Gå til innhold

Krigen om lavkarbo


Vegard L

Anbefalte innlegg

avisoverskrift-240x180.jpg

VG har nå publisert den etterhvert mye omtalte artikkelen om lavkarbo, som ble trykket i papirutgaven forrige helg. I kommentarfeltet under kommer det frem mye ulike meninger. Hva mener brukerne av fitnessbloggen om denne artikkelen?

Artikkelen kan leses her:

http://www.vg.no/mat-og-drikke/artikkel.php?artid=10038599#facebook_comments

Robert sin kommentar til artikkelen her:

http://fitnessbloggen.no/ny-advarsel-mot-lavkarbodietten/

Min kommentar:

Mange som kritiserer lavkarbo har ikke satt seg inn i hva dette kostholdet handler om. En gjennomgang av akkurat dette kan dere lese her: http://fitnessbloggen.no/lavkarbo-prinsipper/

Når det kommer til selve artikkelen må jeg si jeg stiller meg svært kritisk til en del av ekspertuttalelsene.

Wenche Frølich sier at kroppen trenger karbohydrater. Vel, det er forskjell på å trenge glukose (karbohydrat) som energikilde, og det å trenge karbohydrater i kosten. Per i dag er karbohydrater ikke regnet som et essensielt næringsstoff, noe som betyr at vi fint klarer oss uten dette i kosten. (Det er ikke dermed sagt at man skal/bør kutte ut karbohydratene fra kostholdet).

Frølich har tidligere uttalt at ketose er det samme som når diabetikere får føling, så det blir litt tragikomisk når hun bruker jeg-har-lest-biokjemi-kortet...

Kari H. Bugge påpeker at det er kaloriunderskuddet som fører til vektnedgang. Dette er en selvfølgelighet, og ingen betviler dette. Problemet er at dette utsagnet ikke hjelper noe som helst. Det som er viktig å ta stilling til er hva som gjør at man spiser mindre, og dermed går ned i vekt.

Hvis vektnedgang bare var et spørsmål om å spise mindre og trene mer, så kan vi i samme slengen si at overvekt bare er et spørsmål om viljestyrke, men den påstanden er det vel få fagfolk som vil stille seg bak.

Ida Synnøve Grini sier at vi ikke får i oss nok næringsstoffer hvis vi kutter ut korn. Mitt umiddelbare spørsmål blir da hvordan mennesket klarte å overleve før jordbruksrevolusjonen. Korn er en relativt ny matvare i vårt kosthold, men har allerede blitt basisen i et "sunt kosthold". At dette handler om noe helt annet enn bare helse, er det ingen tvil om.

Grini nevner videre at kroppen trenger fiber og selen. Den beste kilden vi har til selen i kostholdet vårt er sjømat, da sjøvann inneholder mye selen. Fiber er også mye mer enn bare fiber, og fiber fra ulike kilder har veldig ulike egenskaper. Det er ingen nødvendighet å spise korn for å få i seg nok fiber, selv om korn per i dag er vår største kilde til fiber (pga det store forbruket).

En litt mer nøytral stilling fra VG sin side i denne debatten kunne vært å foretrekke. Det er virkelig lavmål å bruke en side på å henge ut "lavkarbo-forkjemperne" med hvor mye de tjener, for på den måten å insinuere at disse har sterke økonomiske interesser bak sine anbefalinger. Ingen av disse kommer i nærheten av VGs egen vektklubb når det kommer til økonomiske interesser.

hadde vært langt mer fruktbar om den ikke hadde vært så polarisert som den er i dag. Om ekspertene kunne diskutert det faglige grunnlaget bak de forskjellige uttalelsene i stedet for å komme med usaklige personangrep og bastante påstander, hadde vi tatt flere syvmilssteg i riktig retning. Jeg skrev en artikkel der jeg delte mine synspunkter i kostdebatten, og den kan leses her:

http://fitnessbloggen.no/et-innspill-til-kostdebatten/

Bidra gjerne til saklig diskusjon i kommentarfeltet der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skulle også gjerne hatt en mer objektiv vinkel på det hele. Jeg har stort tro på at dette kan fungere for MANGE men ikke for alle. Det avhenger av din metabolske type.

Når det gjelder vitaminer mener jeg også at det er vanskelig å få alle vitaminene som trengs gjennom et lavkarbo kosthold. Potet er vår viktigste C-vitamin kilde, grove kornprodukter gir oss mye av tiaminen vi trenger. C-vitamin kan en vel bytte ut til stor grad med kålrot og brokkoli (eks) men hvor er andre kilder til tiamin?

