Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Håper noen der ute med erfaring kan hjelpe meg.

 Har vært overvektig (90 kg 167 høy) og er vell det enda til en viss grad. 

 

2015 gikk jeg ned 15 kg på et år, kun med 5:2 dietten.(mistet alt av muskler) Har nå på et år lagt på meg 5kg!!!! Disse sliter jeg med å få vekk.

Januar 2018 begynte jeg med kostholds endring. Trener styrke 3-4 dager i uka og cardio 1-2. Dette har jeg nå gjort i noen mnd. Det skjer ingenting med vekta!! Men ja jeg går inn i cm. Men sliter med tanken på at jeg faktisk veier 80 kg, ønsker å veie 75, men det skjer ingenting.  Jeg ser store forkjeller at jeg er mye strammere og føler meg veldig bra og er veldig mye sterkere, helt til jeg tenker at jeg faktisk veier 80 kg! Og da detter helt ned i kjellern

 

Har en aktiv hverdag, da jeg i tilegg til treninga har hester og stall som skal gjøres unna hver dag.

 

Kostholdet mitt består av: 1300-1600 kcal per dag prøver å spise opp trenings kaloriene men ikke bestandig det går.

 

Frokost magerkesam m/ blåbær el proteinpannekake med syltetøy u/sukker

Lunsj salat eller lomper med avokado skinke og salat

Mellom måltid en frukt

Middag torsk, fiskeboller, lapskaus med bogskinke, lasagne laget på søtpotet kylling med grønnsaker osv.

 

I helgene spiser jeg som regel biff med magert tilbehør eller reinsdyr kjøtt

Drikker ikke brus og spiser av og til en sjoko på lørdager men for det ofte en yoghurtis.

 

Spiser ikke brød ris pasta osv. Og all mat lager jeg fra bunnen av. Håper noen kan komme med noen tips,råd og deres erfaringer med dette.

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, 

Jeg er i samme båt som deg. Jeg har spist sunt, trent styrke 4 ganger i uka og hatt mye hverdagsaktivitet (ikke kardioøkter, bare beveget meg, gått tur og ikke sitti på ræva hele dagen). 

Jeg er 165cm høy og veier 75kg  nyttår MEN jeg har gått inn nesten 10 cm rundt livet og litt cm på lår, rumpe og armer. I tillegg har jeg økt styrken i markløft med 30kg og knebøy med 20kg. (Jeg er helt nybegynner og snuser nå på 100kg. ) 

Dette anser jeg som veldig god fremgang og jeg er veldig fornøyd! Jeg er langt fra en "ideal bikinikropp" men jeg er på vei og blir nok ikke helt fornøyd til denne sommeren, men neste år. Og med tanke på tallene du ser over så veier jeg kanskje akkurat det samme men den vekta inneholder mindre fett og mer muskler og muligens så holder jeg på vann. Har opplevd en gang tidligere når jeg gikk ned 3kg i vekt over natten, fordi lite kalorier er stress for kroppen noe i tillegg til andre faktorer som kan utløse en slik "Woosh". 

Å endre kroppen tar tid, både fysisk og mentalt. 

Jeg anbefaler deg å lese Børge Fagerli sine artikler, han vet hva han snakker om. 

Mitt tips: Slutt og stress og ha det morsomt på veien. Spis kjøtt, egg, grønnsaker og fisk og hovedsakelig lite prosesert mat. Det er ikke noe som heter NEI-mat. 

 

rudboy liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går ned i cm, føler deg strammere og sterkere, så bytter du ut fett med muskler. Dette vil gjøre at vekta står stille en periode (eller endatil går opp, da muskler veier mer enn fett).

Hvis du derimot over tid hverken går ned i vekt eller cm, så er det et ufravikelig faktum at du spiser på vedlikehold eller mer. Man vil nå platåer riktignok, men hvis man står bom fast så er det rett og slett så enkelt som at man spiser for mye.

Du sier at du spiser rundt 1300-1600kcal. Det er rett og slett ikke fysisk mulig at det stemmer. I koma forbruker kroppen din rundt 1900kcal bare for å holde organene dine i funksjon og deg i live. Du forbruker i realiteten langt mer enn det når du er oppegående og bevisst.

