ( :-X )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til tross for at debatten kan virke polarisert, er jo de aller fleste enige om viktige ting, nemlig at det er sunt å spise grønnsaker, det er sunt å spise fisk, og man bør minimere inntaket av sukker. Å ikke være tilhenger av lavkarbo-tilnærmingen er ikke ensbetydende med å ha et høyt inntak av sukker, på samme måte som at det å spise karboredusert mat ikke nødvendigvis betyr at man spiser skiver med meierismør med ost på, som Hexeberg foreslår et sted ( :-X )

Jepp. Som jeg skrev lenger oppe, så er det fullt mulig å ha et godt eller dårlig kosthold uavhengig av om du spiser lavkarbo eller lavfett, avhengig av matkvaliteten. I den sammenhengen ser jeg ikke helt problemet med å av og til spise ost med meierismør på (det er jo skikkelig godt i tillegg). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Robert: Nei, jeg synes ikke masse sukker høres bedre ut, men det endrer ikke min oppfattning om at alt fettet heller ikke virker bra. Personlig foretrekker jeg olje når jeg steker kjøtt fremfor meierismør!

Hvorfor det? Det er ingen tvil om at jo mer mettet fettet er, jo bedre tåler det steketemperaturen. Når du steker i olje, så er det ikke til å unngå at en del av fettsyrene blir ødelagt, noe jeg er overbevist om at ikke er spesielt bra. Du kan jo steke i kokosolje (vegetabilsk mettet fett) om du ikke vil bruke meierismør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er ingen tvil om at jo mer mettet fettet er, jo bedre tåler det steketemperaturen. Når du steker i olje, så er det ikke til å unngå at en del av fettsyrene blir ødelagt, noe jeg er overbevist om at ikke er spesielt bra. Du kan jo steke i kokosolje (vegetabilsk mettet fett) om du ikke vil bruke meierismør.

Hvorfor skal jeg gjøre det så lenge jeg ikke liker tanken på alt fettet? Velger å høre på coachen min i dette tilfellet altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert: Nei, jeg synes ikke masse sukker høres bedre ut, men det endrer ikke min oppfattning om at alt fettet heller ikke virker bra. Personlig foretrekker jeg olje når jeg steker kjøtt fremfor meierismør!

Meierismør <3. Jeg elsker lukta og smaken:whistling:. Det er så godt!

(og fett er ikke farlig, kombinasjonen av høyfett og høykarbo er derimot litt skummelt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg gjøre det så lenge jeg ikke liker tanken på alt fettet? Velger å høre på coachen min i dette tilfellet altså :)

Ok, du liker ikke tanken på alt fettet, og derfor bruker du olje i stedet for smør. Det er like mye fett i olje som i smør, og når det brukes til steking, så blir oljen av dårligere kvalitet.

Spør gjerne coachen din hvorfor olje er et bedre valg. Hvilken olje bruker du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det, og for hvem?

Hm...der stiller du egentlig et bra spørsmål. Jeg har egentlig bare lært det på sånn KOS-møte (lavkarbomøte ja).

Jeg har faktisk ikke kilder på det her og nå, for å være helt ærlig. Jeg har bare lært at å kombinere lavkarbo/høyfett med høyt inntak av karbohydrater er ikke bra for kroppen. En må velge mellom dem.

(Jeg er iallefall ærlig her:oops:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, du liker ikke tanken på alt fettet, og derfor bruker du olje i stedet for smør. Det er like mye fett i olje som i smør, og når det brukes til steking, så blir oljen av dårligere kvalitet.

Spør gjerne coachen din hvorfor olje er et bedre valg. Hvilken olje bruker du forresten?

Jeg kan ikke fatte og begripe at dette skal ha noe å si. Dersom det er like mye fett i olje som i smør har det da noe å si hva jeg bruker?:) Jeg synes ikke maten får en like god smak ved å steke i smør (med mindre det er en skikkelig god biff!). Bytter mellom olivenolje og rasp olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...