Det viser jo også til at de som spiser lavkarbo også spiser mindre mengde kcal tilsammen, så da er det jo tilslutt energi inn/energi ut regnestykket som teller.

Jeg stiller også en del spørsmål til langtidseffekten av lavkarbo. Dette har vart altfor lite til å ha håndfaste bevis på langtidsvirkningene, men det er gjort studier (sjøgren) der det viser at å senke karbohydratene over en periode på 10 år på eldre menn, øker dødeligheten. Det samme resultatet kom på kvinner. Det kom forsåvidt også frem her at et lavkarbokosthold basert på vegetabilske kilder senket sannsynligheten for dødelighet, og et lavkarbokosthold basert på animalske produkter økte sannsynligheten for dødelighet.

Nå har jeg ikke lest den fullstendige rapporten fra denne studien, men kun en enkelt konklusjon som er i vårt pensum på årsenhet i ernæring. Her er jo selvfølgelig foreleserne super skeptiske til alt som ikke er fullstendig etter de nasjonale rådene sine anbefalinger, men jeg vil gjøre mine egne meninger.

Jeg mener som sagt at et lavkarbokosthold kan fungere for mange, men det er viktig å legge vekt på begge sider av saken. Tror det er mange som ikke VET hva det vil si å kutte så drastisk ned på karbohydrater....

Har forresten sittet her i over 1 time å lest på artiklene du sendte, atter en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingunn:

Biotilgjengeligheten til thiamin fra vegetabilske kilder er ganske lav. En god kilde til dette vitaminet er kjøtt, og spesielt svinekjøtt har høyt innhold.

At potet er vår viktigste kilde til c-vitamin er jeg ikke enig i. Poteter inneholder 17mg C-vit per 100g, mens paprika f.eks. inneholder over 200mg/100g. De aller fleste grønnsaker inneholder relativt mye av dette vitaminet, så om du spiser en del av disse vil du alltid dekke minimumsbehovet.

Når det gjelder langtidseffektene, så har vi ikke noen tilsvarende studier for dagens kostråd, så selv om det absolutt hadde vært meget interessant med slike studier, så synes jeg det blir litt for mye fokus på dette. Observasjonsstudier på kosthold kan uansett ikke si oss så fryktelig mye, da det er enormt mange faktorer som spiller inn, og det vil være nærmest umulig å konkludere med hva som har gitt effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammalt hvetemel inneholder 0,52mg thiamin/100g, mens svinekjøtt inneholder 0,84mg/100g. Jeg vet at jeg mye heller spiser 200g svinekjøtt for å dekke dagsbehovet enn 300g korn. Solsikkefrø er også en god kilde til thiamin, med et innhold på hele 2,29mg/100g.

Forbruket av matpotet i Norge er veldig redusert, mens forbruket av potetprodukter som chips og pommes frites har økt. Iom at C-vitamin ødelegges under varmebehandling så vil jeg ikke si at sistnevnte er en spesielt god kilde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbruket av matpotet i Norge er veldig redusert, mens forbruket av potetprodukter som chips og pommes frites har økt. Iom at C-vitamin ødelegges under varmebehandling så vil jeg ikke si at sistnevnte er en spesielt god kilde :)

Skal du prøve å ødelegge gleden min ved en pose potetgull etter en uke på PSMF? Jaja...bare å prøve :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammalt hvetemel inneholder 0,52mg thiamin/100g, mens svinekjøtt inneholder 0,84mg/100g. Jeg vet at jeg mye heller spiser 200g svinekjøtt for å dekke dagsbehovet enn 300g korn. Solsikkefrø er også en god kilde til thiamin, med et innhold på hele 2,29mg/100g.

Er det ikke veldig mye omega 6 i solsikkefrø også da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, og behovet blir jo fint dekket av svinekjøtt.

Takk for flere innspill, er veldig glad for at du ikke skriver med kun fokus på hvor bra, fantastisk, genialt osv det er med lavkarbo, men at du har fakta som har tak i, og er reflektert over det du skriver, artiklene dine blir alltid lest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke utdype min mening om lavkarbo - for nå skal jeg ut på gåtur, men:

Jeg er litt av den oppfatningen at det ikke finnes noe sånt som "one size fits all" - i dette tilfellet et kosthold som passer for alle. LCHF'erene, PF'ere og andre tilhengere av en viss diett, har funnet en "diett" som funker for seg og som de vet funker for mange andre. Mange av dem har da veldig lett for å anta at "deres" diett er det eneste "riktige" (les: ikke alle, men mange)...