Det er to måter å forholde seg til dette med kalorier på. Den ene måten er å gå all in. Da må du, i hvert fall en god stund, veie all maten du får i deg og loggføre den med utgangspunkt i en av kaloridatabasene som finnes. All maten. Det inkluderer twist-biten du spiste på jobben etter lunsjen (eller var det en 4-5 biter?), tequila-shotten (eller var det også en 4-5?) du tok på fredagen og granolabaren du tok med deg da du var innom Essoen. Går du denne veien må du også tenke på at kaloridatabasen du bruker ikke nødvendigvis er 100% nøyaktig, kroppen din utnytter ikke nødvendigvis 100% av energien i hva det nå enn er du putter i deg, og kanskje viktigst av alt: selv om man loggfører maten sin så nøye som dette, kan man ta feil med så mye som 30-40% (som regel undervurderer man hvor mye man spiser). Dette er fordi hele vårt vesen er giret på å trykke i seg så mye mat som mulig når vi har sjans til det, og det går utrolig kort tid i fra vi har spist noe og til vi har glemt at vi gjorde det. Kaloritelling er altså i beste fall kun et hjelpemiddel for å justere, og må komplementeres med vekt og målebånd for å se om man beveger seg i ønsket retning.

Den andre måten er å fullstendig drite i kaloritelling, og heller bruke vekt og målebånd utelukkende. Spis vettugt, med utgangspunkt i kostsirkelen du lærte om på barneskolen (med mindre du har allergier eller ting legen har bedt deg om å være oppmerksom på), og juster rett og slett mengden du spiser. Står vekta stille i lang tid – spis mindre. Hvis du faktisk spiser i underskudd, så vil vekta krype nedover.

rudboy liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte å skrive det,men jeg loggfører absolutt alt jeg pakket i kjeften med lifesum. Samt at jeg veier opp maten på tallerkenen.Så jo dette stemmer. Ligger på 1300-1600 kcal per dagen.  De dagene jeg har vært svært aktiv kan jeg ligge på ca 1800 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da finnes det to muligheter: enten så fører du ikke opp alt slik du tror, eller så har de oppføringene du bruker i Lifesum for lave kcal-verdier.

Uansett spiller det liten rolle, da virkeligheten forteller oss at du ikke går ned i vekt - dermed vet vi at energiinntaket ditt er like stort som energiforbruket.

Igjen: platåer er helt normalt, så hvis man bare fortsetter som man stevner så går man ned til slutt, gitt at man holder et tilstrekkelig energiunderskudd. Du sier du begynte i januar og fortsatt ser at du krymper på målebåndet, dermed tenker jeg at det dreier seg om å ha tålmodighet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Lifesum skal jo være rimelig korrekt. Legger inn olje og smør jeg steker i også, og bruker ofte strekkode scanneren for å være helt sikker. Så jeg føler jeg har stål kontroll på dette med å loggføre maten. :blink: når jeg gikk ned de 15 kg så trente jeg ikke styrke. Drev da kunn med hestesport,  og kiloene gikk rimelig fort av

 Mulig det tar mye lengre tid med styrke da det bygges muskler?  

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg mener ikke at du slurver eller ikke er dedikert. :) Jeg bare påpeker de største feilkildene ved loggføring av mat. Spesielt når virkeligheten divergerer så radikalt fra det man skulle forvente basert på tallene, er det grunn til å i det minste tenke over både hvordan man kommer frem til tallene og hvordan man benytter informasjonen. Om det betyr å finne og korrigere loggføringsfeilen eller om det betyr å heller godta at "ok, dette kaloritallet er ikke reelt, men jeg kan bruke det som en indikator kombinert med vekt og målebånd" spiller ingen rolle. Bare vit at hvis det faktisk var slik at du ikke spiste mer enn 1300-1600 kalorier så ville du ikke bare droppet i vekt som en stein, du ville også hatt et utall andre problemer.

Det er helt riktig at vekttap kombinert med styrketrening kan ta lenger tid. Spesielt i begynnelsen, hvis man ikke har trent særlig mye styrke før, vil man fort øke i muskelmasse, og selv om man ikke kan øke i muskelmasse over tid på et kaloriunderskudd vil man rett rundt vedlikehold kunne oppleve nettopp det du beskriver: vekten forblir det samme (eller i noen tilfeller øker den) mens man allikevel blir mindre og strammere.

Som sagt, ha tålmodighet og gi det tid. Eventuelt reduser litt mer på matinntaket hvis du står bom stille. Pass dog på hvis du opplever at du i hverdagen går rundt og er sliten og slapp, har dårlig humør og lite energi - da spiser du nok for lite og bør spise litt mer. Uavhengig av hva vekten forteller deg. Og ikke minst: få med deg hele kostsirkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her