Jeg er vel en av de som blir veldig lett påvirket av ulike former for "mirakelkurer" og "supre dietter", men har med mye prøving og feiling funnet ut at man skal ta ting med en klype salt. Selv om det fungere på så mange mennesker, er det ikke sikkert det er det riktige for deg og din kropp. Etter å ha prøvd lavkarbo forstod jeg at det var tilfellet. I begynnelsen var jeg veldig forvirret, fordi jeg ble "lovet" at det skulle være SÅ bra, og så var det egentlig stikk motsatt. Nå er vel kanskje ikke jeg heller rette personen som bør prøve ut en ny "diett", men siden de sa at dette var dietten for alle (litt spesielt for de med galle- eller nyreproblemer, men med litt justeringer, så var dette også en fin diett for dem), så beit jeg på kroken - desverre...

Så jeg er mer for det man kaller metabolsk typing, eller "DNA diett" (dr. Oz har snakket om dette, ikke det som Asle snakket om i sin artikkel). Jeg sier ikke at dette er løsningen, men her er man i hvert fall inne på at det finnes ulikheter! Her finnes det også lavkarbere, høykarbere og de midt i mellom, så at lavkarbo funker (for noen) bekreftes også her!

På med sko'a, inn med øreproppene - nå skal jeg være kropp- og miljøvennlig å gå til byen! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig mye omega 6 i solsikkefrø også da?

Joda, men det er fremdeles en god kilde til thiamin. På grunn av omega-6-innholdet bør likevel ikke inntaket av solsikkefrø være veldig stort (23g omega-6 per 100g). Dette burde likevel ikke være noe problem for folk flest :)

Den amerikanske matvaretabellen er veldig god å slå opp i, da den for de fleste matvarer opplyser om innholdet av ulike fettsyrer og aminosyrer. Dette finnes ikke i den norske versjonen.

http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ikke utdype min mening om lavkarbo - for nå skal jeg ut på gåtur, men:

Litt av det samme som jeg pleier å si i trenings- og kostholdsdiskusjoner. Man må finne noe som passer for seg selv. Vi er ikke identiske, statistiske middelverdier noen av oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en diskusjon med en del blogglesere i et par dager nå, og personlig synes jeg dette med lavkarbo og LCHF og alle de andre variantene er veldig forvirrende. Noen mener det ikke har noen effekt overhode, mens andre mener det er selve LØSNINGEN og alle som ikke følger en lavkarbo diett er idioter.

Jeg følger selv en diett der jeg ikke får i meg så mye karbohydrater og jeg trives med det, men jeg hadde ikke klart det dersom jeg ikke fikk ha noen oppkarbingsdager nå og da. Som Lily sier, det viktigste er å finne ut hva som funker for deg og din kropp, noen fungerer jo ikke uten karbohydrater omtrent :)

Jeg synes mange lavkarbo tilhengere har en tendens til å se seg blinde på at lavkarbo har funket for dem og da må den jo funke for alle andre også, noe som ikke nødvendigvis er tilfelle. Det er mange mennesker som har fått gode resultater på lavkarbo, men det er også mange som får glimerende resultater ved å ikke følge lavkarbo, men den siste gruppen blir oversett av lavkarbotilhengere virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene - Akkurat det jeg mener! Lavfett-kosthold har klart å slanket mange - helt utrolig når det regnes nærmest som gift i et LCHF kosthold. Masse fett og sukker er selvfølgelig en god kombinasjon, men karbohydrater er i hvert fall for de fleste ikke "skadelig":

Men det er ikke bare en diskusjon om lavkarbo eller lavfett, men også "frokost eller ei"-diskusjonen. Tror også her at det er individuelle forskjeller. Selvfølgelig kan man nok "lære"/trene opp kroppen til å la være å spise frokost, eller å begynne dersom man ikke spiser frokost. Men jeg tror nok det er vikitigst å føle på kroppen hva som funker for DIN kropp og ikke hva som fungerer for den superkjente bloggeren du er så fan av eller ditt store idol på treningsstudioet.

Et sunt kosthold i bunnen er selvfølgelig en forutsetning - spiser man dritt, kommer man til å føle seg dritt (i hvert fall etterhvert)...

Man kan selvfølgelig diskutere hva et sunt kosthold er også, men mengder og variasjon er to nøkkelord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavt insulin er greit fordi man da har lite lagringshormon som kan lagre ting i fettceller. Men insulin er vel strengt tatt ønskelig for å lagre ting i muskler, og for i det hele tatt å *lage* muskler...?... Har trent sammen med folk som setter insulin før og under trening i hvert fall. Og de var *ikke* diabetikere :p

Men som alle er enige om - man finner noe som passer både til egen psyke og egen kropp. Det er ikke noen vits i å diskutere med fantikere, for de mener at vi alle er like. Det er vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...